1. Мета та завдання навчальної дисципліни

Мета: опрацювання студентами загальної теорії управління енерговикористанням і вивчення основних пристроїв, що дозволяють оптимально керувати розподілом енергії.

Завдання: опанування  теорії управління енерговикористанням і вивчення основних пристроїв, що дозволяють оптимально керувати розподілом енергії.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

·        особливості управління потоками енергії;

·        типи і склад наявних систем управління енерговикористанням;

·        типові споживачі-регулятори електричної енергії;

·        завдання і обов’язки енергодиспетчера промислового підприємства.

вміти:

·        визначати оптимальний вид енергоносія для забезпечення енергетичних проблем підприємства;

·        дати рекомендації щодо оптимізації графіка електричного навантаження промислового підприємства;

·        визначати серед енергоприймачів підприємства споживача-регулятора;

·        визначати оптимальний час ввімкнення споживача-регулятора.

2. Програма навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1. Управління використанням електроенергії.

Тема 1. Електрозбереження як основа оптимального використання електричної енергії. Регулювання графіка електричного навантаження – як засіб зменшення втрат електричної енергії і управління електровикористанням.

 Тема 2. Показники графіка електричного навантаження у контексті ефективності електровикористання.

Тема 3. Вирівнювання графіків навантаження промислових підприємств, як спосіб підвищення раціонального використання електроенергії.

Тема 4. Алгоритми вирівнювання графіка електричного навантаження.

 

Змістовий модуль 2. Засоби обліку і регулювання електроспоживання.

Тема 5. Отримання, обробка і представлення інформації про електроспоживання. Класифікація систем регулювання. Система ИИСЭ1-48. Система ИИСЭ2.

Тема 6. Система ИИСЭ3. Система САУКЭ-8-20. Система ИУСЭ-1. Автоматичний регулятор максимальної потужності.

Змістовий модуль 3. Методи і способи диспетчерського регулювання потужності.

Тема 7. Питання економічної ефективності регулювання потужності. Статистичні інформаційні карти. Принципи регулювання максимуму навантаження при дискретному осереднені графіка. Регулювання при ковзаючому осереднені графіка.

Змістовий модуль 4. Управління використанням інших видів енергії.

Тема 8. Управління використанням тепло енергії. Управління використанням теплої і холодної води.

Тема 9. Управління використанням природнього газу.

 

3. Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб

інд

с.р.

л

п

лаб

інд

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Модуль 1

Змістовий модуль 1. Управління використанням електроенергії.

Тема 1. Електрозбереження як основа оптимального використання електричної енергії. Регулювання графіка електричного навантаження – як засіб зменшення втрат електричної енергії і управління електровикористанням.

12

2

2

 

 

8

14

1

1

 

 

12

Тема 2. Показники графіка електричного навантаження у контексті ефективності електровикористання.

12

2

2

 

 

8

14

1

1

 

 

12

Тема 3. Вирівнювання графіків навантаження промислових підприємств, як спосіб підвищення раціонального використання електроенергії.

10

2

2

 

 

6

13

1

 

 

 

12

Тема 4. Алгоритми вирівнювання графіка електричного навантаження.

12

3

3

 

 

6

11

1

 

 

 

10

Разом за змістовим модулем 1

46

9

9

 

 

28

52

4

2

 

 

46

Змістовий модуль 2. Засоби обліку і регулювання електроспоживання.

Тема 5. Отримання, обробка і представлення інформації про електроспоживання. Класифікація систем регулювання. Система ИИСЭ1-48. Система ИИСЭ2.

12

1

1

 

 

10

12

1

1

 

 

10

Тема 6. Система ИИСЭ3. Система САУКЭ-8-20. Система ИУСЭ-1. Автоматичний регулятор максимальної потужності.

12

1

1

 

 

10

12

1

1

 

 

10

Разом за змістовим модулем 2

24

2

2

 

 

20

24

2

2

 

 

20

Модуль 2

Змістовий модуль 3. Методи і способи диспетчерського регулювання потужності.

Тема 7. Питання економічної ефективності регулювання потужності. Статистичні інформаційні карти. Принципи регулювання максимуму навантаження при дискретному осереднені графіка. Регулювання при ковзаючому осереднені графіка.

12

2

2

 

 

8

10

 

 

 

 

10

Разом за змістовим модулем 3

12

2

2

 

 

8

10

 

 

 

 

10

Змістовий модуль 4. Управління використанням інших видів енергії.

Тема 8. Управління використанням тепло енергії. Управління використанням теплої і холодної води.

12

1

1

 

 

10

10

 

 

 

 

10

Тема 9. Управління використанням природнього газу.

11

1

1

 

 

9

9

 

 

 

 

9

Разом за змістовим модулем 4

23

2

2

 

 

19

19

 

 

 

 

19

Усього годин

105

15

15

 

 

75

105

6

4

 

 

95

 

4. Теми практичних занять

N
з/п

Назва теми

Кількість годин

денна/заочна

форми навчання

1

Управління використанням електроенергії.

9/2

2

Засоби обліку і регулювання електроспоживання.

2/2

3

Методи і способи диспетчерського регулювання потужності.

2/-

4

Управління використанням інших видів енергії.

2/-

 

Разом

15/4


5. Самостійна робота

N
з/п

Назва теми

Кількість годин

денна/заочна

форми навчання

1

Управління використанням електроенергії.

28/46

2

Засоби обліку і регулювання електроспоживання.

20/20

3

Методи і способи диспетчерського регулювання потужності.

8/10

4

Управління використанням інших видів енергії.

19/19

 

Разом

75/95

 

6. Методи навчання

Основними методами навчання з дисципліни є: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний методи, метод проблемного викладення, частково-пошуковий та дослідницький метод.

Основними формами навчання з дисципліни є: лекційні та практичні заняття, самостійна робота студентів.

Основною формою навчання з дисципліни «Управління енерговикористанням» є лекції.

Практичні роботи орієнтовані на закріплення теоретичних знань з дисципліни і отримання практичних навичок.

Передбачені консультації студентів викладачами кафедри в позаурочний час.

Самостійна робота полягає в опрацюванні студентами матеріалу лекцій, окремих програмних питань навчальної дисципліни за літературними джерелами, а також в підготовці до виконання практичних завдань, підготовки до підсумкового контролю з модулів.

 

7. Методи контролю

При вивченні студентами дисципліни передбачається три види контролю: поточний,модульний та підсумковий.

7.1. Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних занять, а також у результаті співбесіди за окремими мікромодулями знань. Застосовується три типи поточного контролю:

·        проведення протягом кожного навчального семестру контрольних робіт;

7.2. Модульний контроль здійснюється у вигляді відповіді на тестові завдання. У тестах для кожного завдання подано кілька відповідей, з яких лише одна вірна.

7.3. Підсумковий контроль у вигляді заліку проводиться за умови виконання всіх практичних завдань та успішному тестуванні у процесі співбесіди з окремих модулів знань.

Підсумкова (результуюча) оцінка засвоєння студентом навчального матеріалу може визначатись без проведення семестрового екзамену як інтегральна оцінка за всіма змістовними модулями. При цьому студент, який набрав протягом семестру необхідну кількість балів, має змогу:

·        не складати залік й отримати підсумкову оцінку по набраній кількості балів;

·        складати залік із метою підвищення свого рейтингу за даною навчальною дисципліною;

·        ліквідувати академічну різницю навчальних обсягів, пов’язану з переходом на інший напрям підготовки чи до іншого вищого навчального закладу.

Студент, який набрав протягом семестру меншу від необхідної кількості балів, зобов’язаний складати залік. При цьому він допускається до його складання лише тоді, коли попередньо виконав увесь обов’язковий перелік завдань, передбачених навчальним графіком із даної дисципліни.         

 

8. Розподіл балів, які отримують студенти

Розподіл балів, які отримують студенти при здачі заліку

Поточне тестування та самостійна робота

Сума

Змістовий модуль N 1

Змістовий модуль N 2

Змістовий модуль N3

Змістовий модуль N 4

Т1

Т2

Т3

Т4

Т5

Т6

Т7

Т8

Т9

100

15

15

10

10

10

10

10

10

10


Т1, Т2... Т9 - теми
змістових модулів.

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену, курсового проекту (роботи), практики

для заліку

90 - 100

A

відмінно

зараховано

82 - 89

B

добре

74 - 81

C

64 - 73

D

задовільно

60 - 63

E

35 - 59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

не зараховано з можливістю повторного складання

0 - 34

F

незадовільно з обов'язковим повторним вивченням дисципліни

не зараховано з обов'язковим повторним вивченням дисципліни

 

 

9. Методичне забезпечення

 

Методичне забезпечення дисципліни включає:

1) типову навчальну програму дисципліни;

2) робочу навчальну програму дисципліни;

3) конспект лекцій з навчальної дисципліни;

4) методичні вказівки для проведення лабораторних занять;

5) засоби діагностики з навчальної дисципліни;

6) методичні розробки з організації самостійної роботи студентів.

 

10. Рекомендована література

Базова

1.      Гордеев В.И. Регулирование максимума нагрузки промышленных електрических сетей. – М.: Энергоатомиздат, 1986.

2.      Моделі та методи оптимізації і керування режимами систем електропостачання: Монографія/ А.В. Праховник, А.Я. Екель, А.Ф. Бондаренко. – 1СДО, 1994.

3.      Праховник А.В. Управление электропотреблением (концепция, методы, средства)// Изв. АН СССР. Энергетика и кометорий. – 1990. -№1. с.6 -15

4.      Кудрин П.И. Введение в технетику. – Томск. Изд-во Томск.гос.ун-та, 1991.

5.      Скель П.Я. Модели и методы оптимизации параметров и управления режимами систем электроснабжения.: Дис.Докт.техн.наук. - К., 1990.

Допоміжна

1.      Системи управління енерговикористанням [Текст]: Конспект лекцій для студентів спеціальності 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» / уклад. Н.В. Коменда. – Луцьк: Луцький НТУ, 2016. – 42 с.

2.      Системи управління енерговикористанням [Текст]: Методичні рекомендації до практичних занять для студентів навчально-наукового центру післядипломної освіти спеціальності 7.05070103 „Електротехнічні системи електроспоживання” / уклад. Н.В. Коменда. – Луцьк: Луцький НТУ, 2015. – 42 с.

3.      Системи управління енерговикористанням [Текст]: Методичні рекомендації до виконання самостійної роботи для студентів навчально-наукового центру післядипломної освіти спеціальності 7.05070103 „Електротехнічні системи електроспоживання” / уклад. Н.В. Коменда. – Луцьк: Луцький НТУ, 2015. – 36 с.

4.      Управління та контроль енергоспоживання: навчальний посібник / Людмила Валеріївна Давиденко, Наталія Володимирівна Коменда, Тарас Іванович Коменда. − Луцьк: РВВ Луцького НТУ, 2015. − 172 с.

11. Інформаційні ресурси

Література бібліотеки Луцького НТУ і кафедри електропостачання. Користування Internet.