Глосарій бухгалтерських термінів
А
Аванс – попередня виплата коштів за ще неотримані товари або послуги.
Автоматизація обліку – застосування програмного забезпечення для ведення
бухгалтерського обліку.
Активи – ресурси, що перебувають у розпорядженні установи та мають вартість.
Акредитація – офіційне визнання спроможності установи виконувати певні функції.
Акт інвентаризації – документ, що фіксує результати перевірки наявності
майна.
Акт виконаних робіт – первинний документ, який підтверджує завершення
робіт чи послуг.
Амортизація – поступове перенесення вартості основного засобу на витрати.
Аналіз фінансової звітності – оцінювання показників для ухвалення
управлінських рішень.
Аналитичний облік – деталізований облік
у межах синтетичного рахунку.
Аналітична довідка – короткий виклад інформації на основі даних обліку.
Б
Баланс – звіт про фінансовий стан установи на певну дату.
Банківські операції – операції з обслуговування рахунків бюджетної
установи.
База оподаткування – вартісна, фізична або інша характеристика об’єкта
оподаткування.
Благодійна допомога – кошти або майно, отримані безоплатно.
Бланки суворої звітності – документи, що прирівнюються до
касових (наприклад, квитанції).
Бюджет – план надходжень і видатків на визначений період.
Бюджетна класифікація – систематизація доходів, видатків, кредитування
бюджету.
Бюджетна програма – сукупність заходів, що фінансуються з бюджету.
Бюджетне фінансування – процес надання коштів з бюджету на визначені цілі.
Бюджетна установа – неприбуткова організація, що утримується за рахунок бюджету.
Бухгалтерський облік – система реєстрації, накопичення й узагальнення
інформації про господарські операції.
Бухгалтерська звітність – система документів, що містить дані про фінансовий
стан установи.
Бюджетна заборгованість – невиконані зобов’язання перед розпорядниками
бюджетних коштів.
Бюджетний процес – сукупність дій щодо формування, розгляду, прийняття і виконання бюджету.
Бюджетні призначення – повноваження на витрачання бюджетних коштів у
встановлених межах.
В
Вартість основних засобів – сума, за якою актив був придбаний або
оцінений.
Відомість – зведений обліковий документ, що узагальнює дані первинних документів.
Видатки бюджету – кошти, що витрачаються на потреби установи згідно з кошторисом.
Видатковий касовий ордер – документ, що підтверджує видачу
готівки з каси.
Виконання бюджету – процес фактичного надходження доходів і здійснення витрат.
Виплати соціального характеру – виплати з бюджету громадянам
(стипендії, допомоги).
Витрати майбутніх періодів – витрати, понесені авансом, але які
належать до наступного облікового періоду.
Внутрішні зобов’язання – фінансові зобов’язання, що виникають у межах
бюджетної системи.
Витрати – зменшення економічних вигод у вигляді вибуття
активів або збільшення зобов’язань.
Виробничі запаси – матеріальні ресурси, що зберігаються для використання в діяльності
установи.
Г
Гарантії бюджетні – фінансові зобов’язання, забезпечені державою.
Готівка – грошові кошти в національній валюті в касі установи.
Головний розпорядник коштів – орган або установа, яка розподіляє
бюджетні кошти між підвідомчими розпорядниками.
Господарська операція – дія або подія, яка викликає зміни у складі активів
і зобов’язань.
Грошові документи – квитанції, марки, путівки, інші документи з номінальною вартістю.
Графік документообігу – затверджений порядок руху бухгалтерських документів
у межах установи.
Гарантовані видатки – витрати, що підлягають першочерговому фінансуванню
згідно з законом.
Гарантований платіж – попередньо встановлений платіж, що підлягає
обов’язковому виконанню.
Господарський інвентар – предмети тривалого користування, що
використовуються у процесі діяльності.
Грошові кошти – наявні у розпорядженні установи грошові ресурси в касі чи на рахунках.
Головна книга – підсумковий реєстр синтетичного обліку по всіх рахунках.
Групування облікових даних – процес систематизації інформації для
складання звітності.
Гарантійний лист – офіційний документ із зобов’язанням оплатити чи забезпечити виконання
зобов’язання.
Готівкові видатки – витрати, здійснені у формі готівки через касу установи.
Д
Дебет – ліва частина бухгалтерського рахунку, що відображає надходження активів
або зменшення зобов’язань.
Дебіторська заборгованість – сума заборгованості перед установою з
боку інших організацій або осіб.
Державний бюджет – основний фінансовий план держави на певний бюджетний період.
Державне фінансування – надання бюджетних коштів на утримання установи чи
реалізацію програм.
Державна казначейська служба – орган, що здійснює касове
обслуговування бюджетів.
Державна власність – майно, що належить державі на праві власності.
Державні закупівлі – придбання товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти
відповідно до встановлених процедур.
Дисципліна бюджетна – дотримання правил складання, виконання та
звітування по бюджету.
Довідка про асигнування – документ, що підтверджує виділення коштів
розпоряднику.
Додаткові видатки – витрати, які не передбачені кошторисом, але виникають у процесі
діяльності.
Документ первинний – письмове свідчення про господарську операцію, що є
підставою для обліку.
Доходи бюджету – надходження коштів до бюджету з різних джерел.
Доходи спеціального фонду – кошти, які надходять до бюджетної
установи поза загальним фондом.
Дотація – вид міжбюджетного трансферту без цільового призначення.
Е / Є
Електронний документообіг – процес обміну
бухгалтерськими документами в електронній формі.
Економічна класифікація видатків – групування видатків бюджету за
економічною суттю.
Експертиза кошторису – перевірка обґрунтованості та правильності складання
кошторису.
Електронний підпис – засіб автентифікації документів у цифровому
середовищі.
Єдиний внесок на соціальне страхування (ЄСВ) – обов’язковий
платіж, який сплачується за найманих працівників.
Єдина система обліку – інтегрована система, що забезпечує уніфіковане
ведення бухгалтерського обліку.
Єдиний реєстр розпорядників бюджетних коштів – централізована база
даних про бюджетні установи.
Ємність бюджету – потенціал бюджету за обсягом доступних фінансових ресурсів.
Ж
Журнал господарських операцій – реєстр, у якому фіксуються всі
операції в хронологічному порядку.
Журнал-ордер – форма бухгалтерського обліку, що поєднує хронологічну й систематичну
реєстрацію операцій.
Житлово-комунальні послуги – витрати бюджетної установи на оплату
тепла, води, електроенергії, прибирання тощо.
Житловий фонд – сукупність будівель житлового призначення, що можуть перебувати на
балансі бюджетної установи.
Журнал-реєстр первинних документів – внутрішній реєстр контролю за рухом
первинної документації.
Життєвий цикл активу – період від придбання активу до його повного вибуття
або списання.
З
Забалансовий рахунок – обліковий рахунок,
на якому фіксується інформація про ресурси, що не належать установі, але
перебувають у користуванні.
Заборгованість кредиторська – заборгованість установи перед іншими
особами чи організаціями.
Заборгованість дебіторська – кошти, які мають бути повернуті
установі іншими особами.
Залишок коштів – кошти, що залишилися на рахунках установи на певну дату.
Звіт про фінансові результати – документ, що відображає доходи,
витрати та фінансові результати за період.
Звітність бюджетна – система документів, яка містить інформацію про
виконання кошторису.
Звірка розрахунків – процес погодження взаємних зобов’язань між
установами.
Зведений кошторис – підсумковий фінансовий документ, який охоплює кошториси підпорядкованих
установ.
Знос – зменшення вартості основних засобів у результаті їх експлуатації.
Зобов’язання фінансове – обов’язок здійснити оплату за надані товари чи
послуги.
Заробітна плата – винагорода за працю, що виплачується працівникам установи.
Застосування стандартів – впровадження правил та норм ведення обліку
відповідно до національних або міжнародних стандартів.
Закупівля – придбання товарів, робіт і послуг за рахунок бюджетних коштів згідно з
установленими процедурами.
І
Ідентифікаційний код установи – унікальний код, що використовується
для обліку та звітності в реєстрах.
Інвентаризація – перевірка фактичної наявності майна та зобов’язань і звірка з даними
обліку.
Інвентарна картка обліку основних засобів – обліковий документ, у якому ведеться
облік окремого об’єкта основних засобів.
Інвентарний номер – унікальний номер, присвоєний об’єкту для ідентифікації в обліку.
Інвестиції – вкладення коштів у довгострокові активи з метою одержання доходу або
іншої вигоди (у бюджетних установах – рідше, зазвичай через капітальні
видатки).
Індексація заробітної плати – механізм підвищення заробітної плати
відповідно до зростання інфляції.
Інформаційна система бухгалтерського обліку – сукупність
програмних засобів, що забезпечує облік і контроль операцій.
Інші поточні видатки – витрати, які не належать до основних статей
кошторису, але необхідні для діяльності.
Інші надходження спеціального фонду – кошти, отримані з джерел, не
передбачених основною діяльністю (наприклад, оренда приміщень).
Інформаційне забезпечення – система збору, зберігання та обробки
облікових даних.
Інформація фінансова – сукупність облікових даних, що характеризують стан
установи.
Інтеграція даних – об’єднання інформації з різних джерел для обліку та аналізу.
К
Казначейське обслуговування – обслуговування рахунків бюджетних
установ через органи Казначейства.
Касові видатки – фактичні витрати установи в грошовій формі.
Касова дисципліна – дотримання правил роботи з готівковими коштами.
Каса – місце або підрозділ у бюджетній установі, де здійснюється робота з
готівкою.
Касаційні видатки – витрати на здійснення судового захисту прав установи (рідко, але в бюджетних органах можуть бути).
Керівник розпорядника коштів – посадова особа, яка несе
відповідальність за використання бюджетних ресурсів.
Класифікація видатків – систематизація витрат за напрямами, економічною та
функціональною ознакою.
Книга обліку – паперовий чи електронний реєстр для ведення аналітичного чи синтетичного
обліку.
Код економічної класифікації (КЕКВ) – код, що відображає вид витрат у
бюджеті.
Контроль фінансовий – система перевірок і моніторингу використання
бюджетних коштів.
Контрагент – юридична чи фізична особа, з якою установа має фінансові
взаємовідносини.
Кошторис – фінансовий документ, що встановлює ліміти доходів і видатків установи.
Л
Ліміт бюджетних асигнувань – максимальний обсяг коштів, які може
витратити установа протягом бюджетного періоду.
Лімітна довідка – документ, що містить інформацію про бюджетні призначення для
розпорядників коштів.
Ліквідаційна вартість – вартість, яку планується отримати від реалізації
активу після завершення його використання.
Ліквідація основних засобів – процес вибуття активів з обліку
внаслідок непридатності або морального зносу.
Ліквідність – здатність активів швидко перетворюватися на грошові кошти.
Лікарняний листок – документ, що підтверджує тимчасову непрацездатність працівника; підстава
для обліку витрат.
Ліцензія – дозвіл на здійснення певного виду діяльності, який може надаватися
бюджетній установі.
Локальний кошторис – розрахунок витрат на окремий об’єкт чи захід у
межах загального кошторису.
Лікарняні виплати – вид соціальних витрат, які відображаються в обліку установи.
Лист-зобов’язання – офіційне підтвердження зобов’язання здійснити оплату в майбутньому.
Лист погодження – документ, що засвідчує узгодження певних фінансових чи облікових дій.
Ліміт залишків готівки – встановлена максимальна сума готівки, яку дозволено
зберігати в касі.
Ліквідаційна комісія – група осіб, яка відповідає за ліквідацію установи
або її активів.
М
Матеріальні запаси – ресурси, що зберігаються на складі й
використовуються у діяльності установи.
Матеріально відповідальна особа – працівник, який несе відповідальність
за збереження майна.
Меморіальний ордер – форма реєстрації облікових операцій (традиційна в
бюджетному обліку).
Метод нарахування – принцип, за яким доходи і витрати визнаються незалежно від факту руху
коштів.
Мета фінансування – конкретна ціль, на яку надаються бюджетні кошти.
Місцевий бюджет – бюджет області, району, міста чи громади; джерело фінансування місцевих
установ.
Міжбюджетний трансферт – передача коштів з одного бюджету до іншого.
Моніторинг бюджетного виконання – постійне спостереження за процесом
використання бюджетних ресурсів.
Міжнародна технічна допомога – кошти або ресурси, отримані з-за
кордону для цільових програм.
Моральний знос – втрата вартості основного засобу внаслідок його морального старіння.
Матеріальна допомога – виплата з бюджету працівникам у разі потреби
(наприклад, на оздоровлення).
Методичні рекомендації – офіційні інструкції щодо ведення обліку або
звітності.
Механізм контролю – система процедур, що забезпечують правильність фінансових операцій.
Н
Надходження – кошти або матеріальні цінності, що надійшли до установи.
Наказ про облікову політику – документ, який визначає принципи й
правила ведення обліку в установі.
Нарахування заробітної плати – бухгалтерська операція, що фіксує
суму винагороди працівникам.
Наявність майна – фактична кількість активів, підтверджена під час інвентаризації.
Нематеріальні активи – об’єкти, які не мають фізичної форми, але мають
вартість (наприклад, програмне забезпечення).
Невикористані асигнування – залишки коштів, які не були
використані у межах встановленого терміну.
Невідповідність у звітності – розбіжності між обліковими даними та
фактичними показниками.
Норми витрат – встановлені обмеження на використання матеріальних ресурсів.
Нормативна база – сукупність законів, інструкцій та постанов, що регламентують
бухгалтерський облік.
О
Облік – процес реєстрації, класифікації та узагальнення інформації про
господарські операції.
Облікова політика – сукупність принципів і методів, за якими ведеться бухгалтерський облік в
установі.
Обов’язкові платежі – суми, які підлягають сплаті до бюджету відповідно
до законодавства.
Обсяги фінансування – загальна сума коштів, що передбачена для установи
на певний період.
Операційна діяльність – основна діяльність установи, пов’язана з виконанням
бюджетних завдань.
Оперативний контроль – поточний контроль за виконанням фінансових планів і
використанням ресурсів.
Оборот по рахунку – сума всіх надходжень або витрат за певним бухгалтерським рахунком.
Оборотна відомість – таблиця, що відображає рух коштів і залишки за
рахунками.
Обґрунтування витрат – документальне підтвердження потреби у витрачанні
бюджетних коштів.
Облік розрахунків – ведення записів щодо зобов’язань і вимог установи до інших суб’єктів.
Оренда державного майна – передача майна в користування на платній основі.
Основні засоби – матеріальні активи зі строком використання понад 1 рік.
Оцінка активів – визначення вартості активів, що відображається в обліку.
П
План рахунків бухгалтерського обліку – систематизований перелік рахунків, що
використовуються для обліку господарських операцій.
План асигнувань – документ, що встановлює граничні обсяги видатків на певний період.
Платіжна інструкція – документ, на підставі якого перераховуються кошти з
рахунку установи.
Податки і збори – обов’язкові платежі до бюджету, які може сплачувати бюджетна установа як
податковий агент.
Поточні видатки – витрати, пов’язані з утриманням установи та виконанням її функцій у
поточному періоді.
Придбання матеріалів – операція, пов’язана з купівлею матеріальних
ресурсів для потреб установи.
Предмети довгострокового користування – активи, які використовуються більше 1
року, але не належать до основних засобів.
Переоцінка активів – зміна вартості активів відповідно до ринкових умов.
Постійна комісія – структурна одиниця, що відповідає за контроль за цільовим використанням
коштів.
Підзвітна особа – працівник, який отримав кошти для виконання певного завдання і
зобов’язаний надати звіт.
Підтверджуючі документи – документи, що обґрунтовують витрати чи надходження.
Р
Рахунок бухгалтерський – облікова категорія для фіксації руху активів,
зобов’язань та капіталу.
Реєстр бюджетних зобов’язань – перелік зобов’язань, що беруться
установою в межах кошторису.
Реєстраційна картка – документ, що підтверджує відкриття бюджетного
рахунку.
Резерв коштів – частина бюджету, призначена для покриття непередбачених витрат.
Реалізація майна – передача майна у власність іншій юридичній або фізичній особі на платній
основі.
Розпорядник бюджетних коштів – установа, яка має право розпоряджатися
бюджетними коштами в межах призначень.
Розпис бюджету – деталізація бюджетних призначень за періодами і напрямами використання.
Робочий план рахунків – адаптована версія загального плану рахунків, що
використовується конкретною установою.
Результати інвентаризації – висновки щодо відповідності фактичних
залишків обліковим даним.
Розрахунки з підзвітними особами – бухгалтерський облік коштів, виданих
у підзвіт.
Річний кошторис – фінансовий план на бюджетний рік.
Реєстрація зобов’язань – процедура внесення зобов’язань до реєстрів у
системі казначейського обслуговування.
Розподіл видатків – деталізація витрат за напрямами, підрозділами, фондами.
Рахункова палата – орган, що здійснює зовнішній контроль за використанням державних
фінансів.
С
Сальдо – залишок на рахунку на початок або кінець облікового періоду.
Свідоцтво про реєстрацію – документ, що підтверджує державну
реєстрацію установи як суб’єкта господарювання.
Секвестр бюджету – примусове скорочення затверджених видатків у разі недоотримання доходів.
Синтетичний облік – облік, що ведеться за узагальненими показниками (по рахунках).
Спеціальний фонд – частина бюджету, яка містить цільові надходження і витрати на конкретні
заходи.
Специфіка видатків – деталізація цільового призначення коштів у межах
певної класифікації.
Списання активів – вилучення з обліку активів, які більше не використовуються або втратили
свою вартість.
Службове відрядження – поїздка працівника установи для виконання службових
обов’язків; обліковується з компенсацією витрат.
Складський облік – облік матеріалів і товарів на складі установи.
Стаття видатків – конкретна позиція у кошторисі, яка вказує на напрям витрат.
Субвенція – міжбюджетний трансферт на конкретну мету, який потрібно використати за
призначенням.
Субрахунок – детальніший обліковий рахунок у межах синтетичного рахунку.
Суб’єкт обліку – організація чи установа, яка веде бухгалтерський облік.
Служба внутрішнього аудиту – структурний підрозділ, який перевіряє
правильність обліку і використання коштів.
Система електронного документообігу – програмне середовище для створення,
обміну й зберігання документів.
Т
Табель обліку робочого часу – документ, що фіксує присутність
працівників на роботі.
Тарифна ставка – встановлений розмір оплати праці за одиницю часу або обсяг роботи.
Технічна інвентаризація – перевірка фактичного стану основних засобів.
Тимчасова фінансова допомога – кошти, що надаються установі для
покриття тимчасових касових розривів.
Трансферт – передача коштів з одного бюджету до іншого або між установами без
повернення.
Трудовий договір – угода між працівником і установою, що визначає умови праці.
Товарно-матеріальні цінності (ТМЦ) – запаси, матеріали та інші ресурси, що
зберігаються на складі.
Терміни зберігання документів – період, протягом якого облікові
документи мають зберігатися відповідно до вимог.
Титульний список – перелік об’єктів, що підлягають фінансуванню або капітальному ремонту в
поточному році.
Технічна допомога – безоплатна допомога у вигляді товарів, робіт чи послуг, часто за
міжнародними програмами.
Точність обліку – відповідність облікових даних фактичному стану активів і зобов’язань.
Тимчасове користування майном – договірні відносини, за якими майно
надається на визначений строк (наприклад, оренда).
Типова форма документа – уніфікований зразок документа, затверджений для
обов’язкового використання.
Транспортні витрати – витрати на перевезення товарів, матеріалів чи
персоналу; включаються у витрати установи.
У
Уповноважена особа – працівник, який має право підпису документів або
вчинення дій у межах наданих повноважень.
Управління бюджетними коштами – сукупність дій щодо планування,
використання, контролю та звітування про бюджетні кошти.
Установа – юридична особа, створена державою або органом місцевого самоврядування
для виконання управлінських або соціальних функцій (відповідно до Бюджетного
кодексу).
Уповноважений розпорядник бюджетних коштів – головний, розпорядник
нижчого рівня або одержувач коштів.
Універсальний код послуг – код, що використовується в єдиній
інформаційній системі Казначейства для класифікації послуг.
Узгодження бюджетних зобов’язань – процедура перевірки зобов’язань перед
їх реєстрацією в органах Казначейства.
Уточнення кошторису – зміни до затвердженого кошторису, що оформлюються
додатковими розрахунками.
Уніфікована форма документа – форма, затверджена державним органом
як обов’язкова для застосування.
Умови фінансування – встановлені правила або вимоги до надання бюджетних
коштів.
Уніфікація обліку – приведення облікових процедур до єдиних стандартів, визначених чинним
законодавством.
Ф
Фінансовий рік – період, за який формуються та виконуються бюджет і фінансова звітність
(в Україні – календарний рік).
Фінансова звітність – встановлена система звітів про фінансовий стан,
результати діяльності та рух коштів установи.
Фінансування з бюджету – надання коштів з державного або місцевого бюджету
для забезпечення діяльності установ.
Фонд оплати праці – сума коштів, призначена для нарахування заробітної плати працівникам.
Функціональна класифікація – поділ видатків бюджету за напрямами
державної політики (наприклад, освіта, охорона здоров’я).
Фінансовий контроль – діяльність щодо перевірки цільового використання
бюджетних коштів, зокрема з боку Держаудитслужби.
Фінансова дисципліна – дотримання правил планування, обліку та витрачання
бюджетних коштів.
Формування кошторису – складання основного плану доходів і видатків
установи згідно з інструкціями Мінфіну.
Фінансова допомога – кошти, що надаються безоплатно з бюджету або інших
джерел.
Фінансове зобов’язання – обов’язок установи здійснити оплату за товари,
послуги або інші видатки.
Форма №2-дс «Звіт про фінансові результати» – одна з обов’язкових
форм звітності для розпорядників бюджетних коштів.
Фінансове планування – розрахунок і прогнозування майбутніх доходів та
видатків установи.
Формування залишків – залишки коштів або активів на кінець звітного
періоду, що відображаються в балансі.
Фіскальні ризики – ймовірність виникнення подій, які негативно впливають на фінансову
стабільність бюджету.
Фінансова автономія – можливість установи самостійно розпоряджатися
частиною власних доходів (актуально для окремих освітніх або медичних
закладів).
Х
Характеристика видатків – опис цільового призначення витрат у межах кошторису
чи бюджетної програми.
Хронологічний облік – фіксація господарських операцій у послідовності їх
здійснення.
Харчування в бюджетних установах – організація закупівель
і облік витрат на харчування (особливо в освітніх, медичних і соціальних
закладах).
Характеристика активів – узагальнені властивості активів, що визначають
метод їх обліку.
Хід виконання кошторису – процес аналізу фактичного використання асигнувань
упродовж періоду.
Ц
Цільове фінансування – надання коштів на конкретно визначені цілі,
встановлені у кошторисі або програмі.
Цільова програма – комплекс заходів, які фінансуються з бюджету задля досягнення
конкретного результату.
Цикл бюджетний – сукупність етапів бюджетного процесу: планування, затвердження,
виконання, звітування, аудит.
Цільове використання коштів – використання бюджетних ресурсів
відповідно до затвердженого призначення.
Цільовий показник – конкретний вимірюваний результат, який має бути досягнутий у межах
бюджетної програми.
Цивільно-правова угода – договір з фізичною особою на виконання робіт або
послуг; обліковується як оплата послуг, а не як заробітна плата.
Цифровий підпис – електронний аналог власноручного підпису; обов’язковий при електронній
подачі звітності.
Цінова пропозиція – документ у процедурі закупівлі, що містить вартість товарів або послуг.
Централізоване постачання – забезпечення ресурсами через вищестоящу організацію.
Цільовий трансферт – вид міжбюджетного трансферту, який має конкретне
призначення та не може бути використаний інакше.
Цільове призначення активу – передбачене або нормативно
затверджене використання певного активу.
Ч
Часткова оплата – здійснення платежу не в повному обсязі, передбаченому договором;
підлягає окремому обліку.
Чинне законодавство – сукупність нормативних актів, які регулюють
бухгалтерський облік, бюджет, фінансову звітність.
Чисті активи – різниця між активами та зобов’язаннями установи; показник фінансової
стійкості.
Часові рамки фінансування – календарні періоди, у які дозволено
використання бюджетних коштів.
Чергова відпустка – основна відпустка працівника.
Часткове списання – вилучення частини вартості активу з обліку.
Числові показники кошторису – конкретні суми, передбачені у бюджетному
плані установи.
Час надання послуг – період, за який постачальник виконує свої
зобов’язання; важливий для розмежування періодів витрат.
Чинність договору – період, протягом якого договір має юридичну силу для обліку зобов’язань.
Частка фінансування – пропорційний розподіл витрат між кількома джерелами
(наприклад, загальний і спеціальний фонд).
Ш
Штатний розпис – затверджений документ, що містить перелік посад, оклади, надбавки та
загальний фонд оплати праці.
Штрафні санкції – грошові стягнення за порушення умов договору або бюджетної дисципліни;
підлягають обліку.
Штатна чисельність – кількість працівників, яка передбачена у штатному
розписі на конкретний період.
Шлях проходження документа – послідовність руху облікового
документа всередині установи (документообіг).
Штамп установи – офіційна відмітка, що засвідчує автентичність документа (не тотожний
печатці).
Шифр бюджетної класифікації – код, що визначає тип видатків згідно
з Бюджетною класифікацією.
Штатний працівник – працівник, який обіймає посаду згідно зі штатним розписом (на відміну
від сумісника).
Шаблон договору – типова форма, затверджена або рекомендована для використання в установі.
Щ
Щомісячна звітність – звітні форми, що подаються щомісяця до органів
Державного казначейства.
Щоденник обліку – форма ведення хронологічного запису господарських операцій
(використовується переважно в ручному обліку).
Щорічна інвентаризація – обов’язкова процедура перевірки активів наприкінці
року.
Щорічний кошторис – фінансовий план установи на бюджетний рік; затверджується відповідно до
плану асигнувань.
Щомісячне фінансування – розподіл річного обсягу асигнувань помісячно;
оформлюється помісячним розписом.
Щорічна звітність – повний комплект фінансових документів, який подається у кінці бюджетного
року.
Щоквартальна звітність – обов’язкова звітність, що подається раз на три
місяці.
Ю
Юридична особа – організація, яка має самостійний баланс, печатку, рахунки й може бути
учасником фінансових правовідносин.
Юридична адреса – офіційно зареєстроване місцезнаходження установи, що вказується у всіх
облікових документах.
Юридичне оформлення договору – правильна підготовка, узгодження й
підписання договору згідно з Цивільним кодексом України.
Юрисдикція контролюючого органу – межі повноважень органу, що здійснює
аудит або перевірку фінансової звітності.
Юридичні послуги – витрати на правову підтримку, які можуть здійснюватися через договори з
юридичними фірмами.
Я
Явка працівника – фіксація присутності працівника на роботі (за табелем).
Якість фінансової звітності – відповідність показників звітності
реальному стану справ, достовірність і повнота.
Явка на медогляд/відрядження/навчання – спеціальні позначки в табелі обліку
робочого часу.
Якісні показники програми – нефінансові критерії, за якими
оцінюється ефективність виконання бюджетної програми (наприклад, кількість
обслугованих осіб, рівень задоволеності).
Явочний лист – внутрішній документ, який іноді використовується для додаткового
контролю за відвідуваністю (у дитсадках, таборах тощо).