5.4
НЕЙТРАЛІЗАЦІЯ ВІДПРАЦЬОВАНИХ ГАЗІВ
З відомих способів нейтралізації
найбільш поширеною зараз є каталітична нейтралізація відпрацьованих газів.
Двосекційні нейтралізатори дозволяють одночасно зменшити викиди всіх основних
шкідливих речовин. Для їх нейтралізації необхідно забезпечити перебіг як
окислювальних реакцій - для окислення продуктів неповного згоряння палива СО і до продуктів повного
згоряння
і
, так
і відновлювальних реакцій - для розкладання оксидів азоту
у вихідні речовини
і
. Для прискорення перебігу вказаних реакцій в нейтралізаторах
застосовують каталізатори. Найбільш ефективними, але досить дорогими є
каталізатори на основі платини і паладію. Для зменшення вартості застосовують
три-металевий каталізатор: платина, паладій і родій у співвідношенні 1:16:1 або
1:28:1.
Каталітичний нейтралізатор (рис. 5.5) має всередині корпуса носій,
на поверхні якого наноситься покриття з каталітичного матеріалу. Як носій
застосовується гранульована або монолітна керамічна основа. Активний
каталітичний шар утворений тонкою плівкою з благородних металів (платина Рt, паладій Ра), чутливих до
свинцю, який міститься у паливі. При його відкладанні активність каталітичного
шару швидко падає. Тому двигуни з каталітичними нейтралізаторами повинні
експлуатуватись виключно на неетилованому бензині. Ступінь ефективності
нейтралізатора залежить від робочої температури. Нейтралізатор починає
працювати при температурі приблизно 250С, а робочі температури знаходяться в діапазоні 400...800
С і забезпечують оптимальні умови для отримання максимальної
ефективності та тривалого терміну служби нейтралізатора. Протікання хімічних
реакцій в правильно функціонуючому нейтралізаторі супроводжується підвищенням
температури в ньому мінімум на 10 %.
Рис.5.5.
Двосекційний трикомпонентний
каталітичний нейтралізатор:
1 - лямбда-зонд; 2 -
керамічний моноліт; 3 - дрібносітчастий фільтр; 4 -
термостійкий корпус із подвійною стінкою
Найбільш ефективно очищують
відпрацьовані гази трикомпонентні каталітичні нейтралізатори. Їх застосування
на двигунах з іскровим запалюванням вимагає встановлення систем електронного
регулювання складу горючої суміші зі зворотнім зв`язком за складом
відпрацьованих газів на основі кисневого датчика, що зумовлено забезпеченням
максимальної ефективності нейтралізації шкідливих речовин при
=
0,98…0,99 (рис. 5.6).
Пояснюється це тим, що
для окислення продуктів неповного згоряння ( і
) потрібний надлишковий
кисень, тобто бажано забезпечити збіднення суміші. Для відновлення
надлишковий
кисень не потрібний. Таким
чином, у випадку відхилення
складу суміші від стехіометричного активність нейтралізації по одному із видів шкідливих речовин знижується: в області
< 1 – по продуктах неповного згоряння, а в
області
>
1 – по оксидах азоту.
Рис. 5.6.
Ефективність каталітичного
нейтралізатора:
1 – викиди шкідливих
речовин до трикомпонентного нейтралізатора; 2 – викиди після нейтралізатора; 3
– електросигнал від кисневого датчика; - напруга кисневого датчика
Застосування
каталітичного нейтралізатора дозволяє зменшити викиди і
на 40%, а
- на 75%. Недолік нейтралізаторів – деяке зниження потужності двигуна, а також підвищення питомої витрати палива через зростання протитиску в системі випуску.