4.5.
Система
управління базою даних. СУБД Microsoft Access
Система
управління базою даних (СУБД) – сукупність мовних і програмних засобів, призначених для
створення, введення та використання бази даних багатьма користувачами.
Сьогодні існує багато
СУБД, які відрізняються архітектурою, внутрішньою мовою програмування,
операційною системою, якою вони керуються, а також іншими характеристиками.
Найпопулярнішими СУБД є Access, FoxPro,
Paradox.
Microsoft Access – це
реляційна СУБД, популярність якої зумовлена простотою роботи в ній. «Access»
в перекладі з англійської означає «доступ».
Access
дозволяє створювати бази даних, в яких дані зберігаються у вигляді таблиці. Її
можна використовувати для аналізу даних, для створення динамічних веб-сторінок,
в яких автоматично відображуватимуться зміни даних. З її допомогою можна
створювати додатки баз даних, наприклад, додатки клієнт/сервер.
Access може працювати
в якості:
·
автономної СУБД для стаціонарних комп’ютерних
систем;
·
СУБД для файлового сервера;
·
як інтерфейсний клієнт для зв’язку з
серверними СУБД масштабу підприємства, наприклад, з Microsoft SQL Server.
Для створення
ефективної бази даних важливо правильно визначити структуру таблиць, тобто
склад полів. При цьому необхідно пам’ятати:
·
інформація в таблицях не повинна дублюватися;
·
бажано, щоб кожна таблиця містила інформацію
лише на одну тему;
·
не рекомендується включати до таблиці дані,
які утворюються внаслідок обчислень;
·
інформацію про об’єкт бажано розбивати на
мінімальні одиниці (наприклад: область, місто, район, адреса).
База даних в Access
вміщує об’єкти різних категорій. Об’єктами бази даних є таблиці,
форми, запити, звіти, макроси, модулі.
Таблиці призначені ля
збереження інформації, дозволяють виконувати введення, перегляд, коригування
інформаційних даних. Їх вважають головним об’єктом бази даних.
Кожна таблиця
складається з фіксованого числа стовпчиків і змінної кількості рядків. На мові
БД стовпчики називаються полями.
В СУБД Access
передбачені такі типи даних:
·
текстовий – для
введення тексту;
·
поле МЕМО – для
введення заміток або довгих описів;
·
числовий – для
введення числових даних;
·
дата/час – для
введення дати і часу;
·
грошовий –
використовується для роботи з грошовими одиницями;
·
лічильник – для
введення числа, що автоматично збільшується на одиницю при додаванні до таблиці
нового запису; цей тип даних двічі в таблиці повторюватися не може;
·
логічний – для
збереження логічного значення (так чи ні; правда чи ні);
·
об’єкти OLE – для
збереження в таблиці OLE –
об’єктів (наприклад, малюнків, звуків,
документівWord тощо);
·
гіперпосилання
–
служать для запису до таблиці гіперпосилань.
Форми призначені для
введення, перегляду та коригування даних. Форма є своєрідним бланком, який
потрібно заповнити. Форми запобігають безпосередньому внесенню змін у таблиці.
Запити дозволяють отримувати
дані з однієї або декількох таблиць, складати вибірки з таблиць за певною
умовою. За допомогою запитів створюються нові таблиці, у яких використовуються
дані з існуючих таблиць.
Звіти призначені для
формування вихідного документа та для виведення його на друк.
Макроси – це набір
спеціальних «макрокоманд», які автоматизують виконання певної послідовності
команд (відкриття таблиць і форм, виконання опцій меню, керування вікнами
тощо).
Модулі – це програми на мові VBA,
які використовуються для реалізації нестандартних процедур при створенні
програми.