Практична
робота № 8.
Розроблення планів діяльності єдиної державної системи цивільного
захисту
Найважливішою функцією управління
єдиною державною системою цивільного
захисту (ЄДСЦЗ) є планування її діяльності.
Неабияку роль відіграє планування при
вирішення завдань захисту населення, територій, навколишнього природного
середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким
ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час
та в особливий період.
Це обумовлено тим, що управління,
при вирішенні цих завдань, здійснюється
в умовах жорсткого ліміту часу, відсутності необхідних запасів матеріальних та
інших ресурсів, складності організації взаємодії різних за складом і призначенням
сил.
Все вищезазначене ще раз підкреслює
ту, найважливішу, функцію, що відводиться плануванню в процесі управління
цивільним захистом.
Планування являє собою процес
визначення цілей ЄДСЦЗ, які передбачається (планується) досягти в певних умовах
за певний період, а також засобів, шляхів та порядку їх досягнення.
Планування є важливою функцією
управління, оскільки прийняті в процесі її реалізації рішення визначають
характер здійснення всіх інших функцій управління цивільним захистом.
Сутність планування, як функції
управління цивільним захистом, полягає в обґрунтуванні цілей і шляхів їх
досягнення на основі формулювання комплексу завдань і робіт, а також визначення
ефективних методів, способів і ресурсів усіх видів, необхідних для виконання
цих завдань та встановлення їх взаємозв'язку.
Планування об’єднує суб’єкти
забезпечення цивільного захисту та підпорядковані їм органи управління і сили
загальною метою, надає усім процесам однонаправленості та координованості, що
дозволяє найбільш повно і ефективно використовувати наявні ресурси, комплексно,
якісно та якомога швидко вирішувати різноманітні завдання управління діяльністю
ЄДСЦЗ.
Планування заходів цивільного захисту здійснюється
відповідно до Порядку розроблення планів діяльності єдиної державної системи
цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9
серпня 2017 р. № 626.
Плани реагування на надзвичайні ситуації:
- розробляються з метою упорядкування та
координації дій органів державної влади, органів місцевого самоврядування,
органів управління та сил цивільного захисту, суб’єктів господарювання у разі
загрози або виникнення надзвичайних ситуацій;
- визначають організацію управління
реагуванням на надзвичайні ситуації, порядок дій і взаємодії, а також
організацію основних видів забезпечення органів управління та сил цивільного
захисту, що залучатимуться до реагування у разі загрози або виникнення
надзвичайних ситуацій, переведення органів управління та сил цивільного захисту
у режим підвищеної готовності, режим надзвичайної ситуації.
Плани локалізації і ліквідації наслідків аварій на
об’єктах підвищеної небезпеки розробляються з метою упорядкування та координації дій
органів управління та сил цивільного захисту підприємства, установи,
організації, у власності або користуванні яких перебуває об’єкт підвищеної
небезпеки, у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій.
Плани цивільного захисту на особливий період
розробляються з метою визначення обсягів, порядку організації, способів і
строків здійснення заходів щодо переведення єдиної державної системи цивільного
захисту, її підсистем, ланок, суб’єктів господарювання у визначені ступені
готовності, а також виконання завдань, покладених на органи управління та сили
цивільного захисту в умовах особливого періоду.
Плани основних заходів цивільного захисту на рік
розробляються щороку на наступний рік і мають за мету організацію та здійснення
заходів, спрямованих на забезпечення готовності органів управління, сил та
засобів цивільного захисту єдиної державної системи цивільного захисту, її
функціональних і територіальних підсистем до виконання завдань за призначенням,
підготовку керівного складу і фахівців органів виконавчої влади, органів
місцевого самоврядування, діяльність яких пов’язана з організацією і
здійсненням заходів цивільного захисту, навчання населення діям у разі
виникнення надзвичайних ситуацій, а також здійснення контролю за станом
впровадження заходів цивільного захисту на державному, регіональному та
місцевому рівні.
План основних заходів цивільного захисту України на рік
розробляється ДСНС та затверджується Кабінетом Міністрів України.
План основних заходів цивільного захисту
функціональної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту на рік
розробляється міністерством, іншим центральним органом виконавчої влади, що
утворив відповідну функціональну підсистему, та затверджується його керівником.
План основних заходів цивільного захисту
територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту на рік
розробляється та затверджується Радою міністрів Автономної Республіки Крим,
обласною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, що утворила
відповідну територіальну підсистему.
План основних заходів цивільного захисту
ланки територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту на
рік розробляється та затверджується виконавчим органом міської ради, районною,
районною у мм. Києві та Севастополі держадміністрацією, що утворила відповідну
ланку територіальної підсистеми.
Плани основних заходів цивільного захисту
функціональних та територіальних підсистем єдиної державної системи цивільного
захисту та їх ланок на рік розробляються у місячний строк після затвердження
плану основних заходів цивільного захисту України на рік та повинні враховувати
заходи, які містяться у зазначеному плані, а також строки їх виконання.
План проведення цільової мобілізації для
ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій державного рівня у мирний час:
- розробляється на випадок аварії на атомних
електростанціях з викидом радіоактивних речовин за межі санітарно-захисної зони
таких об’єктів, катастрофічного затоплення місцевості внаслідок руйнування
гідротехнічних споруд Дніпровського та Дністровського каскадів,
великомасштабних руйнувань унаслідок землетрусу, а також аварії на магістральних
аміако-, нафто- та газопроводах;
- включає організаційні і практичні заходи
щодо порядку розгортання органів управління та сил єдиної державної системи
цивільного захисту у разі проведення такої мобілізації, строки їх виконання,
необхідні для цього людські, фінансові, матеріальні та інші ресурси, а також
виконавців.
Планування заходів з евакуації населення та матеріальних
і культурних цінностей у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій та
із зон збройних конфліктів покладається на центральні органи виконавчої влади, Раду міністрів
Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого
самоврядування та суб’єкти господарювання.
Для завчасного планування евакуаційних заходів
розробляються такі документи:
- комісіями з питань евакуації центральних органів
виконавчої влади - план евакуації працівників апарату;
- комісіями з питань евакуації місцевих державних
адміністрацій, органів місцевого самоврядування - план евакуації населення та
план приймання і розміщення евакуйованого населення (у разі планування
розміщення на їх території евакуйованого населення);
- комісіями з питань евакуації суб’єктів господарювання -
план евакуації працівників.
Завдання до роботи:
8.1. Завантажити інформаційно-пошукову систему «Законодавство України».
8.2. Ознайомитися з законодавчими та нормативними актами:
- Кодекс цивільного захисту України;
- Про затвердження Порядку розроблення планів діяльності
єдиної державної системи цивільного захисту // Постанова Кабінету Міністрів
України від 9 серпня 2017 р. № 626;
- Про затвердження Методики планування заходів з
евакуації // Наказ Міністерства внутрішніх справ України від10.липня 2017 р. №
579;
- Методичні рекомендації щодо розроблення планів з питань
цивільного захисту. – К.: УкрНДІЦЗ, 2015. – 150 с.
8.3 Підготувати для обговорення відповіді
на питання:
- Законодавчо-правова база планування діяльності єдиної
державної системи цивільного захисту.
- Види
планів діяльності єдиної державної системи цивільного захисту.
- Порядок розробки та структура планів реагування на
надзвичайні ситуації.
- Порядок розробки та структура локалізації і ліквідації
наслідків аварій на об’єктах підвищеної небезпеки.
- Порядок розробки та структура планів цивільного захисту на
особливий період.
- Порядок розробки та структура планів основних заходів
цивільного захисту на рік.
- Порядок розробки
та структура плану проведення цільової мобілізації для ліквідації наслідків
надзвичайних ситуацій державного рівня у мирний час.
- Документація щодо планування заходів з евакуації населення та
матеріальних і культурних цінностей із зон надзвичайних ситуацій.