Форма № Н - 3.04

___ Міністерство освіти і науки України___________

(повне найменування вищого навчального закладу)

Кафедра ________екології_____________________________

 

 

 

       ЗАТВЕРДЖУЮ

 

       Завідувач кафедри

 

____________________В.В.Іванців

 

“______”_______________2017 року

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

 

                                     ДВС 1.14 «РАДІОЕКОЛОГІЯ»____

(шифр і назва навчальної дисципліни)

 

напрям підготовки__6.040106 “Екологія, охорона навколишнього середовища та     збалансоване природокористування ”____

(шифр і назва напряму підготовки)

 

Факультет ___екології та приладо-енергетичних систем____________

                                                                                                   (назва  факультету)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017 – 2018 навчальний рік


                                                       

 

Робоча програма ___«РАДІОЕКОЛОГІЯ»______ для студентів за напрямом підготовки 6.040106 “Екологія, охорона навколишнього середовища та     збалансоване природокористування ”,

 

 

Розробник: Мерленко І.М., к. с.-г. н., доцент кафедри екології

 

 

 

Робочу програму схвалено на засіданні кафедри екології

Протокол від “_” ______________2017 року № __

 

                         Завідувач кафедри    ___________ В.В.Іванців

 

Перезатверджено:

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри фінансів _____________________

 

 

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри фінансів _____________________

 

 

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри фінансів _____________________

 

    

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри екології _____________________

 

Ó к.с.-г.н., доц.. Мерленко І.М.                                             

Ó Луцький НТУ, 2017 рік

 

 

 

 

 

 

 


           

1.     Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів  – 4

Галузь знань 0401«Природничі науки»

 

Вибіркова

 

Напрям підготовки -

6.040106 “Екологія, охорона навколишнього середовища та     збалансоване природокористування ”

Модулів – 1

 

Рік підготовки

Змістових модулів – 2

4-й

5-й

 

Семестр

Загальна кількість годин –  120

7-й

9-й

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 2

самостійної роботи студента –2

Освітньо-кваліфікаційний рівень:

бакалавр

 

30 год.

6 год.

Практичні, семінарські

 год.

6 год.

Лабораторні

 30 год.

 год.

Самостійна робота

60  год.

108  год.

Індивідуальні завдання:

 

Вид контролю:

залік

залік

 

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної і індивідуальної роботи становить (%):

для денної форми навчання –50 %

для заочної форми навчання – 10%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.     Мета та завдання навчальної дисципліни

Метою викладання курсу „Радіоекологія” є формування у студентів сучасного системного мислення та комплексу спеціальних знань про радіаційне забруднення навколишнього середовища, екологічне обґрунтування та удосконалення захисту від нього, вивчення шляхів міграції радіонуклідів.

Основна мета вивчення даного курсу полягає  у освоєнні студентами сукупності знань про основні джерела і види радіоактивного випромінювання і забруднення біосфери, шляхів міграції радіонуклідів, вплив радіації на живі організми та методи захисту і ліквідації наслідків катастроф на прикладі аварії на ЧАЕС.

Основні завдання вивчення дисципліни „Радіоекологія”  визначаються тими функціями, які виконує дисципліна в системі екологічних наук, а саме:

– вивчення відомостей про радіоактивне випромінювання,  біологічну дію іонізуючого випромінювання на біосферу;

-         виявлення джерел забруднення;

-         оцінка масштабів радіаційного забруднення територій;

-         прогнозування шляхів міграції радіонуклідів;

-         дослідження методів господарювання на забрудненій території;

-         оцінка позитивних та негативних тенденцій при використанні ядерної енергетика;

-         правила техніки безпеки при роботі з ДІВ.

     Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:

знати:

         - знати основні види і джерела радіоактивного випромінювання;

         - знати основні одиниці вимірювання радіоактивного забруднення;

         - мати уявлення  про принципи нормування опромінення людей;

         - володіти інформацією про забруднення довкілля внаслідок аварії на ЧАЕС;

         - знати шляхи зниження забруднення продукції радіонуклідами.

вміти:

-  вміти працювати з радіологічними та дозиметричними приладами;

-         вміти правильно відбирати зразки грунту, води, продукції;

-         вміти оцінювати та аналізувати радіологічну ситуацію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.     Програма навчальної дисципліни

Модуль 1

Змістовий модуль 1. Вивчення відомостей про радіоактивне випромінювання,  біологічну дію іонізуючого випромінювання на біосферу та виявлення джерел забруднення. Оцінка масштабів радіаційного забруднення територій.

          Тема 1

Радіоекологія як галузь екологічної науки і природоохоронної діяльності. Вступ. Сутність, об’єкт, предмет, методи досліджень. Становлення і розвиток радіоекології. Загальні відомості про радіацію. Відкриття радіоактивного випромінювання. Характеристика основних типів радіоактивних випромінювань. Характеристика деяких параметрів радіоактивності.

Тема 2

Біологічна дія іонізуючого випромінювання. Клітина  як об’єкт опромінення. Дія іонізуючого випромінювання на сільськогосподарські рослини. Дія іонізуючого випромінювання на тварин. Вплив радіації на здоров’я людей. Стан населення в радіоактивно забруднених районах Волинської області.

 

Тема 3

Нормування радіаційного навантаження на організм людини. Визначення різних доз накопичення радіонуклідів в організмі. Класифікація органів людини щодо ступеня нагромадження радіонуклідів. НРБУ-2006 та аналіз ситуації на прикладі Волинської області. Вивчення механізмів індикації радіаційного випромінювання. Класифікація та принципи роботи основних груп приладів. Методи радіаційного контролю.

Тема 4

Джерела забруднення радіонуклідами навколишнього середовища. Катастрофа на ЧАЕС. Особливості  та  періодизація радіаційної ситуації під час аварії з точки зору АПК. Радіаційна ситуація на території Волинської області. Ядерна зброя. Уражаючі фактори ядерного вибуху. Мілітаризація, освоєння космосу та екологія.

Тема 5

Оцінка забруднення.     Головні задачі при створенні методів комплексного радіаційного моніторингу. Радіаційний моніторинг. Оцінка та уточнення радіаційної обстановки грунтів (за методикою УНДІСГР). Проведення експресного методу визначення радіоактивності продуктів харчування. Нормування радіаційного навантаження на організм людини. Референтний вік. Біоіндикація. Рослини-біоіндикатори.

Змістовий модуль 2. Прогнозування шляхів міграції радіонуклідів. Дослідження методів господарювання на забрудненій території. Оцінка позитивних та негативних тенденцій при використанні ядерної енергетика та правила техніки безпеки при роботі з ДІВ.

 

Тема 6

Ландшафтно-геохімічні аспекти міграції радіонуклідів. Актуальність міграції. Види міграції. Вплив фізико-хімічних властивостей радіонуклідів на їх перехід з грунту   в   рослини.

Тема 7

Методи господарювання на забрудненій території. Можливості вирощування екологічно чистої    продукції рослинництва. Наукові принципи ведення     с/г виробництва  в умовах радіаційного забруднення.

Тема 8

Зниження концентрації радіонуклідів у продуктах харчування під час їх технологічної переробки. Переробка молока. Переробка м’яса. Переробка продукції рослинництва. Захист біологічних об’єктів від впливу радіації від можливого впливу радіації. Організація цивільної оборони в Україні та в інших країнах. Індивідуальні засоби захисту від радіоактивних речовин. Колективні засоби захисту від радіоактивних речовин.

Тема 9

Розвиток ядерної енергетики. Альтернативні джерела енергії. Вплив ядерної енергетики на довкілля. Аргументи прихильників ядерної енергетики. Аргументи противників ядерної енергетики. Робота з джерелами іонізаційного випромінювання.

 

4. Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб.

інд.

с. р.

л

п

лаб.

інд.

с. р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Модуль 1

Змістовий модуль 1. Вивчення відомостей про радіоактивне випромінювання,  біологічну дію іонізуючого випромінювання на біосферу та виявлення джерел забруднення. Оцінка масштабів радіаційного забруднення територій.

 

Тема 1. Загальні відомості про радіоактивне випромінювання

14

4

 

2

 

8

13

2

 

 

 

11

 Тема 2. Біологічна дія іонізуючого випромінювання

14

4

 

2

 

8

11

 

 

 

 

11

 Тема 3. Прилади і методи радіаційного контролю

4

 

 

4

 

 

13

 

2

 

 

11

 Тема 4. Джерела забруднення радіонуклідами навколишнього середовища

14

4

 

2

 

8

11

 

 

 

 

11

Тема 5. Оцінка радіаційного забруднення

14

4

 

4

 

6

14

2

2

 

 

10

Разом за змістовим модулем 1

60

16

 

14

 

30

62

4

4

 

 

54

Змістовий модуль 2. Прогнозування шляхів міграції радіонуклідів. Дослідження методів господарювання на забрудненій території. Оцінка позитивних та негативних тенденцій при використанні ядерної енергетика та правила техніки безпеки при роботі з ДІВ.

 

Тема 6. Міграція радіонуклідів

10

2

 

 

 

8

14

 

 

 

 

14

Тема 7. Методи господарювання на забрудненій території

15

2

 

6

 

7

16

2

 

 

 

14

Тема 8. Зниження вмісту радіонуклідів у продуктах харчування та захист населення

18

4

 

6

 

8

16

 

2

 

 

14

 Тема 9. Ядерна енергетика та правила техніки безпеки при роботі з ДІВ

17

6

 

4

 

7

12

 

 

 

 

12

Разом за змістовим модулем 2

60

14

 

16

 

30

58

2

2

 

 

54

Усього годин

120

30

 

30

 

60

120

6

6

 

 

108

Модуль 2

 

 

 

5. Теми семінарських занятьне передбачено програмою дисципліни.

 

 

 

 

 

 

                                                                                                            

 

6. Теми практичних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

Ден.

Заоч.

МОДУЛЬ 1

1

Прилади і методи радіаційного контролю.

 

2

2

Радіоекологічний моніторинг грунтів

 

2

МОДУЛЬ 2

3

Заходи по зниженню вмісту радіонуклідів у продуктах харчування.

 

 

2

ВСЬОГО ЗА СЕМЕСТР

 

6

                                                                                                            

7. Теми лабораторних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

Ден.

Заоч.

МОДУЛЬ 1

1

Параметри і одиниці вимірювання радіації

2

 

2

Вплив радіації на організм людини

2

 

3

Визначення отриманої дози радіації при проживанні на радіаційно забруднених територіях

2

 

4

Нормування радіаційного навантаження на організм людини

2

 

5

Прилади і методи радіаційного контролю.

2

 

6

Вивчення правил  вимірювання  еквівалентної дози (ЕД), потужності еквівалентної дози (ПЕД) гамма - та  рентгенівського випромінювань,  а також поверхневої щільності потоку бета-частинок („Терра”).

2

 

7

Вимірювання рівнів радіаційного забруднення за допомогою приладу СРП-68-01

2

 

МОДУЛЬ 2

8

Проведення експресного методу визначення радіоактивності продуктів харчування.

2

 

9

Допустимі рівні вмісту радіонуклідів 137Cs та 90Sr у продуктах харчування та питній воді.

2

 

10

Ветеринарно-санітарна експертиза і ветсаноцінка сировини і готової продукції в умовах м’ясокомбінату на забрудненість радіонуклідами.

2

 

11

Система підтримки ухвалення рішень  по реабілітації радіоактивно забруднених територій  RESCA.

2

 

12

Визначення дози опромінення людини за рік

2

 

13

Методи та засоби захисту населення від радіації

2

 

14

Ведення сільськогосподарського виробництва на забруднених територіях

2

 

15

Робота радіологічного відділу ДУ Волинська філія Інституту охорони грунтів” (екскурсія)

2

 

ВСЬОГО ЗА СЕМЕСТР

30

 

8. Самостійна робота

 

з/п

Назва теми

Кількість

годин

 

Ден.

Заоч.

 

МОДУЛЬ 1

 

1

Причини виникнення радіоекології

3

5

 

2

Соціально-психологічні аспекти радіації.

3

5

 

3

Характеристика основних типів радіоактивних випромінювань. Характеристика деяких параметрів радіоактивності.

3

5

 

4

Система одиниць, що використовуються в радіоекології

3

5

 

5

Демографічна ситуація в радіоактивно забруднених районах Волинської області.

3

5

 

6

Біологічна дія іонізуючого випромінювання

3

5

 

7

Радіочутливість.

3

5

 

8

Вплив радіації на ДНК. Вплив радіації на білки. Біохімічні зміни в організмі під впливом радіації.

3

5

 

9

Радіаційна ситуація на території України і Волинської області

3

7

 

10

Поділ грунтів по здатності накопичувати радіонукліди. Коефіцієнт переходу.

3

7

 

МОДУЛЬ 2

 

2

11

Види міграції.Фактори, що впливають на міграцію Ландшафтно-геохімічні аспекти міграції радіонуклідів.

3

5

 

12

Можливості вирощування екологічно чистої продукції рослинництва.

3

5

 

13

Система землеробства на радіаційно забрудненій території.

3

5

 

14

Радіопротектори.

3

5

 

15

Зниження концентрації радіонуклідів у продуктах харчування під час їх технологічної переробки.

3

5

 

16

Захист біологічних об’єктів від можливого впливу радіації.

3

5

 

17

Організація цивільної оборони в Україні та в інших країнах.

3

5

 

18

Індивідуальні засоби захисту від радіоактивних речовин.

3

5

 

19

Колективні засоби захисту від радіоактивних речовин.

3

7

 

20

Стан та проблеми ядерної енергетики в світі.

3

7

 

Разом

60

108

 

 

 

 

 

9. Індивідуальні завдання

 

Не передбачено.

 

 

10. Методи навчання

Курс “Радіоекологія” для напрямку 6.040106  “Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування”  читається протягом 7/9 семестру на 4/5 курсі.

         Курс передбачає:

-           лекції ;

-           практичні  заняття;

-           лабораторні заняття;

-           самостійну  роботу студентів.

По  закінченню  вивчення  дисципліни  у  кінці  семестру    передбачено залік.

При вивченні курсу “Радіоекологія”  враховується взаємозв’язок з такими навчальними дисциплінами: вступ до фаху; грунтознавство; загальна екологія та неоекологія; хімія; фізика.  

 

11. Методи контролю

При  вивченні  студентами  дисципліни  передбачається  три  види  контролю:  поточний,  модульний  і  підсумковий.

Поточний  контроль  здійснюється  під час виконання  студентами  позааудиторних  та  аудиторних розрахунково-аналітичних робіт. На  виконання  позааудиторних  робіт встановлюються  відповідні  терміни. Найвищим  числом балів  оцінюється  робота,  яка  виконана  у  встановлений  термін,  без  помилок  і  на  високому  графічному  рівні  згідно  вимог  діючих  державних  стандартів.  Оцінка  знижується  при  помилках в розрахунках, недостатній  якості  графіки,  невідповідності  вимогам  державних стандартів,  недостатньої  якості  знань  із  даної  теми.  Роботи  із  значними  помилками  повертаються  студенту  для  виправлення  на  термін  до  одного  тижня  без  зниження  оцінки.  Оцінка  за  роботу,  виконану  після  встановленого  терміну,  перераховується  із  коефіцієнтом  0,7.

Виконання  аудиторних практичних та лабораторних  робіт  супроводжується  необхідними  консультаціями  викладача.  На  оцінку  аудиторної  роботи  впливає  наявність  помилок,  графічний рівень  і  відповідність  державним  стандартам  в  оформленні  роботи.

Модульний  контроль  здійснюється  у  вигляді  виконання контрольних завдань або відповіді на  тестові  запитання.  У  тестах  для  кожного  запитання  подані  декілька  відповідей,  із  яких  лише  одна  вірна.

Семестровий  контроль  здійснюється:

  у вигляді заліку в кінці 5-го (9-го – заочн.) семестру (при умові проходження студентом всіх етапів поточного і модульного контролю) шляхом письмової або усної відповіді на теоретичні запитання та  розв’язку практичних  задач.  Під  час  заліку  оцінюються  теоретичні  знання  та  вміння  володіти  набутими  навиками  при  розв’язанні   задач та вміння працювати з приладами.  На  оцінку  впливає  наявність  помилок  у  розв’язанні  практичних  задач  і  повнота  відповіді  на теоретичні запитання.

                                                                       

12. Розподіл балів, які отримують студенти

Приклад для заліку

Поточне тестування та самостійна робота

Сума

Змістовий модуль 1

Модул

КР

 

Змістовий модуль 2

Модул

КР

 

Т1

Т2

Т3

Т4

Т5

Т6

Т7

Т8

Т9

100

4

4

4

4

4

30

5

5

5

5

30

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS (ЄКТС)

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену, курсового проекту (роботи), практики

для заліку

90 – 100

А

відмінно 

 

 

зараховано

82-89

В

добре

74-81

С

64-73

D

задовільно

60-63

Е

35-59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

не зараховано з можливістю повторного складання

0-34

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

 

13. Методичне забезпечення

   

Назва  бібліографічного джерела

К-сть примірників у бібліотеці

Назва бібліотеки

1.

Радіоекологія. Лабораторний практикум до виконання занять для студентів за напрямом 6.040106 “Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування” денної  та заочної форм навчання/ За ред. І.М.Мерленка. - Вид. 2-ге доповнене і перероблене. – Луцьк: ПП Іванюк В.П., 2009. -96 с.

50

Бібліотека каф.

 

2.

Радіоекологія. Методичні вказівки до виконання контрольної роботи для студентів спеціальності 6.070800 - “Екологія та охорона навколишнього середовища”    заочної   форми навчання /

Мерленко І.М., Зінчук М.І. - Луцьк: РВВ ЛДТУ,  2004. - 28 с.

20

Бібліотека каф.

 

 

3.

Радіоекологія.  Методичні вказівки для самостійної роботи студентів  спеціальності 6.070800 “Екологія та охорона навколишнього             середовища”    денної та заочної   форми навчання/ Мерленко І.М. - Луцьк: РВВ ЛДТУ,  2004. - 24 с.

20

Бібліотека каф.

 

 

4.

Методичні вказівки до виконання лабораторних занять з радіоекології/Мерленко І.М. -Луцьк: РВВ ЛДТУ, 2007.

50

Бібліотека каф.

Бібліотека університету,

 

 

5.

Методичні рекомендації//Ведення сільськогосподарського виробництва на радіоактивно забрудненій території Волинської області . – Луцьк: Надстир’я, 2005.

10

Бібліотека каф.

 

6

Радіоекологія. Методичні вказівки до виконання індивідуальних завдань для студентів напряму підготовки 6.040106 “Екологія, охорона навколишнього середовища та     збалансоване природокористування ”. Упорядник – Мерленко І.М. –[електронний ресурс ]

 

 

 [електронний ресурс ]

7

Радіоекологія: методичні вказівки до лабораторних занять для студентів напряму підготовки 6.040106  «Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване

    природокористування» денної та заочної форм навчання/уклад. І.М. Мерленко, С.Г.Панькевич. – Луцьк : Луцький НТУ, 2014. – 36 с.

 

 

[електронний ресурс ]

8

Радіоекологія: методичні вказівки до практичних занять для студентів напряму підготовки 6.040106  «Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване    природокористування» денної та заочної форм навчання/уклад. І.М. Мерленко, Л.І.Коробчук. – Луцьк : Луцький НТУ, 2015. – 40 с.

 

 

[електронний ресурс ]

 

14. Рекомендована література

Основна література

1.Авсеенко В.Ф.Дозиметрические и радиометрические приборы и измерения.-К.:Урожай, 2000.

2..Алексахин Р.М.,Корнеев Н.А. Сельскохозяйственная радиология.-М.,2001.

3.Максимов М.Т. и др. Радиоактивные загрязнения и их измерения. – М.:Энергоатомиздат, 2006.

4.Мерленко І.М. Радіоекологія та можливі наслідки використання енергії атома: навчальний посібник. – Луцьк: ПП Іванюк В.П., 2009.

5. Коваленко Г.Д. Радиоэкология Украины: Монография. - 2-е изд. перераб и доп. - Х.: ИД "Инжэк", 2008. -264 с.

 

Додаткова література

6.Алексахин Р.М.,Нарышкин М.А.Миграция радионуклидов.-М.,Наука 2007.

7.Аненков Б.Н.,Юдинцева Е.В. Основы сельскохозяйственной радиологии.-М.,1991.

8.Витриховський П.І.,Стуненко О.В. Особливості землеробства в умовах  радіоактивного забруднення. Методичний посібник з організації проведення наково-дослідних робіт в галузі сільськогосподарської радіології.-К.,1992.

9.Лощилов Н.А. и др. Проблемы сельскохозяйственной радиологии./Сборник научных работ/ Выпуск 1 и 2.-К. 2001,2002.

10.Махонько К.П. и др. Контроль за радиоактивным загрязнением природной среды в окрестностях АЭС. – Л.:Гидрометеоиздат, 1995.

11.Методичні рекомендації//Ведення сільськогосподарського виробництва на радіоактивно забрудненій території Волинської області . – Луцьк: Надстир’я, 2005.

12. Методичні вказівки до виконання лабораторних занять з радіоекології/Мерленко І.М. -Луцьк: РВВ ЛДТУ, 2007.

13.Пристер Б.С.,Лощилов Н.А.,Немец А.Ф.,Полярнов В.А. Основы  сельскохозяйственной радиологии.-К.,2001.

14.Щетинина Л.Л. Закономерности поглощения и перемещений радионуклидов в почвенном покрове и поступление их в растения. - Житомир, 2001.

15. Рекомендації для ведення сільськогосподарського виробництва в умовах радіаційного та токсикологічного забруднення у Волинській області: Науково-виробниче видання// За ред Мерленка І.М., Зінчука М.І../ І.М.Мерленко, М.І.Зінчук, В.А.Гаврилюк, Р.В.Джурик та ін. - Луцьк, 2010. -42с.

16.Використання ферментованих добрив та мікроелементів на радіоактивно забруднених територіях: Науково-методичні рекомендації. / В.А. Гаврилюк, А.М. Бортнік, І.М. Мерленко, Т.П. Дідковська. – Луцьк: ПП Іванюк В.П., 2010. –70с.

17.Використання нетрадиційних добрив і мікробіологічних препаратів на радіоактивно забруднених територіях: науково-методичні рекомендації/ В.А. Гаврилюк, А.М. Бортнік,  Т.П. Дідковська, І.М. Мерленко. – Луцьк: ПП Іванюк В.П., 2010. – 54 с.

 

15. Інформаційні ресурси

 

Програмне забезпечення, яке використовується в навчальному процесі, розташовано на 15-и персональних комп’ютерах (ПК) в ауд.263  кафедри екології.

п/п

Назва

    Наявність

Місце

знаход-ження

Навча-ння

Конт-роль

1

«Еол +» (побудова діаграм розсіювання)

         є

7 сем.

(лаб. 263)

2

MatCAD 15

є

7 сем.

3

Surfer 7.0

є

7 сем.

4

«Экомастер» (база кодів полютантів)

 

 

 

 

 

1. http://lib.pu.if.ua Сайт наукової бібліотеки Прикарпатського національного університету ім. Василя Стефаника.

2. http://www.nbuv.gov.ua/ Національна бібліотека України                     ім. В.І. Вернадського.

3. http://zakon.rada.gov.ua/ Вебсторінка Верховної Ради України.

4. library.oseu.edu.ua/docs/StatSchorichnyk%20Ukrainy%202010.pd – Статистичний щорічник України.