Глосарій
DWG – Формат
файлів розроблений компанією Autodesk для зберігання
файлів векторної графіки.
DXF – Від drawing
interchange format (формат
для обміну кресленнями). Текстовий (ASCII) або двійковий формат файлів для
експорту креслень в інші додатки або для імпорту креслень із інших додатків.
Абсолютні координати – Значення координат, виміряні відносно початку системи
координат.
Анотативна залежність – Розмірна залежність, яка
використовується для управління розміром геометрії й для анотування креслення
Анотативний – Властивість
об'єкта, який як правило використовується в анотативних
кресленнях. Ця властивість дозволяє автоматизувати процес масштабування
анотацій. Анотативні об'єкти визначаються по висоті
аркуша, а їх розмір, що відображається у видових екранах листа й просторі
моделі, відповідає масштабу анотацій, встановленому для цих просторів.
Анотації – Текст, розміри, допуски, символи, примітки й інші типи пояснюючих
позначень, або об'єктів, що використовуються для додавання інформації в модель.
Асоціативне штрихування – Штрихування
замкненої області, що автоматично змінюється при будь-яких модифікаціях
обмежуючого контуру.
Асоціативний розмір – Розмір, що автоматично оновлюється при зміні об'єкта з
нанесеними розмірами. Управляється системної змінної DIMASSOC.
Базова лінія – Уявна лінія, на якій розміщуються
символи тексту. Нижні елементи деяких символів можуть опускатися нижче базової
лінії.
Базова точка – 1. Точка, призначена для
визначення відносної відстані й кута при копіюванні, переносі й повороті
об'єктів. 2. Базова точка вставки для поточного креслення. 3. Базова точка
вставки для визначення блоку.
Базовий розмір – Множина розмірів, проведених
від однієї базової лінії. Також називаються паралельні розміри.
Блок – Один або кілька об'єктів,
згруповані в єдиний об'єкт. Іноді, для стислості, використовується замість
термінів "визначення блоку" і "входження блоку".
Вершина – Місце перетинання кромок об'єкта або
сегментів полілінії.
Видовий екран – Обмежена область екрана, на
якій відображається деяка частина простору моделі креслення. Тип створюваного
видового екрана визначається системною змінною TILEMODE.
Визначення атрибута – Об'єкт, що включається у
визначення блоку й призначений для зберігання буквено-цифрової інформації.
Значення атрибутів задаються або при їхньому описі, або в момент вставки блоку
в креслення. Існує можливість збереження значень атрибутів із креслення у
текстові файли.
Визначення блоку – Інформація про ім'я, базову
точку й геометричні об'єкти, що входять у блок. Зберігається в символьній
таблиці креслення.
Входження блоку – Складений об'єкт, вставлений у
креслення, що й відображає дані з визначення блоку. Також називається екземпляром.
Групи точок – колекції, що об'єднують точки за певними параметрами ( місце
розташування, позначки, опис і т.д.) стилі, що
змінюють, відображення й стилі міток відразу для всіх точок групи.
Геометрична
залежність – Правила, що визначають геометричні відношення, що діють між елементами
об'єктів (або точками об'єктів) і управляють способом зміни форми або розміру
об'єкта.
Геометричні залежності – це співпадіння, розташування на одній
прямій, концентричне розташування, рівність, фіксація, горизонтальність,
паралельність, перпендикулярність, дотичність і
вертикальність.
Динамічна залежність – Розмірна залежність (властивість "Вид залежності =
"динамічна"), що відображає залежності тільки у випадку, якщо обраний
об'єкт із накладеною залежністю.
Динамічний розмір – Тимчасові розміри, що відображаються
на об'єктах (включаючи динамічні входження блоків) під час редагування за
допомогою ручок.
Елемент інтерфейсу – Об'єкти інтерфейсу
користувача, такі як панель інструментів, контекстне меню, комбінація клавіш,
палітри, які можуть настроюватись.
Загальна властивість – Властивість, спільна для набору
об'єктів. До таких властивостей відносяться колір, шар, тип ліній, масштаб типу
ліній, вага ліній, прозорість, гіперпосилання й товщина.
Залежності – Різновид параметричного проектування. Правила, що
визначають положення, нахил, дотичність, розміри й
геометричні відношення між об'єктами.
Залежні іменовані об'єкти в зовнішніх посиланнях – Іменовані об'єкти (наприклад
шари, блоки або типи ліній), що з'явилися в результаті вставки або накладення
зовнішнього посилання.
Зв'язок з даними – Зв'язок між таблицею й зовнішнім
джерелом даних.
Зіставлення шарів – Відображення наявних шарів у
шари, задані в стандарті оформлення. Стандарти регулюють іменування шарів і їх
властивості. Також називається відповідністю шарів.
Зйомка – тривимірні об'єкти й команди для обробки, урівнювання
й відображення даних геодезичних вишукувань.
Значення атрибута – Текстова інформація, пов'язана
з іменем атрибута.
Значення за замовчуванням – Значення, яке вводиться при натисканні клавіші ENTER у рядку допоміжної
підказки. Значення за замовчуванням відображається в кутових дужках <>.
Значок ПСК – Значок, що вказує орієнтацію
осей системи координат користувача.
Зняття залежностей – Можливість тимчасово ігнорувати
залежності під час редагування геометрії. Після редагування геометрії
залежності або видаляються, або зберігаються. Це залежить від того, чи
залишається дана залежність припустимою для зміненої геометрії.
Зовнішнє посилання – Файл креслення, пов'язаний з
іншим кресленням або вставлений у нього.
Зумування – Процес
зменшення або збільшення видимих розмірів області малювання на екрані.
Іменований об'єкт – Описує різні види неграфічної
інформації (наприклад, стилі або описи), що зберігається в кресленнях.
Іменованими об'єктами є типи ліній, шари, розмірні стилі, текстові стилі, описи
блоків, аркуші, види й конфігурації видових екранів. Іменовані об'єкти
записуються в таблиці позначень.
Командний рядок – Текстова область, призначена
для введення із клавіатури, відображення запитів і повідомлень.
Комірка – Найменша доступна область таблиці.
Конструкції – двомірні об'єкти, призначені для проектування поперечних профілів
лінійних споруд.
Контекстне меню – Меню, яке з'являється в місці
розташування графічного курсору при натисканні правої кнопки мишки. Набір
функцій залежить від того, у якій області екрана перебуває курсор, а також від
інших факторів (наявність обраного об'єкта, виконуваної команди тощо).
Маркери – Тимчасові мітки на екрані, що
відображаються в області малювання при вказуванні точок і виборі об'єктів.
Масштаб анотацій – Параметр,
що зберігається із простором моделі, видовими екранами аркуша й видами моделі.
При створенні анотативні об'єкти приймають значення
масштабу поточної анотації й автоматично відображаються з правильними
розмірами.
Меню додатка – Меню, яке відображається при
натисканні на кнопку додатка. Меню додатка містить загальні інструменти для
створення, збереження й публікації файлу.
Мітка Civil 3D –
пояснення до об'єкта Autocad Civil
3D, яке динамічно оновлюється при зміні об'єктів
креслення. Мітки можуть містити одиночні або складені рядки тексту, блоки,
засічки, лінії й стрілки напрямку.
Область – Двовимірні
замкнені області, що мають такі фізичні властивості, як центри ваги й центри
мас. Можна створювати області з об'єктів, що утворюють замкнені контури. Як
правило, вони створюються для накладення штрихування й тонування. (ОБЛАСТЬ)
Об'єкт – Один або більше елементів
креслення (текст, розміри, відрізки, кола, полілінії
й т.п.), які розглядаються як єдине ціле при
створенні, обробці й модифікації. У колишніх версіях програми називався існуючим
об'єктом.
Об'єкти профілювання – тривимірні об'єкти, призначені для проектування
площадкових об'єктів (кар'єри, локальні виїмки й насипи).
Об'єктна прив'язка – Механізм вибору певних точок у
процесі редагування креслення.
Операція із блоком – Визначає спосіб переміщення
або зміни геометрії входження динамічного блоку при виконанні операцій із
властивостями, що настроюються, входження блоку в кресленні. Опис динамічного
блоку містить принаймні одну операцію, пов'язану з параметром.
Панель залежностей – Відображення геометричних залежностей, що відносяться до об'єктів або до точок на
об'єктах.
Панель стрічки – Ряд позначених елементів управління,
пов'язаних із завданням і згрупованих на стрічці. Кілька панелей стрічки, що
відносяться до одного робочого процесу, згруповані разом на вкладці стрічки.
Параметр – В описі динамічного блоку визначає
властивості, що настроюються для динамічного блоку шляхом вказування положень,
відстаней і кутів для геометрії в блоці.
Параметр залежності блоку – Розмірна залежність, для якої є
відповідна інформація про варіацію блоку.
Підказка атрибута – Текстовий рядок, який
виводиться при вставці блока, що має атрибути з не визначеними заздалегідь
значеннями.
Підшивка – Іменований і структурований
набір аркушів з різних креслень.
Поверхні – тривимірні об'єкти, що представляють собою цифрову модель місцевості,
що і є основою в динамічній моделі Autocad Civil 3D.
Поле – Спеціальний текстовий об'єкт,
призначений для відображення даних, які можуть змінюватись в ході редагування
креслення. При оновленні поля відображається його останнє значення.
Полілінія – Об'єкт, що складається з одного або декількох пов'язаних між
собою прямолінійних і дугових сегментів,
Полярна прив'язка – Засіб забезпечення точності
побудов. Дозволяє прив'язуватись до точок, розташованих з певними інтервалами
уздовж полярних променів, які розходяться з вихідної точки.
Полярне відстеження – Засіб забезпечення точності
побудов. Видає користувачу набір тимчасових ліній, що проходять під заданими
кутами.
Посилання – Визначення,
відоме як зовнішнє посилання або входження блоку. Застосовується й зберігається
в самому кресленні.
Поточний режим об'єктної прив'язки – Постійно діючий режим, який
можна використовувати для вказування декількох точок.
Примітив – Основні 3D
форми: ящики, конуси, циліндри, піраміди, сегменти, сфери й тори. Можна
створювати сітки-примітиви й примітивні об'єкти-3D тіла.
Проксі-Об'єкт – Використовується замість сторонніх
об'єктів, створених за допомогою додатка Objectarx,
якщо останнє недоступно.
Простір листа – Одне із двох основних просторів
для розміщення об'єктів. У ньому проводиться остаточне компонування видів для
креслення (на відміну від побудови моделей, яка виконується в просторі моделі).
Її побудова виконується на вкладці "Модель".
Простір моделі – Одне із двох основних просторів
для розміщення об'єктів. Як правило, геометрична модель розташовується в
тривимірному просторі моделі, а окремі види моделі й анотації в просторі листа.
Профілі – двомірні об'єкти, призначені для проектування вертикальної геометрії
лінійної споруди.
Розмірна залежність – Параметричні розміри, що управляють
розміром, кутом і розташуванням геометрії, пов'язаної із кресленням або іншими
об'єктами. При внесенні змін у розміри змінюється розмір об'єкта.
Розмірні змінні – Набір числових величин,
текстових рядків і перемикачів, керуючих способом нанесення розмірів.
Розмірний стиль – Іменована група розмірних
параметрів, що визначає вид розміру й полегшуюча установку розмірних змінних.
Розмірний текст – Текстовий рядок з результатом
вимірювання об'єкта.
Розрив таблиці – Точка
в нижній частині рядка таблиці, у якій від таблиці буде відділений допоміжний
фрагмент.
Регенерація – Процес оновлення зображення на
екрані монітора шляхом перерахування координат у базі даних креслення.
Режими редагування за допомогою ручок – Параметри редагування доступні з обраних ручок на обраних об'єктах:
розтягування, переміщення, поворот, масштабування й дзеркальне відображення.
Ручки – Невеликі квадратики й
трикутники, що відображаються на обраних об'єктах. Після вибору ручки об'єкт
можна редагувати шляхом перетягування, не вдаючись до введення команд
редагування.
Рядок – Набір комірок таблиці, що прилягають одна до одної по ширині
таблиці. Висота одного рядка відповідає одній комірці.
Системна змінна – Ім'я, з яким зв'язаний який-небудь
режим, розмір або обмеження. Системні змінні, доступні тільки для читання
(наприклад, DWGNAME), не можуть безпосередньо змінюватися користувачем.
Співпадаюча ручка – Ручка яка є спільною для
декількох об'єктів.
Стиль Civil 3D – набір параметрів, що
застосовуються до об'єктів певного класу. У стилів об'єктів в Autocad Civil 3D є загальні
атрибути, такі як колір об'єкта, видимість компонентів, типи ліній і візерунки
заливки. Стилі відповідають за те, як виглядає об'єкт.
Стиль комірок – Стиль форматування комірок таблиці.
Стиль таблиці – Стиль форматування й структури
таблиці. У стиль таблиці входить як мінімум три стилі комірок.
Стовпець – Набір комірок таблиці, що прилягають одна до одної по висоті
таблиці. Ширина одного стовпця відповідає одній комірці.
Стрічка – Палітра, на якій відображаються кнопки й елементи управління як
для малювання й анотування у двовимірній площині, так і для моделювання,
перегляду й візуалізації в тривимірному просторі.
Таблиця – Прямокутний масив комірок, що
містять текстові об'єкти або блоки. В архітектурі й будівництві таблиці часто
відносяться до специфікацій і містять інформацію про матеріали, необхідні для
зведення проектованої будівлі. В обробній промисловості таблиці часто
використовуються для переліку матеріалів.
Текстовий стиль – Іменований, збережений набір
установок, що визначає вид текстових символів, наприклад, розтягнутих, стислих,
нахилених, дзеркально відображених або розташованих вертикально в колонці.
Тип ліній – Визначає зовнішній вигляд
відрізка або кривої. Саме завдяки цій властивості, наприклад, суцільна лінія
відрізняється від не суцільної.
Точка – Точка в тривимірній системі
координат, задана за допомогою значень X, Y і Z. 2.
Об'єкт, що складається з однієї точки в системі координат.
Точка залежності – Точка об'єкту, на яку може бути
накладена геометрична й/або розмірна залежність (наприклад, кінцева точка або
точка вставки).
Точки Civil 3D – тривимірні об'єкти, що мають крім
трьох координат додаткові параметри, які дозволяють розпізнавати точки по їхнім
призначенню (брівка дороги, кут будинку, земля тощо) і відображаються
відповідним стилем; точки призначені для створення точок геодезичних вишукувань, побудови поверхонь і оформлення топоплану.
Траси – двомірні об'єкти, призначені для проектування осі лінійної споруди
(автомобільні дороги і залізниці).
Шаблон креслення – Файл креслення із заздалегідь
заданими значеннями для нових креслень, наприклад, acad.dwt
і acadiso.dwt. Шаблоном може служити будь-яке
креслення.