МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЛЮБЕШІВСЬКИЙ ТЕХНІЧНИЙ КОЛЕДЖ ЛУЦЬКОГО НТУ

 

            

Циклова методична комісія педпрацівників харчового виробництва

 

 

                                                                                                     ЗАТВЕРДЖУЮ

                                                                                                       Заступник директора з НР

 

____________ Т.П.Герасимик-Чернова

                                                                                                   «____»____________2019 року

 

                                                                             

 

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

 

 

«Основи промислової санітарії»

галузь знань 13 «Механічна інженерія»

спеціальність 133 «Галузеве машинобудування»

освітньо-кваліфікаційного рівня: молодший спеціаліст

форма навчання: денна

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Робоча навчальна програма дисципліни «Основи промислової санітарії» є складовою частиною нормативно-методичного забезпечення навчального процесу для підготовки молодшого спеціаліста  за спеціальністю  «Галузеве машинобудування»

(спеціалізація «Експлуатація та ремонт обладнання харчового виробництва»). Зміст програми передбачає лекції, практичні заняття, самостійну роботу. Форма семестрового контролю – залік.

Основи промислової санітарії - комплекс заходів, спрямованих на оздоровлення працюючих, усунення негативно діючих на здоров'я шкідливих факторів і попередження професійних захворювань, що сприяє підвищенню продуктивності праці і якості продукції. Тому, вивчення промислової санітарії є важливим фактором в підвищенні продуктивності праці, захисту працюючих від впливу шкідливих речовин на здоров'я працюючих.

Промислова санітарія вивчається з метою формування у майбутніх фахівців необхідного в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь з правових і організаційних питань охорони праці, з питань гігієни праці, виробничої санітарії, визначеного відповідними державними стандартами освіти, а також активної позиції щодо практичної реалізації принципу пріоритетності охорони життя та здоров'я працівників по

відношенню до результатів виробничої діяльності.

Метою вивчення навчальної дисципліни "Основи промислової санітарії"" є:

- навчити студентів теорії і практики з питань організації та здійснення виробничої санітарії на підприємствах харчової промисловості під час підготовки та у ході виробничого процесу;

- формувати спеціаліста з активною позицією щодо практичної реалізації принципу пріоритетності охорони життя та здоров'я працівників по відношенню до результатів виробничої діяльності, здатного застосовувати нестандартне мислення, самостійність та ініціативу з організації охорони праці на підприємстві харчової промисловості за фахом;

- виховувати у студентів поваги до Конституції України, законів України, почуття відповідальності за своєчасне, безпосереднє і повне здійснення заходів з охорони праці на виробництві для підвищення його ефективності в сучасних умовах, прагнення досягнути високої професійності у виконанні функціональних обов'язків згідно з посадовим призначенням. 

Навчальна дисципліна забезпечує формування вмінь та знань, визначених освітньо-кваліфікаційною характеристикою, за сукупністю з рівнями їхньої сформованості, необхідними для вирішення професійних завдань.

В результаті  вивчення  дисципліни  студенти  повинні знати:

ü  правові та організаційні основи промислової санітарії, зміст основних державних нормативних актів з гігієни праці, порядок організації та здійснення навчання, інструктажів та поточного знань працівників з питань виробничої санітарії, особливості (специфіку) організації виробничої санітарії на галузевих підприємствах харчової промисловості;

ü  основи санітарної підготовки і організації виробничої гігієни на підприємствах;

ü  забруднення повітря виробничих приміщень;

ü  мікроклімат виробничих приміщень;

ü  вплив різного роду випромінювань на організм людини;

ü  санітарно-гігієнічні вимоги до території підприємства та виробничих приміщень.

          В результаті вивчення дисципліни  студенти повинні вміти:

ü   організовувати та забезпечувати виконання завдань і заходів гігієни праці на підприємстві згідно з посадовим призначенням;

ü  надавати першу долікарську допомогу при отруєннях і в інших екстремальних ситуаціях;

ü  запобігати впливу шкідливих виробничих факторів;

ü  провести гігієнічну оцінку умов та характеристику праці на робочих місцях;

ü  провести атестацію робочих місць. 

Тематичний план

 

 

 

1

 

 

Назва теми

Лекції (год)

Практичні роботи (год)

Самостійна робота (год)

Всього (год)

1.

Вступ. Основи гігієни праці та промислова санітарія

10

-

4

10

2.

Санітарно-гігієнічні вимоги до розміщення підприємств, до виробничих і допоміжних приміщень

16

2

4

28

3.

 Мікроклімат виробничих приміщень

24

4

6

30

4.

Застосування високих та низьких температур на підприємствах харчової промисловості

8

2

2

16

5.

Промислова санітарія про електромагнітні поля та випромінювання

18

 

2

6

 

24

 

 

Всього

76

10

22

108

 

 

                  Програма навчальної дисципліни

Розділ 1. Вступ. Основи гігієни праці та промислова санітарія

Основи санітарної підготовки і організація їх виробничої гігієни на підприємстві. Законодавство в галузі виробничої санітарії. Основні поняття, терміни та визначення в галузі виробничої санітарії.

Медико-санітарне обслуговування працівників. Шкідливі та небезпечні фактори на підприємствах.

Професійні захворювання та запобігання їх виникненню.

Розділ II. Санітарно-гігієнічні вимоги до розміщення підприємств, до виробничих і допоміжних приміщень

Санітарна класифікація підприємств, виробництв і споруд. Основні санітарно-гігієнічні вимоги до розміщення підприємств та планування його території. Санітарні вимоги до виробничих будівель та споруд. Санітарні вимоги до допоміжних приміщень.

Вимоги до водопостачання та каналізації.

Організація праці на робочому місці. Вибір оптимального режиму роботи і відпочинку. Вимоги виробничої санітарії до робочого місця.

Практичне заняття 1

Розрахунок площ адміністративних та побутових приміщень

Розділ III. Мікроклімат виробничих приміщень

Теплообмін людини з навколишнім середовищем. Вплив параметрів мікроклімату на самопочуття людини та їх нормування. Визначення параметрів мікроклімату та заходи по їх нормалізації.

Забруднення повітря виробничих приміщень. Поняття "чисте повітря". Шкідливі речовини на підприємствах харчової та переробної промисловості. Гігієнічне нормування шкідливих речовин.                                       

Особливості газового та парового забруднення повітря. Контроль вмісту в повітрі шкідливих газів та пари.          

Пилове забруднення повітря. Методи визначення запиленості повітря. Методи боротьби з шкідливими речовинами, що потрапляють в повітря робочої зони.        

Вентиляція виробничих приміщень. Види та призначення вентиляційних систем. Розрахунок обсягу повітря на вентиляцію. Обладнання для очищення повітря від пилу та газів.

Освітлення виробничих приміщень. Значення світла для працездатності та здоров'я людини. Види освітлення. Класифікація типів освітлення. Природне і штучне освітлення.

Шум. Характеристика шуму. Нормування та вимірювання рівнів шуму. Захист від шуму.

Вібрація та її вплив на людину. Нормування та вимірювання вібрації. Заходи щодо зниження вібрації у виробничих приміщеннях. Індивідуальні засоби захисту.

Практичне заняття 2

Визначення параметрів мікроклімату та прилади для їх вимірювання.

Практичне заняття 3

Розрахунок штучного освітлення.

Розділ IV. Застосування високих та низьких температур на підприємствах харчової промисловості

Дія високих та низьких температур на організм людини. Види теплового випромінювання. Нормування теплового випромінювання. Методи захисту людини від температурних впливів та теплового випромінювання.

Практичне заняття 4

Засоби індивідуального захисту людини від температурних впливів та теплового випромінювання

Розділ V. Промислова санітарія про електромагнітні поля та випромінювання

Класифікація електромагнітних полів та випромінювань. Нормування електромагнітних випромінювань радіочастотного та оптичного діапазону. Іонізуючі випромінювачі, їх вплив на організм людини.

Допустимі рівні опромінювання людини та інших біологічних об'єктів, радіоактивне забруднення. Тимчасові допустимі рівні радіоактивного забруднення різних об'єктів.

Вимоги санітарії до виробничих процесів та обладнання.

Практичне заняття 5

Нормування впливів електромагнітних випромінювань радіочастотного діапазону

 

 

Планування теоретичного курсу

№ п/п

 

Назва тем

 

 лекційних занять та їх зміст

Час, відведений на опрацювання, год

Основна та допоміжна література

1.

 Вступ. Основи гігієни праці та промислова санітарія

10

1.1.

 

 

1.2.

1.3.

 

1.4.

 

1.5.

Основи санітарної підготовки Основні поняття, терміни та визначення в галузі виробничої санітарії..

Медико-санітарне обслуговування працівників.   

Шкідливі та небезпечні фактори на підприємствах.

Професійні захворювання та запобігання їх виникненню

Атестація робочих місць

2

 

 

2

2

 

2

 

2

Лекція 1

 

 

Лекція 1

Лекція 1

 

Лекція 1

 

Лекція 1

2.

Санітарно-гігієнічні вимоги до розміщення підприємств, до виробничих і допоміжних приміщень

16

 

2.1.

 

2.2.

 

2.3.

 

2.4.

2.5.

2.6.

2.7.

 

Санітарна класифікація підприємств, виробництв і споруд.

Санітарно-гігієнічні вимоги до території підприємств.

Санітарні вимоги до виробничих будівель та споруд.

Санітарні вимоги до допоміжних приміщень

Вимоги до водопостачання і каналізації.

Організація праці на робочому місці.

Вимоги виробничої санітарії до робочого місця.

Контрольна робота

2

 

2

 

2

 

2

2

2

2

2

Лекція 2

 

Лекція 2

 

Лекція 2

 

Лекція 2

Лекція 2

Лекція 2

Лекція 2

 

3.

Мікроклімат виробничих приміщень

24

 

3.1.

 

3.2.

 

Теплообмін людини з навколишнім середовищем. Мікроклімат виробничих приміщень.

Параметри мікроклімату та прилади для їх вимірювання.

2

 

2

 

Лекція 3

Лекція 3

 

Лекція 3

 

Всього за V семестр

30 год.

 

3.3.

 

3.4.

3.5.

3.6.

3.7.

3.8.

3.9.

 

3.10.

3.11.

Забруднення повітря виробничих приміщень.

Нормування шкідливих речовин та захист від них.

Газове та парове забруднення повітря.

Пилове забруднення повітря.

Вентиляція виробничих приміщень.

Освітлення виробничих приміщень.

Природне і штучне освітлення.

Захист від шуму та вібрації. Основні поняття та визначення.

Шум. Заходи щодо зниження шуму.

Вібрація. Заходи щодо зниження вібрації.

Контрольна робота

2

 

2

2

2

2

2

2

 

2

2

2

Лекція 3

 

Лекція 3

Лекція 3

Лекція 3

Лекція 3

Лекція 3

Лекція 3

Лекція 3

Лекція 3

Лекція 3

 

4.

Застосування високих та низьких температур на підприємствах харчової промисловості

8

 

4.1.

 

4.2.

4.3.

Дія високих та низьких температур на організм людини.

Види теплового випромінювання.

Методи захисту людини від температурних впливів та теплового випромінювання.

Контрольна робота

2

 

2

2

 

2

Лекція 4

 

Лекція 4

Лекція 4

 

 

Всього за VІ семестр

28 год.

 

5.

 

Промислова санітарія про електромагнітні поля та випромінювання

18     

 

5.1.

 

 

5.2

5.3.

5.4.

5.5.

 

5.6.

5.7.

5.8.

 

Класифікація електромагнітних полів та випромінювань. Нормування і захист від електромагнітних випромінювань.

Захист від інфрачервоних випромінювань.

Захист від ультрафіолетових випромінювань.

Захист від лазерного випромінювання.

Іонізуюче випромінювання. Біологічний вплив іонізуючого випромінювання.

Захист від іонізуючого випромінювання.

Методи та прилади радіаційного контролю.

Захист від  радіаційного випромінювання.

Контрольна робота

2

 

 

2

2

2

2

 

2

2

2

2

Лекція 5

 

 

Лекція 5

 

Лекція 6

Лекція 6

 

Лекція 7

Лекція 7

Лекція 7

 

 

Всього за VІІ семестр

20год.

 

 

Всього

76

 

                                                                                   


 

Теми практичних занять

 

№ п/п

Назва теми

Обсяг в годинах

Література

1

Санітарно-гігієнічні вимоги до розміщення підприємств, до виробничих і допоміжних приміщень

2

 

1.1.

Розрахунок площ адміністративних та побутових приміщень.

2

Методичні рекомендації

2.

Мікроклімат виробничих приміщень

4

 

2.1.

Визначення параметрів мікроклімату та прилади для їх вимірювання.

2

Методичні рекомендації

2.2.

Розрахунок штучного освітлення.

 

2

Методичні рекомендації

3.

Застосування високих та низьких температур на підприємствах харчової промисловості

2

3.1.

Засоби індивідуального захисту людини від температурних впливів та теплового випромінювання

2

Методичні рекомендації

4.

Промислова санітарія про електромагнітні поля та випромінювання

2

 

4.1.

Нормування впливів електромагнітних випромінювань радіочастотного діапазону.

2

 

Методичні рекомендації

 

Всього:

10

 

 


 

 Планування самостійної роботи студентів

 

№ п/п

Назва теми

Час відведений на опрцювання теми

Бібліографія

Форма контролю знань

1.

 

Вступ. Основи гігієни праці та промислова санітарія

4

 

Лекція 1

 

Реферат

 

2.

 

Санітарно-гігієнічні вимоги до розміщення підприємств, до виробничих і допоміжних приміщень

4

 

Лекція 2

 

-“-

 

3.

Мікроклімат виробничих приміщень

6

Лекція 3

-“-

4.

 

Застосування високих та низьких температур на підприємствах харчової промисловості

2

 

Лекція 4

 

-“-

 

5.

 

Промислова санітарія про електромагнітні поля та випромінювання

6

 

Лекція 5,6,7

 

-“-

 

Всього

22

 

 

 

 

Методичне забезпечення

Науково-методичне забезпечення процесу включає: державний стандарт освіти; навчальні плани, навчальні програми, підручники забезпечення навчального і навчальні посібники; тестові запитання; методичні матеріали, опорні конспекти лекцій, комплекс навчально-методичного забезпечення дисципліни.

 

Форми контролю

При вивченні студентами дисципліни передбачається два види контролю: поточний та підсумковий.

Поточний контроль здійснюється окремо у відношенні теоретичного і практичного курсів. Контроль проходження практичного заняття проводиться  у вигляді усної відповіді  на контрольні запитання  після  завершення кожної практичної  роботи.

Підсумковий контроль у вигляді заліку проводиться при умові проходження студентом всіх етапів поточного контролю.

 

 

Критерії оцінки знань, умінь і навичок студентів

Оцінка знань, умінь і навичок студентів з навчальної дисципліни «Технологія виробництва і переробки сільськогосподарської продукції» при підсумковому контролі здійснюється виходячи з наступних навчальних рекомендацій:

«відмінно» - якщо студент демонструє ґрунтовні та повні знання навчального матеріалу, достовірний рівень розвитку умінь і навичок, правильне й обґрунтоване формулювання практичних висновків, уміння приймати необхідні рішення у нестандартних ситуаціях, вільне володіння науковими термінами, високу комунікативну культуру;

«добре» - якщо студент виявляє дещо обмежені знання навчального матеріалу, допускає окремі несуттєві помилки та неточності;

«задовільно» - якщо студент засвоїв основний навчальний матеріал, володіє необхідними уміннями та навичками для вирішення стандартних завдань, проте, при цьому допускає неточності, не виявляє самостійності суджень, демонструє недоліки комунікативної культури;

«незадовільно» - якщо студент не володіє необхідними знаннями, уміннями, навичками, науковими термінами, демонструє низький рівень комунікативної культури.

 

 

1. Перелік питань, які виносяться на залік

2.   В чому полягають фізіологічні особливості різних видів діяльності?

3.   Для чого необхідна та як здійснюється гігієнічна класифікація праці?

4.   Шкідливі та небезпечні фактори на підприємствах.

5.   Яким чином і для чого проводиться атестація робочих місць за умовами праці?

6.   Як впливає мікроклімат на організм людини, якими параметрами він характеризується?

7.   Що покладено в основу принципу нормування параметрів мікроклімату? Яка відмінність між оптимальними та допустимими мікрокліматичними умовами?

8.   Які прилади використовують для визначення параметрів мікроклімату?

9.   За допомогою яких заходів і засобів здійснюється нормалізація параметрів мікроклімату?

10.               Якими шляхами шкідливі речовини найчастіше потрапляють в організм людини та який вплив на нього можуть здійснювати?

11.               Як поділяються шкідливі речовини за характером впливу на організм людини?

12.               Як здійснюється нормування шкідливих речовин у повітрі робочої зони?

13.               Які методи та прилади використовуються для визначення (контролю) концентрації шкідливих речовин у повітрі виробничих приміщень і робочих зон?

14.               Перелічіть основні заходи та засоби, за допомогою яких здійснюється захист працюючих від дії шкідливих речовин.

15.               Яке призначення вентиляції та на які види вона підрозділяється?

16.               Охарактеризуйте природну вентиляцію: внаслідок чого вона здійснюється, на які види підрозділяється, як організовується, які її переваги та недоліки?

17.               Охарактеризуйте штучну вентиляцію: внаслідок чого вона здійснюється, на які види підрозділяється, як організовується, які її переваги та недоліки?

18.               Охарактеризуйте загальнообмінну штучну вентиляцію: на які види вона підрозділяється, якими технічними засобами реалізується, які розрізняють схеми організації загальнообмінного повітрообміну та в яких випадках вони застосовуються?

19.               Яке призначення місцевої припливної вентиляції, коли та як вона застосовується?

20.               Яке призначення місцевої витяжної вентиляції, як класифікуються місцеві відсмоктувачі та у яких випадках застосовуються?

21.               Які методи використовуються для розрахунку систем штучної вентиляції? Напишіть основні розрахункові формули.

22.               Перелічіть основні вимоги до систем вентиляції?

23.               Що таке кондиціонування повітря та яким чином воно здійснюється?

24.               Які переваги та недоліки притаманні різним видам систем опалення та в яких випадках доцільно використовувати кожну з них?

25.               Дайте визначення та поясніть основні світлотехнічні поняття та одиниці.

26.               Перелічіть основні вимоги до виробничого освітлення.

27.               На які види підрозділяється виробниче освітлення?

28.               Охарактеризуйте природне освітлення: які його переваги та недоліки, за яким показником (коефіцієнтом) проводиться кількісна оцінка природного освітлення в приміщені, від яких чинників залежить рівень освітленості приміщення при природному освітленні?

29.               Як здійснюється нормування природного та штучного освітлення виробничих приміщень та робочих місць?

30.               Які джерела штучного освітлення використовуються на виробництві, які їх переваги та недоліки?

31.               Що таке світильник, для чого він призначений, з яких елементів складається? Які основні світлотехнічні характеристики світильників?

32.               Назвіть та схарактеризуйте основні етапи проектування систем штучного освітлення.

33.               Які методи використовуються для розрахунку штучного освітлення? Напишіть основні розрахункові формули.

34.               Яким чином здійснюється експлуатація освітлювальних установок?

35.               Які параметри слугують для характеристики вібрації та на які види вона підрозділяється? В чому особливість дії вібрації на організм людини?

36.               Що таке звук, шум та вібрація? Їх коротка характеристика.

37.               Поняття про поріг чутності, больовий поріг, логарифмічну шкалу визначення рівнів інтенсивності шуму.

38.               Як здійснюється нормування вібрації?

39.               Які заходи та засоби застосовуються для захисту від вібрації?

40.               Які прилади використовуються для вимірювання параметрів вібрації, в чому полягає їх принцип роботи?

41.               Що таке шум, які його фізичні характеристики?

42.               Як впливає шум на організм людини, яким чином здійснюється нормування та вимірювання шуму?

43.               Які заходи та засоби застосовуються для захисту від шуму?

44.               Як впливає інфразвук на організм людини, які допустимі рівні інфразвуку на робочих місцях, якими методами можна домогтися усунення або зменшення рівня інфразвуку?

45.               Як впливає ультразвук на організм людини, які допустимі рівні ультразвуку на робочих місцях, яким чином забезпечується захист  працівника від контактного ультразвуку та такого, що передається через повітря?

46.               Які є види, властивості та одиниці вимірювання іонізуючого випромінювання?

47.               В чому полягають особливості впливу іонізуючого випромінювання на організм людини?

48.               Яким чином здійснюється нормування іонізуючого випромінювання?

49.               Які заходи та засоби застосовуються для захисту від іонізуючого випромінювання?

50.               Які методи та прилади використовуються для радіометричного і дозиметричного контролю та вимірювання? В чому полягає їх принцип роботи?

51.               Як класифікуються електромагнітні випромінювання за частотним спектром? Наведіть приклади використання джерел електромагнітних полів радіочастот у різних галузях економіки.

52.               Як впливають електромагнітні поля радіочастотного діапазону на організм людини та які рівні допустимого опромінення?

53.               Які заходи та засоби застосовуються для захисту працюючих від електромагнітних випромінювань радіочастотного діапазону?

54.               Як впливають інфрачервоні випромінювання на організм людини, які допустимі інтенсивності теплового опромінення працюючих, якими засобами та заходами забезпечується захист від інфрачервоного опромінення?

55.               Як впливають ультрафіолетові випромінювання на організм людини, які допустимі інтенсивності ультрафіолетових випромінювань, якими засобами та заходами забезпечується захист від ультрафіолетового опромінення?

56.               В чому полягає особливість лазерного випромінювання та в яких галузях економіки використовується лазерна техніка?

57.               Як впливає лазерне випромінювання на організм людини, які гранично допустимі рівні лазерного випромінювання на робочих місцях?

58.               Які заходи та засоби безпеки застосовуються для захисту від лазерного випромінювання?

59.               Які засоби індивідуального захисту використовуються на виробництві, як вони класифікуються? Дайте характеристику кожного виду ЗІЗ.

60.               Перелічіть основні санітарно-гігієнічні вимоги до розміщення підприємств, до виробничих і допоміжних приміщень.

61.               Перелічіть основні санітарно-гігієнічні вимоги до території переробного підприємства.

62.               Охарактеризуйте санітарно-захисні зони переробних підприємств.

63.               Перелічіть основні вимоги до виробничих будівель та споруд.

64.               Перелічіть основні вимоги до водопостачання та каналізації.

65.               Перелічіть умови, необхідні для нормальної трудової діяльності працівника.

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

1.   Абільтарова Е.Н., Корець М.С., Яшанов С.М. Основи охорони праці. – К.: НПУ ім.  М. П. Драгоманова, 2010. – 409 с.

2.   Гандзюк М.П., Желібо Є.П., Халімовський М.О.  Основи охорони праці. Підручник 4-е вид.  - К.: Каравелла, 2007. -384 с.

3.   Жидецький В.Ц. Основи охорони праці. Підручник. - Львів: Афіша, 2004. - 320 с.

4.   Закон України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення".

5.   Купчик М.П., Гандзюк М.П., Степанець І.Ф. та інші. Основи охорони праці. К.: Основа, 2000 - 409 с.

6.   Купчик М.П., Гандзюк М.П., Степанець І.Ф. Охорона праці. Лабораторний практикум -К.: Основа, 1998. - 224 с.