Форма № Н - 3.04

 

__________________Луцький національний технічний університет________________

(повне найменування вищого навчального закладу)

Кафедра__________фінансів, банківської справи та страхування____

 

 

 

         

ЗАТВЕРДЖУЮ

 

Завідувач кафедри____________І. М. Вахович

 

«_03_»_червня_2017 року

 

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

«Фінансове прогнозування»

шифр і назва навчальної дисципліни

 

спеціальність:   072 «Фінанси, банківська справа та страхування»

(шифр і назва напряму підготовки)

 

                                                                                                                    (назва спеціалізації)                                                                                              

Факультет обліку та фінансів

(назва факультету)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017 – 2018 навчальний рік

 

 

 

 

 

Робоча програма з дисципліни «Фінансове прогнозування» для студентів за спеціальністю 072 «Фінанси, банківська справа та страхування»

 

 

Розробник: Кондіус І. С., к.е.н., доцент кафедри фінансів, банківської справи та страхування;

 

 

 

Робочу програму схвалено на засіданні кафедри фінансів, банківської справи та страхування

 

Протокол від 03 червня 2017 року № 11

                                                                    

 

Завідувач кафедри фінансів  ______________ І. М. Вахович

 

 

Перезатверджено:

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри фінансів  _____________________

 

 

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри фінансів  _____________________

 

 

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри фінансів  _____________________

 

    

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри фінансів  _____________________

 

 

 

Ó к.е.н., доц. Кондіус І.С.                                            

Ó Луцький НТУ, 2017 рік

 

 

 

 

 

 

1. Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів – 4

 

Галузь знань

0305

«Економіка та підприємництво

Вибіркова

 

Спеціальність

072

«Фінанси, банківська справа та страхування»

Модулів – 2

 

Рік підготовки:

Змістових модулів – 3

5-й

 

Загальна кількість годин – 120

Семестр

10-ий

10-ий

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 3

самостійної роботи студента – 5

 

освітньо-кваліфікаційні  рівні:

магістр

15 год

(10-ий)

6год

(10-ий)

Практичні, семінарські

30 год

(10-ий)

4 год

(10-ий)

Лабораторні

-.

-

Самостійна робота

75 год

(10-ий)

100 год

(10-ий)

Курсова робота

(10 год самостійної роботи)

Вид контролю:

залік у 10-му семестрі

 

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної і індивідуальної роботи становить:

для денної форми навчання – 45/120=  38 %;

для заочної форми навчання – 10/120=  8 %;

 

 

 


2. Мета та завдання навчальної дисципліни

 

Метою дисципліни є формування у студентів системи теоретичних знань  та практичних навичок у галузі багатовимірного аналізу, моделювання динаміки, структури взаємозв’язків соціально-економічних процесів, а також їх застосування при фінансовому прогнозуванні процесів в економічних системах.

Завданнями вивчення дисципліни є теоретична й практична підготовка студентів з питань:

-    теоретичних основ методології фінансового прогнозування;

-    набуття вмінь та навичок застосовування кількісних методів й моделей аналізу для фінансового прогнозування та прийняття рішень.

В  результаті  вивчення  дисципліни  студенти  повинні:

Знати: цілі, задачі, зміст і специфіку фінансового прогнозування; ступінь і характер впливу окремих факторів на економічні показники; закономірності і тенденції розвитку економічних об’єктів (процесів, явищ) в минулому і стан їх в майбутньому, які необхідно досліджувати і знати; сукупність прийомів і засобів, які використовуються відповідно для розробки прогнозів; знати показники динаміки та статистичні характеристики часових рядів, розуміти процедуру вирізнення систематичної та випадкової компоненти часового ряду; методи і моделі аналізу тенденцій та причинно-наслідкових зв’язків в економіці, що є необхідною умовою побудови надійного прогнозу окремих макропоказників і комплексного економічного розвитку країни.

Вміти: аналізувати інформаційну базу прогнозування; ідентифікувати моделі часового ряду; адекватно використовувати методи і моделі прогнозування окремих фінансових показників, їх комплексного розвитку, структурних змін; оцінювати ефективність методів та результатів прогнозу; використовувати інформаційні технології на базі ПЕОМ для фінансового прогнозування; конструювати комплексні економетричні моделі прогнозування розвитку національної економіки й окремих організацій; тлумачити отримані результати прогнозу та приймати на їх основі управлінські рішення.

 


3. Програма навчальної дисципліни

 

Модуль 1

 

Змістовний модуль 1. Загальні поняття фінансового  прогнозування

Тема 1. Методологічні основи фінансового прогнозування

Поняття прогнозування та планування, їх задачі, схожість та відмінності. Досвід прогнозування закордоном. Система державних прогнозів економічного і соціального розвитку України. Поточний стан прогнозування в Україні. Основні поняття прогнозування. Принципи прогнозування. Види та призначення прогнозів. Параметри прогнозів. Етапи прогнозування. Характеристика об’єкту прогнозування. Інформаційне забезпечення прогнозування соціально-економічних процесів. Вхідна інформація для прогнозування. Вхідні показники, що використовуються при розробці прогнозів.

 

Тема 2. Метод підгонки кривими

Метод знаходження кривої підгонки. Основні види кривих підгонки. Особливості поліноміального тренду 2 та 3 ступенів, експоненційного, логарифмічного, ступеневого, гіперболічної кривої, логістичної та S-подібної кривої. Коефіцієнт детермінації та інші способи оцінки моделей. EX POST як імітація процесу прогнозування.

 

Змістовний модуль 2. Застосування регресійних рівнянь для фінансового прогнозування

Тема 3. Метод екстраполяції тенденцій по одному часовому ряду

Поняття тенденції, способи встановлення наявності тенденції. Прості методи екстраполяції тенденції: екстраполяція на основі аналітичних показників рядів динаміки, на основі плинної середньої та екстраполяція на основі індексу сезонності.

Тема 4. Метод згладжування і сезонне прогнозування

Наївна модель. Способи усунення тренда. Моделі згладжування для тимчасових рядів, що не мають тренда: модель ковзного середнього, модель експоненційно зваженого ковзного середнього, комбінована модель. Визначення початкових значень моделі. Моделі згладжування з трендом: модель Холта, модель Брауна. Моделі Холта-Уінтерса. Метод Трігга. Метод Трігга-Ліча. Метод Чоу. Сезонні моделі.

 

Модуль 2

Тема 5. Парна та множинна регресії в фінансовому прогнозуванні

Випадкові величини. Нормальний розподіл. Основи статистичного моделювання. Лінійне рівняння регресії. Прогнозування в умовах невизначеності: тест рекурсивної оцінки коефіцієнтів регресії; тест рекурсивної оцінки значень Y; тест рекурсивної оцінки помилок регресії. Застосування матриць до моделі лінійної регресії. Основні властивості множинної регресії. Відбір регресоров. Бета-уявлення. Мультиколінеарність.

 

 

Змістовний модуль 3. Суб’єктивні методи прогнозування та оцінювання якості прогнозів

Тема 6. Суб’єктивні (експертні) методи прогнозування

Сутність і різновидність експертних методів. Невизначеність та експертні оцінки. Методи індивідуального і групового експертного оцінювання. Метод експертних оцінок Дельфі. Підбір експертів. Організація і проведення експертного опитування. Визначення кількісних параметрів і показників експертного опитування. Оцінка ступеня узгодженості думок. Аналіз результатів опитування експертів. Експертні оцінки і моделі бінарного вибору. Моделі оцінювання моделей бінарного вибору. Моделі множинного вибору в експертному оцінюванні майбутнього.

Тема 7. Оцінювання прогнозів

Поняття оптимального прогнозу. Оцінювання адекватності прогнозованої моделі. Критерії визначення якісного прогнозу. Оцінка точності прогнозованої моделі та прогнозів. Інтегровані критерії точності й адекватності. Поняття комбінованого прогнозу. Алгоритм об’єднання окремих прогнозів. Методи об’єднання прогнозів: дисперсійно-коваріаційний, регресійний.

 

 


4. Структура навчальної дисципліни

 

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб

інд

с.р.

л

п

лаб

інд

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

МОДУЛЬ 1. (2 кредити)

Змістовий модуль 1. Основи фінансового менеджменту

Тема 1. Методологічні основи фінансового прогнозування

11

2

-

-

-

9

10,5

0,5

-

-

-

10

Тема 2. Метод підгонки кривими

15

2

4

-

-

9

16,5

0,5

1

-

-

15

Разом за змістовим модулем 1

26

4

4

-

-

18

27

1

1

-

-

25

Змістовий модуль 2. Застосування регресійних рівнянь для фінансового прогнозування

Тема 3. Метод екстраполяції тенденцій по одному часовому ряду

17

2

6

-

-

9

16,5

1

0,5

-

-

15

Тема 4. Метод згладжування і сезонне прогнозування

17

2

6

-

-

9

16,5

1

0,5

-

-

15

МОДУЛЬ 2. (2  кредити)

Тема 5. Парна та множинна регресії в фінансовому прогнозуванні

20

3

8

-

-

9

17

1

1

-

-

15

Разом за змістовим модулем 2

54

7

20

-

-

27

50

3

2

-

-

45

Змістовий модуль 3. Суб’єктивні методи прогнозування та оцінювання якості прогнозів

Тема 6. Суб’єктивні (експертні) методи прогнозування

15

2

4

-

-

9

16

0,5

0,5

-

-

15

Тема 7. Оцінювання прогнозів

14

2

2

-

-

10

16

0,5

0,5

-

-

15

Разом за змістовим модулем 3

29

4

6

-

-

20

33

2

1

-

-

30

Усього годин без курсової роботи

110

15

30

-

-

65

110

6

4

-

-

100

КУРСОВА РОБОТА

Рурсова робота

10

-

-

-

-

10

10

-

-

-

-

10

Усього годин

120

15

30

-

-

75

120

6

4

-

-

110

 

5. Теми семінарських занять – не передбачено програмою дисципліни


6. Теми практичних занять

№ п/п

Назва теми

Кількість годин

Денна форма

Заочна форма

 

Модуль 1

 

 

 

Змістовний модуль 1

4

1

1

ПР.0 1 - Прогнозування шляхом підгонки кривими. Ex post прогнозування.

Мета роботи: здійснити прогнозування шляхом підгонки кривими та Ex post прогноз. Оцінити якість прогнозів.

Зміст роботи: знайти форму тренду обраного показника за 6 років та за 9 років, для чого побудувати всі види трендів, які пропонує MS Excel. Зробити прогноз на 7-й та на 10-й рік по знайденим трендам, використовуючи таблицю підстановки. Оцінити якість усіх трендів, побудованих в ході пошуку, для чого розрахувати MSE, R2, MAD, MAPE та контрольні суми. Зробити точковий прогноз на 7-й та на 10-й рік. Визначити довірчі інтервали прогнозу. Провести ex post прогноз для 20 років. Оцінити ex post прогноз.

4

1

 

Змістовний модуль 2

20

2

2

ПР.02 – Використання статистичних методів та методів математичного моделювання при прогнозуванні динамічних рядів.

Мета роботи: набуття навичок практичного застосування основних прийомів прогнозної роботи і зокрема, використання статистичних методів та методів математичного моделювання.

Зміст роботи: знайти базові та ланцюгові абсолютні прирости; базові та абсолютні темпи зростання; темпи приросту; середній абсолютний приріст; середні темпи зростання та приросту; середню хронологічну для ітеративного та моментного рядів; ефективність 1% приросту. На основі обрахованого середнього темпу зростання спрогнозувати динаміку показника на 5 років.  Виявити основну тенденцію динаміки, що описується параболою другого порядку. Зробити точковий прогноз рівня реалізації послуг на наступні 5 років. Використовуючи метод скінченних різниць, знайти основну тенденцію динаміки споживання населення деяких видів продукції за 10 попередніх років. Обчислити параметри вибраної функції. На основі вибраного тренду ряду зробити прогноз рівнів споживання на три роки. Зробити прогноз динаміки показників на 5 років, застосовуючи метод експоненціального згладжування (метод Брауна).

6

0,5

3

ПР.0 3 – Прогнозування шляхом згладжування. Сезонне прогнозування.

Мета роботи: отримання практичних навичок аналізу часових рядів. Застосуваня методів згладжування та декомпозиції часового ряду для сезонного прогнозування.

Зміст роботи: побудувати прогноз на основі лінійної моделі із застосуванням методу Брауна-Маєра та методу найменших квадратів. Побудувати прогноз на основі параболи другого порядку із застосуванням методу Брауна-Маєра та методу найменших квадратів. Побудувати графіки, на яких відобразити фактичні та прогнозні значення з урахуванням оптимістичного та песимістичного прогнозу. Використати метод ковзних середніх і сезонних індексів для прогнозування обсягу продажу на 4-і квартали 2004р. Для здійснення коригування сезонних індексів побудувати графіки з трендами, за якими визначити тенденцію продажів. Захист роботи.

6

0,5

 

Модуль 2

 

 

4

ПР.04 – Парна регресії в прогнозуванні соціально-економічних процесів.

Мета роботи: отримання практичних навичок регресійного аналізу для автоматизованого пошуку раніше невідомих закономірностей даних з подальшим використанням отриманої інформації для підготовки управлінських рішень на основі побудованого прогнозу.

Зміст роботи: провести оцінку параметрів лінійної регресійної моделі однокроковим методом найменших квадратів. Оцінити адекватність регресійної в цілому і значимість її окремих параметрів. Перевірити, чи були всі передумови для того, щоб застосовувати однокроковий метод найменших квадратів і лінійне рівняння регресії до вихідних даних. Побудувати рівняння парної лінійної регресії та знайти нижнюю та верхнюю межу інтервалів прогнозу при прогнозуванні на 15 кварталів. Визначити, чи описує модель парної лінійної регресії початкові дані, шляхом проведення тестів рекурсивної оцінки коефіцієнтів регресії, значення Y та помилок регресії. Визначити, який процес буде описуватися лінійною моделлю.

4

 

5

ПР.05 – Множинна регресії в прогнозуванні соціально-економічних процесів.

Мета роботи: отримання практичних навичок множинного регресійного аналізу для автоматизованого пошуку раніше невідомих закономірностей даних з подальшим використанням отриманої інформації для підготовки управлінських рішень на основі побудованого прогнозу.

Зміст роботи: побудувати рівняння множинної регресії від 4 факторів: виробничих витрат, витрат на рекламу, інших витрат і часу. Провести вибір регресорів для моделі, для чого здійснити розрахунок 95% довірчого інтервалу для β та коефіцієнту детермінації. Побудувати оптимальну модель множинної регресії для початкових даних і обґрунтувати вибір відповідних регресорів. Зробити прогноз на 4 квартали уперед. Зробити висновки. Визначити мультиколінеарність між факторами та побудувати модель з урахуванням відсутності мультиколінеарності між факторами. Визначити значення фіктивних регресорів для моделі множинної регресії. Побудувати модель множинної регресії від фіктивних регресорів. Знайти відповідні сезонні компоненти для кожного кварталу та 95% довірчі інтервали для коефіцієнтів регресії. Знайти прогноз на наступні 4 квартали.  Визначити мультиколінеарність між факторами та побудувати модель

4

1

 

Змістовний модуль 3

6

1

6

ЛР.06 – Експертні методи прогнозування.

Мета роботи: отримання практичних навичок визначення кількісних параметрів та аналізу показників експертного опитування.

Зміст роботи: на основі відповідей експертів побудувати матриці: рангів і переваг факторів. Розрахувати показники та сформувати таблицю порівняльної важливості факторів. Оцінити ступінь узгодженості думок експертів шляхом розрахунку коефіцієнтів узгодженості і побудови матриць коефіцієнтів парної рангової кореляції та показників інформаційної міри збігу думок експертів. Зробити висновки щодо результатів експертного опитування.

4

0,5

7

ПР.07 – Оцінювання якості прогнозів. Комбінування прогнозів

Мета роботи: отримання практичних навичок визначення якості прогнозів та комбінування прогнозів.

Зміст роботи: провести графічний аналіз рядів даних, визначити основні числові характеристики: вибіркове середнє, вибіркову дисперсію, коваріацію перших 10 порядків. Побудувати гістограми часових рядів. Побудувати корелограму та часткову кореляційну функцію для рівнів часових рядів, їх перших та других різниць. Перевірити часові ряди на випадковість за допомогою методу поворотних значень. Розбити всі ряди на дві однакові за розмірами вибірки. Перевірити гіпотезу про: рівність математичних сподівань, диспесій у вибірках. Створити на основі змінних бази даних нові, що являють собою перші різниці відповідних часових рядів. На основі отриманих значень перевірити гіпотези: про випадковість за допомогою методу поворотних значень, про нормальний розподіл за допомогою декількох методів. Для „наївної” моделі підрахувати помилки прогнозування за критеріями: MSE, RMSE, MAD, RMSPE, MAPE, коефіцієнтом Тейла. На основі отриманих прогнозів побудувати комбінований прогноз на основі: методу усереднення, дисперсійно-коваріаційного методу, регресійного методу.

2

0,5

ВСЬОГО

30

4

 

7. Теми лабораторних занять – не передбачено програмою дисципліни.

 

 

8.  Самостійна робота

 

№ п/п

Назва теми

Кількість годин

Денна форма

Заочна форма

 

Модуль 1

 

 

 

Змістовний модуль 1

18

25

1

СР.01 – Методологічні основи фінансового прогнозування.

Система державних прогнозів економічного і соціального розвитку України. [2, с.136-137] Характеристика об’єкту прогнозування. Вхідна інформація для прогнозування. Вхідні показники, що використовуються при розробці прогнозів. [3, с.46-51].

9

10

2

СР.02 – Метод підгонки кривими.

Особливості поліноміального тренду 2 та 3 ступенів, експоненційного, логарифмічного, ступеневого, гіперболічної кривої, логістичної та S-подібної кривої. [6, с.128-133]

9

15

 

Змістовний модуль 2

27

45

3

СР.03 – Методи усунення трендів

Виявлення та корегування анамальних рівнів. Методи виявлення наявності в часовому ряді тренда. Методи усунення трендів. [1, с.49-52]

7

15

4

СР.04 – Метод згладжування і сезонне прогнозування.

Моделі Холта-Уінтерса. Метод Трігга. Метод Трігга-Ліча. Метод Чоу. [1, с.32-49; 4, с.32-80]

7

15

 

Модуль 2

 

 

5

СР.05 – Парна регресії в фінансовому прогнозуванні.

Випадкові величини. Нормальний розподіл. Основи статистичного моделювання. [6, с.26-35]. Регресійні моделі, їх переваги на недоліки. Методи вимірювання на основі кореляційного зв’язку. [1, с.93-102].

6

7

6

СР.06 – Множинна регресії в фінансовому прогнозуванні.

Кореляція та мультиколінеарність в рядах динаміки. Методи кластерного аналізу. [1, с.120-136].

7

8

 

Змістовний модуль 3

20

30

7

СР.07 – Експертні методи прогнозування.

Невизначеність та експертні оцінки. Метод експертних оцінок Дельфі. Підбір експертів. Моделі оцінювання моделей бінарного вибору. [4, с.120-124]. Метод побудови прогнозних графів [1, с.150-154].

5

7

8

СР.08 – Суб’єкті методи прогнозування.

Моделі множинного вибору в експертному оцінюванні майбутнього. [4, с.120-124].

5

8

9

СР.09 – Критерії визначення якісного прогнозу

Критерій апріорної якості моделей. Середній ризик. Емпіричний ризик. Алгоритмічні методи оцінки середнього ризику. Оцінка якості дискретних моделей [1, с.160-167].

5

7

10

СР.10 – Комбіновані прогнози багатомірних процесів.

Модель з детермінованим матричним предиктором. Матрична модель з розділеними змінними. [7, с.228-256]

5

8

ВСЬОГО

65

100

 

 

8. Курсова робота не передбачено програмою дисципліни.

 

Курсова робота є однією із форм організації навчання у вищій школі, яка має на меті поглиблення, узагальнення та закріплення знань, які студенти одержують в процесі навчання, а також застосування цих знань на практиці. Курсова робота виконується студентами самостійно під керівництвом викладача.

Навчальний час, відведений для курсової роботи, регламентується робочим навчальним планом і становить 10 год. (9%) від загального обсягу навчального часу, відведеного для вивчення даної навчальної дисципліни. Керівництво виконанням курсової роботи та її захист здійснюється викладачем в поза аудиторний час, на консультаціях в обсязі часу, передбаченого в його навчальному навантаженні.

Курсова робота з курсу «Фінансове прогнозування» складається з трьох задач. Вона призначена для опанування студентами методів побудови прогнозів економічних процесів та явищ, набуття практичних навичок кількісного вимірювання взаємозв’язків між економічними показниками, поглиблення теоретичних знань в галузі математичного моделювання економічних процесів і явищ, здобуття знань про застосування найпоширених методів і моделей соціально-економічного прогнозування в економічних дослідженнях.

Зразок завдання до курсової роботи, що видається студенту, подано на рис. 1.

Результати виконання курсової роботи представляються студентом в вигляді пояснювальної записки обсягом близько 15-20 сторінок. В пояснювальний записці наводяться математичні викладки та розрахунки, які супроводжуються ілюстративним матеріалом: схемами, графіками, діаграми тощо. Пояснювальна записка оформляється згідно ДСТУ 3008-95 "Документація та звіти в сфері науки та техніки".

 


Луцький національний технічний університет

Кафедра фінансів, банківської справи та страхування

 

 

 

ЗАВДАННЯ ДО КУРСОВОЇ РОБОТИ

з дисципліни «Фінансове прогнозування»

 

Студенту групи ФК-___

 

 

1. Варіант

    роботи

 

N1

N2

N3

N4

 

 

 

 

 

 

 

2. Термін подання завершеної роботи на кафедру "   "                               201__р.

3. Початкові дані до роботи та зміст роботи (перелік завдань які необхідно виконати)

3.1. Приклад даних по економічним показникам країни А за 1985-2004р.р. представлений в табл. А.1 додатку А.

Знайти форму істинного тренду обраного показника за перші 15 років і зробити прогноз на 16 рік. Порівняти отримані значення з фактичними і зробити висновки, який тренд буде краще описувати вхідні дані. Оцінити якість усіх трендів, побудованих в ході пошуку, для чого розрахувати MSE, R2, MAD, MAPE та контрольні суми. Визначте довірчі інтервали прогнозу. З отриманих розрахунків оберіть 2 лінії тренду, які максимально описують вхідні дані та які дозволяють отримати більш точний прогноз. Проведіть ex post прогноз для 20 років: для першої групи даних ex post прогнозу обрати перші 16 років; в якості горизонту прогнозування – 1 рік. Оцінити ex post прогноз, для чого розрахувати MSE, MAD, MAPE та коефіцієнт нерівності Тейла. Зробити висновки по результатам прогнозування.

3.2. Приклад даних обсягу продажу товарів фірми “Б” по кварталам за 2001-2005 р.р. представлений в табл. А.2 додатку А.

Зробити прогноз на 4 квартали 2006р. 2-ма способами. Перший спосіб: використати метод ковзних середніх і сезонних індексів для прогнозування обсягу продажу. Для здійснення коригування сезонних індексів побудувати графіки з трендами, за якими визначити тенденцію продажів. Другий спосіб: використати фіктивні регресори, модель множинної регресії і мультиплікативну сезонну модель для визначення коефіцієнтів сезонності і 95% довірчих інтервалів. Порівняти отримані значення коефіцієнтів сезонності та прогнозованих значень за двома способами. Зробити висновки по результатам прогнозування.

3.3. Приклад даних об’єму виробів типу А, ціни реалізації, середніх змінних витрат, постійних витрат по фірмі “В” представлений в табл. А.3 додатку А.

Зробити прогноз чутливості прибутку підприємства до 10%-вих змін основних елементів операційного важеля:

1.     Оцінити вплив 10%-ної зміни (збільшення, зменшення) ціни на прибуток. На скільки одиниць продукції можна скоротити (збільшити) об'єм реалізації без втрати прибутку?

2.     Оцінити вплив 10%-ної зміни (збільшення, зменшення) змінних витрат на прибуток. На скільки одиниць продукції можна скоротити (збільшити) об'єм реалізації без втрати прибутку?

3.     Оцінити вплив 10%-ної зміни (збільшення, зменшення) постійних витрат на прибуток. На скільки одиниць продукції можна скоротити (збільшити) об'єм реалізації без втрати прибутку?

4.     Оцінити вплив 10%-ної збільшення (зменшення) об'єму реалізації на прибуток за допомогою ефекту операційного важеля.

Зробити висновки по результатам прогнозування.

3.4. Приклад даних об’ємів продажу, виробничих витрат, витрат на рекламу, інших витрат фірми “Д” за 20 кварталів представлений в табл. А.4 додатку А.

Побудувати рівняння множинної регресії із різною кількістю регресоров. Здійснити відбір регресоров 2-ма способами: за допомогою визначення 95% інтервалів для коефіцієнтів регресії та за допомогою визначення t-статистики та P-значення. Оцінити вплив регресорів на результативну ознаку. Проаналізувати модель на наявність мультиколінеарності. Застосовуючи отриману модель, зробити прогноз на 4 квартали. Зробити висновки по результатам прогнозування.

Завдання видав                            _____________________________                    (П.І.П. викладача)

                                                      “____”__________________201__р.

Завдання одержав                       _____________________________                    (П.І.П. студента)

                                                      “____”__________________201__р.

 

 

9. Індивідуальні завдання – не передбачено програмою дисципліни.

 

 

10. Методи навчання

 

Методи навчання з дисципліни «Фінансове прогнозування» є словесні, наочні та практичні.

Словесні методи включають лекції, розповіді та бесіди по визначених темах навчального курсу.

Наочні методи навчання передбачають постійне супроводження занять з даної дисципліни ілюстраційними та демонстративними засобами, мультимедійні презентації.

Практичні методи навчання включають: практичну роботу та вправи (ситуаційного, аналітичного та творчого характеру, розрахункові завдання).

 

11. Методи контролю

 

Специфіка викладання дисципліни «Фінансове прогнозування» полягає у використанні трьох видів контролю: поточного, модульного, підсумкового.

Поточний включає в себе:

-                    тестування (т) – така форма контролю проводиться регулярно на вибірковій основі і дозволяє перевірити підготовку студентів до кожного заняття;

-                    розв’язування задач (рз) – така форма контролю проводиться на практичних заняттях і дозволяє перевірити набуті знання та закріпити пройдений матеріал, формує логічне мислення студентів;

-                     самстійна робота (ср) – така форма контролю дозволяє виявити вміння студента чітко і послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння працювати самостійно.

Модульний контроль здійснюється під час виконання контрольної роботи, яка проводиться у формі розгорнутих питань та розв’язку задач і передбачає рейтингову оцінку знань, умінь і навичок студентів за окремими змістовними модулями та їх елементами.

Підсумковий контроль проводиться у вигляді заліку при умові проходження студентом усіх етапів поточного і модульного контроль

 

12. Розподіл балів, які отримують студенти

 

КОНТРОЛЬ

Модульна контрольна робота

Сума

 

Змістовний модуль 1

Змістовний модуль 2

 

 

Змістовний

модуль 3

Т1

Т2

Т3

Т4

Т5

Т6

Т7

5

5

6

6

6

6

6

60

100

Т1, Т2 ... Т9 – теми змістових модулів.

 

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену, курсового проекту (роботи), практики

для заліку

90 – 100

А

відмінно 

 

 

зараховано

82-89

В

добре

74-81

С

64-73

D

задовільно

60-63

Е

35-59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

не зараховано з можливістю повторного складання

0-34

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

 

 

 

 

13. Методичне забезпечення

 

1.    Фінансове прогнозування [Текст]: Методичні вказівки для виконання практичних робіт для студентів економічних спеціальностей денної та заочної форм навчання / уклад. І.С. Кондіус.  – Луцьк: Луцький НТУ, 2018. – 152 с.

2.    Фінансове прогнозування [Текст]: Конспект лекцій для студентів економічних спеціальностей денної та заочної форм навчання / уклад. І.С. Кондіус.  – Луцьк: Луцький НТУ, 2018. – 156 с.

3.    Фінансове прогнозування [Текст]: Методичні вказівки до виконання самостійних робіт для студентів економічних спеціальностей денної та заочної форм навчання / уклад. І.С. Кондіус.  – Луцьк: Луцький НТУ, 2018. – 20 с.

4.    Фінансове прогнозування [Текст]: Методичні вказівки до виконання курсової роботи для студентів економічних спеціальностей денної та заочної форм навчання / уклад. І.С. Кондіус.  – Луцьк: Луцький НТУ, 2018. – 45 с.

 

14. Рекомендована література

 

Базова

 

1.     Кулявець В.О. Прогнозування соціально-економічних процесів: Навчальний посібник. – К.: Кондор, 2009. – 194 с.

2.     Владимирова, Л. П. Прогнозирование в плавирование в условиях рынка: Учеб.пособие [Текст] / Л. П. Владимирова. - М. : Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2005. — 400 с.

3.     Глівенко, С. В. Економічне прогнозування [Текст]: Навчальний посібник / С. В. Глівенко, М. О. Соколов, О. М. Теліженко  – [2-ге вид., перероб. та доп.] – Суми : Видавництво «Університетська книга», 2001.  – 207 с

4.     Грабовецький Б.Є. Економічне прогнозування і планування: Навчальний посібник: Навчальне видання.- К.: ЦНЛ, 2003.- 188 c.

                                                   

Допоміжна

 

5.     Басовский Л.Е. Прогнозирование и планирование в условиях рынка: Учебное пособие: Навчальне видання.- М.: Инфра-М, 1999.- 260 c.-

6.     Єріна А.М. Статистичне моделювання та прогнозування: Навчальний посібник.- К.: КНЕУ, 2001.- 170 c.

7.     Костина Н.И., Алексеев А.А. Финансовое прогнозирование в экономических системах: Учеб.пособие для вузов. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2002. – 285 с.

8.     Мінченко М.В., Чижов Л.П., Фролков А.В. Планування та прогнозування соціально-економічного розвитку регіонів: Підручник: Навчальне видання.- Суми: Університетська книга, 2004.- 442 c.

9.     Пашута М.Т., Калина А.В. Прогнозування та макроекономічне планування: Навч. посібник. – К.: МАУП, 1998. – 192 с.

15. Інформаційні ресурси

 

1.      Вебсайт http://www/Disciplines/ЕК002. Містить методичні рекомендації і завдання до лабораторних робіт, та матеріали для самостійної роботи студента.

2.      Вебсайт http://www.prognoz. Компанія «Прогноз»

3.      Вебсайт http://www.exponenta.ru. Освітній математичний сайт