Глосарій

 

DWG Формат файлів розроблений компанією Autodesk для зберігання файлів векторної графіки.

DXF Від drawing interchange format (формат для обміну кресленнями). Текстовий (ASCII) або двійковий формат файлів для експорту креслень в інші додатки або для імпорту креслень із інших додатків.

Абсолютні координати Значення координат, виміряні відносно початку системи координат.

Анотативна залежність Розмірна залежність, яка використовується для управління розміром геометрії й для анотування креслення

Анотативний Властивість об'єкта, який як правило використовується в анотативних кресленнях. Ця властивість дозволяє автоматизувати процес масштабування анотацій. Анотативні об'єкти визначаються по висоті аркуша, а їх розмір, що відображається у видових екранах листа й просторі моделі, відповідає масштабу анотацій, встановленому для цих просторів.

Анотації Текст, розміри, допуски, символи, примітки й інші типи пояснюючих позначень, або об'єктів, що використовуються для додавання інформації в модель.

Асоціативне штрихування Штрихування замкненої області, що автоматично змінюється при будь-яких модифікаціях обмежуючого контуру.

Асоціативний розмір Розмір, що автоматично оновлюється при зміні об'єкта з нанесеними розмірами. Управляється системної змінної DIMASSOC.

Базова лінія Уявна лінія, на якій розміщуються символи тексту. Нижні елементи деяких символів можуть опускатися нижче базової лінії.

Базова точка 1. Точка, призначена для визначення відносної відстані й кута при копіюванні, переносі й повороті об'єктів. 2. Базова точка вставки для поточного креслення. 3. Базова точка вставки для визначення блоку.

Базовий розмір Множина розмірів, проведених від однієї базової лінії. Також називаються паралельні розміри.

Блок Один або кілька об'єктів, згруповані в єдиний об'єкт. Іноді, для стислості, використовується замість термінів "визначення блоку" і "входження блоку".

Вершина Місце перетинання кромок об'єкта або сегментів полілінії.

Видовий екран Обмежена область екрана, на якій відображається деяка частина простору моделі креслення. Тип створюваного видового екрана визначається системною змінною TILEMODE.

Визначення атрибута Об'єкт, що включається у визначення блоку й призначений для зберігання буквено-цифрової інформації. Значення атрибутів задаються або при їхньому описі, або в момент вставки блоку в креслення. Існує можливість збереження значень атрибутів із креслення у текстові файли.

Визначення блоку Інформація про ім'я, базову точку й геометричні об'єкти, що входять у блок. Зберігається в символьній таблиці креслення.

Входження блоку Складений об'єкт, вставлений у креслення, що й відображає дані з визначення блоку. Також називається екземпляром.

Групи точок – колекції, що об'єднують точки за певними параметрами ( місце розташування, позначки, опис і т.д.) стилі, що змінюють, відображення й стилі міток відразу для всіх точок групи.

Геометрична залежність Правила, що визначають геометричні відношення, що діють між елементами об'єктів (або точками об'єктів) і управляють способом зміни форми або розміру об'єкта.

Геометричні залежності – це співпадіння, розташування на одній прямій, концентричне розташування, рівність, фіксація, горизонтальність, паралельність, перпендикулярність, дотичність і вертикальність.

Динамічна залежність Розмірна залежність (властивість "Вид залежності = "динамічна"), що відображає залежності тільки у випадку, якщо обраний об'єкт із накладеною залежністю.

Динамічний розмір Тимчасові розміри, що відображаються на об'єктах (включаючи динамічні входження блоків) під час редагування за допомогою ручок.

Елемент інтерфейсу Об'єкти інтерфейсу користувача, такі як панель інструментів, контекстне меню, комбінація клавіш, палітри, які можуть настроюватись.

Загальна властивість Властивість, спільна для набору об'єктів. До таких властивостей відносяться колір, шар, тип ліній, масштаб типу ліній, вага ліній, прозорість, гіперпосилання й товщина.

Залежності Різновид параметричного проектування. Правила, що визначають положення, нахил, дотичність, розміри й геометричні відношення між об'єктами.

Залежні іменовані об'єкти в зовнішніх посиланнях Іменовані об'єкти (наприклад шари, блоки або типи ліній), що з'явилися в результаті вставки або накладення зовнішнього посилання.

Зв'язок з даними Зв'язок між таблицею й зовнішнім джерелом даних.

Зіставлення шарів Відображення наявних шарів у шари, задані в стандарті оформлення. Стандарти регулюють іменування шарів і їх властивості. Також називається відповідністю шарів.

Зйомка – тривимірні об'єкти й команди для обробки, урівнювання й відображення даних геодезичних вишукувань.

Значення атрибута Текстова інформація, пов'язана з іменем атрибута.

Значення за замовчуванням Значення, яке вводиться при натисканні клавіші ENTER у рядку допоміжної підказки. Значення за замовчуванням відображається в кутових дужках <>.

Значок ПСК Значок, що вказує орієнтацію осей системи координат користувача.

Зняття залежностей Можливість тимчасово ігнорувати залежності під час редагування геометрії. Після редагування геометрії залежності або видаляються, або зберігаються. Це залежить від того, чи залишається дана залежність припустимою для зміненої геометрії.

Зовнішнє посилання Файл креслення, пов'язаний з іншим кресленням або вставлений у нього.

Зумування Процес зменшення або збільшення видимих розмірів області малювання на екрані.

Іменований об'єкт Описує різні види неграфічної інформації (наприклад, стилі або описи), що зберігається в кресленнях. Іменованими об'єктами є типи ліній, шари, розмірні стилі, текстові стилі, описи блоків, аркуші, види й конфігурації видових екранів. Іменовані об'єкти записуються в таблиці позначень.

Командний рядок Текстова область, призначена для введення із клавіатури, відображення запитів і повідомлень.

Комірка Найменша доступна область таблиці.

Конструкції – двомірні об'єкти, призначені для проектування поперечних профілів лінійних споруд.

Контекстне меню Меню, яке з'являється в місці розташування графічного курсору при натисканні правої кнопки мишки. Набір функцій залежить від того, у якій області екрана перебуває курсор, а також від інших факторів (наявність обраного об'єкта, виконуваної команди тощо).

Маркери Тимчасові мітки на екрані, що відображаються в області малювання при вказуванні точок і виборі об'єктів.

Масштаб анотацій Параметр, що зберігається із простором моделі, видовими екранами аркуша й видами моделі. При створенні анотативні об'єкти приймають значення масштабу поточної анотації й автоматично відображаються з правильними розмірами.

Меню додатка Меню, яке відображається при натисканні на кнопку додатка. Меню додатка містить загальні інструменти для створення, збереження й публікації файлу.

Мітка Civil 3D – пояснення до об'єкта Autocad Civil 3D, яке динамічно оновлюється при зміні об'єктів креслення. Мітки можуть містити одиночні або складені рядки тексту, блоки, засічки, лінії й стрілки напрямку.

Область Двовимірні замкнені області, що мають такі фізичні властивості, як центри ваги й центри мас. Можна створювати області з об'єктів, що утворюють замкнені контури. Як правило, вони створюються для накладення штрихування й тонування. (ОБЛАСТЬ)

Об'єкт Один або більше елементів креслення (текст, розміри, відрізки, кола, полілінії й т.п.), які розглядаються як єдине ціле при створенні, обробці й модифікації. У колишніх версіях програми називався існуючим об'єктом.

Об'єкти профілювання – тривимірні об'єкти, призначені для проектування площадкових об'єктів (кар'єри, локальні виїмки й насипи).

Об'єктна прив'язка Механізм вибору певних точок у процесі редагування креслення.

Операція із блоком Визначає спосіб переміщення або зміни геометрії входження динамічного блоку при виконанні операцій із властивостями, що настроюються, входження блоку в кресленні. Опис динамічного блоку містить принаймні одну операцію, пов'язану з параметром.

Панель залежностей Відображення геометричних залежностей, що відносяться до об'єктів або до точок на об'єктах.

Панель стрічки Ряд позначених елементів управління, пов'язаних із завданням і згрупованих на стрічці. Кілька панелей стрічки, що відносяться до одного робочого процесу, згруповані разом на вкладці стрічки.

Параметр В описі динамічного блоку визначає властивості, що настроюються для динамічного блоку шляхом вказування положень, відстаней і кутів для геометрії в блоці.

Параметр залежності блоку Розмірна залежність, для якої є відповідна інформація про варіацію блоку.

Підказка атрибута Текстовий рядок, який виводиться при вставці блока, що має атрибути з не визначеними заздалегідь значеннями.

Підшивка Іменований і структурований набір аркушів з різних креслень.

Поверхні – тривимірні об'єкти, що представляють собою цифрову модель місцевості, що і є основою в динамічній моделі Autocad Civil 3D.

Поле Спеціальний текстовий об'єкт, призначений для відображення даних, які можуть змінюватись в ході редагування креслення. При оновленні поля відображається його останнє значення.

Полілінія Об'єкт, що складається з одного або декількох пов'язаних між собою прямолінійних і дугових сегментів,

Полярна прив'язка Засіб забезпечення точності побудов. Дозволяє прив'язуватись до точок, розташованих з певними інтервалами уздовж полярних променів, які розходяться з вихідної точки.

Полярне відстеження Засіб забезпечення точності побудов. Видає користувачу набір тимчасових ліній, що проходять під заданими кутами.

Посилання Визначення, відоме як зовнішнє посилання або входження блоку. Застосовується й зберігається в самому кресленні.

Поточний режим об'єктної прив'язки Постійно діючий режим, який можна використовувати для вказування декількох точок.

Примітив Основні 3D форми: ящики, конуси, циліндри, піраміди, сегменти, сфери й тори. Можна створювати сітки-примітиви й примітивні об'єкти-3D тіла.

Проксі-Об'єкт Використовується замість сторонніх об'єктів, створених за допомогою додатка Objectarx, якщо останнє недоступно.

Простір листа Одне із двох основних просторів для розміщення об'єктів. У ньому проводиться остаточне компонування видів для креслення (на відміну від побудови моделей, яка виконується в просторі моделі). Її побудова виконується на вкладці "Модель".

Простір моделі Одне із двох основних просторів для розміщення об'єктів. Як правило, геометрична модель розташовується в тривимірному просторі моделі, а окремі види моделі й анотації в просторі листа.

Профілі – двомірні об'єкти, призначені для проектування вертикальної геометрії лінійної споруди.

Розмірна залежність Параметричні розміри, що управляють розміром, кутом і розташуванням геометрії, пов'язаної із кресленням або іншими об'єктами. При внесенні змін у розміри змінюється розмір об'єкта.

Розмірні змінні Набір числових величин, текстових рядків і перемикачів, керуючих способом нанесення розмірів.

Розмірний стиль Іменована група розмірних параметрів, що визначає вид розміру й полегшуюча установку розмірних змінних.

Розмірний текст Текстовий рядок з результатом вимірювання об'єкта.

Розрив таблиці Точка в нижній частині рядка таблиці, у якій від таблиці буде відділений допоміжний фрагмент.

Регенерація Процес оновлення зображення на екрані монітора шляхом перерахування координат у базі даних креслення.

Режими редагування за допомогою ручок – Параметри редагування доступні з обраних ручок на обраних об'єктах: розтягування, переміщення, поворот, масштабування й дзеркальне відображення.

Ручки Невеликі квадратики й трикутники, що відображаються на обраних об'єктах. Після вибору ручки об'єкт можна редагувати шляхом перетягування, не вдаючись до введення команд редагування.

Рядок Набір комірок таблиці, що прилягають одна до одної по ширині таблиці. Висота одного рядка відповідає одній комірці.

Системна змінна Ім'я, з яким зв'язаний який-небудь режим, розмір або обмеження. Системні змінні, доступні тільки для читання (наприклад, DWGNAME), не можуть безпосередньо змінюватися користувачем.

Співпадаюча ручка Ручка яка є спільною для декількох об'єктів.

Стиль Civil 3D – набір параметрів, що застосовуються до об'єктів певного класу. У стилів об'єктів в Autocad Civil 3D є загальні атрибути, такі як колір об'єкта, видимість компонентів, типи ліній і візерунки заливки. Стилі відповідають за те, як виглядає об'єкт.

Стиль комірок Стиль форматування комірок таблиці.

Стиль таблиці Стиль форматування й структури таблиці. У стиль таблиці входить як мінімум три стилі комірок.

Стовпець Набір комірок таблиці, що прилягають одна до одної по висоті таблиці. Ширина одного стовпця відповідає одній комірці.

Стрічка Палітра, на якій відображаються кнопки й елементи управління як для малювання й анотування у двовимірній площині, так і для моделювання, перегляду й візуалізації в тривимірному просторі.

Таблиця Прямокутний масив комірок, що містять текстові об'єкти або блоки. В архітектурі й будівництві таблиці часто відносяться до специфікацій і містять інформацію про матеріали, необхідні для зведення проектованої будівлі. В обробній промисловості таблиці часто використовуються для переліку матеріалів.

Текстовий стиль Іменований, збережений набір установок, що визначає вид текстових символів, наприклад, розтягнутих, стислих, нахилених, дзеркально відображених або розташованих вертикально в колонці.

Тип ліній Визначає зовнішній вигляд відрізка або кривої. Саме завдяки цій властивості, наприклад, суцільна лінія відрізняється від не суцільної.

Точка Точка в тривимірній системі координат, задана за допомогою значень X, Y і Z. 2. Об'єкт, що складається з однієї точки в системі координат.

Точка залежності Точка об'єкту, на яку може бути накладена геометрична й/або розмірна залежність (наприклад, кінцева точка або точка вставки).

Точки Civil 3D – тривимірні об'єкти, що мають крім трьох координат додаткові параметри, які дозволяють розпізнавати точки по їхнім призначенню (брівка дороги, кут будинку, земля тощо) і відображаються відповідним стилем; точки призначені для створення точок геодезичних вишукувань, побудови поверхонь і оформлення топоплану.

Траси – двомірні об'єкти, призначені для проектування осі лінійної споруди (автомобільні дороги і залізниці).

Шаблон креслення Файл креслення із заздалегідь заданими значеннями для нових креслень, наприклад, acad.dwt і acadiso.dwt. Шаблоном може служити будь-яке креслення.