Розрахунком визначається товщина покриття і шарів основи, відстань
між швами розширення та діаметр штирів у швах.
Вихідні дані для розрахунку дорожнього одягу включають:
- параметри транспортного навантаження (розрахункова інтенсивність,
розрахункове навантаження);
- параметри дороги (категорія, ширина проїзної частини, строк служби
дорожнього одягу до капітального ремонту);
- параметри земляного полотна і умови його роботи (тип місцевості за
зволоженням, різновиди ґрунтів, рівень ґрунтових вод);
- дорожньо-кліматичний район.
Обмежене застосування дорожнього одягу жорсткого типу на вулицях
міст і сільських населених пунктів обумовлене головним чином
особливостями транспортних потоків. Дорожній одяг цього типу проектують
переважно при високій інтенсивності та вантажонапруженості руху на
під’їзних дорогах. Для головних вулиць найбільш доцільним є застосування
збірних цементобетонних покриттів.
Плиту монолітного цементобетонного покриття за сприятливих
ґрунтових і гідрогеологічних умов, а також невеликій вантажонапруженості
руху вкладають на піщану основу з проміжним прошарком з промащеного
картону. В усіх інших випадках необхідно влаштовувати штучну основу з
необроблених мінеральних матеріалів (щебеню, гравію, шлаків), маломіцних
мінеральних матеріалів або ґрунтів, оброблених в’яжучим. По штучній
основі вкладається вирівнюючий шар піску (необробленого або з обробкою
бітумом) та проміжний прошарок з промащеного картону або іншого
водонепроникного матеріалу.
Частіше в населених містах застосовується дорожній одяг нежорсткого
типу.
Нежорстким дорожнім одягом звуться шаруваті конструкції, матеріал
яких характеризується модулем пружності та граничним опором розтягу при
згині або параметрами опору зсуву, що істотно залежать від температури та
вологості, режиму навантаження. До них належить також одяг з шарами
основи, в яких допускається утворення тріщин, та з покриттями, не здатними
чинити достатній опір розтягу при згині.
Нежорсткий дорожній одяг влаштовують з різних видів асфальто- та
дьогтебетонів, інших сумішей з в’яжучими, з кам’яних матеріалів, побічних
продуктів промисловості або ґрунтів, укріплених мінеральними чи
комплексними в’яжучими, а також з кам’яних матеріалів без обробки їх
в’яжучими тощо.
Схемою конструкції нежорсткого дорожнього одягу є шарувате
середовище, що має необмежені розміри в плані та за глибиною (шаруватий
напівпростір).
Нежорсткий дорожній одяг – це конструкція, що складається з низки
шарів з різних матеріалів. Найпростіші конструкції можуть мати один шар з
щебеневих, гравійних та інших мінеральних матеріалів, не оброблених або
укріплених в’яжучим.