ПРАКТИЧНА РОБОТА №6

Тема: Експертні методи прогнозування

Мета роботи: отримання практичних навичок визначення кількісних параметрів та аналізу показників експертного опитування.

Обладнання: ПК.

Програмне забезпечення для ЕОМ: MS Excel, MathCAD.

 

Завдання

Для прогнозування обсягів реалізації нового продукту на ринку фірма “А” вирішила використати експертні оцінки, оскільки для прогнозування відсутня достатня кількість фактичної інформації. Для цього було запрошено 5 експертів, які оцінили вплив 15 факторів на реалізацію нового продукту. Результати оцінок представлені в таблиці 6.1.

1.      На основі відповідей експертів побудувати матриці: рангів і переваг факторів.

2.      Розрахувати показники порівняльної важливості факторів. На основі отриманих результатів сформувати таблицю показників порівняльної важливості факторів.

3.      Оцінити ступінь узгодженості думок експертів шляхом розрахунку коефіцієнтів узгодженості і побудови матриць коефіцієнтів парної рангової кореляції та показників інформаційної міри збігу думок експертів.

4.      Зробити висновки щодо результатів експертного опитування.

 

 

 

 

 

 

Таблиця 6.1 – Експертні оцінки обсягів реалізації нового продукту за варіантами

1 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

20

10

20

20

50

2

70

30

70

40

20

3

50

50

20

60

70

4

70

90

90

90

10

5

60

30

50

90

100

6

10

30

30

20

60

7

30

10

40

30

70

8

50

50

30

80

0

9

80

50

0

50

0

10

10

40

10

70

70

11

50

60

50

50

10

12

60

50

50

20

30

13

100

20

100

10

100

14

10

20

50

20

70

15

10

30

100

70

80

3 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

20

10

20

20

40

2

70

30

70

40

50

3

50

50

20

60

70

4

70

90

90

90

10

5

60

30

50

90

100

6

10

30

30

20

60

7

30

10

40

30

70

8

10

10

10

10

0

9

80

50

0

50

0

10

10

40

10

70

70

11

50

60

50

50

10

12

60

50

50

30

30

13

100

80

100

90

100

14

10

20

50

20

70

15

10

30

100

70

80

5 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

100

100

100

90

80

2

70

30

70

40

20

3

50

50

20

60

70

4

70

90

90

90

10

5

60

30

50

90

70

6

10

30

30

20

60

7

30

10

40

30

70

8

50

50

30

80

70

9

80

50

60

50

60

10

0

40

10

70

70

11

50

60

50

50

10

12

60

50

50

20

30

13

100

20

100

10

100

14

10

20

50

20

70

15

10

30

100

100

80

7 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

20

10

20

20

50

2

70

30

70

40

20

3

50

50

20

60

70

4

70

90

90

90

10

5

60

30

50

90

100

6

10

30

30

20

60

7

30

10

40

30

70

8

50

50

30

80

0

9

80

50

0

50

0

10

10

40

10

70

70

11

50

60

50

50

10

12

60

50

50

20

30

13

100

20

100

10

100

14

10

20

50

20

70

15

10

30

100

70

80

9 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

70

30

20

60

80

2

60

40

10

40

90

3

60

80

50

10

30

4

30

70

60

70

50

5

0

10

20

0

50

6

90

30

20

20

60

7

20

10

10

10

70

8

80

20

50

10

20

9

0

10

10

10

20

10

70

30

100

70

80

11

70

100

60

50

100

12

100

90

80

100

80

13

80

70

10

70

70

14

40

20

30

10

0

15

40

80

30

70

30

11 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

50

20

10

70

60

2

100

30

30

90

40

3

40

40

30

10

30

4

50

30

80

50

20

5

100

50

30

20

80

6

30

50

60

50

60

7

80

40

20

10

30

8

40

20

30

0

0

9

40

70

10

10

10

10

90

50

20

30

20

11

100

80

40

50

70

12

70

70

90

90

80

13

50

30

70

20

50

14

90

90

90

100

100

15

100

100

90

80

90

13 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

30

80

30

80

40

2

80

0

40

50

50

3

20

0

30

0

20

4

60

50

80

80

10

5

30

10

60

40

60

6

60

90

30

60

40

7

40

90

10

60

70

8

100

90

90

100

80

9

90

40

30

30

80

10

20

30

70

80

60

11

50

80

90

10

20

12

50

0

40

50

70

13

70

40

80

40

10

14

70

100

80

100

100

15

50

30

80

0

60

15 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

60

50

20

60

10

2

50

30

10

60

70

3

80

50

30

90

50

4

10

70

0

50

40

5

80

10

40

20

20

6

20

20

0

30

30

7

60

90

60

20

90

8

60

70

0

50

60

9

60

20

90

40

80

10

30

80

20

60

40

11

90

10

70

50

60

12

100

100

80

100

60

13

40

50

100

70

70

14

40

80

60

40

90

15

90

100

90

80

100

17 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

100

100

100

100

100

2

20

20

90

20

30

3

0

10

50

10

80

4

10

30

60

10

30

5

50

20

70

20

40

6

10

30

10

20

0

7

10

20

20

90

60

8

80

30

70

80

70

9

10

50

60

30

70

10

80

80

70

70

100

11

90

80

70

60

30

12

20

60

60

20

20

13

90

50

40

30

60

14

40

70

60

80

70

15

50

30

90

10

60

19 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

40

90

90

60

90

2

60

30

30

100

30

3

70

20

60

40

60

4

60

90

0

10

100

5

30

50

70

80

100

6

100

70

100

100

70

7

30

30

20

10

60

8

70

20

40

100

50

9

80

60

40

40

30

10

80

30

80

60

50

11

10

100

50

100

90

12

30

30

80

60

10

13

40

10

40

20

50

14

70

30

20

20

10

15

80

100

90

70

50

2 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

20

10

20

20

50

2

70

30

70

40

20

3

50

50

20

60

70

4

70

90

90

90

10

5

60

30

50

90

100

6

10

30

30

20

60

7

30

10

40

30

70

8

50

50

30

80

60

9

10

20

0

10

0

10

10

40

10

70

70

11

50

60

50

50

10

12

60

50

50

20

30

13

100

20

100

10

100

14

10

20

50

20

70

15

50

40

70

70

80

4 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

20

10

20

20

50

2

70

30

70

40

20

3

50

50

20

60

70

4

70

90

90

90

10

5

60

30

50

90

100

6

10

30

30

20

60

7

30

10

40

30

70

8

40

40

30

20

0

9

80

50

50

50

70

10

10

40

10

70

70

11

50

60

50

50

10

12

60

50

50

20

30

13

90

90

100

90

100

14

10

20

50

20

70

15

100

100

100

70

80

6 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

20

10

20

20

50

2

70

30

70

40

20

3

50

50

20

60

70

4

70

90

90

90

10

5

100

70

100

90

100

6

10

30

30

20

60

7

30

10

40

30

70

8

10

20

10

10

0

9

80

50

40

50

60

10

0

40

10

70

70

11

50

60

50

50

10

12

60

50

50

20

30

13

70

40

70

50

80

14

10

20

50

20

70

15

10

30

50

70

80

8 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

60

80

70

40

60

2

30

80

90

80

80

3

70

30

80

40

80

4

70

20

60

70

50

5

30

60

60

80

40

6

40

50

30

20

20

7

40

40

0

100

10

8

50

90

10

80

90

9

80

100

100

90

100

10

0

30

50

60

70

11

40

60

30

20

50

12

30

90

50

20

90

13

20

0

30

0

60

14

40

50

60

70

60

15

70

70

90

70

50

10 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

80

90

70

70

60

2

80

80

50

90

90

3

60

60

50

80

90

4

10

40

70

20

90

5

90

60

80

50

50

6

100

100

100

100

100

7

20

10

40

0

0

8

70

90

20

90

90

9

80

80

100

80

40

10

0

20

70

30

20

11

30

10

0

10

10

12

50

40

40

40

60

13

40

90

20

50

20

14

80

60

60

30

0

15

10

30

10

20

90

12 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

40

30

60

10

50

2

100

100

80

100

90

3

40

30

20

50

50

4

90

40

30

90

50

5

30

20

100

20

40

6

20

50

30

70

60

7

100

20

80

20

90

8

20

30

50

10

0

9

50

80

70

40

50

10

70

90

30

20

40

11

90

10

20

100

10

12

40

20

80

20

20

13

90

80

70

50

70

14

0

20

30

30

40

15

20

10

50

20

50

14 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

10

20

20

10

0

2

70

50

60

40

50

3

20

40

30

20

40

4

80

10

60

10

10

5

100

100

80

90

100

6

0

20

30

50

30

7

80

90

90

50

80

8

20

100

60

10

60

9

70

20

50

50

10

10

10

40

50

80

50

11

0

90

30

50

60

12

40

90

80

30

20

13

10

30

70

100

60

14

40

70

70

10

60

15

30

70

10

70

50

16 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

20

50

60

60

80

2

40

10

100

30

90

3

40

20

10

100

70

4

10

10

10

90

60

5

20

10

30

70

20

6

20

20

80

30

90

7

90

80

70

30

40

8

70

90

90

80

100

9

90

100

100

70

100

10

50

50

100

30

10

11

80

30

80

40

60

12

40

60

60

30

20

13

60

80

80

30

80

14

100

80

90

10

60

15

50

90

100

80

50

18 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

60

80

30

70

50

2

70

90

90

20

80

3

80

40

30

90

10

4

0

80

80

20

20

5

20

10

30

70

50

6

30

40

60

50

70

7

50

10

70

30

80

8

50

90

10

50

20

9

30

70

10

70

70

10

100

80

100

100

90

11

90

100

80

80

70

12

50

70

50

60

80

13

0

40

70

30

50

14

10

40

80

40

50

15

40

10

20

30

40

20 варіант

Фактори

Експерти

1

2

3

4

5

1

10

30

20

20

50

2

30

40

70

40

0

3

60

20

40

30

90

4

20

0

60

30

10

5

100

100

100

90

100

6

20

70

60

80

50

7

60

80

100

90

60

8

20

90

40

70

10

9

100

80

100

70

90

10

70

100

50

90

30

11

10

20

90

50

60

12

80

40

60

40

40

13

50

70

60

60

90

14

20

90

80

40

70

15

90

10

20

90

40

 

Методичні вказівки до виконання завдання

Приклад: результати оцінок експертів представлені в таблиці 6.2.

 

 

 

 

Таблиця 6.2 – Оцінки експертів

Фактори

Експерти

1

2

3

4

1

100

100

90

80

2

90

100

80

100

3

90

80

100

90

4

90

70

70

70

5

70

90

50

60

6

80

60

60

50

7

50

60

40

50

8

50

60

30

40

9

40

50

20

0

10

60

50

10

20

 

Таблиця 6.2 представляє собою матрицю балів, яку необхідно перетворити в матрицю рангів шляхом застосування методу рангової кореляції. Для цього дані, отримані в балах, необхідно проранжувати по мірі зменшення і привласнити порядковий номер, який визначає місце кожного фактора в загальній сукупності, тобто привласнити ранг. Якщо експерт присвоює однакову кількість балів декільком факторів, то їм присвоюється стандартизований ранг, тобто частку від ділення суми місць, зайнятих факторами з однаковими рангами, на загальну кількість таких альтернатив.

Матриця рангів для нашого прикладу буде мати вигляд (див.табл.6.3).

 

Таблиця 6.3 – Матриця рангів

Фактори

Експерти

1

2

3

4

1

1

1,5

2

3

2

3

1,5

3

1

3

3

4

1

2

4

3

5

4

4

5

6

3

6

5

6

5

7

5

6,5

7

8,5

7

7

6,5

8

8,5

7

8

8

9

10

9,5

9

10

10

7

9,5

10

9

На основі матриці рангів побудуємо матрицю переваги, суть якої полягає в тому, щоб оцінити, скільки експертів віддають перевагу даному фактору порівняно з іншими, або число випадків, коли фактор j визначається як більш важливий за напрямок z. Для визначення елемента ab (клітинки на перетині рядка а та стовпця b) матриці переваги аналізуються рядки a і b матриці рангів і визначаються, скільки разів ранги фактору а вищі в порівнянні з рангами фактору b, або скільки разів елементи рядку а менші елементів рядку b. В результаті отримуємо матрицю переваг (див.табл. 6.4).

 

Таблиця 6.4 – Матриця переваг

Фактори

Фактори

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

1

-

2

2

4

4

4

4

4

4

4

2

1

-

2

3

4

4

4

4

4

4

3

2

1

-

3

3

4

4

4

4

4

4

0

0

0

-

3

4

4

4

4

4

5

0

0

1

1

-

2

4

4

4

4

6

0

0

0

0

2

-

2

3

4

4

7

0

0

0

0

0

0

-

2

4

3

8

0

0

0

0

0

0

0

-

4

3

9

0

0

0

0

0

0

0

0

-

1

10

0

0

0

0

0

0

1

1

2

-

 

З отриманої матриці переваг можна зробити висновок, що найбільшу перевагу експерти надають факторам 1, 2 та 3, оскільки ранги, які дані даним факторам є вищими в порівнянні з іншими.

Для оцінки важливості факторів необхідно розрахувати цілий ряд показників:

1)    Сума рангів, призначених j-му фактору:

(6.1)

де Sj - сума рангів, призначених j-му фактору;

m – кількість експертів, які прийняли участь в дослідженні;

n – кількість факторів дослідження;

Rij – ранг оцінки і-им експертом j-ого фактору.

2)    Середній ранг для кожного фактору:

(6.2)

3)    Середня величина в балах:

(6.3)

де сіj – оцінка відносної ваги (в балах), даних і-им експертом j-ому фактору;

mj – кількість експертів, які прийняли участь в дослідженні j-ого фактору.

4)    Показник частоти максимально можливих оцінок:

(6.4)

де m100j – кількість експертів, які дали оцінку в 100 балів j-ому фактору.

5)    Середня вага кожного фактору (нормована оцінка):

(6.5)

де

(6.6)

 

6)    Розмах оцінок:

(6.7)

де Lj – розмах оцінок в балах, даних j-ому фактору;

Сjmax, Сjmin – відповідно максимальна та мінімальна оцінка, поставлені j-ому фактору окремим експертом.

7)    Активність експертів по кожному напрямку:

(6.8)

де mj – кількість експертів, які оцінили j-оий фактор;

m – загальна кількість експертів.

З використанням формул 6.1 – 6.8 розрахуємо показники порівняльності важливості факторів. Результати розрахунків наведемо в таблицю 5.

Оцінка показників відносної важливості факторів, що містяться в таблиці 6.5, свідчать про те, що група експертів віддала перевагу в основному 1 та 2 фактору і менш схильна вважати доцільним використовувати для побудови прогнозної моделі 10 та 9 фактори. Про це свідчать дані показників суми рангів та середнього рангу, оскільки для даних факторів значення цих показників найменші. Це підтверджує середня величина в балах, оскільки значення цього показника найбільше саме для факторів 1, 2 та 3.

Середня вага кожного фактору свідчить, що найбільш вагомими і перспективними є фактори 1, 2 і 3, що підтверджується високими значеннями даного показнику по відношенню із значеннями для інших факторів.


Таблиця 6.5 – Показники порівняльної важливості факторів

Показник

Позначення

Фактори

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Сума рангів

Sj

7,5

8,5

10,0

16,0

20,0

23,5

29,0

31,5

38,5

35,5

Середній ранг

Ssj

1,88

2,13

2,50

4,00

5,00

5,88

7,25

7,88

9,63

8,88

Середнє значення в балах

Mj

92,50

92,50

90,00

75,00

67,50

62,50

50,00

45,00

36,67

35,00

Частота максимально можливих оцінок

K100j

0,5

0,5

0,3

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Середня вага (нормована оцінка)

Wj

0,146

0,147

0,145

0,119

0,105

0,098

0,079

0,070

0,040

0,052

Розмах

Lj

20

20

20

20

40

30

20

30

50

50

Коефіцієнт активності експертів

Kа j

1,00

1,00

1,00

1,00

1,00

1,00

1,00

1,00

0,75

1,00


Як показує величина розмаху, за виключенням 5, 9 та 10 факторів особливого розмаху в оцінках експертів не спостерігається. Показник активності експертів свідчить про те, що всі фактори достатньо обґрунтовані, оскільки, за виключенням 9 фактору, всі експерти дали оцінку запропонованим факторам. Показник частоти максимально можливих оцінок свідчить про те, що 1, 2 та 3 факторам експерти надали максимальну оцінку, що свідчить про їх важливість для дослідження.

Таким чином, прогнозист повинен з перших двох факторів, а можливо навіть з перших трьох шляхом співставлення та додаткових оцінок вибрати найбільш вагомий фактор для розробки прогнозної моделі. Можливо він прийме рішення залишити або 1 і 2 фактор, 1, 2 та 3 фактор в моделі.

Для оцінки узагальненої міри узгодженості думок по всім факторам розрахуємо ряд показників:

1)    Коефіцієнт конкордації:

(6.9)

де

(6.10)

(6.11)

(6.12)

L – кількість груп зв’язаних (однакових) рангів;

tl – кількість зв’язаних рангів в кожній групі.

2)    Критерій Пірсона:

(6.13)

3)    Дисперсія оцінок, даних j-му фактору:

(6.14)

4)    Коефіцієнт варіації оцінок, даних j-му фактору:

(6.15)

5)    Загальна дисперсія оцінок:

(6.16)

де

(6.17)

6)    Загальна дисперсія рангів:

(6.18)

де

(6.19)

 

7)    Коефіцієнт парної рангової кореляції між оцінками 2-ох експертів:

(6.20)

де yj – різниця по модулю величин рангів оцінок j-ого фактору, поставлених експертами a і b;

(6.21)

Тa, Тb – показники зв’язаних рангів оцінок експертів a і b, що визначаються аналогічно, як і для коефіцієнта конкордації.

8)    Інформаційна міра збігу думок Устюжанінова:

(6.22)

де Еab – міра збігу думок експертів a і b;

nab – кількість факторів, однаково оцінених експертами a і b по балах;

na , nb – кількість факторів, оцінених відповідно експертами a і b (якщо фактор оцінено в 0 балів, то в кількість оцінених він не включається).

Застосовуючи формули 9-12, розрахуємо для нашого прикладу коефіцієнт конкордації. Даний коефіцієнт дорівнює 0,905. Оскільки коефіцієнт конкордації приймає значення від 0 до 1, то можна зробити висновок, що в нашому прикладі між експертами існує висока ступінь узгодженості.

Перевіримо коефіцієнт конкордації на статистичну істотність, для чого розрахуємо критерій Пірсона за формулою 13. Даний критерій дорівнює 32,569. Знайдемо для наших даних табличне значення критерію Пірсона. При ймовірності 0,95 він дорівнює 16,92. Фактичне значення критерію перевищує табличне і тому можна зробити висновок, що розрахований коефіцієнт конкордації є статистично істотним.

Визначимо, в якій мірі кожний експерт впливає на узагальнену узгодженість групи. Для цього послідовно виключимо один з експертів та обчислимо коефіцієнт конкордації і критерій Пірсона без врахування думок виключеного експерта (див. табл. 6.6).

 

Таблиця 6.6 – Коефіцієнт конкордації, обчислений шляхом послідовного виключення одного з експертів, і критерій Пірсона

Виключається експерт

Значення

Коефіцієнта конкордації

Істотності коефіцієнта конкордації (Пірсон)

0

0,9050

32,57

1

0,9290

25,08

2

0,9300

25,10

3

0,9080

24,52

4

0,8940

24,14

 

Таким чином, виключення 1 чи 2 експерта сприятливо впливає на узгодженість думок експертів. Виключення 4-го знижує загальну узгодженість всієї групи, а виключення 3-го практично не впливає на зміну показника узгодженості експертів.

В таблиці 6.7 наведені результати розрахунків дисперсії оцінок та коефіцієнтів варіації оцінок по всіх факторах (розрахунки за формулами 14-15).

Таблиця 6.7 – Показники узгодженості думок експертів по певних факторах

Показник

Позна-чення

Фактори

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Дисперсія оцінки

s2j

91,667

91,667

66,667

100,000

291,667

158,333

66,667

166,667

905,556

566,667

Крефіцієнт варіації оцінок, %

gj

10,35

10,35

9,07

13,33

25,30

20,13

16,33

28,69

82,07

68,01

 

Загальна дисперсія оцінок дорівнює 8,164, загальна оцінка рангів – 509,091.

Розрахуємо коефіцієнти парної рангової кореляції. Для цього використаємо формули 20-21. Результати представимо у вигляді матриці (табл. 6.8).

 

Таблиця 6.8 – Матриця коефіцієнтів парної рангової кореляції

Фактори

Експерти

1

2

3

4

1

1

0,803

0,886

0,867

2

 

1

0,833

0,916

3

 

 

1

0,93

4

 

 

 

1

 

Із значень коефіцієнтів парної рангової кореляції виходить, що ступінь збігу думок між парами експертів достатньо велика, особливо між 2, 4 та 3, 4 експертами.

Розрахуємо інформаційну міру збігу думок Устюжанінова. Для цього використаємо формулу 6.22. Результати представимо у вигляді матриці (табл. 6.9).

 

Таблиця 6.9 – Матриця показників інформаційної міри збігу думок експертів

Фактори

Експерти

1

2

3

4

1

1

0,100

0

0,211

2

 

1

0,2

0,211

3

 

 

1

0,106

4

 

 

 

1

 

Із значень показників інформаційної міри збігу думок експертів виходить, що думки збігаються у експертів 1 і 4, 2 і 4, 2 і 3 найліпше. Тобто дані пари експертів більше факторів оцінили однаково.

Загальний висновок дослідження полягає в тому, що експерти перевагу надали 1-3 фактором. При цьому цим результатам можна довіряти, оскільки між експертами достатньо велика ступінь узгодженості їх думок.

 

Контрольні запитання

1.    В яких випадках застосовують експертні методи прогнозування?

2.    Що таке матриці рангів і переваг факторів і як вони будуються?

3.    Які показники порівняльної важливості факторів розраховуються при застосуванні методу експертних оцінок?

4.    Як оцінюється ступінь узгодженості думок експертів?

5.    Як розраховується коефіцієнт узгодженості думок експертів?

6.    Як будується матриця коефіцієнтів парної рангової кореляції думок експертів?

7.    Як розраховуються показники інформаційної міри збігу думок експертів?

8.    Як розраховується показник частоти максимально можливих оцінок?

9.    Як розраховується середня вага кожного фактору?

10.Як розраховується активність експертів по кожному напрямку?

11.Які показники розраховуються для оцінки узагальненої міри узгодженості думок експертів?

12.Який зміст та як розраховується коефіцієнт конкордації?

13.Для чого застосовується і як розраховується коефіцієнт Пірсона?

14.Як встановлюється, в якій мірі кожний експерт впливає на узагальнену узгодженість групи?