ТЕМА 6. ОРГАНІЗАЦІЯ ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ВИРОБНИЦТВА

6.8. Класифікація транспортних засобів

 

Склад транспортних засобів підприємства, що здійснюють різноманітні перевезення, залежить від характеру продукції, масштабів виробництва і його типу, від особливостей розміщення цехів і виробничих дільниць. Тому існує класифікація транспортних засобів:

1)     за видами робіт, що виконуються:

-         зовнішній, який забезпечує зв'язок підприємства з приймальними пунктами транспорту загального користування (залізничною станцією), з місцевими підприємствами і складами;

-         міжцеховий, який призначений для перевезення вантажів на території підприємства між підрозділами, цехами, складами;

-         внутрішньоцеховий, який призначений для виконання транспортних операцій у межах окремого підрозділу (цеху).

2)     за видами і призначенням:

-         колісний, до якого відносяться автомобілі та трактори, авто- і  електрокари, ручні візки;

-         залізничний, якщо переміщуються великі і важкі вироби в умовах одиничного і дрібносерійного виробництва;

-         механічний, до якого відносять різні типи конвеєрів, транспортерів. Такий вид транспорту найбільш застосовується у масовому і крупносерійному виробництві.

Вибір транспортних засобів залежить від типу виробництва, маси і габаритів заготовок або розміру транспортної партії, характеру розміщення устаткування і конструкції будівлі.

Найбільш поширеним видом транспортних засобів для передачі заготовок з одного верстата на інший є електрокари, адля переміщення важких вантажів використовують мостові крани, підвісні і поворотні кран-балки з ручними і електричними талями і ін.

З метою ефективного використання транспортних засобів необхідно раціонально організувати маршрути їх руху. Розрізняють дві системи організації маршрутів:

-         маятникову (рис.6.2);

-         кільцеву (рис.6.3).

 

Рис.6.2.Маятникова система маршрутів руху транспортних

засобів:

 а – односторонній рух, б – двосторонній рух, в рух «віялом»

 

Маятникова система використовується для переміщення вантажів від пункту завантаження до пункту розвантаження і поділяється на односторонню і двосторонню. За односторонньої маятникової системи транспортні засоби повертаються з пункту розвантаження порожніми і тому використовуються не повністю, за двосторонньої системи транспортні засоби завантажені в двох напрямках, а під час руху «віялом» вантажі доставляють послідовно до кількох пунктів призначення і тому вони використовуються повністю.

 

Рис.6.3. Кільцева система маршрутів руху транспортних засобів

 

Кільцеву систему організації перевезення вантажів використовують за невеликих окремих вантажопотоків і тому є можливість краще завантажувати транспортні засоби, здійснюючи перевезення вантажів для декількох цехів або виробничих дільниць.