ЗАВДАННЯ №1

 

Створити блок інформаційного забезпечення виходу на український ринок заданих марок автомобілів, у якому:

1) викласти коротко історію фірм (дата заснування, країна, засновник, емблема, місце серед фірм світу, досягнення в галузі автомобілебудування);

2) описати продукцію фірм, для чого перерахувати моделі, які вони випускають, навести їх короткі технічні характеристики. Окремо відмітити, якщо є, конструкційні особливості;

3) розмістити моделі обох фірм за класами і групами згідно з європейською класифікацією. За відсутністю авто у класі чи групі, доповнити модельний ряд автомобілями іншої, третьої фірми;

4) оцінити переваги заданих марок, зробивши порівняльну характеристику автомобілів двох різних класів (груп) з “однокласниками” – моделями конкуруючих фірм шляхом встановлення їх позитивних і негативних особливостей;

5) обґрунтувати вибір марок автомобілів, спрогнозувати для них ринок.

Вихідні дані: автомобільні марки – ЗАЗ; HONDA.

 

Розв’язок

 

1. Запорізький автомобілебудівний завод (ЗАТ “ЗАЗ”) – вітчизняне підприємство, виробник легкових автомобілів, а також фургонів і автобусів. Основне виробництво знаходиться у Комунарському районі міста Запоріжжя. Входить до групи компаній “УкрАвто”. В якості ключових виробничих підрозділів виступають госпрозрахункове підприємство Іллічівський завод автомобільних агрегатів (ГРП “ІЗАА”) і Мелітопольський моторний завод (МеМЗ).

Підприємство володіє повним циклом виробництва легкових автомобілів, що включає штампування, зварювання, фарбування, обладнання кузова і складання автомобіля. На базі запорізького автозаводу випускалася широка гама легкових автомобілів класів B, C, D, E, F, I – від вітчизняних Таврії і “Сенса” до іменитих “Опеля”, “Шевроле” і “Мерседеса”.

ЗАТ “ЗАЗ” також займається збутом автомобілів, запчастин та комплектуючих на внутрішньому і зовнішньому ринках; розробляє нову автомобільну техніку і технологічне оснащення для її виробництва; проводить випробування транспортних засобів, запасних частин на відповідність технічним вимогам і нормам. Потужності розташованого в Запоріжжі головного заводу ЗАТ “ЗАЗ” розраховані на випуск понад 150 тисяч авто на рік.

Датою створення заводу прийнято вважати 1863 рік, коли Менон Абрагам Якович Кооп відкрив у колонії Шенвізе майстерні з виробництва соломорізок і залізних деталей до вітряних млинів. Незабаром ці майстерні перетворили в завод сільськогосподарських машин, що випускав жниварки, молотарки, буккеро і плуги.

У 1908 році було засновано підприємство, яке згодом перетворилося у Мелітопольський моторний завод (МеМЗ). З 1960 року МеМЗ почав постачати свої двигуни на ЗАЗ, а з 1975 року МеМЗ увійшов до складу виробничого об'єднання “АвтоЗАЗ”. У 1923 році колишній завод Абрагама Кооп був перейменований у “Комунар”.

У 1961 році завод був перейменований у “Запорізький автомобільний завод”. Завод займався випуском єдиного автомобіля – ЗАЗ-965, який увійшов в історію як “горбатий Запорожець”. У 1970 році на конвеєр увійшов оновлений “Запорожець” – ЗАЗ-966, що кардинально відрізнявся від свого попередника. Усього (з 1960 по 1994 рр.) у Запоріжжі було виготовлено 3422444 автомобілів “Запорожець” і двигунів з повітряним охолодженням виробництва МеМЗ.

У 1979 році був запущений у масове виробництво ЗАЗ-968М, а у 1987 році почався випуск автомобілів ЗАЗ-1102 “Таврія” – перших автомобілів з рідинним охолодженням двигуна, що випускаються на ЗАЗі.

http://oldtimerastra.com/articls/zaz-965-7.jpgУ 1998 році завод починає співпрацю з корпорацією Daewoo, у зв'язку з чим створюється ЗАТ “Спільне українсько-корейське підприємство з іноземною інвестицією” АвтоЗАЗ-Daewoo, у яке передаються всі активи “АвтоЗАЗу”. На головному заводі організовано випуск якісно нового автомобіля ЗАЗ-1102 “Таврія-Нова”, а на Іллічівському заводі автомобільних агрегатів (ІЗАА) завершені роботи з підготовки виробництва і розпочато великовузлове складання автомобілів Daewoo: Daewoo Lanos, Daewoo Nubira, Daewoo Leganza.

У 1999 році починається випуск ЗАЗ-1103 “Славута” (з кузовом “п’ятидверний ліфтбек”), створеного на базі шасі “Таврії” і за участю її кузовних панелей. У розробці брала участь компанія Daewoo. Розроблено нові моделі таврійського ряду, серед них ЗАЗ-1105 “Дана” (з кузовом «п'ятидверний універсал»), у масовому виробництві незабаром заміненої на ЗАЗ-1103 “Славута”. На базі індексу 11055 випускаються різні моделі пікапа.

У 2003 році завод міняє назву і перетворюється у закрите акціонерне товариство з іноземною інвестицією “Запорізький автомобілебудівний завод”. На виробничих потужностях головного заводу починається виробництво автомобілів АвтоВАЗ (ВАЗ-21093 і ВАЗ-21099), GM-DAT (Lanos (Т-150)), Opel Astra G. У 2005 році на ГРП “ІЗАА” підготовлено виробничі потужності для випуску автобусів  I-VAN на базі шасі автомобіля TATA. Для моделі ZAZ-Sens на МеМЗ був розроблений двигун об’ємом 1,4 літра, створений на основі колишнього 1,3-літрового. Згодом автомобіль перейменували у Lanos 1,4.

У 2007 році запущена програма локалізації виробництва автомобіля Daewoo Lanos, проведений рестайлінг базової моделі, який отримав назву ZAZ Lanos (T-150). Розроблено та розпочато випуск фургона на його базі.  У 2009 році завод продовжив виготовляти моделі на базі Daewoo Lanos з використанням українських комплектуючих (ступінь локалізації версії з двигуном 1,5 становить більше 50%, для двигунів 1,3 і 1,4 вона ще вища): ЗАЗ Lanos Hatchback, ЗАЗ Sens і ZAZ Chance; моделі таврійського ряду: ЗАЗ-1105 “Славута” і пікап; збирав і виробляв автомобілі CHEVROLET і ВАЗ           (ВАЗ-210934-20 і ВАЗ-210994-20). Було розпочато співпрацю з KIA Motors із складання Cee’d і Sportage,  але в серійне виробництво моделі KIA не пішли.  

З грудня 2010 року розпочато випуск автомобіля ЗАЗ Forza аналогічного Chery A13. Це легковий автомобіль класу С з кузовами седан і хетчбек та у виконаннях Base, Base plus, Comfort і Luxury планується для реалізації як для внутрішнього ринку України, так і на експорт. Cтиль автомобіля ЗАЗ Forza розроблений ательє Torino Design. “Forza” перекладається з італійської як “сила”, “рух”, “вперед”.

 

ЗАЗ Forza

Параметри

http://www.autoexpert.in.ua/files/auto/zaz/forza-2011/zaz_forza-2011_20110711_027.jpg

Клас

С

Тип кузова

Седан

Габарити, мм

 

  - довжина

4269

  - ширина

1686

  - висота

1492

Двигун

R4/1497 см3

Потужність кВт

109

Крутний момент, Нм

140

Привод

Передній

Максимальна швидкість

160

Розгін від 0 до100 км/год, c

12,5

Витрати пального на 100 км, л

7,6

ЗАЗ Lanos 1,5

Параметри

Клас

С

Тип кузова

Седан

Габарити, мм

 

  - довжина

4237

  - ширина

1678

  - висота

1432

Двигун

R4, 1498 см3

Потужність кВт

86

Крутний момент, Нм

130

Привод

Передній

Максимальна швидкість

172

Розгін від 0 до100 км/год, c

12,5

Витрати пального на 100 км, л

7,4

 

У квітні 2011 року форма акціонерного товариства змінюється на публічне акціонерне товариство. На Іллічівському заводі автомобільних агрегатів освоєно дві нові модифікації автобуса А-07 – автобус “Шкільний” на 33 і 27 місць. Розпочато виробництво автобуса А-10 у трьох модифікаціях: “Місто”, “Передмістя” і “Турист”. З 13 березня 2012 року в Україні почалися продажі нової моделі ZAZ Vida.

ЗАЗ Vida 1,4

Параметри

Клас

С

Тип кузова

Седан

Габарити, мм

 

  - довжина

4325

  - ширина

1710

  - висота

1508

Двигун

R4, 1498 см3

Потужність кВт

84

Крутний момент, Нм

128

Привод

Передній

Максимальна швидкість

170

Розгін від 0 до100 км/год, c

11,5

Витрати пального на 100 км, л

7,8

ЗАЗ Sens 1,3

Параметри

ЗАЗ Sens

Клас

С

Тип кузова

Седан

Габарити, мм

 

  - довжина

4237

  - ширина

1678

  - висота

1432

Двигун

R4, 1299 см3

Потужність кВт

70

Крутний момент, Нм

108

Привод

Передній

Максимальна швидкість

162

Розгін від 0 до100 км/год, c

17

Витрати пального на 100 км, л

7,2

 

http://honda.ua/img/temp/cars.png2. Honda Motor Co., Ltd. – міжнародна промислова компанія, перш за все, відома своїми автомобілями, мотоциклами та роботами. Компанія заснована 24 вересня 1948 року, засновник – Соітіро Хонда.  Продукція – вантажівки, легкові автомобілі, літаки, мотоцикли, скутери, електрогенератори, роботи, морські двигуни.

До 60-х років HONDA спеціалізувалася на виробництві мотоциклів і загалом автомобілебудування не було її бізнесом. Згодом компанія вирішила вийти на автомобільний ринок і ця новина не була схвально прийнята урядом Японії. Вважалося, що конкуруючи на світовому ринку з TOYOTA, DATSUN (NISSAN) та MITSUBISHI, у кінцевому результаті нашкодить інтересам держави. Зрештою думка чиновників була проігнорована керівництвом HONDA.

Після енергетичної кризи 1973 р., коли зростання цін на нафту, а відповідно і пальне, спричинило попит на економічні автомобілі, моделі HONDA стали бестселерами на ринку США, а також дещо посилили свої позиції на європейському ринку.

HONDA досягнула успіхів завдяки об’єктивним факторам, таким як висока якість та надійність авто (одні з найкращих показників у автомобілебудуванні), сучасні технологічні рішення (до речі конструктори HONDA вперше застосували поперечне розміщення двигуна та передній привод, що зробило салон просторішим при компактних розмірах автомобіля), оригінальна маркетингова політика (Hondadriverscars – авто, орієнтовані на активний стиль керування, з сучасним дизайном у стилях “спорт” та “техно”).

Прагнучи до розширення своєї ролі в автомобілебудівній промисловості, HONDA випустила перші автомобілі у 1960 році. Вони були маленькими, спортивними машинами, як і мотоцикли, які компанія випускала до цього, та завоювали прекрасну репутацію за якість і технічні характеристики.

У 1966 році HONDA почала виробництво невеликих седанів, а через чотири роки стала експортувати свої перші автомобілі Honda 600, у різні країни світу. Пізніше інженери компанії приступили до розробки іншого малолітражного авто, призначеного для світового ринку економічних автомобілів. Результатом багаторічних розробок став легковик Honda Civic, представлений публіці у 1973 році та миттєво прийнятий покупцями в усьому світі у тому числі через такий фактор, як цілісний підхід компанії до розробки технологій.

 Для компанії HONDA – технології (інжиніринг) – це все. Набагато важливіше визначити і передбачати потреби покупців і суспільства – та навіть запропонувати нові технології, у відповідності цим потребам, ніж пропонувати продукцію, створену за вже існуючими технологіями. HONDA домоглася успіху завдяки властивій їй пристрасті до новітніх технологій і прагненню спробувати зробити те, чого ще ніхто не робить. Модельний ряд автомобілів корпорації HONDA значно ширший, ніж у ЗАЗу (див. табл. 1.1).

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/Honda_FIT_13G_%28GK3%29_front.jpgHONDA Jazzхетчбек особливо малого класу “В”. Третє покоління Jazz з’явилося у 2013 році. Габаритні розміри: 3900х1695х1525 мм. Колісна база: 2500 мм. Об’єм багажника: 335 л. Передня підвіска – cтояки McPherson,  задня – напівзалежна, пружинно-торсіонна. Бензинові двигуни: 1,2 л R4 16V SOHC,  I-VTEC (90 к.с., 125 Нм)  або 1,34 л R4 16V, I-VTEC (100 к.с., 127 Нм); присутня версія Hybrid. Трансмісія: 5-ступінчаста МКП або варіатор CVT. Оснащення: ABS+EBD шість ПБ, система курсової стабілізації  VSA, електропідсилювач керма, клімат-контроль, центральний замок, електропривод стекол і дзеркал, аудіосистема.

У січні 2014 р. на Детройтському автосалоні HONDA Jazz був представлений для американського ринку як автомобіль 2015 модельного року. Автомобіль створений у новому фірмовому стилі, заснованому на трьох факторах. Перший – “Високі технології” (High Tech), символізує дух інновацій HONDA, другий – “Висока напруга” (High Tension), відображає красу і структурну міцність кузова і, третій фактор – Високоякісні відчуття” (High Touch), являє відточені форми поверхонь і текстури. Надалі цей стиль буде поширений на інші моделі фірми.

 HONDA Civicпередньо-приводний седан класу “С”. Європейська версія рестайлінгового седана 9-го покоління дебютувала у травні 2013 року. Габаритні розміри: 4575х1755х1435 мм. Колісна база:   2675 мм. Об’єм багажника: 440 л. Передня підвіска – стояки McPherson,  задня – незалежна багатоважільна. Бензинові двигуни: 1,8 л R4 16V, I-VTEC (141 к.с., 174 Нм); присутня версія Hybrid. Трансмісія: 6-ступінчаста МКП або 5-ступінчаста АКП з підкермовим перемиканням. Оснащення: до семи ПБ, система курсової стабілізації VSA, клімат-контроль, круїз-контроль, навігація  Honda SSD Navi, електропривод стекол і дзеркал, автоматичні фари і склоочисники, протитуманні фари, аудіосистема класу Hi-Fi, чейнджер, сигналізація. До 100 км/год седан розганяється за 9,1 секунди, а максимальна швидкість авто складає 200 км/год.

Honda Accordпередньо-приводний седан класу “Е” ІХ покоління. Габаритні розміри: 4890х1850х1465 мм. Колісна база:  2775 мм. Передня підвіска – на подвійних поперечних важелях,  задня – незалежна багатоважільна. Бензинові двигуни: К24А об’ємом 2,4 л R4 16V DOHC, I-VTEC (179,5 к.с., 228 Нм), J35A об’ємом 3,5 л  V6 24V, SOHC, I-VTEC (282 к.с., 342 Нм); присутня версія Hybrid. Трансмісія: 6-ступінчаста МКП або 5-ступінчаста АКП для V6           6-ступінчаста АКП з підкермовим перемиканням. Оснащення: ABS+EBD, електропідсилювач керма ЕРS, вісім ПБ, система курсової стабілізації VSA, клімат-контроль, круїз-контроль, навігація, системи слідкування за розміткою і попередження зіткнень, електропривод стекол і дзеркал, автоматичні фари і склоочисники, протитуманні фари, аудіосистема класу Hi-Fi, чейнджер, сигналізація.

З механічною трансмісією 200-сильний мотор розганяє Accord до сотні за 7,9 секунди. Максимальна швидкість становить 235 км/год.

http://honda.ua/content/images/crosstour_exterior_04.jpgCrosstour – це оновлення унікальної моделі HONDA, яка поєднує в собі комфорт і керованість седана з впевненістю та безпечністю кросовера. Габаритні розміри: 4870х1860х1620 мм. Колісна база: 2800 мм. Передня підвіска – на подвійних поперечних важелях,  задня – незалежна багатоважільна. Бензинові двигуни: 2,4 л R4 16V, I-VTEC (192  к.с.,   220 Нм), 3,5 л  V6 24V, I-VTEC (300 к.с.,     350 Нм). Трансмісія: 5-ступінчаста АКП для R4 або 6-ступінчаста АКП для V6. Оснащення: ABS, електропідсилювач керма ЕРS, до десяти ПБ, системи курсової стабілізації VSA і підсилення кузова ACE, розділений клімат-контроль, круїз-контроль, навігація, системи слідкування за розміткою і мертвими зонами, повний електропакет, автоматичні фари і склоочисники, протитуманні фари, супутникове радіо, чейнджер, парктронік.

HONDA CR-Z – це унікальний автомобіль, в якому поєднуються переваги стильного кузова купе і екологічної, ефективної гібридної установки з              6-ступінчастою механічною коробкою передач. Колісна база: 2425 мм. Габаритні розміри: 4075х1740х1395 мм. Передня підвіска – стояки McPherson,  задня – незалежна торсіонна. Силова установка: бензиновий ДВЗ об’ємом 1,5 л R4 16V,         I-VTEC (121 к.с., 146 Нм) і електродвигун змінного струму  (10 кВт, 78 Нм). Трансмісія: 6-ступінчаста МКП або варіатор CVT. Оснащення: ABS, шість ПБ, система курсової стабілізації VSA, клімат-контроль, електропривод стекол і дзеркал, автоматичні фари і склоочисники, люк з електроприводом, центральний замок з ДУ.

HONDA CR-V – позашляховик класу “І” з переднім або повним приводом. Габаритні розміри: 4590х1840х1710 мм. Колісна база: 2670 мм. Бензинові двигуни: 2,0 л R4 16V, I-VTEC (150  к.с., 190 Нм), 2,4 л  V6 24V,        I-VTEC (190 к.с., 2200 Нм). Трансмісія:          6-ступінчаста МКП або  5-ступінчаста АКП. Оснащення: ABS, електропідсилювач керма ЕРS, вісім ПБ, система курсової стабілізації VSA,  адаптивна світлотехніка AFS, клімат-контроль, круїз-контроль ACC, навігація, повний електропакет, автоматичні ксенонові фари і склоочисники, протитуманні фари, чейнджер, люк із електроприводом.

http://static.gazeta.ua/img/cache/gallery/609/609621_2_w_1000.jpgPilot найефективніша відповідь HONDA, на запити споживачів із активною життєвою позицією й багатим досвідом експлуатації повнопривідних моделей у різних умовах.

Колісна база: 2775 мм; габаритні розміри: 4875х1995х1845 мм. Бензиновий двигун 3,5 л V6 24V, I-VTEC (249 к.с.,        347 Нм). Трансмісія: 6-ступінчаста АКП. Оснащення: ABS+EBD, десять ПБ, система курсової стабілізації VSA, тризонний клімат-контроль, круїз-контроль, навігація, повний електропакет, автоматичні фари і склоочисники, протитуманні фари, аудіосистема класу Hi-Fi, чейнджер, DVD, Bluetooth, парктронік, підігрів передніх сидінь, камера заднього виду, сигналізація, функція втримання автомобіля на схилі HSA, система підсилення кузова ACE.

У 3,5-літровому двигуні V6 застосована остання версія інноваційної системи керування циліндрами Variable Cylinder Management; її здатність деактивувати два або три циліндри, залежно від дорожніх умов, відіграє найважливішу роль у забезпеченні паливної економічності.

HONDA Odyssey – 7-місний мінівен класу “К”. Рестайлінгова версія п'ятого покоління моделі дебютувала на автосалоні в Нью-Йорку в березні 2013 року. Побудований на агрегатах автомобіля Honda Accord.  Габаритні розміри: 4800х1800х1560 мм. Колісна база: 2830 мм. Бензиновий двигун 3,5 л V6 24V,  I-VTEC (249 к.с., 347 Нм). Трансмісія: 6-ступінчаста АКП. Оснащення: ABS+EBD, вісім ПБ, система курсової стабілізації VSA, роздільний клімат-контроль, радарний круїз-контроль CMBS, супутникова система навігації, навігація, повний електропакет, поворотні ксенонові фари, автоматичні склоочисники, протитуманні фари, аудіосистема з чейнджером і сабвуфером, DVD, камера заднього виду, система попередження зіткнення, сигналізація, люк з електроприводом, підігрів передніх сидінь, бортовий комп’ютер, електропривод задніх дверей, парктронік.

3. Європейська класифікація моделей автомобілів заданих марок наведена у таблиці 1.1.

 

Таблиця 1.1 –  Європейська класифікація легкових автомобілів

Назва класу, групи

Позначення класу, групи

Габаритні розміри автомобіля, м

Марка, модель

довжина

ширина

Клас “міні” або міські автомобілі

A

до 3,7

до 1,60

Smart ForFour

Особливо

малий клас

B

3,7…4,2

до 1,70

Honda Jazz

Нижній

середній клас

C

4,2…4,5

1,70…1,8

ЗАЗ Forza; ЗАЗ Vida;

ЗАЗ Lanos; Honda Civic

Середній клас

D

4,5…4,8

1,70…1,8

Mercedes-Benz С-Class

Верхній

середній клас

E

4,8…5,0

більше 1,80

Honda Accord;

Honda Crosstour

Люкс-клас

F

більше 5,0

більше 1,80

Mercedes-Benz S-Class

Спортивні купе

G

Honda CR-Z

Кабріолети

H

Honda NSX (з 2015 р.)

Позадорожники

I

Honda CR-V; Honda Pilot

Мінівени

K

Honda Odyssey

 

4. Порівняльна характеристика автомобілів.

У таблицях 1.2 і 1.3 наведена оцінка автомобілів за результатами випробувань експертами часопису “Авторевю”. Автомобільні “пари” були підібрані з урахуванням максимальної ідентичності технічних характеристик і рівня комплектації. Таким чином можна у порівнянні визначити “плюси” і “мінуси” кожного з автомобілів.

         Таблиця 1.2 –  Порівняльна характеристика ЗАЗ Lanos і Лада Приора

Параметр

Максимальний бал

Кількість балів

ЗАЗ Lanos

Лада Приора

1. Ергономіка

1.1. Робоче місце водія

1.2. Оглядовість

200

100

100

145

65

80

150

70

80

2. Динаміка

2.1. Розгінна динаміка

2.2. Гальмівна динаміка

2.3. Керованість

310

100

110

100

230

70

80

80

240

80

90

70

 

3. Їздовий комфорт

3.1. Плавність ходу і віброзахист

3.2. Акустичний комфорт

3.3. Мікроклімат

260

90

90

80

200

70

70

60

185

60

60

65

4. Комфорт салону

4.1. Пасажирські місця

4.2. Багажник

4.3. Трансформація салону

230

90

90

50

165

65

65

35

140

65

65

10

Всього

1000

740

715

 

Таблиця 1.3 – Порівняльна характеристика  Honda Accord і Toyota Camry

Параметр

Максимальний бал

Кількість балів

Honda Accord

Toyota Camry

1. Ергономіка

1.1. Робоче місце водія

1.2. Оглядовість

200

100

100

175

85

90

165

80

85

2. Динаміка

2.1. Розгінна динаміка

2.2. Гальмівна динаміка

2.3. Керованість

310

100

110

100

275

85

100

90

245

75

95

75

3. Їздовий комфорт

3.1. Плавність ходу і віброзахист

3.2. Акустичний комфорт

3.3. Мікроклімат

280

100

90

90

240

85

80

75

245

80

80

85

4. Комфорт салону

4.1. Пасажирські місця

4.2. Багажник

4.3. Трансформація салону

210

100

90

20

170

85

75

10

180

95

80

5

Всього

1000

860

835

 

5. Автомобілі марок ЗАЗ і HONDA різняться як за модельним рядом, так і за ціновим діапазоном. Тому поєднання їх реалізації у спільному автосалоні дозволить охопити значно ширший сегмент споживачів. У такий спосіб є можливість привернути увагу покупців з обмеженими фінансовими можливостями і клієнтів, які хотіли б мати хорошу іномарку з вищих класів чи окремої класифікаційної групи (див. табл. 1.1).

Стосовно прогнозу, то у випадку встановленого автомобільного ринку він щорічно зростає на 10…15%. Таким чином, орієнтовний прогноз ринку для заданих марок можна зробити на підставі продажу їх за попередні роки.