Тема 11. Статистична звітність підприємства

 

1. Значення та принципи статистичної звітності

Очікуваним результатом упровадження системи статистики підприємств є отримання якісної, повної та своєчасної статистичної інформації щодо економічного стану, господарської діяльності суб’єктів підприємництва для можливості  здійснення комплексного аналізу структури і динаміки економіки країни на макрорівні, за видами економічної діяльності, регіонами та категоріями суб’єктів підприємництва, а також для відповідних міжнародних порівнянь.

Можна виокремити сім  рівнів принципів, на яких має базуватись статистика підприємств України:

1) Розвиток ринкових відносин. Підприємство розглядається не тільки як джерело інформації, але і як суб’єкт цивільного та господарського права.

2) Глобальна ефективність статистичної системи. Забезпечення глобальної ефективності статистики, тобто внутрішньої ефективності всього процесу виробництва даних. Головним серед цих принципів є принцип системності.

3) Формування системи національних рахунків в Україні. Побудова та глобальна орієнтація статистики підприємств на потреби СНР як її головні методологічні межі, тобто:

-  превалювання інституціонального принципу економічного синтезу статистичних даних по секторах економіки;

-  єдність потреб аналізу кон’юнктури і структури економіки;

-  єдність методології коротко-, середньо- і довгострокового прогнозування;

-  забезпечення міжнародних зіставлень за рахунок використання єдиних для всіх країн статистичних стандартів.

4) Розвиток рівня  методології та організації  статистики підприємств, а саме:

-  використання узгоджених типів одиниць статистичного спостереження;

-  уніфікація методологічних підходів до формування програми спостережень і визначення їх основних показників;

-  наскрізний характер формування інформації: зв’язок мікроекономічних і макроекономічних даних;

-  принцип “зворотного зв’язку” із респондентами;

-  принцип комплексного використання різних джерел інформації; 

5) Формування, використання й удосконалення інструментів статистики підприємств.

6) Оптимізація організації процесу збирання, обробки та синтезу даних, тобто:

-  децентралізації та координації інформаційних джерел;

-  розмежування функцій центру та регіональних управлінь статистики;

розмежування задач і обсягу  узагальнення статистичної інформації для центрального та регіонального рівнів.

7) Підвищення статусу державної статистики і статистики підприємств, у тому числі в суспільстві, а саме:

-  максимального задоволення потреб споживачів статистичної інформації;

-  оптимізації звітного навантаження на респондентів;

-  забезпечення конфіденційності первинної інформації;

-  оптимізації витрат на виробництво інформації за умов обмеженості      ресурсів;

-  відкритості методології та джерел статистичної інформації;

-   відповідності прийнятим критеріям якості.

 

2. Регламентація статистичної звітності

З метою складання статистичної інформації органи державної статистики можуть використовувати такі джерела інформації:

-        первинні та статистичні дані щодо респондентів, які підлягають статистичним спостереженням;

-        адміністративні дані державних органів, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб;

-        дані банківської, фінансової і митної статистики, статистики платіжного балансу тощо;

-        статистична інформація міжнародних організацій та статистичних служб інших країн тощо;

-        оцінки та розрахунки, що здійснюються на основі зазначених вище даних.

Відбір сукупностей респондентів за визначеними критеріями для проведення статистичних спостережень здійснюється з Реєстру респондентів статистичних спостережень, що є автоматизованою інформаційною системою збирання, накопичення та опрацювання статистичних даних про респондентів, яка забезпечує.

Звітно-статистична документація включає в себе програми статистичних спостережень, форми звітності та інструкції щодо їх заповнення (в тому числі у сфері закупівель), що затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері статистики, а також анкети, переписні (опитувальні) листи, інші статистичні формуляри, необхідні для проведення статистичних спостережень, які затверджуються органами державної статистики, державні класифікатори техніко-економічної та соціальної інформації тощо.

Первинні дані, отримані органами державної статистики від респондентів під час проведення статистичних спостережень, а також адміністративні дані щодо респондентів, отримані органами державної статистики від органів, що займаються діяльністю, пов'язаною із збиранням та використанням адміністративних даних, є конфіденційною інформацією, яка охороняється Законом і використовується виключно для статистичних цілей у зведеному знеособленому вигляді.

Поширення статистичної інформації, на підставі якої можна визначити конфіденційну статистичну інформацію щодо конкретного респондента, забороняється.

Перелік основних нормативних актів:

1.     Закон України "Про державну статистику"

2.     Указ Президента України "Про Державну службу статистики України"

3.     Наказ Державного комітету статистики України від 28.12.07 р. № 478 «Про затвердження Концепції розвитку державної статистики підприємств України».

 

3. Структура та завдання Державної служби статистики

Державна служба статистики України (Держстат України) є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі статистики.

Держстат України у межах своїх повноважень, на основі та на виконання Конституції та законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, які підписує його керівник, організовує та контролює їх виконання.

Накази Держстату України, видані у межах його повноважень, є обов'язковими до виконання органами державної влади та їх територіальними підрозділами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності, громадянами.

Гранична чисельність державних службовців і працівників Держстату України затверджується Кабінетом Міністрів України.

На території Волинської області діє Головне управління статистики у Волинській області.

 

4. Основа проведення статистичних спостережень

Основою для проведення статистичних спостережень є ЄДРПОУ – автоматизована система збирання, накопичення та опрацювання даних про всіх юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичних осіб, що знаходяться на території України, а також відокремлені підрозділи юридичних осіб України, що знаходяться за межами України.

Підставою для внесення до ЄДРПОУ або виключення з нього даних щодо суб’єктів, а також внесення змін до ЄДРПОУ є надходження від державного реєстратора до органу державної статистики інформації про вчинення реєстраційних дій.

Одним з основних показників стратифікації статистичної інформації при організації суцільних та вибіркових обстежень є код виду економічної діяльності суб'єкта, який зазначається за КВЕД.  Ця класифікація базується на стандартній міжнародній класифікації видів діяльності Європейського Союзу.  Об’єктами класифікації в КВЕД є види економічної діяльності статистичних одиниць (юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців тощо), які на вищих рівнях класифікації групуються в галузі.

Термін "галузь"  у Господарському кодексі України та КВЕД визначається як діяльність сукупності виробничих (статистичних) одиниць, що беруть участь у переважно однакових або подібних видах економічної діяльності.

На запит користувача  органом державної статистики видається довідка з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України,  форма якої затверджена наказом  Держкомстату  від 12.06.2007р.  № 164.

 

5. Напрямки державних статистичних спостережень

Загальний табель (перелік) форм державних статистичних спостережень передбачає наступні напрямки статистичних спостережень:

1.     Статистика промислового виробництва

2.     Статистика виробництва та розподілення електроенергії, тепла, газу, води

3.     Статистика дозволів на будівництво

4.     Статистика діяльності будівельних підприємств

5.     Статистика капітальних інвестицій

6.     Статистика інвестицій зовнішньоекономічної діяльності

7.     Статистика інвестиційних проектів

8.     Статистика основних засобів

9.     Статистика сільського господарства

10.   Статистика рибного господарства

11.   Статистика ринкових нефінансових послуг

12.   Статистика транспорту

13.   Статистика зв′язку та інформатики

14.   Статистика науки

15.   Статистика інновацій

16.   Статистика внутрішньої торгівлі

17.   Статистика енергетики

18.   Статистика зовнішньої торгівлі товарами

19.   Статистика зовнішньої торгівлі послугами

20.   Статистика споживчих цін

21.   Статистика цін виробників

22.   Статистика фінансів підприємств

23.   Структурні обстеження підприємств

24.   Статистика екології

25.   Статистика лісового, мисливського господарства та природно-заповідного фонду

26.   Статистика нерухомості

27.   Правова та політична статистика

28.   Статистика освіти

29.   Статистика охорони здоров′я

30.   Статистика культури

31.   Статистика зайнятості  населення

32.   Статистика оплати праці та соціально-трудових відносин

33.   Обстеження умов життя домогосподарств

34.   Статистика ділової активності підприємств

35.   Статистика туризму

36.   Статистика оборонно-промислового комплексу

37.   Ведення реєстру статистичних одиниць

 

6. Проведення перевірок достовірності статистичної звітності

Органи державної статистики мають право:

-       вивчати стан первинного обліку і статистичної звітності, перевіряти достовірність первинних та статистичних даних, поданих респондентами.

-       вимагати від респондентів внесення виправлень до форм державних статистичних спостережень у разі виявлення недостовірної інформації та інших перекручень первинних та статистичних даних.

-       подавати правоохоронним органам пропозиції щодо притягнення винних у порушенні вимог Закону України "Про державну статистику" посадових осіб та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності до відповідальності.

-       розглядати справи про адміністративні правопорушення та накладати відповідно до законів штрафи.

Перевірки можуть бути тематичні, комплексні, повторні, спільні.

1. Тематичні перевірки проводяться за однією або декількома формами звітності однієї галузі статистики з одночасною перевіркою документів первинного обліку та даних статистичних спостережень.

2. Комплексні перевірки проводяться за двома та більше галузями статистики і відповідно за декількома формами звітності.

3. Повторні перевірки проводяться упродовж року з часу попередньої перевірки за однією або декількома формами звітності, що вже перевірялися, або за розширеним переліком форм з метою контролю усунення встановлених попередньою перевіркою недоліків та вивчення поточного стану обліку і звітності, а також достовірності первинних та статистичних даних.

4. Спільні перевірки (тематичні, комплексні, повторні) проводяться органами державної статистики за запрошенням інших уповноважених на це органів, зокрема: державної податкової служби; митні органи; державного казначейства; органи державної контрольно-ревізійної служби в межах їх компетенції.

Суб'єкт перевірки, який підлягає перевірці, попереджається про це письмово не пізніше ніж за три календарні дні до початку перевірки. У повідомленні про проведення перевірки вказуються:

-        посади, прізвища, імена та по батькові осіб, які здійснюватимуть перевірку;

-        вид перевірки;

-        програма перевірки.

Перед початком перевірки перевіряючі пред'являють суб'єкту перевірки доручення на проведення перевірки та особисті службові посвідчення, вивчають загальні умови роботи та організацію ведення суб'єктом перевірки первинного обліку і заповнення форм звітності, інших статистичних формулярів, здійснюють інші дії щодо організації та створення сприятливих умов для проведення перевірки.

За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, які підписуються перевіряючими та суб'єктом перевірки. Один примірник підписаного акта залишається суб'єкту перевірки під розписку.

У разі незгоди суб'єкта перевірки з фактами, викладеними в акті, він протягом трьох робочих днів після ознайомлення з актом і його підписання надає конкретні, аргументовані письмові зауваження щодо нього.

 

7. Відповідальність за порушення порядку подання статистичної звітності

Неподання органам державної статистики даних для проведення державних статистичних спостережень або подання їх недостовірними, не в повному обсязі, не за формою, передбаченою звітно-статистичною документацією, чи із запізненням; незабезпечення належного стану первинного обліку; порушення порядку ведення Єдиного державного реєстру підприємств і організацій України –

тягне за собою накладення штрафу на громадян – від трьох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб та громадян – суб’єктів підприємницької діяльності – від десяти до п’ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, –

тягнуть за собою накладення штрафу на громадян – від п’яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб та громадян – суб’єктів підприємницької діяльності – від п’ятнадцяти до двадцяти п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Порушення порядку використання конфіденційної інформації, приховування або перекручення даних державних статистичних спостережень, а також використання їх в засобах масової інформації, для поширення в інформаційних мережах, на паперових, магнітних та інших носіях, в наукових працях тощо без посилання на їх джерело –

тягне за собою накладення штрафу на громадян – від п’яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб та громадян – суб’єктів підприємницької діяльності – від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян”

Від імені органів державної статистики розглядати справи і накладати адміністративні стягнення мають право керівник спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у галузі статистики та його заступники, керівники органів державної статистики в Автономній Республіці Крим, областях, районах і містах та їх заступники”.