Форма № Н - 3.04

 

__________________Луцький національний технічний університет________________

(повне найменування вищого навчального закладу)

Кафедра_____________менеджменту та маркетингу____________________

 

 

 

 

 

 

         

ЗАТВЕРДЖУЮ

 

Завідувач кафедри____________В.О. Морохова

 

«___»_________2016 року

 

 

 

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

ПП 1.2.4. «УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ»

шифр і назва навчальної дисципліни

 

напрям підготовки:         6.030601 «Менеджмент»

(шифр і назва напряму підготовки)

 

                                                                                            (назва спеціалізації)                                                                                           

Факультет бізнесу

(назва факультету)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 – 2017 навчальний рік


 

Робоча програма з дисципліни «Управління персоналом» для студентів за напрямом підготовки 6.030601 «Менеджмент».

 

 

Розробник: Стрижеус Л.В., к.е.н., доцент кафедри менеджменту та маркетингу.

 

 

 

Робочу програму схвалено на засіданні кафедри менеджменту та маркетингу

 

Протокол від 14 червня 2016 року № 12

                                                                 

Завідувач кафедри менеджменту та маркетингу _________ В.О. Морохова

 

 

 

Перезатверджено:

 

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри менеджменту та маркетингу ___________________________

 

 

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри менеджменту та маркетингу ___________________________

 

 

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри менеджменту та маркетингу ___________________________

 

 

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри менеджменту та маркетингу ___________________________

 

    

 

 

Ó к.е.н., доц. Стрижеус Л.В.

Ó Луцький НТУ, 2016 рік

 


1.     Опис навчальної дисципліни

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів  – 3

Галузь знань  0306 «Менеджмент і адміністрування»

Нормативна

Напрям підготовки

6.030601 «Менеджмент»

Модулів – 2

Рік підготовки:

Змістових модулів – 2

4-й

4-й

Семестр

Загальна кількість

 годин 90

7-й, 3-й(за скороченим терміном навчання)

7-й, 3-й (за скороченим терміном навчання)

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 3

самостійної роботи студента – 3

Освітньо-кваліфікаційний рівень:

бакалавр

15 год.

6 год.

Практичні, семінарські

30 год.

4 год.

Самостійна робота

45 год.

80 год.

Вид контролю:  екзамен

 

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної і індивідуальної роботи становить:    для денної форми навчання – 1

            для заочної форми навчання – 0,125

 

2. Мета та завдання навчальної дисципліни

2.1. Метою навчальної дисципліни є формування комплексу теоретичних знань і практичних навичок щодо формування та реалізації кадрової політики в сучасних організаціях, раціонального відбору працівників на посади та формування дієвого трудового колективу, оцінювання та розвитку працівників, а також цілеспрямованого використання їх потенціалу.

2.2. Завданням викладання дисципліни є теоретична та практична підготовка студентів з питань:

-          формування ефективної системи управління персоналом в організації;

-          обґрунтовування концептуальних засад та методологічних принципів управління персоналом;

-          формування та аналіз стану кадрової політики організації;

-          проектування   системи   управління   персоналом   та   нормативної   чисельності працівників кадрової служби підприємства;

-          управління соціальним розвитком трудового колективу;

-          формування успішної команди як соціального утворення;

-          застосування сучасних методів планування та прогнозування потреб у персоналі;

-            організування набору і відбору персоналу в організації;

-            навчання,  підвищення  кваліфікації та перекваліфікація  працівників  на  етапі розвитку персоналу організації;

-            управління діловою кар'єрою та службово-посадовим рухом управлінців з метою їх розвитку;

-            атестування персоналу та використання результатів у системі мотивування;

-                оцінювання ефективності та результативності управління персоналом.

2.3.    Вимоги  до  вмінь  і  знань  студентів

В  результаті  вивчення  дисципліни  студенти  повинні  знати:

1.   Процес планування персоналу підприємства.

2.              Джерела підбору та найму персоналу.

3.              Професійний розвиток та навчання персоналу.

4.              Ефективність управління персоналом організації.

В  результаті  вивчення  дисципліни  студенти  повинні  вміти:

-  працювати з науковою літературою;

-   обґрунтовувати прийняті рішення;

-   обґрунтувати власну точку зору, толерантно вести себе під час дискусії;

-   вирішувати як абстрактні так і конкретні, реальні проблемні ситуації з організації праці менеджера;

-    використовувати отримані знання в практичній діяльності..

В  результаті  вивчення  дисципліни  студенти  повинні  мати навички:

-    конспектування літературних джерел;

-    публічного виступу;

-    самостійної роботи з вивчення матеріалів навчальної дисципліни;

-    вільного володіння понятійним апаратом;

оперування термінологією під час виконання навчальних завдань та виступів на семінарах, конференціях тощо

 

3. Програма навчальної дисципліни

 

Змістовний модуль 1. УПРАВЛІННЯ ФОРМУВАННЯМ ТА РОЗВИТКОМ ПЕРСОНАЛУ

Тема 1. Управління персоналом у системі менеджменту організацій

Роль та значення управління персоналом як науки. Людина як суб'єкт і об'єкт управління персоналом. Орієнтація персоналу на корпоративну культуру. Особливості та роль персоналу в досягненні конкурентоспроможності сучасних організацій. Проблеми та тенденції у кадровому менеджменті успішних компаній.

Управління персоналом як специфічна функція менеджменту. Зміст понять «трудові ресурси», «персонал»,  «трудовий потенціал», «кадри». Системний підхід до управління персоналом організації. Основні елементи (підсистеми) управління персоналом.

Етапи історичного розвитку управління персоналом. Аналіз сучасних концепцій і теорій управління персоналом. Зміст концепцій «управління кадрами», «управління персоналом», «менеджмент персоналу», «управління людськими ресурсами». Особливості управління персоналом у закордонних компаніях: можливості використання досвіду.

 

Тема 2. Управління персоналом як соціальна система

Характерні риси особистості, що пов'язані з її поведінкою в організації. Поняття особистості. Ціннісна орієнтація працівника. Індивід й індивідуальність: спільне та відмінне персоналу. Класифікація персоналу за категоріями та її .характеристика: виробничий персонал (робітники) та управлінський персонал (службовці), зміст виконуваних функцій та основні категорії в організаціях різних сфер діяльності.

Основні характеристики персоналу організації. Чисельність та структура персоналу організації. Нормативна, фактична облікова та середньооблікова чисельність працівників організації. Структура персоналу: організаційна, соціальна, штатна, рольова, функціональна.

Співвідношення та зміст понять «професія», «спеціальність», «кваліфікація», «посада». Вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня працівників. Компетентність і компетенції працівника. Види компетенцій та їх рівні. Професійна компетентність і професійна придатність.

 

Тема 3. Кадрова політика і стратегія управління персоналом організації

Поняття та значення кадрової політики в організації. Фактори, що впливають на формування кадрової політики та умови її реалізації. Класифікація типів кадрової політики за основними ознаками. Зміст кадрової політики на різних етапах життєвого циклу організації.

Етапи розробки (проектування) кадрової політики та їх зміст: нормування, програмування та моніторинг персоналу. Розробка та реалізація кадрової політики у концептуальних кадрових документах. Правова база для здійснення сучасної кадрової політики (зміст та протиріччя).

Сутність стратегії управління персоналом. Основні типи кадрової стратегії. Взаємозв'язок стратегії розвитку організації, стратегії управління персоналом та кадрової політики. Механізм розроблення та реалізації стратегії управління персоналом. Прогнозування в роботі з персоналом як основа розроблення кадрової стратегії.

 

Тема 4. Кадрове планування в організаціях

Поняття кадрового планування. Мета та завдання планування роботи персоналом на підприємстві. Види планування: стратегічне, тактичне, операційне (поточне). Фактори, що впливають на визначення потреб у персоналі. Поняття маркетингу персоналу та його функції.

Методи визначення потреб підприємства у персоналі. Характеристика методів планування персоналу. Планування чисельності персоналу за категоріями посад: основна та додаткова потреби у персоналі. Аналіз внутрішніх та зовнішніх джерел майбутніх потреб у персоналі. Способи нормування ресурсів. Оперативний план роботи з персоналом в організації. Індивідуальний план працівника. Структура інформації про персонал.

 

Тема 5. Організація набору та відбору персоналу

Зміст процесу набору та наймання працівників. Основні джерела інформації про вакансії. Визначення вакантних місць. Формування вимог до претендентів. Професіограма: модель співробітника і модель посади. Залучення персоналу: створення бази даних кваліфікованих кандидатів для відбору. Характеристика джерел залучення кандидатів. Роль кадрових агентств.

Професійна орієнтація та профорієнтаційна робота. Методи та форми професійної орієнтації. Профорієнтація: суть і завдання, організація роботи. Методи управління професійною орієнтацією працівників. Зарубіжний досвід.

Моделі та методи відбору працівників. Критерії відбору працівників. Загальні процедури найму персоналу в організаціях. Етапи відбору кадрів. Професійний відбір персоналу. Первинний відбір. Техніка проведення телефонної розмови з приводу працевлаштування. Анкетування. Правила проведення інтерв'ю з представниками різних рівнів управління організації. Види співбесід. Довідки про кандидата. Співбесіда з керівником підрозділу. Аналізування та оцінювання індивідуальних відмінностей претендентів, їх зіставлення. Випробування. Рішення про найм.

Трудова адаптація та її види: організаційна, соціально-психологічна, професійна, психофізіологічна. Первинна та вторинна адаптація. Входження та інтеграція. Швидкість трудової адаптації та фактори, що її зумовлюють. Керівна і виховна роль керівника та менеджера персоналу. Інструктаж. Наставництво.

Тема 6. Організування діяльності та функції служб персоналу

Призначення та роль сучасних служб персоналу в організації. Стан, проблеми і тенденції розвитку кадрових служб. Основні функції та відповідальність кадрових служб. Статус, організаційна побудова та принципи розподілу повноважень між працівниками кадрових служб.

Ролі та функції менеджера з персоналу в організації роботи кадрової служби. Вимоги до ділових, професійних та особистісних рис менеджера з персоналу.

Інформаційне та методичне забезпечення служби персоналу. Автоматизовані програми з управління персоналом. Основні регламентуючі документи в організації діяльності кадрових служб. Організація обліку та звітності з персоналу. Заходи з охорони та безпеки кадрової інформації в організації.

 

Змістовний модуль 2. УПРАВЛІННЯ ВИКОРИСТАННЯМ ТА ПОВЕДІНКОЮ ПЕРСОНАЛУ

Тема 7. Формування колективу організації

Колектив як соціальна групи. Ознаки колективу: єдність мети, умовна відокремленість, організаційна та територіальна єдність. Функції колективу та його різновиди в організації. Роль керівника та менеджера з персоналу у формуванні колективу. Види структур трудового колективу: функціональна, професійно-кваліфікаційна, соціально-демографічна, вікова, соціально-психологічна, соціально-класова.

Колектив як вища форма внутрішньої організації групи. Ознаки колективу. Принципи та етапи процесу створення трудового колективу. Роль корпоративної культури у формуванні колективу організації: норми, цінності, традиції. Формальна і неформальна структура трудового колективу. Типи формальних груп в організації. Фактори утворення неформальних груп та основні ознаки їх існування. Різновиди малих груп в управлінні персоналом. Чинники ефективної роботи групи. Специфіка жіночих колективів.

 

Тема 8. Згуртованість та соціальний розвиток колективу

Згуртованість колективу: сутність і стадії. Особливості управління персоналом на етапах розвитку колективу. колективи згуртовані, розчленовані та роз'єднані. Фактори, що впливають на згуртованість колективу.  Поняття про  команду та  командну роботу в управлінні персоналом.  Колектив та команда: спільне та від'ємне.

Соціально-психологічні особливості колективу як об'єкта управління. Психологічна сумісність членів колективу та чинники, що її обумовлюють. Соціальні ролі особистості. Вимоги до психологічних  якостей працівників і керівників сучасних організацій. Методи вивчення соціально-психологічного клімату в колективі.

Сутність і значення соціального розвитку колективу. Зміст, етапи розробки проекту, затвердження та реалізація плану соціального розвитку. Характеристика основних розділів і документальне відображення. Методи збирання соціальної інформації.

 

Тема 9. Оцінювання персоналу в організації

Оцінювання персоналу в сучасній організації. Сутність та різновиди оцінювання персоналу за цілями. Критерії-та методи оцінювання персоналу. Якісні, кількісні та комбіновані методи ділового оцінювання працівників організації.

Основні принципи ефективного ділового оцінювання працівників. Оцінювання якості роботи різних категорій персоналу. Методи оцінювання управлінського персоналу: за діловими якостями, за складністю виконуваних функцій, за результатами та цілями діяльності.

Критерії та різновиди ділового оцінювання керівників: оцінювання результатів основної та другорядної діяльності, оцінювання поведінки в колективі, виконання функцій з управління колективом та оцінювання результатів роботи підлеглих. Показники оцінювання різних категорій посад керівників.

Основні критерії оцінювання спеціалістів: рівень кваліфікації, творчість і винахідливість, ініціативність, виконавська і трудова дисципліна. Оцінювання робітників і службовців: рівень кваліфікації, виконавська і трудова дисципліна, якісні показники роботи, дотримання правил техніки безпеки тощо.

Атестування персоналу: сутність та види. Призначення та зміст атестаційної комісії. Організація та порядок проведення атестації персоналу. Зміст атестації для різних категорій персоналу. Документальне супроводження атестації. Використання результатів атестації персоналу.

 

Тема 10. Управління розвитком і рухом персоналу організації

Загальний і професійний розвиток персоналу. Сутність та завдання професійного розвитку персоналу. Виявлення та аналізування потреб персоналу. Навчання персоналу. Програми підготовки персоналу. Професійна підготовка, підвищення кваліфікації, перепідготовка. Післядипломна та додаткова освіта. Стажування. Зміст понять «самоосвіта», «саморозвиток». Перспективи професійного зростання в Україні.

Поняття про трудову кар'єру та службове зростання. Планування та управління службовою кар'єрою працівників. Моделі кар'єри: горизонтальна та вертикальна. Фактори, що визначають напрям та швидкість кар'єри. Створення відповідних умов для кар'єрного зростання працівників.

Управління мобільністю кадрів. Аналізування потреб та оцінка плану розвитку персоналу. Планування та підготовка кадрового резерву. Формування списку кадрового резерву за категоріями персоналу. Особливості підготовки резерву управлінських кадрів. Ротація кадрів як форма руху і підвищення кваліфікації працівників. Переміщення, переведення на іншу посаду, роботу. Суміщення професій. Види кадрових нововведень. Інноваційний потенціал працівника.

 

Тема 11. Управління процесом вивільнення персоналу

Причини та фактори вивільнення персоналу. Процедура звільнення. Соціальні та виробничі критерії вибору працівників на звільнення. Соціальні гарантії. Особливості виходу працівників на пенсію як форма звільнення. Поняття та значення абсентеїзму.

Управління плинністю кадрів та фактори, що їх зумовлюють. Показники абсолютні та відносні. Типові порушення трудової та виконавської дисципліни, причини їх виникнення. Нещасні випадки. Дисциплінарний вплив. Розробка заходів із регулювання плинності персоналу.

Управління якістю трудового життя працівників організації. Управління безпекою персоналу: техніка безпеки та охорони здоров'я працівників в організації. Профілактичні та протиепідемічні заходи в управлінні персоналом на підприємстві.

 

Тема 12. Соціальне партнерство в організації

Соціальне партнерство як засіб узгодження інтересів роботодавця і працівників. Механізм функціонування системи соціального партнерства: функції і завдання, законодавча база. Інтереси роботодавця і працівників: спільність і розбіжність, імовірність виникнення і загострення конфліктів.

Колективний договір як засіб зміцнення соціального партнерства. Сторони та зміст колективного договору. Порядок укладання та реєстрації колективного договору. Строк чинності колективного договору та контроль за його виконанням.

Регулювання соціально-трудових відносин в організації. Громадські організації. Роль профспілкової організації у представництві інтересів найманих працівників.

 

Тема 13. Ефективність управління персоналом

Система економічних, соціальних та організаційних показників управління персоналом: сутність та зміст. Критерії ефективності управління персоналом. Комплексна оцінка ефективності управління персоналом: сутність, переваги та недоліки у застосуванні. Методи оцінювання ефективності результатів роботи персоналу.

Взаємозалежність ефективності діяльності підприємства та результатів роботи персоналу. Показники оцінювання ефективності діяльності підрозділів з управління персоналом. Ефективність витрат на персонал. Роль кадрового аудиту та кадрового консультування в підвищенні ефективності управління персоналом.

 

4. Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

Денна форма

Заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

к.р

с.р.

л

п

к.р.

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Модуль 1

Змістовний модуль 1.

УПРАВЛІННЯ ФОРМУВАННЯМ ТА РОЗВИТКОМ ПЕРСОНАЛУ

Тема 1. Управління персоналом у системі менеджменту організацій

7

1

2

-

4

7

1

-

-

6

Тема 2. Управління персоналом як соціальна система

6

1

2

-

3

6

-

-

-

6

Тема 3. Кадрова політика і стратегія управління персоналом організації

8

2

2

-

4

8

-

1

-

7

Тема 4. Кадрове планування в організаціях

8

1

3

-

4

8

1

-

-

7

Тема 5. Організація набору та відбору персоналу

8

1

3

-

4

8

-

1

-

7

Тема 6. Організування діяльності та функції служб персоналу

8

1

3

 

4

8

1

-

 

7

Разом за модулем 1

45

7

15

-

23

45

3

2

-

40

Модуль 2

Змістовний модуль 2.

УПРАВЛІННЯ ВИКОРИСТАННЯМ ТА ПОВЕДІНКОЮ ПЕРСОНАЛУ

Тема 7. Формування колективу організації

6

1

2

-

3

6

1

-

-

5

Тема 8. Згуртованість та соціальний розвиток колективу

6

1

2

-

3

6

-

-

-

6

Тема 9. Оцінювання персоналу в організації

8

2

3

-

3

8

-

1

-

7

Тема 10. Управління розвитком і рухом персоналу організації

6

1

2

-

3

6

1

-

-

5

Тема 11. Управління процесом вивільнення персоналу

7

1

2

 

4

7

-

-

-

7

Тема 12. Соціальне партнерство в організації

6

1

2

 

3

6

-

-

-

6

Тема 13. Ефективність управління персоналом

6

1

2

 

3

6

1

1

-

4

Разом за модулем 2

45

8

15

-

22

45

3

2

-

40

Усього годин

90

15

30

-

45

90

6

4

-

80

 

5. Теми семінарських занять – не передбачено програмою дисципліни.


6. Теми практичних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

Денна форма

Заочна форма

Модуль 1

Змістовний модуль 1. УПРАВЛІННЯ ФОРМУВАННЯМ ТА РОЗВИТКОМ ПЕРСОНАЛУ

1

Тема 1. Управління персоналом у системі менеджменту організацій

Роль та значення управління персоналом як науки. Людина як суб'єкт і об'єкт управління персоналом. Орієнтація персоналу на корпоративну культуру. Особливості та роль персоналу в досягненні конкурентоспроможності сучасних організацій. Проблеми та тенденції у кадровому менеджменті успішних компаній.

Управління персоналом як специфічна функція менеджменту. Зміст понять «трудові ресурси», «персонал»,  «трудовий потенціал», «кадри». Системний підхід до управління персоналом організації. Основні елементи (підсистеми) управління персоналом.

Етапи історичного розвитку управління персоналом. Аналіз сучасних концепцій і теорій управління персоналом. Зміст концепцій «управління кадрами», «управління персоналом», «менеджмент персоналу», «управління людськими ресурсами». Особливості управління персоналом у закордонних компаніях: можливості використання досвіду.

Опитування, тестування

2

-

2

Тема 2. Управління персоналом як соціальна система

Характерні риси особистості, що пов'язані з її поведінкою в організації. Поняття особистості. Ціннісна орієнтація працівника. Індивід й індивідуальність: спільне та відмінне персоналу. Класифікація персоналу за категоріями та її .характеристика: виробничий персонал (робітники) та управлінський персонал (службовці), зміст виконуваних функцій та основні категорії в організаціях різних сфер діяльності.

Основні характеристики персоналу організації. Чисельність та структура персоналу організації. Нормативна, фактична облікова та середньооблікова чисельність працівників організації. Структура персоналу: організаційна, соціальна, штатна, рольова, функціональна.

Співвідношення та зміст понять «професія», «спеціальність», «кваліфікація», «посада». Вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня працівників. Компетентність і компетенції працівника. Види компетенцій та їх рівні. Професійна компетентність і професійна придатність.

Опитування, тестування, розв’язування задач

2

-

3

Тема 3. Кадрова політика і стратегія управління персоналом організації

Поняття та значення кадрової політики в організації. Фактори, що впливають на формування кадрової політики та умови її реалізації. Класифікація типів кадрової політики за основними ознаками. Зміст кадрової політики на різних етапах життєвого циклу організації.

Етапи розробки (проектування) кадрової політики та їх зміст: нормування, програмування та моніторинг персоналу. Розробка та реалізація кадрової політики у концептуальних кадрових документах. Правова база для здійснення сучасної кадрової політики (зміст та протиріччя).

Сутність стратегії управління персоналом. Основні типи кадрової стратегії. Взаємозв'язок стратегії розвитку організації, стратегії управління персоналом та кадрової політики. Механізм розроблення та реалізації стратегії управління персоналом. Прогнозування в роботі з персоналом як основа розроблення кадрової стратегії.

Опитування, тестування, розв’язування задач, ситуаційні вправи

2

1

4

Тема 4. Кадрове планування в організаціях

Поняття кадрового планування. Мета та завдання планування роботи персоналом на підприємстві. Види планування: стратегічне, тактичне, операційне (поточне). Фактори, що впливають на визначення потреб у персоналі. Поняття маркетингу персоналу та його функції.

Методи визначення потреб підприємства у персоналі. Характеристика методів планування персоналу. Планування чисельності персоналу за категоріями посад: основна та додаткова потреби у персоналі. Аналіз внутрішніх та зовнішніх джерел майбутніх потреб у персоналі. Способи нормування ресурсів. Оперативний план роботи з персоналом в організації. Індивідуальний план працівника. Структура інформації про персонал. Опитування, тестування, розв’язування задач

3

-

5

Тема 5. Організація набору та відбору персоналу

Зміст процесу набору та наймання працівників. Основні джерела інформації про вакансії. Визначення вакантних місць. Формування вимог до претендентів. Професіограма: модель співробітника і модель посади. Залучення персоналу: створення бази даних кваліфікованих кандидатів для відбору. Характеристика джерел залучення кандидатів. Роль кадрових агентств.

Професійна орієнтація та профорієнтаційна робота. Методи та форми професійної орієнтації. Профорієнтація: суть і завдання, організація роботи. Методи управління професійною орієнтацією працівників. Зарубіжний досвід.

Моделі та методи відбору працівників. Критерії відбору працівників. Загальні процедури найму персоналу в організаціях. Етапи відбору кадрів. Професійний відбір персоналу. Первинний відбір. Техніка проведення телефонної розмови з приводу працевлаштування. Анкетування. Правила проведення інтерв'ю з представниками різних рівнів управління організації. Види співбесід. Довідки про кандидата. Співбесіда з керівником підрозділу. Аналізування та оцінювання індивідуальних відмінностей претендентів, їх зіставлення. Випробування. Рішення про найм.

Трудова адаптація та її види: організаційна, соціально-психологічна, професійна, психофізіологічна. Первинна та вторинна адаптація. Входження та інтеграція. Швидкість трудової адаптації та фактори, що її зумовлюють. Керівна і виховна роль керівника та менеджера персоналу. Інструктаж. Наставництво.

Опитування, тестування, розв’язування задач, ситуаційні вправи

3

1

6

Тема 6. Організування діяльності та функції служб персоналу

Призначення та роль сучасних служб персоналу в організації. Стан, проблеми і тенденції розвитку кадрових служб. Основні функції та відповідальність кадрових служб. Статус, організаційна побудова та принципи розподілу повноважень між працівниками кадрових служб.

Ролі та функції менеджера з персоналу в організації роботи кадрової служби. Вимоги до ділових, професійних та особистісних рис менеджера з персоналу.

Інформаційне та методичне забезпечення служби персоналу. Автоматизовані програми з управління персоналом. Основні регламентуючі документи в організації діяльності кадрових служб. Організація обліку та звітності з персоналу. Заходи з охорони та безпеки кадрової інформації в організації.

3

-

Разом за модуль 1

15

2

Модуль 2

Змістовний модуль 2. УПРАВЛІННЯ ВИКОРИСТАННЯМ ТА ПОВЕДІНКОЮ ПЕРСОНАЛУ

7

Тема 7. Формування колективу організації

Колектив як соціальна групи. Ознаки колективу: єдність мети, умовна відокремленість, організаційна та територіальна єдність. Функції колективу та його різновиди в організації. Роль керівника та менеджера з персоналу у формуванні колективу. Види структур трудового колективу: функціональна, професійно-кваліфікаційна, соціально-демографічна, вікова, соціально-психологічна, соціально-класова.

Колектив як вища форма внутрішньої організації групи. Ознаки колективу. Принципи та етапи процесу створення трудового колективу. Роль корпоративної культури у формуванні колективу організації: норми, цінності, традиції. Формальна і неформальна структура трудового колективу. Типи формальних груп в організації. Фактори утворення неформальних груп та основні ознаки їх існування. Різновиди малих груп в управлінні персоналом. Чинники ефективної роботи групи. Специфіка жіночих колективів.

Опитування, тестування, ситуаційні вправи

2

-

8

Тема 8. Згуртованість та соціальний розвиток колективу

Згуртованість колективу: сутність і стадії. Особливості управління персоналом на етапах розвитку колективу. колективи згуртовані, розчленовані та роз'єднані. Фактори, що впливають на згуртованість колективу.  Поняття про  команду та  командну роботу в управлінні персоналом.  Колектив та команда: спільне та від'ємне.

Соціально-психологічні особливості колективу як об'єкта управління. Психологічна сумісність членів колективу та чинники, що її обумовлюють. Соціальні ролі особистості. Вимоги до психологічних  якостей працівників і керівників сучасних організацій. Методи вивчення соціально-психологічного клімату в колективі.

Сутність і значення соціального розвитку колективу. Зміст, етапи розробки проекту, затвердження та реалізація плану соціального розвитку. Характеристика основних розділів і документальне відображення. Методи збирання соціальної інформації.

Опитування, тестування, розв’язування задач, ситуаційні вправи

2

-

9

Тема 9. Оцінювання персоналу в організації

Оцінювання персоналу в сучасній організації. Сутність та різновиди оцінювання персоналу за цілями. Критерії-та методи оцінювання персоналу. Якісні, кількісні та комбіновані методи ділового оцінювання працівників організації.

Основні принципи ефективного ділового оцінювання працівників. Оцінювання якості роботи різних категорій персоналу. Методи оцінювання управлінського персоналу: за діловими якостями, за складністю виконуваних функцій, за результатами та цілями діяльності.

Критерії та різновиди ділового оцінювання керівників: оцінювання результатів основної та другорядної діяльності, оцінювання поведінки в колективі, виконання функцій з управління колективом та оцінювання результатів роботи підлеглих. Показники оцінювання різних категорій посад керівників.

Основні критерії оцінювання спеціалістів: рівень кваліфікації, творчість і винахідливість, ініціативність, виконавська і трудова дисципліна. Оцінювання робітників і службовців: рівень кваліфікації, виконавська і трудова дисципліна, якісні показники роботи, дотримання правил техніки безпеки тощо.

Атестування персоналу: сутність та види. Призначення та зміст атестаційної комісії. Організація та порядок проведення атестації персоналу. Зміст атестації для різних категорій персоналу. Документальне супроводження атестації. Використання результатів атестації персоналу.

Опитування, тестування, ситуаційні вправи

3

1

10

Тема 10. Управління розвитком і рухом персоналу організації

Загальний і професійний розвиток персоналу. Сутність та завдання професійного розвитку персоналу. Виявлення та аналізування потреб персоналу. Навчання персоналу. Програми підготовки персоналу. Професійна підготовка, підвищення кваліфікації, перепідготовка. Післядипломна та додаткова освіта. Стажування. Зміст понять «самоосвіта», «саморозвиток». Перспективи професійного зростання в Україні.

Поняття про трудову кар'єру та службове зростання. Планування та управління службовою кар'єрою працівників. Моделі кар'єри: горизонтальна та вертикальна. Фактори, що визначають напрям та швидкість кар'єри. Створення відповідних умов для кар'єрного зростання працівників.

Управління мобільністю кадрів. Аналізування потреб та оцінка плану розвитку персоналу. Планування та підготовка кадрового резерву. Формування списку кадрового резерву за категоріями персоналу. Особливості підготовки резерву управлінських кадрів. Ротація кадрів як форма руху і підвищення кваліфікації працівників. Переміщення, переведення на іншу посаду, роботу. Суміщення професій. Види кадрових нововведень. Інноваційний потенціал працівника.

Опитування, тестування, ситуаційні вправи

2

-

11

Тема 11. Управління процесом вивільнення персоналу

Причини та фактори вивільнення персоналу. Процедура звільнення. Соціальні та виробничі критерії вибору працівників на звільнення. Соціальні гарантії. Особливості виходу працівників на пенсію як форма звільнення. Поняття та значення абсентеїзму.

Управління плинністю кадрів та фактори, що їх зумовлюють. Показники абсолютні та відносні. Типові порушення трудової та виконавської дисципліни, причини їх виникнення. Нещасні випадки. Дисциплінарний вплив. Розробка заходів із регулювання плинності персоналу.

Управління якістю трудового життя працівників організації. Управління безпекою персоналу: техніка безпеки та охорони здоров'я працівників в організації. Профілактичні та протиепідемічні заходи в управлінні персоналом на підприємстві.

Опитування, тестування, ситуаційні вправи

2

-

12

Тема 12. Соціальне партнерство в організації

Соціальне партнерство як засіб узгодження інтересів роботодавця і працівників. Механізм функціонування системи соціального партнерства: функції і завдання, законодавча база. Інтереси роботодавця і працівників: спільність і розбіжність, імовірність виникнення і загострення конфліктів.

Колективний договір як засіб зміцнення соціального партнерства. Сторони та зміст колективного договору. Порядок укладання та реєстрації колективного договору. Строк чинності колективного договору та контроль за його виконанням.

Регулювання соціально-трудових відносин в організації. Громадські організації. Роль профспілкової організації у представництві інтересів найманих працівників.

Опитування, тестування, ситуаційні вправи

2

-

13

Тема 13. Ефективність управління персоналом

Система економічних, соціальних та організаційних показників управління персоналом: сутність та зміст. Критерії ефективності управління персоналом. Комплексна оцінка ефективності управління персоналом: сутність, переваги та недоліки у застосуванні. Методи оцінювання ефективності результатів роботи персоналу.

Взаємозалежність ефективності діяльності підприємства та результатів роботи персоналу. Показники оцінювання ефективності діяльності підрозділів з управління персоналом. Ефективність витрат на персонал. Роль кадрового аудиту та кадрового консультування в підвищенні ефективності управління персоналом.

Опитування, тестування, ситуаційні вправи.

2

1

Разом за модуль 2

15

2

Всього годин

30

4

 

7. Теми лабораторних занять – не передбачено програмою дисципліни.

 

8. Самостійна робота

з/п

Назва теми

Кількість

годин

Денна форма

Заочна форма

Модуль 1

Змістовний модуль 1. УПРАВЛІННЯ ФОРМУВАННЯМ ТА РОЗВИТКОМ ПЕРСОНАЛУ

1

Тема 1. Управління персоналом у системі менеджменту організацій

Роль та значення управління персоналом як науки. Людина як суб'єкт і об'єкт управління персоналом. Орієнтація персоналу на корпоративну культуру. Особливості та роль персоналу в досягненні конкурентоспроможності сучасних організацій. Проблеми та тенденції у кадровому менеджменті успішних компаній.

Управління персоналом як специфічна функція менеджменту. Зміст понять «трудові ресурси», «персонал»,  «трудовий потенціал», «кадри». Системний підхід до управління персоналом організації. Основні елементи (підсистеми) управління персоналом.

Етапи історичного розвитку управління персоналом. Аналіз сучасних концепцій і теорій управління персоналом. Зміст концепцій «управління кадрами», «управління персоналом», «менеджмент персоналу», «управління людськими ресурсами». Особливості управління персоналом у закордонних компаніях: можливості використання досвіду.

4

6

2

Тема 2. Управління персоналом як соціальна система

Характерні риси особистості, що пов'язані з її поведінкою в організації. Поняття особистості. Ціннісна орієнтація працівника. Індивід й індивідуальність: спільне та відмінне персоналу. Класифікація персоналу за категоріями та її .характеристика: виробничий персонал (робітники) та управлінський персонал (службовці), зміст виконуваних функцій та основні категорії в організаціях різних сфер діяльності.

Основні характеристики персоналу організації. Чисельність та структура персоналу організації. Нормативна, фактична облікова та середньооблікова чисельність працівників організації. Структура персоналу: організаційна, соціальна, штатна, рольова, функціональна.

Співвідношення та зміст понять «професія», «спеціальність», «кваліфікація», «посада». Вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня працівників. Компетентність і компетенції працівника. Види компетенцій та їх рівні. Професійна компетентність і професійна придатність.

3

6

3

Тема 3. Кадрова політика і стратегія управління персоналом організації

Поняття та значення кадрової політики в організації. Фактори, що впливають на формування кадрової політики та умови її реалізації. Класифікація типів кадрової політики за основними ознаками. Зміст кадрової політики на різних етапах життєвого циклу організації.

Етапи розробки (проектування) кадрової політики та їх зміст: нормування, програмування та моніторинг персоналу. Розробка та реалізація кадрової політики у концептуальних кадрових документах. Правова база для здійснення сучасної кадрової політики (зміст та протиріччя).

Сутність стратегії управління персоналом. Основні типи кадрової стратегії. Взаємозв'язок стратегії розвитку організації, стратегії управління персоналом та кадрової політики. Механізм розроблення та реалізації стратегії управління персоналом. Прогнозування в роботі з персоналом як основа розроблення кадрової стратегії.

4

7

4

Тема 4. Кадрове планування в організаціях

Поняття кадрового планування. Мета та завдання планування роботи персоналом на підприємстві. Види планування: стратегічне, тактичне, операційне (поточне). Фактори, що впливають на визначення потреб у персоналі. Поняття маркетингу персоналу та його функції.

Методи визначення потреб підприємства у персоналі. Характеристика методів планування персоналу. Планування чисельності персоналу за категоріями посад: основна та додаткова потреби у персоналі. Аналіз внутрішніх та зовнішніх джерел майбутніх потреб у персоналі. Способи нормування ресурсів. Оперативний план роботи з персоналом в організації. Індивідуальний план працівника. Структура інформації про персонал.

4

7

5

Тема 5. Організація набору та відбору персоналу

Зміст процесу набору та наймання працівників. Основні джерела інформації про вакансії. Визначення вакантних місць. Формування вимог до претендентів. Професіограма: модель співробітника і модель посади. Залучення персоналу: створення бази даних кваліфікованих кандидатів для відбору. Характеристика джерел залучення кандидатів. Роль кадрових агентств.

Професійна орієнтація та профорієнтаційна робота. Методи та форми професійної орієнтації. Профорієнтація: суть і завдання, організація роботи. Методи управління професійною орієнтацією працівників. Зарубіжний досвід.

Моделі та методи відбору працівників. Критерії відбору працівників. Загальні процедури найму персоналу в організаціях. Етапи відбору кадрів. Професійний відбір персоналу. Первинний відбір. Техніка проведення телефонної розмови з приводу працевлаштування. Анкетування. Правила проведення інтерв'ю з представниками різних рівнів управління організації. Види співбесід. Довідки про кандидата. Співбесіда з керівником підрозділу. Аналізування та оцінювання індивідуальних відмінностей претендентів, їх зіставлення. Випробування. Рішення про найм.

Трудова адаптація та її види: організаційна, соціально-психологічна, професійна, психофізіологічна. Первинна та вторинна адаптація. Входження та інтеграція. Швидкість трудової адаптації та фактори, що її зумовлюють. Керівна і виховна роль керівника та менеджера персоналу. Інструктаж. Наставництво.

4

7

6

Тема 6. Організування діяльності та функції служб персоналу

Призначення та роль сучасних служб персоналу в організації. Стан, проблеми і тенденції розвитку кадрових служб. Основні функції та відповідальність кадрових служб. Статус, організаційна побудова та принципи розподілу повноважень між працівниками кадрових служб.

Ролі та функції менеджера з персоналу в організації роботи кадрової служби. Вимоги до ділових, професійних та особистісних рис менеджера з персоналу.

Інформаційне та методичне забезпечення служби персоналу. Автоматизовані програми з управління персоналом. Основні регламентуючі документи в організації діяльності кадрових служб. Організація обліку та звітності з персоналу. Заходи з охорони та безпеки кадрової інформації в організації.

4

7

Разом за модуль 1

23

40

Модуль 2

Змістовний модуль 2. УПРАВЛІННЯ ВИКОРИСТАННЯМ ТА ПОВЕДІНКОЮ ПЕРСОНАЛУ

7

Тема 7. Формування колективу організації

Колектив як соціальна групи. Ознаки колективу: єдність мети, умовна відокремленість, організаційна та територіальна єдність. Функції колективу та його різновиди в організації. Роль керівника та менеджера з персоналу у формуванні колективу. Види структур трудового колективу: функціональна, професійно-кваліфікаційна, соціально-демографічна, вікова, соціально-психологічна, соціально-класова.

Колектив як вища форма внутрішньої організації групи. Ознаки колективу. Принципи та етапи процесу створення трудового колективу. Роль корпоративної культури у формуванні колективу організації: норми, цінності, традиції. Формальна і неформальна структура трудового колективу. Типи формальних груп в організації. Фактори утворення неформальних груп та основні ознаки їх існування. Різновиди малих груп в управлінні персоналом. Чинники ефективної роботи групи. Специфіка жіночих колективів.

3

5

8

Тема 8. Згуртованість та соціальний розвиток колективу

Згуртованість колективу: сутність і стадії. Особливості управління персоналом на етапах розвитку колективу. колективи згуртовані, розчленовані та роз'єднані. Фактори, що впливають на згуртованість колективу.  Поняття про  команду та  командну роботу в управлінні персоналом.  Колектив та команда: спільне та від'ємне.

Соціально-психологічні особливості колективу як об'єкта управління. Психологічна сумісність членів колективу та чинники, що її обумовлюють. Соціальні ролі особистості. Вимоги до психологічних  якостей працівників і керівників сучасних організацій. Методи вивчення соціально-психологічного клімату в колективі.

Сутність і значення соціального розвитку колективу. Зміст, етапи розробки проекту, затвердження та реалізація плану соціального розвитку. Характеристика основних розділів і документальне відображення. Методи збирання соціальної інформації.

3

6

9

Тема 9. Оцінювання персоналу в організації

Оцінювання персоналу в сучасній організації. Сутність та різновиди оцінювання персоналу за цілями. Критерії-та методи оцінювання персоналу. Якісні, кількісні та комбіновані методи ділового оцінювання працівників організації.

Основні принципи ефективного ділового оцінювання працівників. Оцінювання якості роботи різних категорій персоналу. Методи оцінювання управлінського персоналу: за діловими якостями, за складністю виконуваних функцій, за результатами та цілями діяльності.

Критерії та різновиди ділового оцінювання керівників: оцінювання результатів основної та другорядної діяльності, оцінювання поведінки в колективі, виконання функцій з управління колективом та оцінювання результатів роботи підлеглих. Показники оцінювання різних категорій посад керівників.

Основні критерії оцінювання спеціалістів: рівень кваліфікації, творчість і винахідливість, ініціативність, виконавська і трудова дисципліна. Оцінювання робітників і службовців: рівень кваліфікації, виконавська і трудова дисципліна, якісні показники роботи, дотримання правил техніки безпеки тощо.

Атестування персоналу: сутність та види. Призначення та зміст атестаційної комісії. Організація та порядок проведення атестації персоналу. Зміст атестації для різних категорій персоналу. Документальне супроводження атестації. Використання результатів атестації персоналу.

3

7

10

Тема 10. Управління розвитком і рухом персоналу організації

Загальний і професійний розвиток персоналу. Сутність та завдання професійного розвитку персоналу. Виявлення та аналізування потреб персоналу. Навчання персоналу. Програми підготовки персоналу. Професійна підготовка, підвищення кваліфікації, перепідготовка. Післядипломна та додаткова освіта. Стажування. Зміст понять «самоосвіта», «саморозвиток». Перспективи професійного зростання в Україні.

Поняття про трудову кар'єру та службове зростання. Планування та управління службовою кар'єрою працівників. Моделі кар'єри: горизонтальна та вертикальна. Фактори, що визначають напрям та швидкість кар'єри. Створення відповідних умов для кар'єрного зростання працівників.

Управління мобільністю кадрів. Аналізування потреб та оцінка плану розвитку персоналу. Планування та підготовка кадрового резерву. Формування списку кадрового резерву за категоріями персоналу. Особливості підготовки резерву управлінських кадрів. Ротація кадрів як форма руху і підвищення кваліфікації працівників. Переміщення, переведення на іншу посаду, роботу. Суміщення професій. Види кадрових нововведень. Інноваційний потенціал працівника.

3

5

11

Тема 11. Управління процесом вивільнення персоналу

Причини та фактори вивільнення персоналу. Процедура звільнення. Соціальні та виробничі критерії вибору працівників на звільнення. Соціальні гарантії. Особливості виходу працівників на пенсію як форма звільнення. Поняття та значення абсентеїзму.

Управління плинністю кадрів та фактори, що їх зумовлюють. Показники абсолютні та відносні. Типові порушення трудової та виконавської дисципліни, причини їх виникнення. Нещасні випадки. Дисциплінарний вплив. Розробка заходів із регулювання плинності персоналу.

Управління якістю трудового життя працівників організації. Управління безпекою персоналу: техніка безпеки та охорони здоров'я працівників в організації. Профілактичні та протиепідемічні заходи в управлінні персоналом на підприємстві.

4

7

12

Тема 12. Соціальне партнерство в організації

Соціальне партнерство як засіб узгодження інтересів роботодавця і працівників. Механізм функціонування системи соціального партнерства: функції і завдання, законодавча база. Інтереси роботодавця і працівників: спільність і розбіжність, імовірність виникнення і загострення конфліктів.

Колективний договір як засіб зміцнення соціального партнерства. Сторони та зміст колективного договору. Порядок укладання та реєстрації колективного договору. Строк чинності колективного договору та контроль за його виконанням.

Регулювання соціально-трудових відносин в організації. Громадські організації. Роль профспілкової організації у представництві інтересів найманих працівників.

3

6

13

Тема 13. Ефективність управління персоналом

Система економічних, соціальних та організаційних показників управління персоналом: сутність та зміст. Критерії ефективності управління персоналом. Комплексна оцінка ефективності управління персоналом: сутність, переваги та недоліки у застосуванні. Методи оцінювання ефективності результатів роботи персоналу.

Взаємозалежність ефективності діяльності підприємства та результатів роботи персоналу. Показники оцінювання ефективності діяльності підрозділів з управління персоналом. Ефективність витрат на персонал. Роль кадрового аудиту та кадрового консультування в підвищенні ефективності управління персоналом.

3

4

Разом за модуль 2

22

45

Всього годин

45

90

 

9. Індивідуальні завдання – не передбачено програмою дисципліни.

 

10. Методи навчання

Методами навчання з дисципліни „Управління персоналом” є словесні, наочні та практичні.

Словесні методи включають лекції, розповіді та бесіди по визначених темах навчального курсу.

Наочні методи навчання передбачають постійне супроводження занять з даної дисципліни ілюстративними та демонстраційними засобами.

Практичні методи навчання включають: практичну роботу та вправи (ситуаційного, аналітичного та творчого характеру, графічні, розрахункові завдання).

 

11. Методи контролю

Специфіка викладання предмету "Управління персоналом"  для студентів денної форми навчання полягає у використанні трьох видів контролю: поточного, модульного і підсумкового.

Поточний контроль включає в себе:

- тестування (т) проводиться регулярно на вибірковій основі і дозволяє перевірити підготовку студентів до кожного заняття;

- розв’язування задач (рз) проводиться на окремих заняттях і дозволяє перевірити знання основних положень заданої теми, формувати логічне мислення студентів;

- опитування (о) проводиться регулярно на вибірковій основі з метою виявлення вміння студентами оперувати матеріалом, вичитаним викладачем, відповідати на додаткові питання;

- ситуаційні вправи (св) проводиться з метою формування вмінь і навичок у студентів практичного спрямування, формування сучасного мислення, вміння приймати відповідальні та ефективні рішення;

- самостійна робота (ср) дозволяє виявити вміння студента чітко, логічно і послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння працювати самостійно;

- контрольна робота (кр) проводиться з метою отримання загального уявлення про достатність взаємозв’язку «викладач-студент» з даної дисципліни, а також контролю та поточної успішності.

Модульний контроль здійснюється під час виконання контрольної роботи, яка проводиться у формі теоретичних питань, тестів та практичних завдань і передбачає рейтингову оцінку знань, умінь і навичок студентів за змістовним модулем та його елементами.

Підсумковий контроль проводиться у вигляді екзамену при умові проходження студентом усіх етапів поточного і модульного контролю та написання курсової роботи.

Специфіка викладання предмету " Управління персоналом"  для студентів заочної форми навчання полягає у використанні двох видів контролю: поточного та підсумкового.

Поточний контроль здійснюється під час консультацій, лекційних і практичних занять, шляхом перевірки, підготовки питань, ситуаційних та розрахункових завдань сформованих до кожної теми. Мета занять полягає в тому, щоб виробити у студентів уміння і навики самостійної наукової роботи та самостійного набуття знань.

Підсумковий контроль проводиться у формі екзамену, який передбачає письмову та усну перевірку основних знань і умінь з кожної теми курсу.

 

12. Розподіл балів, які отримують студенти

 

Поточне тестування та самостійна робота

Екзамен

Сума

Змістовий модуль 1

Змістовий модуль 2

60

100

Т1

Т2

Т3

Т4

Т5

Т6

Т7

Т8

Т9

Т10

Т11

Т12

Т13

2

1

2

1

2

2

2

1

2

1

1

1

2

 

Т1, Т2 ... Т13 – теми змістових модулів.

 

Рейтингова оцінка з навчальної дисципліни визначається як сума у балах рейтинговий оцінок з модулів та рейтингової екзаменаційної оцінки. Рейтингова оцінка у балах за шкалою навчального закладу може бути переведена до п’ятибальної шкали оцінювання (національної шкали). Згідно з даними таблиці переводу рейтинговий оцінок від однієї шали до іншої.

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену, курсової роботи

90 – 100

А

відмінно 

82-89

В

добре

74-81

С

64-73

D

задовільно

60-63

Е

35-59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

0-34

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

 

 

Критерії оцінювання знань, умінь і навичок студентів з навчальної дисципліни при підсумковому контролі необхідно розробляти, виходячи з таких загальних рекомендацій, за якими виставляти оцінки:

- «відмінно» – якщо студент демонструє повні і глибокі знання навчального матеріалу, достовірний рівень розвитку умінь і навичок, правильне й обґрунтоване формулювання практичних висновків, уміння приймати необхідні рішення в нестандартних ситуаціях, вільне володіння науковими термінами, високу комунікативну культуру;

- «добре» – якщо студент виявляє дещо обмежені знання навчального матеріалу, допускає окремі несуттєві помилки та неточності;

- «задовільно» – якщо студент засвоїв основний навчальний матеріал, володіє необхідними уміннями та навичками для вирішення стандартних завдань, проте, при цьому допускає неточності, не виявляє самостійності суджень, демонструє недоліки комунікативної культури;

- «незадовільно» – якщо студент не володіє необхідними знаннями, уміннями, навичками, науковими термінами, демонструє низький рівень комунікативної культури.

 

13. Методичне забезпечення

  1Управління персоналом. Конспект лекцій для студентів напряму підготовки  "Менеджмент" денної та заочної форм навчання. / уклад. Л.В. Стрижеус.  Луцьк: ЛНТУ, 2010. – 208 с.

2. Управління персоналом: Методичні вказівки до практичних занять для студентів напряму підготовки 6.030601 "Менеджмент" денної та заочної форм навчання / уклад. Л.В. Стрижеус. – Луцьк : Луцький НТУ, 2016. 36 с.

3. Управління персоналом : Методичні вказівки до виконання самостійної роботи для студентів напряму підготовки 6.030601 "Менеджмент" денної та заочної форм навчання / уклад. Л.В. Стрижеус. – Луцьк : Луцький НТУ, 2016. – 35 с.

 

14. Рекомендована література

Базова

1.         Балабанова Л. В. Управління персоналом: підручник / Л. В. Балабанова, О. В. Сардак. – К. : Центр  навчальної літератури, 2011. – 468 с.

2.         Менеджмент персоналу : навч. посіб. / В. М. Данюк, В. М. Петюх, CO. Цимбалюк та ін ; за заг. ред. В. М. Данюка, В. М. Петюха. – К. : КНЕУ, 2004. – 398 с.

3.         Жуковська В.М. Управління персоналом. Практикум : навч. посіб. / В. М. Жуковська, І. П. Миколайчук. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2008. – 293 с.

4.         Савельєва B.C. Управління персоналом : навч. посіб. / BC. Савельєва, О. Л. Єськов. К. : ВД «Професіонал», 2005. – 336 с.

5.         Хміль Ф. І. Управління персоналом : підручник / Ф. І. Хміль. – К. : Академвидав, 2006. – 606 с.

 

Допоміжна

1.          Виноградська О. М. Тексти лекцій з курсу «Управління персоналом» / укладачі: О. М. Виноградська, В. С. Шевченко, Н. С. Виноградська. – Харків : ХНАМГ, 2009. – 114 с.

2.          Гребеник Т. В. Управління персоналом : конспект лекцій / укладач Т. В. Гребеник. – Суми : Сумський державний університет, 2014. – 180 с.

3.Данюк В.М. Менеджмент персоналу : навч. посіб. / В.М. Данюк, В.М. Петюх, C.O. Цимбалюк та ін ; за заг. ред. В.М. Данюка, В.М. Петюха. – К. : КНЕУ, 2004. - 398 с.

4.          Дідур К. М.  Сучасні методи оцінки персоналу [Електронний ресурс] / К. М. Дідур. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=776

5.          Енциклопедія бізнесмена, економіста, менеджера / Під ред. Р. Дякіна. - К.: Міжнародна економічна фундація, 2000. - 706 с.

6.          Еськов А. Л. Мотивация труда в системе корпоративного менеджмента. Теория и практика / А. Л. Еськов. К. : Науковий світ, 2003. 73 с.

7.          Завіновська Г. Т. Економіка праці : навч. посіб. / Г. Т. Завіновська. – К. : КНЕУ, 2003. – 432 с.

8.     Качан Є.П., Шушпанов Д.Г. Управління трудовими ресурсами: навч. посіб. / Є. П. Качан, Д. Г. Шушпанов. К.: Видавничий Дім ”Юридична книга”,2005. –358с.

9.     Крушельницька О. В., Управління персоналом: навч. посіб. / О. В. Крушельницька, Д. П. Мельничук. К.,”Кондор”.– 2003. – 296с.

10. Крушельницька О. В. Мотивація та оцінка діяльності персоналу: навч. посіб. / О. В. Крушельницька. Житомир: ЖІТІ, 2000. –215с.

11. Кузьмін О. Є. Теоретичні та  прикладні засади менеджменту: навч.посіб. / О. Є. Кузьмін, О. Г. Мельник Львів: Національний університетЛьвівська політехніка, “Інтелект-Захід”,2002.228с.

12.      Кибанов А. Я. Основы управления персоналом / А. Я. Кибанов. М. : ИНФРА-М, 2005. – 304 с.

13.      Кириченко О. А. Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності : навч. посіб. / О. А. Кириченко. – 3-тє вид., переробл. і доп. – К. : Знання-Прес, 2002. – 384 с.

14.      Колот А. М. Мотивація персоналу : підручник / А. М. Колот. – К. : КНЕУ, 2002. – 337 с.

15.      Колпаков В. М. Стратегічний кадровий менеджмент / В. М. Колпаков. К. : МАУП, 2005. – 504 с.

16.      Крушельницька О. В. Управління персоналом / О. В. Крушельницька, Д. П. Мельничук. К. : Кондор, 2003. – 296 с.

17.      Лук’янихін В. О. Менеджмент персоналу : навч. посіб. / В. О. Лукянихін. Суми : ВТД «Університетська книга», 2004. – 592 с.

18.      Мартиненко М. М. Основи менеджменту: підручник / М. М. Мартиненко.К.:Каравела, 2005. – 496с.

19.      Менеджмент організацій: підручник / Л. І. Федулова, І. В. Сокирник, В. В. Стадник та ін. – К. : Либідь, 2004. – 448 с.

20.      Мишурова И. В. Управление мотивацией персонала / И. В. Мишурова. М. : ИКП «Март», 2003.

21.      Мороз В. Д. Ринок праці і планування професійної кар’єри : навч.-метод. посіб. / В. Д. Мороз. Х. : Харк. машинобуд. коледж, 2002. 51 с.

22.      Мурашко М. І. Менеджмент персоналу / М. І. Мурашко. – К. : Т-во «Знання», 2002.

23.      Нестеренко Л. О. Роль персоналу у підвищенні конкурентоспроможеності підприємства [Електронний ресурс] / Л. О. Нестеренко, А. І. Чернякова. – Режим доступу :  http://nauka.kushnir.mk.ua/?p=29724

24.      Нестерчук В. П. Мотивация и мотивационный менеджмент / В. П. Нестерчук. К. : Издательство Европейского университета, 2001.

25.      Озерникова Т. Г. Особенности трудовой мотивации в переходной экономике / Т. Г. Озерникова. Иркутск, 2001.

26.      Основы управления персоналом: учебник для вузов / Б. М. Генкин. – М. : Высшая школа, 2006. – 381 с.

27.      Осовська Г.В. Управління трудовими ресурсами: навч. посібник./ Г. В. Осовська, О. В. Крушельницька К.:Кондор,2003. –224с.

28. Осовська Г.В. Менеджмент організацій: навч. посібник / Г.В. Осовська, О.В. Крушельницька. К.:Кондор,2005.860с.

29.      Охотский Е. В. Книга работника кадровой службы / Е. В. Охотский. М. : Экономика, 1998.

30.      Петрова І. Л. Навчально-методичний комплекс дисципліни «Управління персоналом» / І. Л. Петрова. К. : Інститут економіки та права «КРОК», 2002.

31.      Петюх В. М. Управління персоналом : навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни / В. М. Петюх. – К. : КНЕУ, 2000.

32.      Покропивний С. Ф. Економіка підприємства : збірник практичних задач і ситуацій / С. Ф. Покропивний, Г. О. Швиданенко, О. С. Федонін. К. : КНЕУ, 2005.

33.      Посадові інструкції (професіонали) з можливістю копіювання. – К. : С.В.Д.ТРЕЙДІНГ, 2001.

34.      Савченко В. А. Управління розвитком персоналу / В. А. Савченко. К. : КНЕУ, 2002.

35.      Савченко В. А. Управління розвитком персоналу : навч. посіб. / В. А. Савченко. – К. : КНЕУ, 2002. – 351 с.

36.      Семикіна М. В. Мотивація конкурентоспроможної праці: теорія, і практика регулювання / М. В. Семкіна. Кіровоград : Пік, 2003.

37.      Скопылатов И. А. Управление персоналом / И. А. Скопылатов, О. Ю. Ефремов. – СПб. : Изд-во Смольного университета, 2000. – 400 с.

38.      Сладкевич В. П. Мотивационный менеджмент / В. П. Сладкевич. К., 2001.

39.      Сотникова С. И. Управление карьерой / С. И. Сотникова. М. : Инфра-М, 2001.

40.      Спивак В. А. Организационное поведение и управление персоналом / В. А. Спивак. – СПб. : Издательство «Питер», 2007. – 416 с.

41.      Стичинський Б. С. Науково-практичний коментар до законодавства України про працю / Б. С. Стичинський, І. В. Зуб, В. Г. Ротань. К., 2001.

42.      Тараненко Ж. Я. Делопроизводство кадровой службы / Ж. Я. Тараненко, В. Ф. Литвиненко. – Луганск : Знання, 1998. 129 с.

43.      Управление персоналом организации. Практикум : учебное пособие / под. ред. А. Я. Кибанова. 2-е изд., перераб. и доп. М. : ИНФРА-М, 2006.

44.      Управлінські аспекти соціальної роботи: курс лекцій / укладачі: М. Ф. Головатий, М. П. Лукашевич, Г. А. Дмитренко та ін. – К. : МАУП, 2004. – 368 с.

45.      Фатхутдинов Р. А. Конкурентоспособность организации в условиях кризиса: экономика, маркетинг, менеджмент / Р. А. Фатхутдинов. – М. : Изд-во книготорг. центр «Маркетинг», 2005. – 892 с.

46.      Хміль Ф. І. Основи менеджменту / Ф. І. Хміль. – К. : Академвидав, 2005.

47.      Шапиро С. А. Управление человеческими ресурсами / С. А. Шапиро. М. : Гросс Медиа, 2005.

48.      Шекшня С. В. Стратегическое управление персоналом в эпоху Интернета / С. В. Шекиня. М. : ЗАО «Бизнес-школа «Интел-Синтез», 2002.

49.      Шекшня С.В. Управление персоналом современной организации. М.: ЗАО «Бизнес-школа. Интел-Синтез», 1997.

50.      Щекин Г. В. Визуальная психодиагностика: познание людей по их внешности и поведению / Г. В. Щекин. К., 2001.

51.      Щекин Г. В. Организация и психология управления персоналом / Г. В. Щекин. К. : МАУП, 2002.

52.      Щур Д. Л. Кадры предприятия. 300 образцов должностных инструкций / Д. Л. Щур, Л. В. Труханович. М. : Дело и Сервис, 2000.

 

 

15. Інформаційні ресурси

 

53.      Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua.

54.      Національна парламентська бібліотека України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nplu.kiev.ua.

55.      http://pidruchniki.com/

56.      http://www.ukrreferat.com/