Самостійна робота
№ 9. Буття та
свідомість як центральні категорії філософії.
1. Становлення категорії «буття» в історії філософії.
2. Поняття матерії, його еволюція:
а) наочно-чуттєві уявлення про матерію;
б) речовинно-субстратне уявлення про матерію;
в) субстанціональне уявлення про матерію.
3. Феноменологія як галузь філософського знання.
4. Генеза форм відображення – передумова свідомості.
Основні поняття і категорії: онтологія, буття, небуття, суще, несуще, форми буття,
матерія, рух, розвиток, простір, час, матеріальні системи, системність,
самоорганізація матерії, соціальний простір, соціальний час, соціальний рух,
свідомість, рефлексія, індивідуальна свідомість, несвідоме, підсвідомість,
потреби, мотиви, інтереси, суспільна свідомість, суспільна психологія,
ідеологія.
Форма контролю: усне опитування.
Література
Основи філософських знань.
Підручник. Для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня – молодший спеціаліст.
/ В.А. Буслинський, П.І. Скрипка. За ред. В.А.Буслинського. – Львів : «Новий Світ - 2000», 2011. – 352 с.
– Тема 8, 11.
Петрушенко, В. Л. Філософія [Текст] : навч. посіб. У 2 ч. Світова
філософія, фундаментальні проблеми філософії. Релігієзнавство, етика та
естетика, логіка / В. Л. Петрушенко. – Львів : Новий
Світ-2000, 2012. – 647 с.: іл. – (Серія «Вища освіта в Україні». – Тема 11, 12.
Філософія. Кредитно-модульний курс: Навч. посіб.
/ За ред. Р. О. Додонова, Л. І. Мозгового. – 2-ге вид. – К.: Центр учбової літератури,
2016. – 456 с.
Філософія: Посібник для студентів
вищих навчальних закладів / Причепій Є.М., Черній А.М., Гвоздецький В.Д., Чекаль Л.А. – К.: Видавничий центр «Академія», 2001. – 576
с. – Розд.3.1, 3.3.
Філософія [Текст] : навч. посіб. / за ред. І. Ф. Надольного ; Л. В. Губерський, І.
Ф.Надольний, В. П. Андрущенко [та ін.]. – 8-ме вид.,
стер. – К.: Вікар, 2011. – 456 с. – (Серія «Вища
освіта XXI століття»). – Тема 5, 6, 19.
Філософія. Хрестоматія: від витоків до
сьогодення [Текст] =
Philosophy : навч. посіб. /
Київ. нац. ун-т ім. Тараса
Шевченка ; уклад.: Л. В. Губерський, А. О. Приятельчук, І.
В. Бойченко [та ін.] ; за ред.
Л. В. Губерського. – 2-ге вид.,
стер. – К.: Знання, 2012. –
622 с.
Філософський енциклопедичний словник [Текст] : довідк. вид. / Нац. акад. наук
України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди, Держ. фонд фундам. дослідж.
; редкол.: В. І. Шинкарук (голова редкол.), Є. К. Бистрицький, М. О. Булатов [та ін.]. – К.: Абрис, 2002. – 742 с.
Методичні рекомендації
Висвітлюючи дану тему, слід дати
визначення онтології, буття, матерії як основних філософських
категорій. Слід розглянути розвиток основних форм буття,
визначити його структуру.
Важливо зосередити увагу на системних
рівнях структурної організації матерії, дати визначення матерії як субстанції,
показати еволюцію поняття «матерія» по мірі розвитку
людства і системи його знань. Дати
визначення закону збереження і перетворення матерії. З’ясувати зміст поняття руху
матерії, розглянути типи і форми руху
матерії.
Розглядаючи проблему свідомості, слід здійснити її аналіз
в історії філософії, починаючи від філософських
систем стародавності і до сучасного осмислення
феномену свідомості. Необхідно висвітлити генезу форм відображення
у живій природі як передумову виникнення
свідомості. З’ясовуючи структуру свідомості, слід зосередити увагу на самосвідомості
та її структурі,
дати визначення свідомості, самосвідомості, самопочуття, самопізнання, самооцінки. Важливо відмітити такі рівні свідомості, як підсвідомість та несвідоме, їх
значення у психічних процесах людини.
Варто зупинитися на єдності колективного
способу життя, праці, мови, спілкування
як факторів, що зумовили появу
і розвиток свідомості.