Тема: Створення файлу даних і журналу транзакцій в середовищі SQL Server Management Studio

Мета: навчитися створювати файли даних і журнал транзакцій

Створення будь-якої БД починається зі створення файлу даних. Розглянемо цей процес в "Microsoft SQL Server 2008" на прикладі створення простої БД з обліку успішності студентів.

Для початку необхідно запустити середовище розробки "SQL Server Management Studio". Для цього в меню "Пуск" вибираємо пункт "Программи \ Microsoft SQL Server +2008 \ SQL Server Management Studio"(рис. 2.1).

Рис. 2.1.

Після запуску середовища розробки з'являється вікно підключення до сервера "Соединение с сервером"(рис. 2.2).

 

Рис. 2.2.

У цьому вікні необхідно натиснути кнопку "Coединить"

Зауваження: Якщо при установці "Microsoft SQL Server 2008" був заданий логін і пароль підключення до сервера, то перед натисканням кнопки " Coединить ", у випадаючому списку "Проверка подлиности" потрібно вибрати " Проверка подлиности SQL Server ", а потім необхідно ввести задані при установці логін і пароль.

Після натискання кнопки "Coединить" з'явиться вікно середовища розробки "SQL Server Management Studio"(рис. 2.3).

Рис. 2.3.

Дане вікно має наступну структуру:

1.   Віконне меню - містить повний набір команд для управління сервером і виконання різних операцій.

2.   Панель інструментів - містить кнопки для виконання найбільш часто вироблених операцій. Зовнішній вигляд даної панелі залежить від виконуваної операції.

3.    Панель "Object Explorer" - оглядач об'єктів. Оглядач об'єктів - це панель з деревовидної структурою, що відображає всі об'єкти сервера, а також дозволяє проводити різні операції, як з самим сервером, так і з БД. Оглядач об'єктів є основним інструментом для розробки БД.

4.   Робоча область. У робочій області проводяться всі дії з БД, а також відображається її вміст.

Зауваження: В оглядачі об'єктів самі об'єкти знаходяться в папках. Щоб відкрити папку необхідно клацнути по знаку "+" зліва від зображення папки.

Тепер перейдемо безпосередньо до створення файлу даних. Для цього в оглядачі об'єктів клацніть ПКМ на папці "Базы данных"(рис. 2.3) і в меню виберіть пункт "Создать базу данных". З'явиться вікно налаштувань параметрів файлу даних нової БД "Создание базы данных"(рис. 2.4) . У лівій частині вікна налаштувань є список "Выбор страницы". Цей список дозволяє перемикатися між групами налаштувань.

Рис. 2.4.

Для початку налаштуємо основні налаштування "Общие". Для вибору основних налаштувань потрібно просто клацнути мишею по пункту "Общие" у списку "Выбор страницы". У правій частині вікна "Создать базу данных" з'являться основні налаштування (рис. 2.4).

Розглянемо їх більш докладно. У верхній частині вікна розташовано два параметри: "Имя базы данных" і "Владелец". Задайте параметр " Имя базы данных " рівним "Студент". Параметр "Владелец" залиште без змін.

Під вищенаведеними параметрами у вигляді таблиці розташовуються налаштування файлу даних і журналу транзакцій. Таблиця має такі стовпці:

·        Логическое имя - логічне ім'я файлу даних і журналу транзакцій. За цим іменам відбуватиметься звернення до вищенаведених файлам в БД. Можна помітити, що файл даних має те ж ім'я що і БД, а ім'я файлу журналу транзакцій складено з імені БД і суфікса "_log".

·        Тип файла - тип файлу. Цей параметр показує, чи є файл файлом даних або журналом транзакцій.

·        Файловая группа - група файлів, показує до якої групи файлів відноситься файл. Групи файлів налаштовуються в групі налаштувань "Filegroups".

·        Начальный размер (MB) - початковий розмір файлу даних і журналу транзакцій в мегабайтах.

·        Авторасширение - авторозширення розміру файлу. Як тільки файл заповнюється інформацією його розмір автоматично збільшується на величину, зазначену в параметрі "Авторасширение". Збільшення можна задавати як в мегабайтах так і у відсотках. Тут же можна задати максимальний розмір файлів. Для зміни цього параметра треба натиснути кнопку "...". У нашому випадку (рис. 2.4) розмір файлів не обмежений. Файл даних збільшується на 1 мегабайт, а файл журналу транзакцій на 10%.

·        Путь - шлях до папки, де зберігаються файли. Для зміни цього параметра також треба натиснути кнопку "...".

·        Имя файла- імена файлів. За замовчуванням імена файлів аналогічні логічним іменах. Однак файл даних має розширення "mdf", а файл журналу транзакцій - розширення "ldf".

Зауваження: Для додавання нових файлів даних або журналів транзакцій використовується кнопка "Добавить", а для видалення кнопка "Удалить".

Тепер перейдемо до інших другорядним налаштувань файлу даних. Для доступу до цих налаштувань необхідно натиснути мишею по пункту "Параметры" у списку "Выбор страницы". З'явиться наступне вікно

(рис. 2.5).

Рис. 2.5.

У правій частині вікна ми бачимо наступні налаштування:

·        Параметры сортировки - цей параметр відповідає за обробку текстових рядків, їх порівняння, текстовий пошук і т.д. Рекомендується залишити його як "<по умолчанию сервера>". При цьому даний параметр буде дорівнює значенню, заданому на вкладці "Параметры сортировки", при установці сервера.

·        Модель восстановления - модель відновлення. Даний параметр відповідає за інформацію, призначену для відновлення БД, що зберігається у файлі транзакцій. Чим повніше модель відновлення, тим більше вірогідність відновлення даних при збої системи або помилках користувачів, але і більше розмір файлу журналу транзакцій. При наявності місця на диску, рекомендується залишити цей параметр в значенні "Простая".

·        Уровень совместимости - рівень сумісності, визначає сумісність файлу даних з більш ранніми версіями сервера. Якщо планується перенесення даних на іншу, більш ранню версію сервера, то її необхідно вказати в цьому параметрі.

·        Другие параметры - другорядні параметри. Дані параметри є необов'язковими для зміни.

У нашому випадку всі параметри в розділі "Параметры", рекомендується залишити, як на рис. 2.5.

Нарешті розглянемо останню групу налаштувань "Файловые группы". Дана група налаштувань відповідає за групи файлів. Для її відображення у списку "Создание базы данных" необхідно клацнути мишею по пункту "Файловые группы". Відобразяться налаштування груп файлів (рис. 2.6).

Рис. 2.6.

Групи файлів представлені у таблиці "Строки" в правій частині вікна (рис. 2.6).  Дана таблиця має такі стовпці:

·        Имя - ім'я групи файлів.

·        Файлы - кількість файлів входять у групу.

·        Только для чтения- файли в групі будуть тільки для читання. Тобто, їх можна тільки переглядати, але не можна змінювати.

·        По умолчанию - група за замовчуванням. Всі нові файли даних будуть входити в цю групу.

Зауваження: Як і у випадку з файлами даних, для додавання нових груп використовується кнопка "Добавить", а для видалення кнопка "Удалить".

Відбудеться повернення у вікно середовища розробки "SQL Server Management Studio". На панелі оглядача об'єктів у програмі "Базы данных" з'явиться нова БД "Студент" (рис. 2.7).

Рис. 2.7.

Зауваження: Для перейменування БД необхідно в оглядачі об'єктів клацнути по ній ПКМ і в меню вибрати пункт "Переименовать". Для видалення в цей же меню вибираємо пункт "Удалить", для оновлення - пункт "Обновить", а для зміни властивостей описаних вище - пункт "Свойства".

ЗАВДАННЯ

Спираючись на теоретичний матеріал, наведений у відповідній лекції, розробити концептуальну модель згідно із призначеним варіантом. У електронному звіті описати послідовно всі етапи розроблення моделі.

 

Номер варіанту

Предметна область

Вимоги

1

Автотранспорт

Створити базу даних обліку здійснених автотранспортних послуг. Спроектована база  даних  повинна  обов’язково  надати

Користувачеві таку інформацію: по залучених у транспортних послугах автомобілях, по водіям;  безпосередньо  по транспортним послугам.

2

Транспортна логістика

Створити базу даних обліку відвантаження й одержання продукції. Спроектована база  даних повинна обов’язково надати користувачеві таку інформацію: по транспортним засобам; типам вантажів; по рейсам; по поставкам.

3

ДАІ

Створити базу даних обліку порушень

правил дорожнього  руху.   Спроектована

база даних  повинна  надати користувачеві наступну  інформацію:  по  автомобілях;  по водіям; відомості про порушників.

4

Транспортна логістика

Створити базу даних обліку виконаних

транспортних  послуг.  Спроектована  база даних повинна надати користувачеві

наступну  інформацію:  по  транспорту;  по заявкам; по доставкам.

5

Автосервіс

Створити базу даних обліку зроблених

послуг  автомайстерні.  Спроектована  база даних повинна надати користувачеві

інформацію:   по   залучених   у   послугах автомобілях; по автомеханікам;

по обслуговуванню.

6

Міський транспорт

Створити базу даних ведення звітності пороботі  міського  транспорту.  Спроектована база  даних  повинна  надати  користувачеві наступну  інформацію:  по автотранспорту; по маршрутам; по рейсам.

7

 

Автосалон

Створити базу даних  організації закупівлі запасних частин і комплектуючих. Спроектована  база  даних  повинна  надати користувачеві  наступну інформацію:  по запчастинам і комплектуючим; по постачальникам; по закупкам.

8

Автосалон

Створити  базу даних  обліку  реалізованих авто.  Спроектована  база  даних  повинна надати користувачеві наступну інформацію: по  автомобілях;  по  постачальникам;  по реалізаціям.

9

Деканат вузу.

Створити  базу  даних  ведення  звітності щодо  іспитів  і  заліків.  Спроектована  база даних повинна надати користувачеві наступну   інформацію:   по   групам;   по дисциплінам, що викладаються; по складанням

10

Деканат вузу

Створити  базу  даних  ведення  особистих справ  студентів.  Спроектована  база  даних повинна надати користувачеві  наступну інформацію:  по  студентам;  по  групам;  по стипендії.