4.3. Суть та класифікація автоматизованих робочих місць

 

Автоматизоване робоче місце (АРМ) – це програмно-технічний комплекс, що забезпечує автоматизацію функцій його діяльності, поєднуючи комплекс технічних, програмних, інформаційних та інших засобів. АРМ об’єднує програмно-апаратні засоби, що забезпечують взаємодію фахівця з персональним комп’ютером, надає можливість введення інформації та її виведення на екран монітору, принтер або інші пристрої.

АРМ у системі управління – це проблемно-орієнтований комплекс технічних, програмних, лінгвістичних засобів, установлений безпосередньо на робочому місці користувача, що використовується для автоматизації операцій взаємодії користувача з комп’ютером у процесі проектування та реалізації завдань.

АРМ спрямоване на:

·   вирішення певного класу завдань, об’єднаних  загальною технологією обробки інформації, єдністю режимів роботи й експлуатації, що характерно для фахівців економічних служб;

·   формалізацію професійних знань, тобто можливість надання за допомогою АРМ самостійно автоматизувати нові функції і вирішувати нові завдання в процесі накопичення досвіду роботи з системою;

·   модульна побудова, що забезпечує сполучення АРМ з іншими елементами системи обробки інформації, а також модифікацію і нарощування можливостей АРМ без переривання його функціонування;

·   ергономічність, тобто створення для користувача комфортних умов праці і дружнього інтерфейсу спілкування з системою.

Основними функціями АРМ є:

·   введення, нагромадження та зберігання інформації;

·   її пошук за заданими ознаками;

·   виконання прикладних програм оброблення інформації;

·   видача результатів у потрібному вигляді;

·   контроль усіх етапів оброблення інформації;

·   автоматичне протоколювання робочих процесів;

·   відображення інформації та результатів її оброблення на екрані комп’ютера тощо.

Структура та склад елементів будь-якого АРМ залежить від його призначення, складу розв’язуваних задач, структури програмного забезпечення, способу фіксації даних у первинних документах тощо.

Функціональна частина АРМ  є складом елементом його структури, яка визначає основні функції фахівця з персоналу, а також процес функціонування АРМ у часі, як процес взаємодії елементів, що забезпечують безперебійну роботу бухгалтера.

Забезпечуюча частина АРМ – це сукупність технічного та інформаційного забезпечення:

·             технічне забезпечення АРМ – це комплекс технічних засобів, побудований на основі персонального комп’ютера;

·             інформаційне забезпечення АРМ – це сукупність засобів і методів побудови інформаційної бази, що поділяється на позамашинне та внутрішньомашинне.

Типове АРМ містить:

·   транслятори (інтерпретатори) різних мов програмування;

·   засоби проектування й обробки даних (редактори текстової, графічної інформації, табличні процесори, генератори вихідних форм);

·   програми користувача (обробні, навчальні, СУБД тощо). Розв’язок задач за допомогою АРМ пов’язаний з пошуком необхідної інформації в базі даних, подальшою її обробкою за алгоритмами і видачею результатів на екран чи принтер.

Розрізняють наступні класифікаційні ознаки автоматизованих робочих місць :

Ø  за рівнем управління

·   АРМ вищих керівників – директора, його заступників, головного бухгалтера, а також керівників середнього та нижчого рівнів управління.

·   АРМ спеціалістів – АРМ інспекторів, бухгалтерів, економістів; нормувальників, диспетчерів, інженерів та ін.

·   АРМ технічних виконавців – бригадирів, майстрів, секретарів тощо.

Ø  за рівнем формою організації праці працівників на персональних компютерах

·   індивідуальні АРМ;

·   колективні АРМ.

Ø  за рівнем використання персонального комп’ютера

·   АРМ нижчого рівня.

·   АРМ середнього рівня.

·   АРМ вищого рівня.

Ø  за ступенем підготовленості користувача

·   користувачі, що володіють програмуванням;

·   користувачі, що одержали спеціальну підготовку з використовування інструментальних засобів АРМ і освоїли роботу на конкретному ПК;

·   користувачі, що не одержали спеціальних знань, але мають певні навички роботи на конкретному ПК;

·   користувачі, що не мають знань у області ПК і не уміють на них працювати.

Ø  за видами завдань, які вирішуються

·   для вирішення інформаційно-обчислювальних задач;

·   для вирішення задач підготовки і введення даних;

·   для вирішення інформаційно-довідкових задач;

·   для вирішення задач бухгалтерського обліку;

·   для вирішення задач статистичної обробки даних;

·   для вирішення задач аналітичних розрахунків та ін.