Тема 9. Мистецтво готики у країнах Європи

 

Загальна характеристика періоду

Термін «готичне мистецтво» був віднесений до європейського мистецтва пізнього Середньовіччя (середина XII – XV ст., а подекуди XVI ст.). Готичний період розвитку мистецтва прийнято поділяти на ранню, зрілу (високу) та пізню («полум'яніючу») готику. Особливе місце в мистецтві готики займав собор - зразок синтезу архітектури, скульптури і вітражного мистецтва. В епоху готики розцвіла книжкова мініатюра, разом з церковними книгами, багато ілюстрованими зображеннями святих і сценами з Священної історії, набули поширення часослови (збірки молитов і текстів, розподілені за календарем), романи, історичні хроніки. З'явився також вівтарний живопис, високого підйому досягло декоративне мистецтво, зв'язане з високим рівнем розвитку цехового ремесла.

Особливості готичної архітектури

Готичний собор легкий і спрямований вгору, що пов'язано з використанням нової конструкції склепінь. Її основу становив хрестовий нервюрний звід, а ребра завершували спорудження зводу. Важливим нововведенням готичної архітектури стало послідовне використання стрілчастих арок спочатку торцевих, а потім і діагональних нервюр. Фундаменти, стали робочою частиною готичного собору, тому для того, щоб зняти навантаження зі стін, бічний розпір склепінь переносили на самостійний елемент конструкції за межами зовнішніх стін, підпірного уступчастої стовпа – контрфорса. Стіни перестали служити опорою зводу, що дозволило виконати в них безліч вікон, арок, галерей.

Кардинальні зміни відбулися також в сфері оздоблення фасадів. Площини стін стали більш насиченими деталями: численними глибокими аркадами, колонами, пілястрами, скульптурою, рельєфами. Символами готичного храму стали: стрілчасті арки, кругле вікно-розетка над головним порталом, численні пінаклі на вежах та на кутах споруди. В період зрілої та полум’янічої готики набуло свого розвитку мистецтво побудови колон, які оздоблювалися різноманітними капітелями. Стовбур колон перестав бути лише гладким чи из каннелюрами, він міг бути шестигранним, із чотирма чи вісьмома виступаючими заокругленими гранями, або ж скрученим. Капітелі колон мали різну форму та були багатими на ліпний рослинний декор, прототипом для якого використовували листя плюща, винграду та винградної лози.

Основні архітектурні терміни: лучкова стрільчаста арка, хрестове склепіння, замковий камінь, аркбутан, контрфорс, фіали, краби, перспективний портал, лабіринт, кафедра, огорожа хору, тімпан, вімперг, щипець, фахверк,  картуші, маскарони, вітраж, фреска, гобелен.

Характеристика готичної скульптури

Основним видом образотворчого мистецтва періоду готики була скульптура, яка перш за все розміщувалася в інтер’єрі та екстер’єрі собору. Фасади прикрашалися великою кількістю статуй і рельєфів, що були спрямовані один до одного і до глядача. Розміщення фігур на фасаді соборів відбувалося за чітким сюжетно-тематичним принципом. За формами з'являється тривимірна пластична скульптура. Виник інтерес до реальних природних форм, до фізичної краси і почуттів людини, нове трактування одержали теми материнства, морального страждання, мучеництва і жертовної стійкості людини. В образних формах на перший план висунулася тема мучеництва Христа, склався культ Богоматері, яка нерідко поставала у вигляді прекрасної жінки. У той же час зберігалася віра в чудеса, фантастичних тварин, казкових чудовиськ, що знайшла своє відображення у вигляді химер або гаргул - статуй-водостоків. Анатомія постатей стає правильною, обличчя святих передають людські емоції.

Готичні вітражі

Зміни у формуванні конструкцій готичних сакральних споруд, перенесення несучих конструкцій назовні дозволяє полегшити стіни та колони, збільшити висоту і створити принципово новий храмовий інтер'єр, максимально відповідний ідеї прагнення духу вгору. Особливу роль тут відігравали готичні вітражі. Розширюється колірна палітра, зникають орнаментальні елементи, їх змінюють людські фігури, спочатку статичні, пізніше динамічні. Основна тематика вітражів - релігійна. Темно-червоний, яскраво-червоний, золотий, зелений, синій, фіолетовий – це основні кольори готичних вітражів. Поширена також й тематика зображення на готичних вітражах побутових сцен: праця ремісників і хліборобів, міське і сільське життя, а також портрети лицарів, королів, міфологічних чудовиськ (драконів, єдинорогів і т.д.).

Декоративно-прикладне мистецтво

Інтер’єри будівель та споруд в період готики відрізняються величністю і витонченістю. Стіни облицьовуються деревом або прикрашаються настінним розписом яскравих кольорів, гобеленами. Характерними елементами стають ажурні орнаменти, кам’яне мереживо різьби, стрільчасті склепіння, декоративний розпис на стелі.

До кращих зразків готичного декоративного мистецтва належать дрібна скульптура зі слонової кістки, срібні релікварії, шпалери і тонко різьблені меблі.

 

Перелік запитань для обговорення під час аудиторного заняття:

 

1. Загальна характеристика розвитку готичної архітектури в Європі.

2. Порівняльна характеристика романської та готичної архітектури.

3. Новації готичного стилю у конструктивних елементах.

4. Становлення західноєвропейського містобудування: зонування міського поселення, площі.

5.            Світське будівництво: оборонні та суспільні споруди.

6.             Готичне міське житло. Фахверкові будівлі.

7.            Готична світська та оборонна архітектура Франції, її особливості і найважливіші пам'ятники.

8.            Готичні французькі собори.

9.            Готична архітектура Англії, її особливості і найважливіші пам'ятники.

10.         Порівняльна характеристика періодів англійської готики.

11.         Готична архітектура Німеччини, її особливості і найважливіші пам'ятники.

12.         Готична архітектура Італії, її особливості і найважливіші пам'ятки.

13.         Світська архітектура Італії (венеціанська школа).

14.         Готична архітектура Іспанії, її особливості і найважливіші пам'ятки. Португальські монастирі Баталія та Алкобас.

15.  Готика східної Європи.

16.  Готична монументальна скульптура французьких соборів.

17.  Особливості готичної скульптури Німеччини.

18.  Характеристика іспанських ретабло.

19.  Образні рішення італійської готичної скульптури.

20.  Готичний вітраж.