ТЕМА 6. ОРГАНІЗАЦІЯ
ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ВИРОБНИЦТВА
6.8. Класифікація транспортних засобів
Склад транспортних засобів підприємства, що здійснюють різноманітні перевезення, залежить від характеру продукції, масштабів виробництва і його типу, від особливостей розміщення цехів і виробничих дільниць. Тому існує класифікація транспортних засобів:
1) за видами робіт, що виконуються:
-
зовнішній,
який забезпечує зв'язок підприємства з приймальними пунктами транспорту
загального користування (залізничною станцією), з місцевими підприємствами і
складами;
-
міжцеховий,
який призначений для перевезення вантажів на території підприємства між
підрозділами, цехами, складами;
-
внутрішньоцеховий, який
призначений для виконання транспортних операцій у межах окремого підрозділу
(цеху).
2) за видами і призначенням:
- колісний, до якого відносяться автомобілі та трактори, авто- і електрокари, ручні візки;
- залізничний, якщо переміщуються великі і важкі вироби в умовах одиничного і дрібносерійного виробництва;
- механічний, до якого відносять різні типи конвеєрів, транспортерів. Такий вид транспорту найбільш застосовується у масовому і крупносерійному виробництві.
Вибір транспортних засобів залежить від типу виробництва, маси і габаритів заготовок або розміру транспортної партії, характеру розміщення устаткування і конструкції будівлі.
Найбільш поширеним видом транспортних засобів для передачі заготовок з одного верстата на інший є електрокари, адля переміщення важких вантажів використовують мостові крани, підвісні і поворотні кран-балки з ручними і електричними талями і ін.
З метою ефективного використання транспортних засобів необхідно раціонально організувати маршрути їх руху. Розрізняють дві системи організації маршрутів:
- маятникову (рис.6.2);
- кільцеву (рис.6.3).
Рис.6.2.Маятникова
система маршрутів руху транспортних
засобів:
а – односторонній рух, б – двосторонній рух, в –рух «віялом»
Маятникова система використовується для переміщення вантажів від пункту завантаження до пункту розвантаження і поділяється на односторонню і двосторонню. За односторонньої маятникової системи транспортні засоби повертаються з пункту розвантаження порожніми і тому використовуються не повністю, за двосторонньої системи транспортні засоби завантажені в двох напрямках, а під час руху «віялом» вантажі доставляють послідовно до кількох пунктів призначення і тому вони використовуються повністю.
Рис.6.3. Кільцева
система маршрутів руху транспортних засобів
Кільцеву систему організації перевезення вантажів використовують за невеликих окремих вантажопотоків і тому є можливість краще завантажувати транспортні засоби, здійснюючи перевезення вантажів для декількох цехів або виробничих дільниць.