Лекція 9
Тема 9. Дорожні світлофори та сигнали.
Класифікація та призначення світлофорів. Значення сигналів
світлофора. Правила встановлення світлофорів. Сигнали регулювальника.
Світлофори (додаток 3 «Правил дорожнього руху») призначені для
регулювання руху транспортних засобів і пішоходів, мають світлові сигнали
зеленого, жовтого, червоного і біло-місячного кольорів, які розташовані
вертикально чи горизонтально. Сигнали світлофора можуть бути з
нанесеною суцільною чи контурною стрілкою (стрілками), із силуетом
пішохода, Х-подібні.
У світлофорах з вертикальним розташуванням сигналів сигнал
червоного кольору зверху, зеленого знизу, а з горизонтальним:
червоного — ліворуч, зеленого — праворуч.
Світлофори з вертикальним розташуванням сигналів можуть мати
одну або дві додаткові секції з сигналами у вигляді зеленої стрілки (стрілок),
що розташовуються на рівні сигналу зеленого кольору (рис. 9.1).
Сигнали світлофора мають такі значення:
а) зелений дозволяє рух;
б) зелений у вигляді стрілки (стрілок) на чорному фоні дозволяє рух у
зазначеному напрямку (напрямках). Таке саме значення має сигнал у вигляді
зеленої стрілки (стрілок) у додатковій секції світлофора.
Сигнал у вигляді стрілки, що дозволяє поворот ліворуч, дозволяє й
розворот, якщо він не заборонений дорожніми знаками.
Сигнал у вигляді зеленої стрілки (стрілок) у додатковій (додаткових)
секції, увімкнений разом із зеленим сигналом світлофора, інформує водія про
те, що він має перевагу в зазначеному стрілкою (стрілками) напрямку
(напрямках) руху перед транспортними засобами, що рухаються з інших
напрямків;
в) зелений миготливий дозволяє рух, але інформує про те, що неза-
баром буде ввімкнено сигнал, який забороняє рух.
Для інформування водіїв про час секундах), що залишився до кінця
горіння сигналу зеленого кольору, можуть застосовуватися цифрові табло;
г) чорна контурна стрілка (стрілки), нанесена на основний зелений
сигнал, інформує водіїв про наявність додаткової секції світлофора і вказує
інші дозволені напрямки руху ніж сигнал додаткової секції;
Рис. 9.1. Світлофор із додатковими секціями.
ґ) жовтий забороняє рух і попереджає про наступну зміну сигналів;
д) жовтий миготливий сигнал або два жовтих миготливих сигнали
дозволяють рух і інформують про наявність небезпечного нерегульованого
перехрестя або пішохідного переходу;
є) червоний сигнал, у тому числі миготливий, або два червоних ми-
готливих сигнали забороняють рух.
Сигнал у вигляді зеленої стрілки (стрілок) у додатковій (додаткових)
секції разом з жовтим або червоним сигналом світлофора інформує водія про
те, що рух дозволяється у вказаному напрямку за умови безперешкодного
пропуску транспортних засобів, які рухаються з інших напрямків;
є) поєднання червоного і жовтого сигналів забороняє рух і інформує
про наступне вмикання зеленого сигналу;
ж) чорні контурні стрілки на червоному і жовтому сигналах не
змінюють значення цих сигналів та інформують про дозволені напрямки
руху при зеленому сигналі;
з) вимкнений сигнал додаткової секції забороняє рух у напрямку,
вказаному її стрілкою (стрілками).
Для регулювання руху транспортних засобів по смугах проїзної
частини, напрямок руху на яких може змінюватися на протилежний,
застосовуються реверсивні світлофори з червоним Х-подібним сигналом і
зеленим сигналом у вигляді стрілки, спрямованої вниз. Ці сигнали
забороняють або дозволяють рух по смузі, над якою вони розташовані.
Основні сигнали реверсивного світлофора можуть бути доповнені
жовтим сигналом у вигляді стрілки, нахиленої по діагоналі вниз праворуч,
увімкнення якого забороняє рух по смузі, позначеній з обох боків дорожньою
розміткою 1.9, і інформує про зміну сигналу реверсивного світлофора та
необхідність перестроювання на смугу руху праворуч.
При вимкнених сигналах реверсивного світлофора, що розташований
над смугою, позначеною з обох боків дорожньою розміткою 1.9, в'їзд на цю
смугу заборонено.
Для регулювання руху трамваїв можуть застосовуватися світлофори з
чотирма сигналами біло-місячного кольору, розташованими у вигляді літери
"Т"
Рух дозволяється лише в разі ввімкнення одночасно нижнього сигналу і
одного або кількох верхніх, з яких лівий дозволяє рух ліворуч, середній
прямо, правий праворуч. Якщо ввімкнено лише три верхні сигнали рух
заборонено.
У разі вимкнення чи несправності трамвайних світлофорів водії
трамваїв повинні керуватися вимогами світлофорів із світловими сигналами
червоного, жовтого і зеленого кольорів.
Для регулювання руху на залізничних переїздах використовуються
світлофори з двома червоними сигналами або одним біло-місячним і двома
червоними, які мають такі значення:
а) миготливі червоні сигнали забороняють рух транспортних засобів
через переїзд;
б) миготливий біло-місячний сигнал показує, що сигналізація справна і
не забороняє руху транспортних засобів.
На залізничних переїздах одночасно із заборонним сигналом
світлофора може бути ввімкнено звуковий сигнал, який додатково інформує
учасників дорожнього руху про заборону руху через переїзд.
Якщо сигнал світлофора має вигляд силуету пішохода, його дія
поширюється лише на пішоходів, при цьому зелений сигнал дозволяє рух,
червоний — забороняє.
Для сліпих пішоходів може бути ввімкнено звуковий сигнал, який
дозволяє рух пішоходів.
Сигнали регулювальника. Сигналами регулювальника є положення
його корпуса, а також жести руками, в тому числі з жезлом або диском з
червоним світлоповертачем, які мають такі значення:
а) руки витягнуті в сторони, опущені або права рука зігнута перед
грудьми;
з лівого і правого боків дозволено рух трамвая прямо, нерейковим
транспортним засобам прямо і праворуч; пішоходам дозволено
переходити проїзну частину за спиною та перед грудьми регулювальника;
з боку грудей і спини рух усіх транспортних засобів і пішоходів за-
боронено;
б) права рука витягнута вперед:
з лівого боку дозволено рух трамвая ліворуч, нерейковим транс-
портним засобам у всіх напрямках; пішоходам дозволено переходити
проїзну частину за спиною регулювальника;
з боку грудей усім транспортним засобам дозволено рух лише
праворуч;
з правого боку та спини рух усіх транспортних засобів заборонено,
пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною регу-
лювальника,
в) рука піднята вгору:
рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонено в усіх напрямках
Жезл використовується тільки працівниками підрозділів Поліції та
військової інспекції безпеки дорожнього руху.
Для привертання уваги учасників дорожнього руху використовується
сигнал, поданий свистком.
Регулювальник може подавати інші сигнали, зрозумілі водіям і
пішоходам.
Вимога про зупинку транспортного засобу подається працівником
поліції:
а) жезлом або рукою, що вказує на цей транспортний засіб;
б) за допомогою увімкненого проблискового маячка синього і черво-
ного або лише червоного кольору та (або) спеціального звукового сигналу;
в) за допомогою гучномовного пристрою;
г) за допомогою спеціального табло, на якому зазначається вимога про
зупинку транспортного засобу.
Водій повинен зупинити транспортний засіб у місці, на яке йому буде
вказано, з дотриманням правил зупинки.
У разі подання світлофором (крім реверсивного) або регулюальником
сигналу, що забороняє рух, водії повинні зупинитися перед дорожньою
розміткою 1.12 (стоп-лінія) (див. додаток 2), дорожнім знаком 5.62 "Місце
зупинки", якщо їх немає не ближче 10 м до найближчої рейки перед
залізничним переїздом, перед світлофором, пішохідним переходом, а якщо і
вони відсутні та в усіх інших випадках перед перехрещуваною проїзною
частиною, не створюючи перешкод для руху пішоходів.
Водіям, які в разі ввімкнення жовтого сигналу або підняття
регулювальником руки вгору не можуть зупинити транспортний засіб у
місці, передбаченому пунктом 8.10 ПДР, не вдаючись до екстренного
гальмування, дозволяється рухатися далі за умови забезпечення безпеки
дорожнього руху.
Забороняється самовільно встановлювати, знімати, пошкоджувати чи
закривати дорожні знаки, технічні засоби організації дорожнього руху
(втручатись у їх роботу), розташовувати плакати, афіші, рекламні носії та
встановлювати пристрої, які можуть бути прийняті за знаки та інші пристрої
регулювання дорожнього руху або можуть погіршити їх видимість та
ефективність, осліпити учасників дорожнього руху, відволікти їхню увагу і
поставити під загрозу безпеку дорожнього руху.