ЛЕКЦІЯ 2.
ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ ОХОРОНОЮ ПРАЦІ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ОХОРОНИ ПРАЦІ НА
ПІДПРИЄМСТВІ.
План
1. Система державного управління охороною праці в Україні.
2. Органи державного нагляду за охороною праці.
3. Громадський контроль за дотриманням законодавства про охорону
праці.
1. Система державного управління охороною праці.
У
теперішній час в Україні здійснюються соціально-політичні та соціальноекономічні реформи. Наша країна переживає етап
відмирання централізовано розподільних форм господарювання і народження
економічних відносин у сфері праці, притаманних соціально-ринковій моделі
управління. При цьому, природно, змінюються ролі й функції основних суб'єктів
підприємницької діяльності: держави, роботодавця і працівника. Цей процес
неминуче охоплює й охорону праці - невід'ємну частину будь-якого виробництва, а
відтак і систему управління охороною праці.
В
сучасних умовах існує три центри управління охороною праці:
- державне управління (не адміністративне);
- управління
з боку роботодавця (власника підприємства);
- управління з боку працівників підприємства (мал. 1).
Мал. 1.
Комплексне управління охороною праці.
Держава створює законодавчу базу з питань охорони праці;
комплекс інспекцій, що здійснюють нагляд за виконанням ухвалених
нормативно-правових актів з охорони праці; інфраструктуру виробничо-технічного,
інформаційного, наукового та фінансового забезпечення діяльності в галузі
охорони праці.
Роботодавець економічно зацікавлений в тому, щоб люди, які
працюють на його підприємстві, не травмувались та не хворіли, і тому забезпечує
виконання нормативно-правових актів з охорони праці. Окрім того, механізм
соціального страхування передбачає збільшення страхового внеску, якщо на
підприємстві зростає травматизм та профзахворювання працівників. Істотного
значення у системі управління охороною праці на підприємстві набувають
громадські інституції в особі профспілок, уповноважених трудових колективів та
комісії з питань охорони праці.Працівники повинні відповідально ставитись до охорони праці, знати та
виконувати вимоги, визначені нормативною документацією. У сучасних умовах кожен
працівник повинен постійно підтримувати високий фізичний, психологічний та
фаховий рівень, програмувати шляхи здорового довголіття, запобігати виникненню
випадків травматизму та профзахворювань. Інакше у нього буде значно менше
шансів отримати роботу на ринку праці.
Отже, у сучасних ринкових умовах лише комплексне управління
охороною праці з боку держави, роботодавця та працівників здатне забезпечити
підвищення ефективності у цій сфері. У той же час, як свідчить практика на
підприємствах, поодинокі заходи з охорони праці не дають необхідного ефекту,
тому в даному питанні потрібний системний підхід, за якого заходи з охорони
праці застосовуються виважено, взаємопов'язано, комплексно. З цією метою на
підприємстві, з урахуванням його особливостей, розробляється система управління
охороною праці.
Система управління охороною праці (СУОП) - це сукупність органів
управління підприємством, які на підставі комплексу нормативної документації
проводять цілеспрямовану, планомірну діяльність щодо здійснення завдань і
функцій управління з метою забезпечення здорових, безпечних і
високопродуктивних умов праці, запобігання травматизму та профзахворюванням, а
також додержання прав працівників, гарантованих законодавством з питань охорони
праці.
Створення СУОП здійснюється шляхом послідовного визначення мети
і об'єкта управління, завдань і заходів щодо охорони праці, функцій і методів
управління, побудови організаційної структури управління, складання
нормативно-методичної документації.
До основних функцій управління охороною праці належать:
- прогнозування і
планування робіт, їх фінансування;
- організація та координація робіт;
- облік показників стану умов і безпеки праці;
- аналіз та оцінка стану умов і безпеки праці;
- контроль за функціонуванням СУОП;
- стимулювання діяльності з охорони праці.
Основні завдання
управління охороною праці:
- навчання працівників з питань охорони праці та пропаганда
безпечних методів праці;
- забезпечення безпеки технологічних процесів, виробничого
устаткування, будівель і споруд, виробничих приміщень;
- нормалізація санітарно-гігієнічних умов праці;
- забезпечення працівників засобами колективного та
індивідуального захисту;
- забезпечення
оптимальних режимів праці та відпочинку;
- організація лікувально-профілактичного та санітарно-побутового
обслуговування працівників;
- професійний відбір працівників певних професій;
- удосконалення нормативної бази підприємства з питань охорони
праці.
Планування роботи з охорони праці.
Функція планування, в основі якої лежить прогностичний аналіз,
має вирішальне значення в системі управління охороною праці. Планування роботи
з охорони праці поділяється на перспективне, поточне та оперативне.
Перспективне планування
охоплює найбільш важливі, трудомісткі й довгострокові за терміном виконання
заходи з охорони праці, виконання яких, як правило, вимагає спільної роботи
кількох підрозділів підприємства. Можливість виконання заходів перспективного
плану повинна бути підтверджена обґрунтованим розрахунком необхідного
матеріально-технічного забезпечення І фінансових витрат із зазначенням джерел
фінансування. Основною формою перспективного планування роботи з охорони праці
є розроблення комплексного плану підприємства (на три-п'ять років) щодо
покращення стану охорони праці.
Поточне планування здійснюється в межах календарного року шляхом
розроблення та включення відповідних заходів до розділу "Охорона
праці" колективного договору.
Оперативне планування роботи з охорони праці здійснюється за
підсумками контролю стану охорони праці в структурних підрозділах і на
підприємстві в цілому або перевірок органів державного нагляду. Оперативні
заходи щодо усунення виявлених недоліків зазначаються у наказі роботодавця.
Функція СУОП щодо
організації та координації робіт передбачає формування органів управління
охороною праці на всіх рівнях управління і всіх стадіях виробничого процесу,
визначення обов'язків, прав, відповідальності та порядку взаємодії осіб, що
беруть участь у процесі управління, а також ухвалення та виконання відповідних
рішень.
Контроль
за станом охорони праці.
Контроль за охороною праці може бути:
- відомчим, що здійснюється посадовими особами, повноважними
представниками та службами міністерства або іншого центрального органу
виконавчої влади, а також асоціації, корпорації, концерну або іншого об'єднання
підприємств;
- регіональним, що
здійснюється посадовими особами, повноважними представниками та службами
місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;
- громадським, що здійснюється виборними органами та
представниками професійних спілок, інших громадських організацій;
- страховим, що здійснюється страховими експертами з охорони
праці Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та
професійних захворювань;
- внутрішнім, що здійснюється в межах підприємства (установи,
організації) відповідними службами, посадовими особами та громадськими
інспекторами (уповноваженими трудових колективів) цього підприємства.
Надто важливе значення
має внутрішній контроль, який на відміну від інших видів контролю здійснюється
значно частіше та від дієвості якого залежить стан охорони праці на
підприємстві. Внутрішній контроль поділяється на: оперативний (повсякденний);
такий, що здійснюється службою охорони праці підприємства; громадський;
адміністративно-громадський триступеневий.
Оперативний контроль з
боку керівників робіт і підрозділів, а також інших посадових осіб підприємства
здійснюється згідно із затвердженими посадовими обов'язками.
Служба охорони праці контролює виконання вимог з охорони праці в
усіх структурних підрозділах та службах підприємства.
У справі створення здорових та безпечних умов праці значна роль
відводиться громадському контролю, який покладено на громадських інспекторів з
охорони праці або представників трудових колективів (якщо профспілкова
організація на підприємстві не створювалася), а також комісію з питань охорони
праці підприємства (за рішенням загальних зборів або конференції працівників
підприємства).
Адміністративно-громадський триступеневий контроль здійснюється
на трьох рівнях (ступенях). На першому рівні контролю начальник виробничої
дільниці (майстер) спільно з громадським інспектором профгрупи щоденно
перевіряють стан охорони праці на виробничій дільниці. На другому рівні
начальник цеху спільно з громадським інспектором та спеціалістами відповідних
служб цеху (механік, електрик, технолог) два рази на місяць (згідно із затвердженим
графіком) перевіряють стан охорони праці в цеху. На третьому рівні контролю
щомісячно (згідно із затвердженим графіком) комісія підприємства під
головуванням керівника (головного інженера) перевіряє стан охорони праці в
цілому на підприємстві. До складу комісії входять: керівник служби охорони
праці, голова комісії з охорони праці (або представник профкому), керівник
медичної служби, працівник пожежної охорони та головні спеціалісти підприємства
(технолог, механік, енергетик). Результати роботи комісії фіксуються в журналі
триступеневого контролю і розглядаються на нараді. За результатами наради
видається наказ по підприємству.
Слід зазначити, що крім контролю за станом охорони праці, на
підприємстві здійснюється державний нагляд за додержанням законодавчих та інших
нормативно-правових актів з охорони праці з боку уповноважених органів і
посадових осіб (державних інспекторів).
Стимулювання діяльності з охорони праці.
Спрямоване на створення
зацікавленості працівників у забезпеченні здорових та безпечних умов праці.
Відповідно до Закону України "Про охорону праці" до працівників
підприємств можуть застосовуватися будь-які заохочення за активну участь та
ініціативу в здійсненні заходів щодо підвищення безпеки та покращення умов
праці. Стимулювання передбачає моральні та матеріальні заохочення. До числа
останніх належать: премії, винагороди за виконану роботу, винахідництво та
раціоналізаторські пропозиції з питань охорони праці та ін.
Відповідно до Закону України "Про охорону праці"
державне управління охороною праці в Україні здійснюють:
- Кабінет Міністрів України;
- Державний комітет України з промислової безпеки, охорони праці
та гірничого нагляду (Держпраці України);
- міністерства та інші центральні органи виконавчої влади;
- Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні
адміністрації та органи місцевого самоврядування.
Закон містить норми прямої дії, що визначають обов'язки, права
та повноваження кожного з цих органів.
Держпраці України
має такі основні повноваження:
- здійснює комплексне управління охороною праці та контроль за
виконанням функцій державного управління охороною праці відповідними органами
виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;
- розробляє за участю
всіх зацікавлених сторін загальнодержавну програму поліпшення стану безпеки,
гігієни праці та виробничого середовища і контролює її виконання;
- бере участь у розробленні проектів законодавчих та інших нормативноправових актів з охорони праці та промислової
безпеки;
- координує роботу відповідних органів виконавчої влади та
самоврядування, підприємств, інших суб'єктів господарювання у сфері безпеки,
гігієни праці та виробничого середовища, промислової безпеки, поводження з
вибуховими матеріалами промислового призначення та об'єктами підвищеної небезпеки;
- здійснює в установленому порядку державний нагляд за
додержанням законодавства з охорони праці та промислової безпеки;
- організовує виконання робіт щодо науково-технічної підтримки
державного нагляду в сфері охорони праці та промислової безпеки.
Рішення, прийняті Держпраці України у
межах його компетенції, є обов'язковими для виконання всіма міністерствами,
іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої
влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами, які
відповідно до законодавства використовують найману працю.
Для реалізації покладених на Держпраці
України завдань утворюються його територіальні управління.
Повноваження міністерств та інших центральних органів виконавчої
влади в галузі охорони праці:
- проведення єдиної науково-технічної політики в галузі охорони
праці;
- розробка і реалізація галузевої програми поліпшення стану
безпеки, гігієни праці й виробничого середовища;
- здійснення методичного
керівництва діяльністю підприємств галузі з охорони праці;
- укладання з відповідними галузевими профспілками угоди з
питань покращення умов і безпеки праці;
- участь в опрацюванні та перегляді нормативно-правових актів з
охорони праці;
- організація навчання і перевірки знань з питань охорони праці;
- створення у разі потреби аварійно-рятувальних служб,
здійснення керівництва їхньою діяльністю;
- здійснення відомчого контролю за станом охорони праці на
підприємствах галузі.
Для координації, вдосконалення
роботи з охорони праці й контролю за цією роботою в міністерствах та інших
центральних органах виконавчої влади створюються структурні підрозділи з
охорони праці.
Місцеві органи виконавчої влади в галузі охорони праці мають
такі основні повноваження:
- забезпечують виконання законів та реалізацію державної
політики в галузі охорони праці;
- формують і забезпечують виконання регіональної програми
поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища;
- забезпечують соціальний захист найманих працівників, вживають
заходів щодо проведення атестації робочих місць;
- здійснюють контроль за додержанням на об'єктах
нормативно-правових актів з охорони праці.
Для виконання перелічених функцій створюють відповідні
структурні підрозділи.
Органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції:
- затверджують цільові регіональні програми поліпшення стану
безпеки, умов праці та виробничого середовища;
- приймають рішення щодо створення комунальних
аварійно-рятувальних служб.
2. Органи
державного нагляду за охороною праці.
Державний нагляд за додержанням законодавчих та інших нормативноправових актів з охорони праці здійснюють:
- органи державного нагляду за охороною праці Державного
комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду
(спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з нагляду за
охороною праці);
- органи Головної державної інспекції з нагляду за ядерною та
радіаційною безпекою Міністерства екології та природних ресурсів України;
- органи державного пожежного нагляду Державного департаменту
пожежної безпеки Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у
справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи;
- органи та заклади санітарно-епідеміологічної служби Міністерства
охорони здоров'я України.
Кожен із вище перерахованих органів виконує функції в межах
своїх повноважень, визначених положеннями про ці органи.
Вищий нагляд за додержанням і правильним застосуванням
законодавства з охорони праці здійснюється Генеральним прокурором України і
підпорядкованими йому прокурорами.
Органи державного нагляду за охороною праці не залежать від
будь-яких господарських органів, суб'єктів підприємництва, об'єднань громадян,
політичних формувань, місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого
самоврядування, їм непідзвітні й непідконтрольні.
Посадові особи органів державного нагляду за охороною праці
(державні інспектори) мають право:
- безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства
(об'єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства
використовують найману працю, та проводити в присутності роботодавця або його
представника перевірку додержання законодавства з питань, що належать до їх
компетенції;
- одержувати від роботодавця і посадових осіб письмові чи усні
пояснення, висновки експертних обстежень, аудитів, матеріали та інформацію з
відповідних питань, звіти про рівень і стан профілактичної роботи, причини
порушень законодавства та здійснення заходів щодо їх усунення;
- видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та
іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до
законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним
органам виконавчої влади, Раді Міністрів
Автономної Республіки Крим, місцевим органам виконавчої влади та органам
місцевого самоврядування обов'язкові для виконання приписи (розпорядження) про
усунення порушень і недоліків у сфері охорони праці та промислової безпеки,
використання та охорони надр, безпечної експлуатації об'єктів підвищеної
небезпеки;
- забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію
підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць,
робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин,
механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва, виконання
певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію
продукції" а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і
ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працівників;
- притягати до адміністративної відповідальності працівників,
винних у порушенні законодавства з охорони праці;
- притягати до сплати штрафу юридичних та фізичних осіб, які
відповідно до законодавства використовують найману працю, за порушення
законодавства з охорони праці в частині безпечного провадження робіт та
невиконання розпоряджень посадових осіб Держпраці
України;
- надсилати роботодавцям подання про невідповідність окремих
посадових осіб займаним посадам, передавати матеріали органам прокуратури для
притягнення цих осіб до відповідальності згідно із законом.
Посадові особи органів державного нагляду за охороною праці
несуть відповідальність за виконання покладених на них обов'язків згідно із
законодавством.
3.
Громадський контроль за дотриманням законодавства про охорону праці.
Відповідно до Закону України "Про охорону праці"
громадський контроль за додержанням законодавства з охорони праці здійснюють
професійні спілки, їх об'єднання в особі власних виборних органів і
представників. Уразі відсутності професійної спілки на підприємстві громадський
контроль за додержанням законодавства з охорони праці здійснює уповноважена
найманими працівниками особа.
Уповноважені
найманими працівниками особи з питань охорони праці, їх основні обов'язки і права.
Діяльність уповноважених відбувається на підставі Положення про
роботу уповноважених найманими працівниками осіб з питань охорони праці, яке
розробляється відповідно до Типового положення і затверджується загальними
зборами (конференцією) трудового колективу підприємства.
Уповноважені з питань
охорони праці обираються на загальних зборах (конференції) колективу
підприємства або цеху, дільниці з числа досвідчених та ініціативних працівників
на строк дії повноважень органу самоврядування трудового колективу. Працівник,
який згідно з посадовими обов'язками відповідає за організацію безпечних та
нешкідливих умов праці, не може бути уповноваженим з питань охорони праці.
Чисельність останніх визначається рішенням загальних зборів (конференції)
трудового колективу залежно від конкретних умов виробництва та необхідності
забезпечення безперервного громадського контролю за станом безпеки та умов
праці в кожному виробничому підрозділі.
Свої обов'язки уповноважені з питань охорони праці виконують, як
правило, в процесі виробництва, безпосередньо на своїй дільниці, зміні,
бригаді.
Уповноважені з питань охорони праці не менше одного разу на рік
звітують про свою роботу на загальних зборах (конференції) трудового колективу,
котрим вони обрані.
Відповідно до Типового положення уповноважені з питань охорони
праці, з метою створення безпечних і нешкідливих умов праці на виробництві,
оперативного усунення виявлених порушень здійснюють контроль за:
- виконанням вимог законодавства з охорони праці;
- забезпеченням працівників інструкціями, положеннями з охорони
праці, які діють у межах підприємства, та додержанням їхніх вимог працівниками;
- своєчасним і правильним розслідуванням, документальним
оформленням та обліком нещасних випадків та професійних захворювань;
- використанням фонду охорони праці підприємства за його
призначенням та ін.
Уповноважені з охорони праці можуть і повинні залучатися до
розроблення розділу "Охорона праці" колективних договорів та угод,
комплексних перспективних планів з охорони праці, до роботи в комісіях з питань
атестації робочих місць. Вони беруть участь: у комісіях з розслідування
професійних захворювань і нещасних випадків на виробництві, якщо потерпілий не
є членом профспілки; у вирішенні питання щодо зниження розміру одноразової
допомоги потерпілому від нещасного випадку в разі невиконання працівником вимог
нормативних документів з охорони праці; розгляду факту наявності виробничої
ситуації, небезпечної для здоров'я чи життя працівника або для людей, які його
оточують, і навколишнього природного середовища, у випадку відмови працівника
виконувати з цих причин доручену йому роботу.
Уповноважені з охорони праці мають право:
- безперешкодно перевіряти стан безпеки і гігієни праці,
додержання працівниками нормативно-правових актів з охорони праці на об'єктах
підприємства чи виробничого підрозділу, колектив якого їх обрав;
- вносити в спеціально заведену для цього книгу обов'язкові для
розгляду роботодавцем пропозиції щодо усунення виявлених порушень;
- вимагати від майстра, бригадира чи іншого керівника
виробничого підрозділу припинення роботи на робочому місці у разі створення
загрози життю або здоров'ю працюючих;
- вносити пропозиції про притягнення до відповідальності
працівників, які порушують нормативні акти з охорони праці.
Гарантії для уповноважених з питань охорони праці щодо
звільнення їх з роботи з ініціативи роботодавця або притягнення до
дисциплінарної чи матеріальної відповідальності передбачається у колективному
договорі.
Уповноважений може бути
відкликаний до закінчення терміну своїх повноважень у разі незадовільного їх
виконання тільки за рішенням загальних зборів (конференції) трудового
колективу, який його обирав.
Повноваження і права профспілок у здійсненні
контролю за додержанням законодавства з охорони праці.
Законом України "Про охорону праці" на профспілки
покладено чимало повноважень у галузі охорони праці, виконання яких вони
здійснюють через свої виборні органи та представників. Головною метою і
завданням представників профспілок є захист прав та законних інтересів
працівників у сфері охорони праці, надання їм практичної допомоги у вирішенні
цих питань.
Представники профспілок
беруть участь:
- в опрацюванні загальнодержавної, галузевих і регіональних
програм покращення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, а
також відповідних угод з питань покращення умов і безпеки праці;
- в опрацюванні нормативно-правових актів з охорони праці;
- в опрацюванні роботодавцем комплексних заходів для досягнення
встановлених нормативів з охорони праці;
- у розслідуванні нещасних випадків і профзахворювань, у тому
числі спеціальних розслідуваннях за участю фахівців з охорони праці вищих
профорганів, та розробленні заходів щодо їх попередження;
- у розробленні пропозицій для включення їх в угоду з питань охорони
праці колективного договору;
- в організації соціального страхування від нещасних випадків та
професійних захворювань у порядку і на умовах, що визначаються законодавством і
колективним договором (угодою, трудовим договором);
- у визначенні Кабінетом Міністрів України порядку перегляду і
збільшення тарифів на соціальне страхування від нещасних випадків на
виробництві та професійних захворювань залежно від рівня виробничого
травматизму і ступеня шкідливості умов праці;
- у роботі комісій з питань охорони праці підприємств, з
атестації посадових осіб на знання ними нормативно-правових актів з охорони
праці, з приймання в експлуатацію нових і реконструйованих об'єктів виробничого
призначення на відповідність їх вимогам нормативно-правових актів з охорони
праці, з атестації робочих місць за умовами праці.
Безпосередніми
виконавцями функцій профспілок на підприємствах є профспілковий комітет, його
комісія з питань охорони праці, цехові комітети, профгрупи і громадські
інспектори з охорони праці. Функції й обов'язки цих громадських формувань, їх
права, викладені у відповідних положеннях, затверджених президією Федерації
профспілок України.
Оскільки зміст роботи громадських інспекторів профспілкових
комітетів та уповноважених найманими працівниками осіб з питань охорони праці
багато в чому збігаються, то розгляд даного питання опускається; щодо
уповноважених воно досить детально висвітлене в попередній частині підрозділу.
Значна роль профспілкових комітетів щодо профілактики
травматизму та професійних захворювань. На засіданнях своїх колективних органів
вони розглядають причини нещасних випадків, особливо з важкими наслідками, і
дають принципову оцінку діяльності роботодавця щодо підвищення рівня безпеки
праці на виробництві.
Важливою функцією
профспілкового комітету є захист інтересів членів профспілки та інших
працівників (на їх прохання) при розгляді конфліктних ситуацій з будь-яких
питань охорони праці.
КОНТРОЛЬНІ
ЗАПИТАННЯ
1. З чого складається
система державного управління охороною праці в Україні?
2. Які органи здійснюють
державний нагляд за охороною праці? Які їх основні повноваження і права?
3. Яким чином
здійснюється громадський контроль за дотриманням законодавства про охорону
праці?