Лабораторна робота № 8. Дослідження структури
та умов використання методології BPMN
Мета роботи:
Розглянути визначення
бізнес-процесу та спосіб його опису за допомогою методології BPMN. Навчитися
розробляти задачі у вигляді бізнес-процесу, описаного за методологією BPMN.
Результати
навчання:
Досліджувати, розробляти і
супроводжувати системи та засоби інформаційної безпеки та/або кібербезпеки на об’єктах інформаційної діяльності та критичної
інфраструктури. Забезпечувати безперервність бізнес/операційних процесів, а
також виявляти уразливості інформаційних систем та ресурсів, аналізувати та
оцінювати ризики для інформаційної безпеки та/або кібербезпеки
організації.
Обирати, аналізувати і
розробляти придатні типові аналітичні, розрахункові та експериментальні методи кіберзахисту, розробляти, реалізовувати та супроводжувати
проекти з захисту інформації у кіберпросторі, інноваційної діяльності та
захисту інтелектуальної власності.
1. Теоретичний
матеріал
BPMN (Business
Process Management Notation) – це мова моделювання бізнеспроцесів,
який є проміжною ланкою між формалізацією / візуалізацією і втіленням бізнеспроцесу.
Нотація BPMN є опис
графічних елементів, які використовуються для побудови схеми протікання
бізнес-процесу. Моделювання BPMN дозволяє згодом провести автоматизацію
бізнес-процесів відповідно до наявної схеми.
BPMN-процес – це будь-який
бізнес-процес, відбитий за допомогою нотації. Процеси складаються з елементів,
кожен з яких позначається на схемі спеціальним значком.
Нотація спирається на
наступні базові графічні елементи:
– Ролі або зони
відповідальності (Swimlanes): пул та доріжки.
– Об'єкти потоку управління
(Flow Objects): події, дії
та логічні оператори.
– З'єднуючі об'єкти (Connecting Objects): потік
управління, потік повідомлень та асоціації.
– Артефакти (Artifacts): дані, групи та текстові анотації.
Весь бізнес-процес
складається з Пулів (Pool) – це сукупності операцій
та осіб, які ці операції виконують.
Пул являє собою:
– учасника взаємодії.
– може виступати в якості
Зони відповідальності або графічного контейнера, що відповідає за розподіл
певного набору дій, що відносяться до інших Пулів
Також пул використовується
для позначення меж бізнес-процесу. Позначається пул наступним чином:
Згорнутий пул – елемент, що позначає зовнішній (по відношенню до поточної
діаграмі) процес або зовнішнє посилання. Усередині блоку поміщається
найменування зовнішнього процесу або зовнішнього посилання.
Згорнутий пул
використовується для вказівки взаємозв'язків процесу:
– позначає процес або
зовнішнє посилання, звідки надійшов або куди передається потік повідомлень;
– позначає попередній або
наступний процес по відношенню до діаграми даного процесу.
Доріжка (Lane) використовується для
відображення розподілу ролей і може бути як вертикальної, так і горизонтальної
(також може використовуватися для розділення внутрішнього простору Пула). Служить для упорядкування та категоризації Дій.
Позначається:
У кожній доріжці
розташовуються дії, що виконуються одним виконавцем.
Під Дією розуміється
одиниця роботи, що виконується в ході виконання бізнеспроцесу.
Дії можуть бути як елементарними (завдання / task),
так і складовими (підпроцес / sub-process).
BPMN передбачає наступні
графічні відображення для основних типів дій: Абстрактна задача –
використовується для позначення простого дії або операції, яка не має подальшої
декомпозиції в рамках поточного бізнес-процесу.
Підпроцес –
використовується для відображення декомпозированого
процесу, включеного до складу даного процесу. Діаграма не відображує деталі підпроцесу.
Згорнутий Розгорнутий
Процес-посилання – використовується для позначення посилання на один з найбільш
часто повторюваних процесів.
Користувацьке
завдання – використовується для відображення
завдання, яку виконує людина
Завдання на
виконання сценарію – використовується для
відображення кроку процесу, після досягнення якого автоматично виконується
скрипт.
Завдання на
виклик сервісу – використовується для
ілюстрації кроку процесу, на якому викликається веб-служба або скрипт С#.
Вбудований кейс – використовується для представлення нестандартної задачі, яку
курує відповідальна особа або група осіб. Кейси використовуються, коли потрібно
швидко організувати в рамках процесу неструктуровану або слабоструктуровану
активність.
Подія є одним з головних елементів BPMN і служить для опису того, що
має статися (на відміну від завдання, коли щось має бути зроблено). Подією може
бути, наприклад, підписання договору, або розмова з клієнтом.
Графічні елементи подій в
BPMN класифікують двома способами:
– Залежно від положення
події на схемі процесу;
– За типом події.
Залежно від положення події
на схемі процесу :
– Початкова подія (ініціює
бізнес-процес)
– Проміжна подія
– Кінцеве подія (що закінчує
бізнес-процес)
Прості події (plain events)
це нетипізовані події, які використовуються, найчастіше, для того, щоб показати
початок або закінчення процесу.
Події-повідомлення (message events)
показують отримання і відправку повідомлень в ході виконання процесу.
Події-таймери (timer events)
моделюють події, регулярно відбуваються у часі. Також дозволяють моделювати
моменти часу, періоди і тайм-аути.
Події-помилки (error
events) дозволяють змоделювати генерацію і обробку
помилок в процесі. Помилки можуть мати різні типи.
Події-скасування (cancel events)
ініціюють або реагують на скасування транзакції.
Події-компенсації (compensation events)
ініціюють компенсацію або виконують дії по компенсації.
Події-умови (conditional events)
дозволяють інтегрувати бізнес правила у процес.
Події-сигнали (signal events)
розсилають і приймають сигнали між декількома процесами. Один сигнал може
оброблятися декількома одержувачами. Таким чином, подіїсигнали
дозволяють реалізувати трансляцію розсилання повідомлень.
Події нижчого
рівня (multiple events) моделює генерацію і моделювання однієї події з
безлічі.
Події-посилання (link events)
використовуються як міжсторінкових з'єднання. Пара
відповідних посилань еквівалентна потоку управління.
Події-останови (terminate events) призводять до
негайного завершення всього бізнес процесу (у всій діаграмі).
Наприклад, продаж та відвантаження
обладнання:
Під шлюзами
розуміються елементи, що визначають розгалуження та злиття потоків робіт. Шлюз
можна уявити як пропускний пристрій, який або пропускає потік, або ні.
Шлюз виключне
«або» – використовується для створення
альтернативних потоків процесу або що сходяться потоків управління. Оцінює стан
бізнес-процесу і, в залежності від умови, розбиває потік на одне або кілька
взаємовиключних напрямів.
Наприклад:
Паралельний шлюз – використовується для створення паралельних шляхів без оцінки
якої б то не було умови або для потоків, що сходяться та синхронізації
паралельних гілок виконання процесу.
Наприклад:
Двох розвилок, описаних вище
досить для побудови бізнес-процесів будь-якої складності. Решта типів розвилок,
описаних в BPMN, дозволяють будувати більш компактні схеми процесів.
Приклад:
Залежність від
події – розвилка з залежністю від події схожа на
розвилку «виключення». Однак в разі залежності від події напрямок диктується
тим, яка була вчинена подія, а не тим, яка була виконана умова.
Припустимо, перш ніж
відправити електронний лист, ви вирішили дочекатися приходу гендиректора в
офіс. Якщо ж він не з'явиться, лист не буде відправлено.
Наприклад, якщо першим
виникла Подія 1, то виконається тільки Процес 2; якщо першим виникла Подія 2,
то виконається тільки Процес 3.
Включення – розбиває потік процесу на одне або кілька напрямків.
Наприклад, розвилка «включення» може вказувати на дії, вжиті компанією в
результаті отриманих результатів опитування.
Скажімо, якщо покупцеві
сподобався товар А, це спровокує один процес. Якщо покупець віддав перевагу
товару Б, в силу вступить інший процес. А якщо покупець залишився незадоволений
товаром А, – третій.
Наприклад, якщо Умова 1
вірно, то виконається Процес 3; якщо Умова 2 вірно, то виконається Процес 4;
якщо ні Умова 1, ні Умови 2 неправильні, то виконається тільки
Процес 2.
Паралельна розвилка з
залежністю від події – схожа на паралельну розвилку, як видно з назви. Дозволяє
декільком процесам розгортатися одночасно, тільки на відміну від паралельної
розвилки, процеси залежать від конкретних подій.
Приклад позначення:
Потік – це послідовність дій, яка позначається стрілкою. Елемент
«потік» показує яку дію після якого необхідно здійснити.
Потік управління – на стандартний потік керування не впливають умови і він не
проходить через шлюзи, тобто є неконтрольованим.
Потік управління
за замовчуванням – використовується тоді, коли
необхідно показати, що подальше виконання процесу буде відбуватися за певним
потоком тільки якщо не виконується жодна з заданих умов.
Умовний потік
управління – використовується для того, щоб показати,
що подальше виконання процесу буде відбуватися за певним потоком тільки в тому
випадку, якщо буде виконано задану умову.
Приклад позначення:
Ромбик біля основи стрілки
додається, якщо умовний потік управління є вихідним від процесу. Ромбик не
додають, якщо умовний потік управління є вихідним від шлюзу.
Потік
повідомлень – використовується для
відображення взаємодії між процесами - відображає передачу повідомлень або
об'єктів з одного процесу в інший процес або зовнішнє посилання.
Асоціація – застосовується для візуалізації зв'язку між елементами потоку
і об'єктами, які не є елементами потоку (артефактами).
Цикли можуть з'являтися завдяки приєднанню Потоку операцій до
«протилежного» об'єкту.
Під артефактами в
BPMN розуміють об'єкти, які не впливають на виконання бізнеспроцесу
безпосередньо. Це можуть бути документи, дані, інформація.
Існує три різновиди
артефактів – анотації, групи і дані. Всі три доповнюють або описують
BPMN-процес.
– Анотації дозволяють
модератору описати додаткові ділянки потоку моделі або нотації.
– Групи допомагають об'єднувати
завдання або процеси, які важливі в контексті загального процесу.
– Дані – інформація,
вміщена в процес, що виникла в результаті процесу або вимагає збору або
зберігання
Введення даних – потреба в певній інформації, від якої залежить виконання
завдань в бізнес-процесі.
Виведення даних – інформація, отримана в результати виконання бізнес-процесу.
Збір даних – інформація, зібрана в межах бізнес-процесу.
Сховище даних – можливість зберігати інформацію або отримати доступ до даних,
пов'язаних з бізнес-процесом.
1.2 Завдання до
лабораторної роботи №8
Оберіть задачу з області кібербезпеки, захисту інформації або іншої діяльності.
Сформулювати обрану задачу. Описати пули, ролі та доріжки. Сформулювати перелік
дій, подій, потоків та шлюзів і артефактів при потребі для обраної задачі.
Оформити описану задачу у вигляді діаграми методології BPMN.