Тема 3. Підготовка до дій за призначенням
органів управління та сил
цивільного захисту
3.1. Основні завдання та
організація підготовки органів управління та сил цивільного захисту.
3.2. Підготовка до
дій за призначенням органів управління.
3.3. Підготовка
до дій за призначенням сил цивільного захисту.
3.4. Періодичність
та тривалість проведення заходів з підготовки органів управління та сил
цивільного захисту.
3.5. Навчання керівного складу та фахівців,
діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань
цивільного захисту
3.1. Основні завдання
та організація підготовки органів управління та сил цивільного захисту
Підготовка до
дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту здійснюється
відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України згідно Порядку
підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 р. №
443.
Підготовка
здійснюється з метою забезпечення готовності органів управління та сил
цивільного захисту до виконання завдань цивільного захисту в мирний час і
особливий період.
Основними
завданнями з підготовки органів управління та сил цивільного захисту є:
- поглиблення
теоретичних знань, набуття практичних умінь і відпрацювання практичних навичок,
необхідних для проведення заходів з цивільного захисту;
-
відпрацювання злагодженості дій органів управління та сил цивільного захисту
під час проведення заходів з цивільного захисту;
- проведення
оцінки стану готовності органів управління та сил цивільного захисту до дій,
спрямованих на запобігання і реагування на надзвичайні ситуації;
- навчання
керівного складу та фахівців органів управління та сил цивільного захисту з
питань застосування сучасних засобів зв’язку і автоматизації управління,
спеціальної техніки, обладнання та інструментів;
- впровадження
в практику передового досвіду з підготовки органів управління та сил цивільного
захисту.
Підготовка
органів управління та сил цивільного захисту здійснюється відповідно до плану
основних заходів цивільного захисту України на відповідний рік, річних планів
основних заходів цивільного захисту функціональних і територіальних підсистем
єдиної державної системи цивільного захисту та їх ланок.
Фінансування
заходів з підготовки органів управління та сил цивільного захисту здійснюється
залежно від їх рівня (загальнодержавний, регіональний, місцевий та об’єктовий)
за рахунок відповідних бюджетних призначень, а також коштів суб’єктів
господарювання.
Порядок дій
органів управління та сил цивільного захисту під час проведення заходів з
підготовки визначається відповідно до планів цивільного захисту на особливий
період, планів проведення цільової мобілізації для ліквідації наслідків
надзвичайних ситуацій державного рівня у мирний час, заходів з проведення
цільової мобілізації, передбачених у мобілізаційних планах, планів реагування
на надзвичайні ситуації, планів локалізації і ліквідації наслідків аварій на
об’єктах підвищеної небезпеки, інструкцій щодо дій персоналу суб’єкта господарювання
у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій (з чисельністю
персоналу 50 осіб і менше).
Види заходів
з підготовки, періодичність та тривалість їх проведення, склад органів
управління та сил цивільного захисту, що залучаються до їх проведення,
визначені Порядком.
Методичне
керівництво підготовкою органів управління та сил цивільного захисту, ведення
обліку проведених заходів з підготовки на державному рівні здійснює ДСНС, а на
регіональному рівні – територіальний орган ДСНС.
3.2. Підготовка
до дій за призначенням органів управління
Підготовка
органів управління здійснюється шляхом проведення командно-штабних навчань
та штабних тренувань з керівним складом і фахівцями органів виконавчої
влади, органів місцевого самоврядування, діяльність яких пов’язана з
організацією і здійсненням заходів з цивільного захисту, керівниками
підрозділів (служб, формувань) сил цивільного захисту, керівниками підрозділів
(посадовими особами) з питань цивільного захисту суб’єктів господарювання.
Організація
підготовки органів управління покладається на керівників таких органів.
Командно-штабні
навчання є формою підготовки органів управління разом з підпорядкованими їм
силами цивільного захисту.
Штабні
тренування проводяться з метою набуття посадовими особами органів управління
практичних навичок, необхідних для виконання завдань щодо запобігання і
реагування на надзвичайні ситуації, забезпечення злагодженості дій органів
управління.
Командно-штабні
навчання та штабні тренування поділяються на загальнодержавні, регіональні (у
межах Автономної Республіки Крим, областей) та місцеві (у межах міст, районів,
районів у містах).
Штабні
тренування, що проводяться з посадовими особами одного органу управління, є
роздільними, а з посадовими особами кількох і більше органів управління -
спільними.
Командно-штабні
навчання та штабні тренування проводяться за місцезнаходженням органів
управління на стаціонарних пунктах управління. У разі необхідності тренування
можуть проводитися на пересувних (рухомих) пунктах управління.
3.3. Підготовка
до дій за призначенням сил цивільного захисту
Підготовка
сил цивільного захисту здійснюється шляхом проведення спеціальних,
показових, експериментальних навчань (тренувань) з питань цивільного
захисту.
Організація
підготовки сил цивільного захисту здійснюється органами управління, а також
органами управління суб’єктів господарювання, у складі яких вони перебувають.
Безпосередню
підготовку сил цивільного захисту здійснюють їх керівники.
Спеціальні
навчання (тренування) проводяться з метою відпрацювання практичних навичок
керівного складу та фахівців сил цивільного захисту, необхідних для запобігання
виникненню надзвичайних ситуацій, захисту населення і територій у разі їх
виникнення, проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт,
перевірки готовності сил цивільного захисту.
Порядок
організації та проведення спеціальних об’єктових навчань (тренувань)
визначається Міноборони.
Показові
навчання (тренування) проводяться з метою демонстрації можливостей нової
техніки і технологій, способів організації та проведення аварійно-рятувальних
та інших невідкладних робіт.
Експериментальні
навчання (тренування) проводяться з метою пошуку або випробування і освоєння
інноваційних технологій проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних
робіт, нової організаційної взаємодії сил цивільного захисту, застосування
нових зразків техніки.
Порядок
організації та проведення спеціальних об’єктових навчань і тренувань з питань
цивільного захисту затверджено наказом Міністра внутрішніх справ України від
11.09.2014 № 934, зареєстровано в
Міністерстві юстиції України 3 жовтня 2014 р. за № 1200/25977.
Спеціальні
об’єктові навчання і тренування з питань цивільного захисту проводяться у
робочий час за рахунок коштів роботодавця та залежно від складу учасників
поділяються на:
- комплексні
об’єктові навчання (тренування);
- об’єктові
тренування спеціалізованих служб і формувань цивільного захисту;
-
протипожежні та протиаварійні об’єктові тренування і навчальні тривоги.
Графіки
проведення спеціальних об’єктових навчань і тренувань з питань цивільного
захисту щороку затверджуються керівниками підприємств, установ, організацій
після попереднього погодження з виконавчими органами міських (районних у місті)
рад, районними (міськими) державними адміністраціями та територіальними
органами ДСНС України.
3.4. Періодичність
та тривалість проведення заходів з підготовки органів управління та сил
цивільного захисту
Порядок
підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту,
що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 р. №
443, регламентує періодичність та тривалість проведення заходів з підготовки
органів управління та сил цивільного захисту.
3.5. Навчання
керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і
здійсненням заходів з питань цивільного захисту
Навчання
керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і
здійсненням заходів з питань цивільного захисту здійснюється відповідно до
вимог Порядку проведення навчання
керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і
здійсненням заходів з питань цивільного захисту, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2013 року № 819.
Для навчання
керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і
здійсненням заходів з питань цивільного захисту, ДСНС разом з місцевими
держадміністраціями та органами місцевого самоврядування утворює навчально-методичні
центри сфери цивільного захисту.
Навчально-методичні
центри сфери цивільного захисту - це бюджетні установи системи освіти у сфері
цивільного захисту, які проводять функціональне навчання (підвищення
кваліфікації цільового призначення) керівного складу та фахівців, діяльність
яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту
(функціональне навчання), забезпечують надання інших освітніх послуг та
методичний супровід суб’єктів господарювання, що проводять навчання населення
діям у надзвичайних, аварійних ситуаціях та в умовах терористичного акту.
Інститут
державного управління у сфері цивільного захисту виконує функції головного
навчально-методичного центру.
Перелік
навчально-методичних центрів сфери цивільного захисту з навчання керівного
складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням
заходів з питань цивільного захисту, формується ДСНС в установленому нею
порядку з територіальних курсів, навчально-методичних центрів цивільного
захисту та безпеки життєдіяльності (далі - навчально-методичні центри).
Основні засади
функціонування, завдання, повноваження та функції навчально-методичних центрів
визначаються типовим положенням про територіальні
курси, навчально-методичні центри цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, що затверджується Міноборони за погодженням з МОН.
Центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки
Крим, місцеві держадміністрації, органи місцевого самоврядування, суб’єкти
господарювання визначають щорічну потребу в навчанні керівного складу та
фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з
питань цивільного захисту, а також забезпечують періодичність його проведення.
Навчання осіб
керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і
здійсненням заходів з питань цивільного захисту, здійснюється шляхом проведення
функціонального навчання та практичної підготовки.
Функціональне
навчання - це навчання осіб, які за класифікацією професій належать до
керівників, професіоналів і фахівців, з метою набуття та систематичного
оновлення спеціальних знань, умінь і навичок з питань цивільного захисту.
Практична
підготовка - це спеціальні об’єктові навчання і тренування з питань цивільного
захисту, що проводяться суб’єктами господарювання відповідно до планів
реагування на надзвичайні ситуації, планів локалізації і ліквідації наслідків
аварій на об’єктах підвищеної небезпеки та планів цивільного захисту на
особливий період, затверджених в установленому законодавством порядку.
Особи
керівного складу та фахівці органів виконавчої влади, органів місцевого
самоврядування, суб’єктів господарювання, діяльність яких пов’язана з
організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, у перший рік
призначення на посаду і періодично один раз на три - п’ять років зобов’язані
проходити функціональне навчання.
Перелік категорій
осіб керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і
здійсненням заходів з питань цивільного захисту, та періодичність проходження
функціонального навчання наведено у додатку до Порядку.
Для організації
проведення функціонального навчання навчально-методичними центрами
розробляються відповідні програми, що затверджуються:
- керівником ДСНС -
для потреб центральних органів виконавчої влади;
- керівниками
територіальних підсистем єдиної державної системи цивільного захисту - для
потреб органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих органів
виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання.
Вимоги до структури і
змісту програм функціонального навчання визначаються Міноборони за погодженням
з МОН.
Формування навчальних
груп з функціонального навчання здійснюється згідно з планом комплектування
навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією
та здійсненням заходів з питань цивільного захисту.
Функціональне
навчання проводиться з відривом від виробництва із збереженням заробітної
плати.
Навчальний процес з
функціонального навчання здійснюється відповідно до Положення
про організацію навчального процесу з функціонального
навчання, затвердженого наказом Міноборони.
Особам, які пройшли
функціональне навчання, видається посвідчення встановленого зразка. Відповідний
запис про навчання вноситься у трудову книжку.
Облік осіб, які
зобов’язані проходити функціональне навчання, ведеться центральними та
місцевими органами виконавчої влади, органами виконавчої влади Автономної
Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та суб’єктами
господарювання.
Функціональне
навчання осіб керівного складу та фахівців органів виконавчої влади та органів
місцевого самоврядування проводиться відповідно до державного замовлення за
рахунок коштів державного бюджету, передбачених для фінансування ДСНС.
Проект державного
замовлення з функціонального навчання формує ДСНС та подає його
Мінекономрозвитку.
Функціональне
навчання суб’єктів господарювання проводиться за контрактом за рахунок коштів
фізичних та юридичних осіб.
Рада міністрів
Автономної Республіки Крим, місцеві держадміністрації, органи місцевого
самоврядування закріплюють на праві оперативного управління за
навчально-методичними центрами приміщення, споруди та інше майно, необхідне для
забезпечення їх діяльності.
Посадові особи,
уповноважені здійснювати державний нагляд з питань цивільного захисту,
техногенної та пожежної безпеки, здійснюють контроль за дотриманням
періодичності проходження навчання керівного складу та фахівців, діяльність
яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного
захисту, та вживають заходів до усунення виявлених недоліків.
Перелік категорій осіб керівного складу та фахівців, діяльність яких
пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, та
періодичність проходження функціонального навчання
Категорія осіб керівного складу та фахівяців |
Періодичність проходження навчання |
Посадові особи, які організовують здійснення заходів щодо реалізації
державної політики у сфері цивільного захисту |
|
Керівники центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів
виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого
самоврядування, суб’єктів господарювання та навчальних закладів незалежно від
форми власності, а також їх заступники |
один раз на п’ять років |
Посадові особи, які очолюють комісії з питань техногенно-екологічної
безпеки та надзвичайних ситуацій місцевих органів виконавчої влади та органів
місцевого самоврядування, комісії з питань надзвичайних ситуацій суб’єктів
господарювання та навчальних закладів незалежно від форми власності, та
відповідальні секретарі комісій |
-“- |
Керівники структурних підрозділів (департаментів, управлінь, відділів,
секторів) центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів
виконавчої влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого
самоврядування, які забезпечують у межах законодавства виконання завдань
цивільного захисту у певній сфері суспільного життя (крім штатних підрозділів
(посадових осіб) з питань цивільного захисту) |
-“- |
Посадові особи місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого
самоврядування, працівники суб’єктів господарювання, які очолюють евакуаційні
органи, виконують обов’язки секретарів евакуаційних комісій |
-“- |
Особи, які здійснюють заходи щодо запобігання надзвичайним ситуаціям та
ліквідації їх наслідків |
|
Керівники робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації центральних
та місцевих органів виконавчої влади, органів виконавчої влади Автономної
Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання
та навчальних закладів незалежно від форми власності |
один раз на три роки |
Особи, які очолюють спеціалізовані служби цивільного захисту, утворені
центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами виконавчої
влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та
суб’єктами господарювання, та їх заступники |
один раз на три роки |
Особи, які очолюють територіальні та об’єктові формування цивільного
захисту та їх структурні підрозділи |
-“- |
Особи, які залучаються до організації та проведення робіт з дегазації,
дезактивації територій і об’єктів, інших видів спеціальної обробки,
дозиметричного контролю та радіаційно-хімічної розвідки |
-“- |
Працівники чергово-диспетчерських та керівники аварійно-технічних служб
центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів виконавчої влади
Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та суб’єктів
господарювання |
-“- |
Фахівці, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з
питань цивільного захисту |
|
Інженерно-технічні працівники, які очолюють ланки, групи тощо з
обслуговування захисних споруд цивільного захисту |
-“- |
Фахівці суб’єктів господарювання, які виконують обов’язки, пов’язані із
забезпеченням техногенної та пожежної безпеки |
-“- |
Науково-педагогічні працівники, які викладають навчальні дисципліни з
цивільного захисту і безпеки життєдіяльності |
один раз на п’ять років |
Керівники міжшкільних методичних об’єднань та методичних кабінетів
(центрів) при місцевих органах управління освітою, педагогічні працівники,
які викладають предмети з основ цивільного захисту і безпеки життєдіяльності |
-“- |
Керівники та особи, які очолюють штаби керівництва спеціальних об’єктових
навчань, тренувань з відпрацювання дій відповідно до планів реагування на
надзвичайні ситуації, планів локалізації і ліквідації наслідків аварій на
об’єктах підвищеної небезпеки та планів цивільного захисту на особливий
період |
один раз на три роки |
Керівники навчальних груп з підготовки працівників суб’єктів
господарювання діям у надзвичайних ситуаціях, а також інструктори
консультаційних пунктів при органах місцевого самоврядування |
-“- |