Глосарій
Аграрна біржа – різновид товарної біржі, на ній працюють ті
самі учасники торгів, у неї ті самі функції, що й у товарної біржі.
Агропромисловий
комплекс (АПК) – сукупність галузей
народного господарства, зайнятих виробництвом, переробкою, збереженням і
доведенням до споживача сільськогосподарської продукції.
Акціонерне
товариство –
господарське товариство, яке має статутний капітал, поділений на визначену
кількість акцій однакової номінальної вартості, і несе відповідальність за
зобов'язаннями тільки майном товариства, а акціонери несуть ризик збитків,
пов'язаних з діяльністю товариства в межах вартості належних їм акцій.
Антикризовий
розвиток – це керований процес
запобігання чи подолання кризи, який відповідає цілям організації та тенденціям
її розвитку.
Антикризове
управління – постійно діючий процес
виявлення ознак кризових явищ шляхом комплексної чи часткової діагностики стану
інноваційного підприємства з метою розробки заходів щодо максимального
використання отриманих в результаті діагностування його сильних сторін і
можливостей для підвищення конкурентоспроможності, забезпечення подальшого
функціонування і розвитку.
Апеляція – одна з форм оскарження судових рішень у цивільних і кримінальних справах до суду вищої
(апеляційної) інстанції, що має право переглядати справу.
Асоціації – найпростіша форма договірного об'єднання
підприємств (фірм, компаній, організацій) з метою постійної координації
господарської діяльності. Асоціація не має права втручатися у виробничу і
комерційну діяльність будь-якого з її учасників (членів).
Бізнес – це системно організований процес, цілісна
діяльність, зміст якої виходить за рамки окремої, нехай навіть самої успішної
комерційної операції (тобто, це не окрема угода чи ряд угод). Результатом
бізнесу має бути одержання прибутку.
Бізнес-ангел – це успішний підприємець,
який зумів сколотити капітал і готовий вкладати його часом навіть в ризиковані
підприємства, найчастіше технологічного спрямування.
Бізнес-план – типове (уніфіковане) проектне рішення на
досить віддалену перспективу (5, 10 і більше років), у якому дається науково
обґрунтована оцінка можливих на даному сегменті ринку кінцевих цільових
економічних, фінансових та інших результатів діяльності підприємства, що
базується на реальному виробничому, інвестиційному, метеріально-технічному,
організаційному і логістичному забезпеченні.
Біржа – це організований у певному місці, регулярно
діючий за встановленими правилами оптовий ринок, на якому здійснюється оптова
торгівля товарами за зразками і стандартами або контрактами на їх поставку в
майбутньому за цінами, які офіційно встановлено на основі результатів торгу.
Генеральна
тарифна угода –
частина договірного регулювання відносин між роботодавцями (в особі федерації
роботодавців) та праціниками (в особі федерації профспілок).
Гіпермаркет – магазин
самообслуговування загальноміського значення з торговельною площею понад 3000 м2,
з максимально широким асортиментом (більше ніж 15 тисяч асортиментних позицій) продовольчих
і непродовольчих товарів.
Гуртова торгівля – це комерційна діяльність з купівлі-продажу
великих партій товарів і послуг для професійного використання або кінцевого
споживання через мережу підприємств з перепродажу кінцевим споживачам.
Державна
реєстрація підприємства – обов’язкова юридична дія при створенні
підприємства, за якою воно офіційно вважається створеним і набуває статусу
юридичної особи з дня його реєстрації.
Державне
регулювання економіки – це діяльність держави щодо створення правових,
економічних і соціальних передумов, необхідних для функціонування економічного
механізму згідно з цілями й пріоритетами державної економічної політики.
Державна
регуляторна політика у сфері господарської діяльності – напрям
державної політики, спрямований на вдосконалення правового регулювання
господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними
органами або іншими органами державної влади та суб’єктами господарювання,
недопущення прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних
актів, зменшення втручання держави у діяльність суб’єктів господарювання та
усунення перешкод для розвитку господарської діяльності, що здійснюється в
межах, у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією та
законами України.
Державне
регулювання підприємницької діяльності – реалізація об’єктивності
економічної необхідності координування, узгодження діяльності підприємницьких
структур з метою досягнення загальної мети макроекономічного розвитку –
задоволення суспільних потреб.
Ділове
адміністрування – це професійне
здійснення управлінської діяльності через систему організаційних інструментів,
компетенцій і підрозділів з використанням сукупності принципів, функцій і
методів управління, при якому відповідальність за виконання управлінських
рішень спускається зверху вниз.
Економічна
безпека підприємства
– це його спроможність забезпечити свій незалежний розвиток і утримати
стабільність, а також достатній конкурентоспроможний потенціал за всіляких
несприятливих умов і варіантів розвитку подій, у тому числі впливу кризових
явищ.
Економічна
інформація – це сукупність
відомостей, що характеризує виробничі відносини в суспільстві та
соціально-економічні процеси, які слугують для управління цими процесами та
керування колективами людей у виробничій і невиробничій сферах.
Загальна криза
підприємства
– це сукупність проявів (ситуацій) або стан у певний момент часу, що виникає за
порушення нормального функціонування суб’єкта підприємництва у середовищі його
господарювання.
Заклад
ресторанного господарства – це організаційно-структурна одиниця у сфері ресторанного
господарства, яка проводить виробничо-торговельну діяльність: виробляє,
доготовляє, продає та організовує споживання продукції власного виробництва й
закуплених товарів, а також надає послуги з організації дозвілля споживачів.
Засновницький
договір
– це угода, укладена між двома або кількома засновниками щодо створення
підприємства.
Земельні
відносини – це суспільні відносини
щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Земельна ділянка – це частина земної поверхні з установленими
межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Земельні спори – це спори, що виникають між громадянами або
юридичними особами з приводу володіння, користування, або розпорядження
земельними ділянками.
Зовнішньоекономічна
діяльність підприємства – це сфера господарської діяльності, пов’язана з
міжнародною виробничою і науково-технічною кооперацією, експортом та імпортом
продукції, виходом підприємства на зовнішній ринок.
Зовнішньоекономічний
договір (контракт)
– матеріально оформлена угода двох або більше суб’єктів ЗЕД та їх іноземних
контраагентів, спрямована на встановлення, зміну або припинення їх взаємних
прав та обов’язків у ЗЕД.
Інкотермс – міжнародні правила по тлумаченню найбільш
широко використовуваних торговельних термінів в області зовнішньої торгівлі.
Інноваційне
підприємство (інноваційний центр,
технопарк, технополіс, інноваційний бізнес-інкубатор тощо) – підприємство
(об'єднання підприємств), що розробляє, виробляє і реалізує інноваційні
продукти і (або) продукцію чи послуги, обсяг яких у грошовому вимірі перевищує
70 відсотків його загального обсягу продукції і (або) послуг.
Інноваційна
політика – форма стратегічного управління, яка визначає цілі та умови здійснення
інноваційної діяльності підприємства, спрямованої на забезпечення його
конкурентоспроможності та оптимальне використання наявного виробничого
потенціалу.
Інформація – унікальний ресурс, який використовується
всіма галузями економіки та є сукупністю відомостей, фактів, знань про її
компоненти, об’єкти, суб’єкти, що передаються прямо або опосередковано від
джерела до споживача.
Інформаційне
забезпечення – це процес задоволення
потреб конкретних користувачів в інформації, що ґрунтується на застосуванні
спеціальних методів і засобів її отримання, обробки, накопичення і видачі в
зручному для використання вигляді.
Інформаційні
ресурси – це інформація, що має
цінність і може бути використана людиною
в економічній діяльності для досягнення певної мети.
Інформаційно-економічний
простір – сукупність
інформаційних ресурсів економічної системи і технологій їх обробки, зберігання
та передачі, інформаційних систем і телекомунікаційних мереж, які функціонують
на основі єдиних принципів та загальних правил.
Інфраструктура – сукупність організаційно-правових форм, які
відзначають рух ділових відносин і погоджує ці відношення при всьому їхньому
розмаїтті в одне ціле.
Капітал
підприємства
– це сукупна вартість засобів у грошовій, матеріальній і нематеріальній формах,
інвестована у його активи.
Картелі – договірне об'єднання підприємств (фірм)
переважно однієї галузі для здійснення спільної комерційної діяльності –
регулювання збуту виготовлюваної продукції.
Колективний
договір
– це угода між трудовим колективом в особі профспілки та адміністрацією або власником,
яка щорічно переглядається і регулює їх виробничі, економічні і трудові
відносини.
Колективне
підприємство
– це таке підприємство, яке засноване на одному або кількох видах колективної
власності.
Командитне
товариство – господарське
товариство, в якому один або кілька учасників здійснюють від імені товариства
підприємницьку діяльність і несуть за його зобов'язаннями солідарну
відповідальність усім своїм майном, на яке за законом може бути звернено
стягнення (повні учасники), а інші учасники присутні в діяльності товариства
лише своїми вкладами (вкладники).
Консалтинг – це
комплекс знань, пов`язаних з науковим пошуком, проведенням досліджень,
постановкою експериментів з метою розширення наявних й одержання нових знань,
перевірки наукових гіпотез, установлення закономірностей, наукових узагальнень,
наукового обґрунтування проектів для успішного розвитку організації.
Консорціуми – тимчасові статутні об'єднання промислового
і банківського капіталу для досягнення загальної мети (наприклад, здійснення
спільного великого господарського проекту). Учасниками консорціуму можуть бути
державні і приватні фірми, а також окремі країни (наприклад, Міжнародний
консорціум супутникового зв’язку).
Контроль на підприємстві – це процес кількісної та
якісної оцінки поточних і кінцевих результатів діяльності підприємства,
організований його керівництвом для виявлення та попередження відхилень і
недоліків, а також їх оперативного усунення та вирішення проблем, що виникають,
раніше, ніж вони набудуть загрозливого характеру.
Концерни – форма статутних об'єднань підприємств
(фірм), що характеризується єдністю власності і контролю; об'єднання
відбувається найчастіше за принципом диверсифікації, коли один концерн інтегрує
підприємства (фірми) різних галузей економіки (промисловість, транспорт,
торгівля, наукові організації, банки, страхова справа).
Кооператив – це форма кооперації та її організаційна
структура підприємницького типу, що створюється і функціонує на засадах
кооперативних принципів, які є носіями і регуляторами внутрішніх і зовнішніх
його відносин.
Кооперативні
підприємства (кооперативи) – це добровільні об’єднання громадян з
метою спільного ведення господарської діяльності.
Кооперація – це економічне явище, що виявляється в
економічних взаємовідносинах між партнерами в сенсі їх співпраці з тим, щоб
досягти спільної мети за менших питомих затрат ресурсів на основі взаємної
вигоди для всіх учасників і задоволення інтересів кожного.
Корпорації – договірні об’єднання господарюючих суб’єктів
на основі інтеграції їхніх науково-технічних, виробничих та комерційних
інтересів, з делегуванням окремих повноважень централізованого регулювання
діяльності кожного з учасників.
Корпорація – товариство,
засноване на паях – де відповідальність кожного власника обмежена його внеском
у підприємство.
Криза
підприємства
– це крайнє загострення протиріч на підприємстві як соціально-економічній
системі, що представляє собою переломний момент у послідовності процесів, подій
і дій, викликаних іманентною природою економічної системи.
Кризоутворюючі
фактори – це унікальна
комбінація факторів, які постійно змінюються і поділяються на зовнішні й
внутрішні по відношенню до підприємства.
Ліцензіат – суб’єкт господарювання,
який одержав ліцензію на провадження певного виду господарської діяльності, що
підлягає ліцензуванню.
Ліцензійні умови – установлений з
урахуванням вимог законів вичерпний перелік організаційних, кваліфікаційних та
інших спеціальних вимог, обов’язкових для виконання при проваджені певних видів
господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню.
Ліцензія – документ, який видається її власнику державними
органами, на право займатися певним видом підприємницької діяльності (що
потребує обмежень) або з метою вилучення платежів за надання такого дозволу.
Майнові
відносини – це вольові суспільні
відносини з приводу належності, використання чи переходу нерухомого і рухомого
майна та інших матеріальних благ від одного суб’єкта до іншого.
Майнові спори – спори, що виникають при порушенні права
власності на майно.
Малий бізнес – це самостійна, систематична господарська
діяльність малих підприємств будь-якої форми власності та громадян підприємців
(фізичних осіб), яка проводиться на власний ризик з метою отримання прибутку.
Мале
підприємництво – це особлива система
економічних відносин, за яких головною рушійною силою, суб’єктом господарювання
є підприємець, котрий поєднує особові й матеріальні фактори відтворення на
інноваційній основі, особистій ініціативі та економічній відповідальності й
зацікавленості, ризику з метою одержання
підприємницького доходу.
Мале
підприємство – іманентний елемент
системи економічних відносин в економіці ринкового типу, який забезпечує її
інноваційну активність і підтримує конкурентне середовище.
Мережева
торгівля – форма продажу товарів,
яка здійснюється через багаторівневу мережу торговельних агентів без участі
посередників.
Методи
планування – це конкретні способи,
принципи, за допомогою яких розраховується числові значення планових показників
і стратегічних програм.
Міжнародні
торгові терміни – це стандартні умови
договору міжнародної купівлі-продажу.
Модель бізнесу –
концептуальний опис способу створення вартості, – економічної (виручка, прибуток), соціальної (імідж) тощо.
Обслуговування в
готелі – це система заходів, що забезпечують високий
рівень комфорту та задовольняють найрізноманітніші побутові, господарські і
культурні запити гостей.
Організація
торгівлі – сукупність
упорядкованих і взаємодіючих організаційних елементів (торговельних підприємств,
організацій, підсистем), що створюють цілісну систему, а також комплекс
цілеспрямованих організуючих дій, що забезпечують функціонування торгівлі.
Підприємливість – це здатність людини (особистості) до самостійних, неординарних,
нетипових дій. Тому в умовах ринку практично всі люди можуть бути
підприємливими, але це не означає, що всі повинні й можуть бути підприємцями.
Підприємець – це громадянин
України, іноземець і особа без громадянства, яка здійснюють господарську
діяльність і зареєстровані згідно закону як підприємець.
Підприємництво –
ініціативна, самостійна діяльність, заснована на розвитку особистісних
чинників, розширенні знань про свої можливості, спрямована на досягнення
найкращого результату в господарській діяльності, на отримання економічної
вигоди, яка здійснюється на свій страх і ризик і під свою майнову
відповідальність громадянами і потребує прогресивних способів, прийомів,
методів ведення господарської діяльності.
Підприємницька
ідея – конкретне цілісне
знання про доцільність та можливість займатись певним видом підприємницької
діяльності, а також чітке усвідомлення мети такої діяльності, шляхів та засобів
її досягнення.
Підприємницький
ризик
– це ризик, що пов’язаний, насамперед, із вибором та ухваленням управлінського
рішення на різних рівнях структури управління.
Підприємство
ресторанного господарства – це заклад (сукупність закладів), який є самостійним суб’єктом
господарювання, має права юридичної особи і проводить свою діяльність з метою
одержання прибутку.
Планування – це процес встановлення цілей підприємства
та вибору найефективніших способів їх доставлення.
Повне товариство – господарське товариство, всі учасники якого
відповідно до укладеного між ними договору здійснюють підприємницьку діяльність
від імені товариства і несуть солідарну відповідальність за зобов'язаннями
товариства усім своїм майном.
Право власності
на землю – це право володіти,
користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.
Приватно-підприємницька
фірма
– це підприємство, власник якого самостійно веде справи в особистих інтересах.
Прямі продажі – це метод, суттю якого є індивідуальний
контакт із споживачем.
Регуляторна
діяльність
– це діяльність, спрямована на підготовку, прийняття, відстеження результативності
та перегляд регуляторних актів, яка здійснюється регуляторними органами,
фізичними та юридичними особами, їх об’єднаннями, територіальними громадами в
межах, у порядку та у спосіб, визначені законодавством.
Реорганізація
підприємства – процес перетворення,
перебудови організаційної структури та управління підприємством за збереження
його виробничого потенціалу, зокрема основних фондів.
Ресторанне
господарство – це вид економічної
діяльності суб’єктів господарської діяльності з надання послуг для задоволення
потреб споживачів у харчуванні з організацією дозвілля або без нього.
Ресторан – загальнодоступне підприємство харчування,
звичайно з різноманітним, широким асортиментом страв складного приготування,
закусок, кондитерських, алкогольних і безалкогольних напоїв, фруктів, десертів.
Синдикати – організаційна форма існування різновиду
картельної угоди, що передбачає реалізацію продукції учасників через
створюваний спільний збутовий орган або збутову мережу одного з учасників
об'єднання. Подібним чином може здійснюватись закупівля сировини для всіх
учасників синдикату. Така форма об'єднання підприємств є характерною для
галузей з масовим виробництвом однорідної продукції.
Система
оподаткування – це продукт
закономірного результату розвитку суспільства, об’єктивно необхідна частина її
економічної структури, що втілює досить складне утворення законодавчих
нормативних актів, які регулюють взаємовідносини між державою і підприємцем.
Спрощена система
оподаткування
– це особливий механізм справляння податків і зборів, що замінює сплату окремих
податків і зборів на сплату єдиного податку з одночасним веденням спрощеного
обліку та звітності.
Стартап – означає щойно створену
або що ще знаходиться в процесі створення компанію.
Статут
підприємства
– це зібрання обов’язкових правил, що регулюють його взаємовідносини з іншими
суб’єктами господарювання, а також індивідуальну діяльність.
Стратегічна мета бізнесу – максимізація вигоди (наживи, прибутку) в процесі здійснення різних
угод.
Стратегія – довгострокова модель розвитку організації,
яка приймається для досягнення її стратегічних цілей і враховує обмеження
внутрішнього та зовнішнього середовища.
Страхування
зовнішньоекономічних ризиків – це комплекс видів страхування, що забезпечують захист інтересів
вітчизняних і закордонних учасників тих або інших форм міжнародного
співробітництва.
Супермаркет
(універсам) – великий магазин
самообслуговування всередині жилої зони міста, що має торговельну площу понад
400 кв. м , з урізноманітненим асортиментом (більше ніж 5000 асортиментних
позицій) продовольчих і непродовольчих товарів.
Тактична мета бізнесу – реалізація стратегії бізнесу у відношеннях з кожним конкретним
контрагентом по кожному конкретному випадку з використанням конкретних умов
здійснення, строків та предметів угоди.
Технологічний
процес – це сукупність операцій
з використання сировини і матеріалів і виготовлення готової продукції.
Технологія – це процес послідовної зміни стану,
властивостей, структури, форми та інших характеристик предметів праці з метою
виготовлення певної продукції.
Типовий контракт – це приблизний договір або ряд уніфікованих
правил, викладених в письмовій формі, сформульованих раніше з врахуванням
торгової практики і звичаїв та прийняті сторонами, що домовляються, після
узгодження відповідно до вимог конкретної угоди.
Товариство з
додатковою відповідальністю – господарське товариство, статутний капітал якого поділений на
частки, визначені установчими документами. Учасники товариства несуть
відповідальність за своїми зобов'язаннями власним майном, а в разі його
недостатності – несуть додаткову солідарну відповідальність у визначеному
установчими документами кратному розмірі до вкладу кожного з учасників.
Товариство з
обмеженою відповідальністю – господарське товариство, що має статутний капітал, поділений на
частки, розмір яких визначається установчими документами, а учасники несуть
відповідальність за зобов'язаннями тільки своїм майном.
Торгівля – це особлива діяльність
людей, яка пов’язана із здійсненням актів купівлі-продажу і є сукупністю
специфічних технологічних і господарських операцій, спрямованих на обслуговування
процесу обміну.
Торговельне
підприємство – це головна ланка сфери
обігу, яка володіє господарською і юридичною самостійністю і здійснює
просування товарів до споживачів шляхом купівлі-продажу, реалізуючи власні
інтереси на основі задоволення потреб громадян на ринку.
Трести – монополістичне об’єднання підприємств, що
раніше належали різним підприємцям, в єдиний виробничо-господарський комплекс.
При цьому підприємства повністю втрачають свою юридичну і господарську
самостійність.
Філософія
бізнесу
– це група питань, які пов’язані з суспільно-філософськими і
соціально-культурологічними, етичними нормами, які є частинами економічного
підприємства.
Фінансове
планування – це безперервний
процес, що передбачає формування та використання фінансових ресурсів.
Фінансовий план
підприємства – це документ, що
відображає обсяг надходження і витрат коштів на підприємство, баланс доходів і
витрат підприємства.
Фінансові групи – об'єднання юридично та економічно
самостійних підприємств (фірм) різних галузей національного господарства. На
відміну від концерну фінансові групи очолюють один або декілька банків, які
розпоряджаються капіталом підприємств (фірм, компаній), що входять до них,
координують усі сфери їхньої діяльності.
Холдінги – специфічна організаційна форма об’єднання
капіталів; державницьке інтегроване товариство, що безпосередньо не займається
виробничою діяльністю, а використовує свої фінансові кошти для придбання контрольних
пакетів акцій інших підприємств, які є учасниками концерну або іншого
добровільного об’єднання.