Практична
робота № 7 «Декомпозиція та структуризація систем»
Мета: засвоєння навичок виокремлення з структури системи, підсистем,
елементів та зв’язків.
Теоретичні відомості
Системний підхід до технічної системи означає
сприймання цієї системи як одного цілого, в усій сукупності її елементів, з
урахуванням усіх зв’язків і системних властивостей.
Декомпозиція системи – це процес розбиття системи на підсистеми.
Суб’єктивний зміст поняття системи полягає в наступному. Дослідник, приступаючи до вивчення певного
об’єкта або групи об’єктів, виокремлює з зовнішнього середовища ті елементи або
явища, які з одного боку відповідають завданню дослідження, а з іншого боку
легшее піддаються аналізу і проектуванню.
Об’єктивний зміст поняття система пов’язаний з тим, що система, як правило є просторово, або
функціонально замкнутою. Це означає, що можна провести межу або в просторі
компонентів цієї системи, або в просторі її функцій, з одного боку від якої
опиниться система, а з іншого, зовнішнє середовище.
Таким чином, під системою слід розуміти
сукупність взаємопов’язаних об’єктів, яку дослідник виокремлює з зовнішнього
світу чи по просторовій, чи по функціональній ознаці. Важливо, що ці дві
можливості не є взаємовиключними.
В більшості випадків, коли система задається
по просторовим ознакам, дослідник одночасно проводить структуризацію системи.
Структуризація – це виокремлення в системі двох типів об’єктів – множини елементів і
множини зв’язків, і встановлення співвідношень між цими множинами. В рамках
одної і тієї ж системи структурування може бути проведено різними способами.
Може змінюватись як кількісний склад кожної з множин, так і їх якісний склад.
Завдання
Згідно з вказаним варіантів виокремити зі
структури системи елементи та підсистеми. Слід описати мету або ціль кожного
елементу та підсистеми, встановити наявність та характер зв’язків між ними.
Характер зв’язків може бути механічним, електричним, оптичним, акустичним,
електромагнітним, магнітним, інформаційним.
Крім того слід зобразити структурну схему
системи. Елементи та підсистеми представити у вигляді прямокутників з вписаними
всередину назвами або номерами (в такому разі під рисунком слід навести
розшифрування номера). Зв’язки представити стрілками з вказанням типу зв’язку
над нею. Опис цілей підсистем, елементів та самої системи представити у
довільній текстовій формі.
1. Ємнісний профілемір.
2. Ємнісний штангенциркуль.
3. Індуктивний товщиномір.
4. Поплавковий рівнемір.
5. Буйковий рівнемір з диференцільно-трансформаторним перетворенням.
6. Манометр з диференцільно-трансформа-торними
перетворювачами.
Запитання для самоперевірки
1) Що ви розумієте під питанням система?
2) У чому
полягає процес структуризацій?
3) Скількома
способами можна виконати структуризацію?