МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЛУЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ФАКУЛЬТЕТ АГРАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ЕКОЛОГІЇ

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Декан факультету аграрних технологій та екології

_________________ Руслан КІРЧУК

«__» _________________ 2023 р.

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Голова НМР

 

___________ Надія КОВАЛЬЧУК

«__» _________________ 2023 р.

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА

 

з дисципліни «БОТАНІКА З ОСНОВАМИ ФІЗІОЛОГІЇ РОСЛИН»

ступінь вищої освіти − бакалавр

галузь знань – 20 «Аграрні науки та продовольство»

спеціальність – 201 «Агрономія»

освітня програма – «Агрономія»

 

Кафедра  агрономії

Форма

навчання

Курс

Семестр

Лекції

(год.)

Практ.

(семін.)

(год.)

Лабор

(год.)

Тренінг

(год.)

Самост.

робота

студ.

(год.)

Разом

(год.)

К.р.

(сем.)

Екз.

(сем.)

Денна

1

1

45

-

45

-

90

180

-

1

Заочна

1

1

8

-

8

-

164

180

-

1

 

 

Луцьк – 2023

 


Робоча програма складена на основі ОП підготовки бакалавра галузі знань – 20 «Аграрні науки та продовольство» спеціальність – 201 «Агрономія», затвердженої Вченою радою ЛНТУ (протокол № 10 від 27 квітня 2023 р.).

 

Робочу програму склала асистент кафедри агрономії, кандидат біол. наук,

Дяків Світлана Вікторівна

 

Робоча програма затверджена на засіданні кафедри агрономії, протокол № 10  від 28 червня 2023 р.

 

Завідувач кафедри,

кандидат с.-г. наук, доцент               _____________      Зінчук М.І.

 

 

Розглянуто та схвалено групою забезпечення ОП «Агрономія», протокол № 3 від 24 червня 2023 р.

 

Гарант ОП,

кандидат с.-г. наук, доцент               _____________      Зінчук М.І.

                                                                                                                     

 

 

СТРУКТУРА РОБОЧОЇ ПРОГРАМИ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

«БОТАНІКА З ОСНОВАМИ ФІЗІОЛОГІЇ РОСЛИН»

Опис дисципліни «БОТАНІКА З ОСНОВАМИ ФІЗІОЛОГІЇ РОСЛИН»

Дисципліна

«БОТАНІКА З ОСНОВАМИ ФІЗІОЛОГІЇ РОСЛИН»

 

Галузь знань, спеціальність, СВО

Характеристика навчальної дисципліни

Кількість кредитів – 6

галузь знань (шифр, найменування) – 20 «Аграрні науки та продовольство»

Статус дисципліни: ОК обов’язкової складової ОП, дисципліна загальної підготовки

Мова навчання

українська

Кількість залікових

модулів – 2

Спеціальність

(шифр, найменування) –

201 «Агрономія»

 

Рік підготовки:

Денна – 1

Заочна -1

Семестр:

Денна – 1

Заочна - 1

Кількість змістових модулів – 2

Ступінь вищої освіти – бакалавр

 

Лекції:

Денна – 45 год

Заочна – 8 год

Лабораторні заняття:

Денна – 45 год.

Заочна – 8 год

 

Загальна кількість годин – 180

 

Самостійна робота:

Денна – 90 год

Заочна -164 год

Денна:

Тижневих годин –  12,

з них аудиторних – 6

 

 

Вид підсумкового контролю

Денна -  екзамен

Заочна - екзамен

 

 

 

2. Мета і завдання дисципліни «Ботаніка з основами фізіології рослин»

2.1. Мета вивчення дисципліни

Полягає у набутті студентом компетенцій, знань, умінь і навичок для здійснення професійної діяльності за спеціальністю, пізнання анатомії та фізіології нижчих та вищих рослин різних екологічних груп; закономірностей розвитку, розмноження, еволюції флори природних і антропогенних комплексів, зональних особливостей поширення та розподілу видів і рослинних угрупувань України.

 

2.2. Завдання вивчення дисципліни

Сформувати у студентів базові засади про морфо-фізіологічні особливості рослин, а також основи систематики рослин із метою використання отриманих даних на практиці у процесі фахової підготовки та наступної професійної діяльності.

 

2.3. Найменування та опис компетентностей, формування котрих забезпечує вивчення дисципліни.

Інтегральна компетентність

Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми з агрономії, що передбачає застосування теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов

 

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності

ФК3.  Знання та розуміння основних біологічних і агротехнологічних концепцій, правил і теорій, пов’язаних із вирощуванням сільськогосподарських та інших рослин.

ФК4. Здатність застосовувати знання та розуміння фізіологічних процесів сільськогосподарських рослин для розв’язання виробничих технологічних задач.

ФК8. Здатність розв’язувати широке коло проблем та задач у процесі вирощування сільськогосподарських культур шляхом розуміння їх біологічних особливостей та використання як теоретичних, так і практичних методів.

 

Очікувані результати навчання

Програмні результати навчання:

ПРН06. Демонструвати знання й розуміння фундаментальних дисциплін в обсязі, необхідному для володіння відповідними навичками в галузі агрономії.

ПРН07. Демонструвати знання і розуміння принципів фізіологічних процесів рослин в обсязі, необхідному для освоєння фундаментальних та професійних дисциплін.

ПРН09.  Володіти на операційному рівні методами спостереження, опису, ідентифікації, класифікації, а також культивування об’єктів і підтримання стабільності агроценозів із збереженням природного різноманіття

ПРН12. Проектувати й організовувати технологічні процеси вирощування насіннєвого матеріалу сільськогосподарських культур відповідно до встановлених вимог.

 

2.4. Пререквізити дисципліни:

Вступ до фаху

Основи наукових досліджень

Неорганічна та огранічна хімія з основами біохімії

Іноземна мова за професійним спрямуванням

 

 

2.5. Результати навчання.

Після завершення вивчення дисципліни студент повинен:

знати:

удову клітини, тканини, вегетативних органів рослини;

- різноманітність рослинного світу;

- еволюцію основних таксонів рослинного світу;

- закономірності розвитку рослин і рослинності;

- рослини і ботанічні об'єкти, що потребують охорони;

- методику проведення геоботанічних досліджень певних типів рослинності;

- найбільш типові види водоростей, вищих спорових рослин, Голо- і покритонасінних.

 

вміти:

- самостійно працювати з мікроскопом, користуватись приладдям;

 - самостійно виготовляти тимчасові живі або фіксовані мікропрепарати;

- аналізувати досліджувані об'єкти і робити правильні висновки;

- правильно робити зарисовки мікропрепаратів;

- робити морфологічний аналіз рослин і визначати їх з допомогою визначників;

- вміти працювати не лише в лабораторії, але й у природі;

- збирати й гербаризувати рослини;

- за зовнішніми ознаками і за використання визначника визначити рослину до роду;

- аналізувати сучасний стан рослинності та прогнозувати шляхи поліпшення досліджуваних природних угрупувань.

 

3. Програма навчальної дисципліни:

Змістовий модуль 1.

Основи анатомії та фізіології рослин.

Тема 1. Вступ до ботаніки

Предмет, об'єкт ботаніки. Історія розвитку науки

 

Тема 2. Будова рослинної клітини

Поняття клітини, одно-, двомембранні органели. Пластиди.

 

Тема 3. Мітоз. Мейоз

Мітоз- поділ соматичних клітин. Фази, значення.

Мейоз- редукційний поділ. Фази, значення.

 

Тема 4. Тканини рослин: покривні, провідні, механічні

Покривні тканини (епідерма, перидерма, корок)

Провідні тканини (ксилема, флоема)

Механічні ткакнини (коленхіма, склеренхіма)

 

Тема 5. Тканини рослин: твірні, основні, видільні

Твірні тканини (прокамбій, камбій, фелоген; меристеми)

Основні тканини (паренхіма)

Видільні тканини

 

Тема 6. Анатомічна будова кореня. Його видозміни

Поняття

Зони кореня

Видозміни кореня

 

Тема 7. Анатомічна будова пагона. Його видозміни

Поняття

Будова стебла

Видозміни пагонів

 

Тема 8. Брунька. Будова листка

Будова вегетативної та генеративної бруньок

Будова листка

Видозміни та їхні функції

 

Тема 9. Фотосинтез

Значення. Фази

 

Тема 10. Дихання і транспірація

Значення і процес дихання

Значення і процес транспірації

 

Тема 11. Водний обмін рослин

Водне живлення

Гідатоди

 

Тема 12. Особливості мінерального живлення

Процес

Макро-, мікроелементи

 

Тема 13. Екологія рослин

Класифікація рослин на групи по відношенню до води, світла, трофності тощо

 

Змістовий модуль 2.

Анатомія генеративних органів. Основи систематики

Тема 14. Анатомія квітки. (Андроцей, гінецей)

 

Тема 15. Формула квітки. Типи суцвіть

 

Тема 16. Класифікація плодів.

Сухі. Розкривні. Нерозкривні. Соковиті

 

Тема 17. Розмноження рослин. Життєвий цикл

Зміна поколінь. Гаметофіт. Спорофіт

 

Тема 18. Водорості

Особливості будови

Екологічні групи

Систематика

 

Тема 19. Вищі спорові: мохи, хвощі

Мохоподібні

Хвощеподібні

 

Тема 20. Вищі спорові: Плауни, папороті

Плайноподібні

Папоротеподібні

 

Тема 21. Голонасінні

Екологія

Систематика

 

Тема 22. Покритонасінні, Однодольні

Екологія

Систематика

 

Тема 23. Покритонасіння, Дводольні

Екологія

Систематика

 

4. Структура залікового кредиту з дисципліни «Ботаніка з основами фізіології рослин»

 

 

Тема

 

Кількість годин

Всього

Лекції

Лабора-торні

С.р.

Контрольні заходи

Змістовий модуль 1.

Вступ до ботаніки

 

2

 

2

5

Поточне опитування

Будова рослинної клітини

 

2

5

Поточне опитування

Мітоз. Мейоз

 

2

2

5

Поточне опитування

Тканини рослин: покривні, провідні, механічні

 

2

2

 

5

Поточне опитування

Тканини рослин: твірні, основні, видільні

 

2

2

Поточне опитування

Анатомічна будова кореня. Його видозміни

 

2

2

5

Поточне опитування

Анатомічна будова пагона. Його видозміни

 

2

2

5

Поточне опитування

Брунька. Будова листка

 

2

2

 

5

Поточне опитування

Фотосинтез

 

2

2

Поточне опитування

Дихання і транспірація

 

2

 

1

 

5

Поточне опитування

Водний обмін рослин

 

2

Поточне опитування

Особливості мінерального живлення

 

2

 

1

 

5

 

Екологія рослин

 

2

 

За 1 модуль:

26

18

45

Модульне опитування

Змістовий модуль 2.

 

Анатомія квітки. (Андроцей, гінецей)

 

2

2

 

 

5

Поточне опитування

Формула квітки. Типи суцвіть

 

2

2

Поточне опитування

Класифікація плодів

 

1

2

5

 

Поточне опитування

Розмноження рослин. Життєвий цикл рослини

 

2

2

5

Поточне опитування

Водорості

 

2

3

5

Поточне опитування

Вищі спорові: мохи, хвощі

 

2

3

5

Поточне опитування

Плауни, папороті

 

2

3

5

Поточне опитування

Голонасінні

 

2

3

5

Поточне опитування

Покритонасінні, Однодольні

 

2

3

5

Поточне опитування

Покритонасінні, Дводольні

 

2

4

5

Поточне опитування

За 2 модуль:

 

19

27

45

Модульне опитування

 

Разом:

 

180

Денна:

45

Заоч.:

8

Денна:

45

Заоч.:

8

Денна:

90

Заоч.:

164

 

екзамен

 

 

5-6. Тематика лабораторних занять.

 

Лабораторне заняття № 1 (2 год.)

Тема: ПРАВИЛА ПОВОДЖЕННЯ І БЕЗПЕЧНОЇ РОБОТИ У ЛАБОРАТОРІЇ. БУДОВА МІКРОСКОПУ

Мета: ознайомитись із правилами роботи і техніки безпеки у біологічній лабораторії, а також із будовою і принципом роботи світлового мікроскопа

Матеріали і реактиви: лабораторний захисний одяг, прилади та інструкції по роботі з ними, Правила поводження у біологічних лабораторіях; світловий мікроскоп.

Завдання:

Вивчити правила роботи у біологічній лабораторії.

2. Повторити правила поводження із хімічними реактивами і надання першої допомоги при ураженні ними.

3. Замалювати будову світлового мікроскопа Біолам (див. Рис.1.1)

4. Зробити висновки

 

Лабораторне заняття № 2 (2 год.)

Тема: ЗАПАСНІ ПОЖИВНІ РЕЧОВИНИ ТА ВКЛЮЧЕННЯ РОСЛИННОЇ КЛІТИНИ

Мета: засвоїти принцип будови рослинної клітини та функції її складових

Матеріали і реактиви: мікроскопи МБР-1 або Біолам, готові препарати, роздатковий матеріал, реактиви, скальпелі, бритви, пінцети, леза; рослинні об'єкти:

Завдання:

1. При малому збільшенні мікроскопа вивчіть будову зернівки пшениці і схематично зарисуйте в альбомі розподіл окремих структур. Потім детальніше вивчіть ці структури при великому збільшенні мікроскопа. Побачене зарисуйте (рис.2.1).

2. Виготовити препарат крохмального зерна картоплі відповідно до методики, зазначеної вище. Замалювати типи крохмальних зерен (рис.2.2).

3. Виготовити препарат ендосперму насінини рицини відповідно до методики, зазначеної вище. Замалювати клітину (рис.2.3).

4. Виготовити або розглянути готові мікропрепарати із лусок цибулин цибулі. Замалювати  клітини з одиночними кристалами щавлевокислого кальцію із сухої луски цибулини цибулі (2.4)

5. Оформити висновки.

 

Лабораторне заняття № 3 (2 год.)

Тема: ПЛАЗМОЛІЗ ТА ДЕПЛАЗМОЛІЗ У РОСЛИННИХ КЛІТИНАХ

Мета: вивчити основні структурні компоненти рослинної клітини як цілісної структурно-функціональної одиниці система. Ознайомитись із явищами плазмолізу та деплазмолізу.

Матеріали і реактиви: світловий мікроскоп, предметні скельця, готові препарати, роздатковий матеріал, дистильована вода, реактиви, інструменти, лабораторний посуд; цибулини цибулі (Аllium сера L.).

Завдання:

1. Вивчити явище плазмолізу в епідермальних клітинах луски цибулі

2 Перевести плазмолізовані клітини у стан деплазмолізу. Записати порядок дій. Побачене замалювати.

3 Оформити висновки.

 

Лабораторне заняття № 4 (2 год.)

Тема: ПОКРИВНІ ТКАНИНИ

Мета: Вивчити особливості будови покривних тканин, сформувати вміння застосовувати набуті знання з теми “Клітина” стосовно рослинних тканин.

Обладнання й матеріали: мікроскоп МБР-1 або Біолам; свіжі листки пеларгонії, лоху сріблястого, огірочника лікарського; зафіксовані листки кукурудзи або ірису, готові препарати поперечного зрізу бузини й кірки дуба; препарувальні голки; предметні та покривні скельця; скляні палички; шматочки фільтрувального паперу; леза, таблиці; готові препарати тощо.

Завдання:

1. На самостійно виготовленому препараті епідермісу у листка пеларгонії вивчіть будову первинної покривної тканини двосім'ядольної рослини при великому збільшенні.

2. На препараті епідермісу односім'ядольної рослини                             листка кукурудзи або ірису при великому збільшенні мікроскопа розгляньте, вивчіть і зарисуйте будову епідермісу.

3. Розглянути залозисті волоски огірочника лікарського та чешуйчасті вирости лоху сріблястого. Зарисувати різноманітність волосків і лусочок на клітинах рослин (рис.4.2.)

4. На готовому препараті поперечного зрізу гілки бузини при малому і великому збільшеннях мікроскопа вивчіть будову перидерми і сочевички. Зарисуйте крупним планом перидерму та сочевичку.

5. На готовому препараті поперечного зрізу кірки дуба при малому і великому збільшеннях вивчіть анатомічну будову При великому збільшенні зарисуйте ділянку кірки.

Зробити висновки

 

Лабораторне заняття № 5 (2 год.)

Тема: МЕХАНІЧНІ ТА ПРОВІДНІ ТКАНИНИ

Мета: Вивчити особливості будови механічних та провідних тканини тканин, сформувати вміння застосовувати набуті знання з теми “Клітина” стосовно рослинних тканин.

Обладнання й матеріали: мікроскопи МБР-1 або Біолам, скальпелі, леза,, лупи, готові мікропрепарати стебла кукурудзи, таблиці тощо.

Завдання:

1. Коротко законспектувати основні поняття і терміни: коленхіма, склеренхіма, склереїди, судини, трахеї, трахеїди, ксилема (деревина), сидоподібні трубки, флоема (луб), типи провідних пучків.

2. За допомогою роздаткового матеріалу вивчити особливості будови коленхіми і склеренхіми. Схематично замалювати типові клітини (рис. 5.1, 5.2).

3. За допомогою самостійно виготовленого препарату плоду груші лісової вивчіть особливості будови склереїд. Побачене замалюйте (рис. 5.7).

4. Використовуючи самостійно виготовлений препарат поздовжнього розрізу стебла соняшника вивчіть і зарисуйте будову провідних тканин (рис. 5.8).

5. На готовому препараті поперечного зрізу стебла кукурудзи вивчіть і  зарисуйте будову колатерального закритого провідного пучка (рис. 5.9). 

6. Зробити висновки

 

Лабораторне заняття № 6 (2 год.)

Тема: АНАТОМІЧНА БУДОВА КОРЕНЯ

Мета: Сформувати поняття про походження та розвиток первинних тканин кореня, виникнення камбію та перициклу, формування вторинної будови кореню, зв’язок будови та функцій.

Обладнання й матеріали: мікроскопи МБР-1 або Біолам, скальпелі, леза, бритви, лупи, проростки пшениці, готові препарати кореня півників та гарбузу, таблиці тощо.

Завдання:

1. Провести візуальне та мікроскопічне дослідження препарату молодого корінця проростка пшениці. Зарисувати будову кореня (див. Рис. 6.1.)

2. Провести мікроскопічне дослідження препарату кореня півників. Побачене зарисувати (див. Рис. 6.2).

3. Здійснити мікроскопічне дослідження препарату поперечного зрізу кореня гарбуза. При малому збільшенні мікроскопа роздивіться й проаналізуйте будову препарату. Зарисуйте схему розміщення окремих блоків тканин вторинної будови кореня (див. Рис. 6.3).

4. Зробити висновки про первинну і вторинну будову кореня.

 

Лабораторне заняття № 7 (2 год.)

Тема: ПЕРВИННА АНАТОМІЧНА БУДОВА СТЕБЛА ОДНОСІМ'ЯДОЛЬНИХ РОСЛИН

Мета: Сформувати поняття про анатомічну будову стебла односім'ядольних рослин, зв’язок будови та функцій.

Обладнання й матеріали: мікроскопи МБР-1 або Біолам, лупи, бритви, скальпелі, пінцети, препарати, таблиці, живий і фіксований роздатковий матеріал.

Завдання:

1. Провести макроскопічне дослідження пагонів за типом галуження стебла.

2. Провести мікроскопічне дослідження поперечного зрізу стебла кукурудзи. На готовому мікропрепараті вивчити особливості будови стебла кукурудзи.  Замалювати.

3. Дослідити провідні пучки однодольних рослин. Побачене зарисувати.

4. Зробити висновки про анатомічну будову стебла.

 

Лабораторне заняття № 8-9 (2 год.)

Тема: ВТОРИННА БУДОВА СТЕБЛА (на прикладі Голо- та Покритонасінних).

Мета: засвоїти вторинну будову стебла деревних голо- і покритонасінних.

Обладнання й матеріали: мікроскопи МБР-1 або Біолам, лупи, бритви, скальпелі, пінцети, препарати, таблиці, живий і фіксований роздатковий матеріал.

Завдання:

1. Ознайомитись із методикою виготовлення препарату поперечного зрізу стебла дерева на прикладі липи серцелистої.

2. Вивчити і зарисувати будову стебла листяних порід на прикладі  липи серцелистої.

3. Ознайомитись із методикою виготовлення препарату поперечного зрізу стебла сосни звичайної.

4. Вивчити і зарисувати будову стебла хвойних порід на прикладі  сосни звичайної.

Зробити висновки

 

Лабораторне заняття № 10-11 (4год.)

Тема: МОРФО-АНАТОМІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ БУДОВИ ЛИСТКІВ. ФОТОСИНТЕЗ

Мета: Сформувати поняття про анатомічну будову листків одно-та дводольних рослин, зв’язок будови та функцій, залежність будови від екологічних умов. Ознайомитись з особливостями будови вегетативної та генеративної бруньок.

Обладнання й матеріали: мікроскопи МБР-1 або Біолам, лупи, бритви, скальпелі, пінцети, препарати, таблиці, живий і фіксований роздатковий матеріал, відеоматеріали демонстрації дослідів про фотосинтез

Завдання:

1. На готовому препараті за малого збільшення мікроскопа (*8) ретельно вивчіть загальну будову листка дводольних рослин на прикладі камелії і схематично простим олівцем зарисуйте структурний розподіл окремих груп тканин, покажіть їх співвідношення (рис. 10.1). Подальше вивчення із поетапим заповненням рисунку проводять при великому збільшенні мікроскопа, послідовно заповнюючи кожний блок відповідними тканинами.

2. Ознайомитись із методикою виготовлення препарату листку кукурудзи, вивчіть особливості будови листка односім'ядольних рослин. Замалюйте та позначте його складові частини.

3. Розгляньте й вивчіть особливості будови хвоїнки сосни. Зарисуйте схему анатомічної будови хвої (Рис. 10.4). 

4. Переглянути та опрацювати відеоматеріали за темою «Фотосинтез».

5. Коротко законспектувати основні поняття і терміни.

Зробити висновки

 

Лабораторне заняття № 12 (2 год.)

Тема: ДОСЛІДЖЕННЯ ФІЗІОЛОГІЧНИХ ПРОЦЕСІВ У РОСЛИН. ФОТОСИНТЕЗ

Мета: ознайомитись із базовими методиками дослідження фотосинтезу.

Обладнання й матеріали: вегетуючі рослини пшениці, ячменю, вівса, кукурудзи, технічні й аналітичні ваги, термостат, бюкси або металеві стаканчики, рамка 0,5х0,5 м, лопатка, лінійка, міліметровий та фільтрувальний папір, ножиці.

Завдання:

1. Ознайомитись із методикою визначення чистої продуктивності фотосинтезу насаджень сільськогосподарських культур. Коротко законспектувати.

2. Визначити та розрахувати фотосинтетичний потенціал сільськогосподарських культур.

3. Опрацювати відеоматеріали.

4. Оформити висновки (для чого досліджують перебіг фотосинтезу рослин).

 

Лабораторне заняття № 13 (2 год.)

Тема: ДОСЛІДЖЕННЯ ФІЗІОЛОГІЧНИХ ПРОЦЕСІВ У РОСЛИН. ДИХАННЯ.

Мета роботи: ознайомитись із базовими методиками дослідження  дихання рослин

Завдання: навчитись визначати дихальний коефіцієнт та інтенсивність дихання насіння.

Обладнання й матеріали: Проросле насіння пшениці, соняшника та інших рослин, 20% розчин КОН, вода, підфарбована метиленовим синім, пробірка з пробкою, в яку вставлена вигнута під прямим кутом трубка, пінцет, піпетка, смужки міліметрового паперу для вимірювання та фільтрувального паперу; 0,025 н розчин Ba(OH)2, 0,025 н. розчин HCl, фенолфталеїн; бюретка для титрування, конічні колби об’ємом 250-300 мл із гумовими корками, у які вставлені металеві гачки, ваги, марля.

Завдання:

1. Ознайомитися з методикою визначення дихального коефіцієнта пророслого насіння. Коротко законспектувати хід дослідження, зарисувати установку

2. Ознайомитись із методикою визначення інтенсивності дихання за кількістю виділеної вуглекислоти (за П. Бойсен-Йенсеном). Законспектувати хід роботи. Зарисувати установку (колбу із насінням).

3.    Оформити висновки.

 

Лабораторне заняття № 14-15 (4 год.)

Тема: АНАТОМІЯ КВІТКИ. (АНДРОЦЕЙ, ГІНЕЦЕЙ). ФОРМУЛА КВІТКИ. ТИПИ СУЦВІТЬ

Мета: Ознайомитись з особливостями квітки та циклу відтворення покритонасінних рослин.

Обладнання й матеріали: мікроскопи МБР-1 або Біолам, Живі або зафіксовані у спирті квітки, Постійні препарати поперечного зрізу зрілого пиляка, Постійні препарати поперечного зрізу зав’язі.

Завдання

1. Будова квітки жовтецю їдкого – Ranunculus acris. Розглянути, записати формулу та зарисувати актиноморфну спіроциклічну квітку з подвійною оцвітиною та верхньою зав’яззю у поздовжньому розрізі.

2. Будова квітки білоцвіту весняного – Leucojum vernum.

3. Будова зрілого пиляка лілії білої – Lilium candidum.

4. Насінний зачаток та зародковий мішок лілії білої – Lilium candidum.

 

Лабораторне заняття № 16 (2 год.)

Тема: КЛАСИФІКАКЦІЯ ПЛОДІВ

Мета: ознайомитись з особливостями будови різних типів плодів рослин.

Обладнання й матеріали: мікроскопи МБР-1 або Біолам, Живі або зафіксовані у спирті плоди, Постійні препарати поперечного зрізу зрілого пиляка, Постійні препарати поперечного зрізу зав’язі, таблиці.

Завдання:

1. Описати і зарисувати апокарпні плоди

2. Описати і зарисувати ценокарпні плоди

3. Описати і зарисувати дробні плоди

4. Описати і зарисувати членисті плоди

 

Лабораторне заняття № 17 (4 год.)

Тема: РОЗМНОЖЕННЯ РОСЛИН. ЖИТТЄВИЙ ЦИКЛ РОСЛИНИ.

Мета. ознайомитись із органами розмноження і життєвими циклами рослин різних таксонів

Обладнання й матеріали: мікроскопи МБР-1 або Біолам, Живі або зафіксовані мікропрепарати, схеми із життєвими циклами рослин

Завдання:

1. Опрацювати і законспектувати теоретичний матеріал.

2. Ознайомитись із життєвими циклами типових представників грибів, різних відділів рослин – водоростей, лишайників, вищих спорових (мохи, плауни, хвощі, папороті) та насінних (голо- і покритонасінних). Вивчити ключові періоди. Зарисувати редукцію гаметофітної фази у ході еволюції рослинного світу (рис. 17.20)

3. Законспектувати порівняльну характеристику Голо- та покритонасінних. (Табл. 17.1).

4. Опрацювати відео-матеріали.

5. Зробити висновки про гаметофітну і спорофітну фази.

 

Лабораторне заняття № 18 (4 год.)

Тема. НИЖЧІ РОСЛИНИ: ВОДОРОСТІ ТА ЛИШАЙНИКИ (ЯК СИМБІОЗ ГРИБА І ВОДОРОСТІ)

Мета: ознайомитись із особливостями будови талому водоростей та лишайників, їхньою систематикою.

Завдання: засвоїти основи альгології та ліхенології, вивчити систематику нижчих рослин, типових представників деяких відділів водоростей.

Обладнання й матеріали: мікроскоп МБР-1 або Біолам, живі чи фіксовані препарати водоростей, таблиці із життєвими циклами водоростей, гербарій лишайників, відеоматеріали, визначник.

Завдання:

1. Опрацювати теоретичний матеріал щодо систематики і екології водоростей. Заповнити таблицю 18.1, представників родів виписати із додатку А.

2. Зарисувати типових представників кожного відділу водоростей: ботрідіум, вошерію, носток, хламідомонаду, спірогіру, вольвокс, кладофору, навікулу, пінулярію, фукус, ламінарію, саргасум, порфіру, філофору.

3. Законспектувати про будову лишайників із прикладами видів.

4. Зарисувати морфологічні форми слані лишайника (див. рис. 18.10).

5. Опрацювати матеріали за посиланнями:

6. Зробити висновки про різноманіття нижчих рослин, вказавші відділи, які туди належать.

 

Лабораторне заняття № 19 (3год.)

Тема: ВИЩІ СПОРОВІ: МОХИ, ХВОЩІ, ПЛАУНИ, ПАПОРОТІ

Мета: ознайомитись із біологією та типовими представниками вищих спорових рослин.

 

Завдання: встановити прогресивні і регресивні риси будови і розмноження Мохоподібних, Хвощеподібних, Плауноподібних і Папоротеподібних.

Обладнання й матеріали: гербарний матеріал вищих спорових, таблиці зі схемами життєвих циклів рослин, інтернет–ресурси.

Завдання:

1. Опрацювати і законспектувати теоретичний матеріал: поняття і характерні риси вищих спорових рослин, чергування гаметофітної і спорофітної фаз.

2. Виписати і вивчити систематичне положення найбільш типових представників вищих спорових рослин, вказавши відділ, клас, вид українською та латинською назвами.

3. Законспектувати характеристику відділів Вищих спорових рослин.

4. На прикладі Зозулиного льону звичайного зарисувати життєвий цикл мохоподібних.

5. Опрацювати презентацію «Вищі спорові.

6. Зробити висновки про чергування гаметофітної і спорофітної фаз у представників вищих спорових, вказавши, яке покоління домінує.

 

Лабораторне заняття № 20 (4 год.)

Тема: ГОЛОНАСІННІ І ПОКРИТОНАСІННІ

Мета: ознайомитись із онтогенезом та систематикою типових представників відділів Голо–  та Покритонасінних рослин.

Завдання: вивчити спільні і відмінні риси будови та функціонування рослин двох відділів; вивчити прогресивні риси Покритонасінних, які виникли та закріпились у ході еволюції рослинного світу; ознайомитись із видовим багатством флори Голо–  та Покритонасінних.

Обладнання й матеріали: гербарний матеріал, зразки шишок Голонасінних, зразки насіння покритонасінних, інтернет – ресурси щодо видового різноманіття Голо–  та Покритонасінних.

Завдання:

1. Вивчити основні відмінності у будові та фізіології Голо–  і Покритонасінних, вміти порівняти рослини із цих відділів.

2. Вивчити і законспектувати про чергування фаз у життєвому циклі Голо–  і Покритонасінних.

3. Розглянути роздаткові матеріали, гербарні зразки рослин. Законспектувати і вивчити типові родини та види Голо–  і Покритонасінних.

4. Опрацювати матеріали про різноманітність Голо–  і Покритонасінних.

5. Зробити висновки про прогресивність Покритонасінних –  як вінця еволюції рослинного світу.

 

З/п

 

Назва теми

Кількість

годин

Ден.

Заоч.

Змістовий модуль 1.

1

ПРАВИЛА ПОВОДЖЕННЯ І БЕЗПЕЧНОЇ РОБОТИ У ЛАБОРАТОРІЇ. БУДОВА МІКРОСКОПУ

2

 

 

 

 

 

 

4

2

ЗАПАСНІ ПОЖИВНІ РЕЧОВИНИ ТА ВКЛЮЧЕННЯ РОСЛИННОЇ КЛІТИНИ

2

3

ПЛАЗМОЛІЗ ТА ДЕПЛАЗМОЛІЗ У РОСЛИННИХ КЛІТИНАХ

2

4

ПОКРИВНІ ТКАНИНИ

2

5

МЕХАНІЧНІ ТА ПРОВІДНІ ТКАНИНИ

2

6

АНАТОМІЧНА БУДОВА КОРЕНЯ

2

7

ПЕРВИННА АНАТОМІЧНА БУДОВА СТЕБЛА ОДНОСІМ'ЯДОЛЬНИХ РОСЛИН

2

8

ВТОРИННА БУДОВА СТЕБЛА (на прикладі Голо- та Покритонасінних).

2

9

10

МОРФО-АНАТОМІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ БУДОВИ ЛИСТКІВ. ФОТОСИНТЕЗ

4

11

12

ДОСЛІДЖЕННЯ ФІЗІОЛОГІЧНИХ ПРОЦЕСІВ У РОСЛИН. ФОТОСИНТЕЗ

2

13

ДОСЛІДЖЕННЯ ФІЗІОЛОГІЧНИХ ПРОЦЕСІВ У РОСЛИН. ДИХАННЯ.

2

Змістовий модуль 2.

14

АНАТОМІЯ КВІТКИ. (АНДРОЦЕЙ, ГІНЕЦЕЙ). ФОРМУЛА КВІТКИ. ТИПИ СУЦВІТЬ

4

 

 

 

 

4

15

16

КЛАСИФІКАКЦІЯ ПЛОДІВ

2

17

РОЗМНОЖЕННЯ РОСЛИН. ЖИТТЄВИЙ ЦИКЛ РОСЛИНИ

4

18

НИЖЧІ РОСЛИНИ: ВОДОРОСТІ ТА ЛИШАЙНИКИ (ЯК СИМБІОЗ ГРИБА І ВОДОРОСТІ)

4

19

ВИЩІ СПОРОВІ: МОХИ, ХВОЩІ, ПЛАУНИ, ПАПОРОТІ

3

20

ГОЛОНАСІННІ І ПОКРИТОНАСІННІ

4

ВСЬОГО

45

8

 

 

 

7. Самостійна робота

№ п/п

Тематика

К-сть годин

денна

заочна

1

Рослини автотрофні та гетеротрофні. Космічна та планетарна роль зелених рослин.

6

11

2

Теорії походження пластид і мітохондрії

6

11

3

Пластиди

6

11

4

Форми листкової пластинки

6

11

5

Видозміни вегетативних органів

6

11

6

Сучасна класифікація рослин.

6

11

7

Еволюція рослинного світу

6

11

8

Царство Гриби

6

11

9

Ціанобактерії

6

11

10

Класифікація водоростей

6

11

11

Різноманітність мохоподібних і плауноподібних

6

11

12

Різноманітність хвощеподібних і папоротеподібних

6

11

13

Різноманітність голонасінних

6

11

14

Типові роди дводольних

6

11

15

Типові роди однодольних

6

10

Разом:

90

164

 

 

 

8. Засоби оцінювання та методи демонстрування результатів навчання

      У процесі вивчення дисципліни «Ботаніка з основами фізіології рослин» використовують наступні засоби оцінювання та методи демонстрації результатів навчання:

Ø  поточне опитування;

Ø  залікове модульне тестування та опитування;

Ø  презентації результатів виконаних завдань та досліджень;

Ø  студентські презентації та виступи на наукових заходах;

Ø  екзамен.

 

9. Критерії, форми поточного та підсумкового контролю

При  вивченні  дисципліни  передбачається  три  види  контролю:  поточний,  модульний  і  підсумковий.

Поточний  контроль  здійснюється  під час виконання  студентами  позааудиторних  та  аудиторних розрахунково-аналітичних та графічних практичних , лабораторних, самостійних  робіт. На  виконання  позааудиторних  (самостійних)  робіт встановлюються  відповідні  терміни. Найвищим  числом  балів  оцінюється  робота,  яка  виконана  у  встановлений  термін,  без  помилок  і  на  високому  графічному  рівні  згідно  вимог  діючих  державних  стандартів.  Оцінка  знижується  при  помилках в розрахунках, недостатній  якості  графіки,  невідповідності  вимогам  державних стандартів,  недостатньої  повноти або відсутності  знань  із  теми, за якою виконується дана робота.  Роботи  із  значними  помилками  повертаються  студенту  для  виправлення  на  термін  до  одного  тижня  без  зниження  оцінки.  Оцінка  за  роботу,  виконану  після  встановленого  терміну,  перераховується  із  коефіцієнтом  0,7. Додаткові бали до поточного контролю студенти можуть отримати за  участь  в наукових конференціях, конкурсах, олімпіадах, публікації за тематикою навчальної дисципліни тощо.

Виконання  аудиторних  практичних та лабораторних  робіт  супроводжується  необхідними  консультаціями  викладача.  На  оцінку  аудиторної  роботи  впливає  уміння змістовно пояснити хід  її виконання, а також наявність  помилок,  графічний рівень  і  відповідність  стандартам  в  оформленні  роботи.

Модульний  контроль  здійснюється  у  вигляді  виконання контрольних завдань або відповіді на  тестові  запитання.  У  тестах  передбачено завдання як закритого, так і відкритого типу.

Семестровий  контроль  здійснюється:

  у вигляді екзамену в кінці 1-го семестру 1-го року навчання (при умові проходження студентом всіх етапів поточного  і модульного контролю)  шляхом  тестування, яке передбачає виконання завдань відкритого і закритого типу та  розв’язку практичних  задач.  Під  час  екзамену  оцінюються  теоретичні  знання  та  вміння  володіти  набутими  навичками  при    розв’язанні  метеорологічних  задач.  На  оцінку  впливає  наявність  помилок  у  розв’язанні  практичних  задач  і  повнота  відповіді  на теоретичні запитання. Виконання  студентом завдань на іспиті відбувається або у письмовій формі, або шляхом комп’ютерного тестування.

 

 

Критерії оцінки виконаної роботи (практична, лабораторна, самостійна, модульна робота, екзамен)

Критерії оцінювання знань студентів за окремими видами робіт

Оцінка за 1 роботу

Максимальна оцінка

за модуль

1. Поточний контроль.

Бали поточної успішності за виконання лабораторної, практичної, самостійної роботи

До 100

балів

До 100 балів, розраховується шляхом осереднення оцінок за окремі роботи. Ваговий коефіцієнт за один модуль – 20 %

Критерії оцінювання окремої роботи

правильно розв’язано усі завдання варіанту;

наведено розгорнутий, вичерпний виклад змісту питань;

акуратні і змістовні записи в зошиті, за потреби – побудовані графічні матеріали (графіки, діаграми, картограми);

студент аргументовано усно пояснює кожну відповідь;

100

правильно розв’язано усі завдання варіанту;

наведено розгорнутий, вичерпний виклад змісту питань;

акуратні і змістовні записи в зошиті;

студент захищає роботу усно з помилками чи неточностями у відповідях;

80

правильно розв’язано усі завдання варіанту;

наведено схематичне пояснення питань;

неакуратні записи в зошиті;

студент захищає роботу із значними помилками у відповідях або не може аргументовано відповісти на ряд питань

60

правильно розв’язано половину завдань варіанту;

наведено схематичне пояснення питань;

не наведено розрахунків, а лише результати обчислень;

40

правильно розв’язано одне завдання варіанту;

пояснення до роботи студента малообґрунтовані;

20

– самостійна робота не виконана;

практичну (лабораторну) роботу списано у іншого студента.

0

2. Модульний контроль/екзамен

Модульна контрольна робота містить завдання із вибором відповіді (тестові завдання закритого типу), завдання відкритого типу, розв’язання задач і вправ. Робота виконується студентом письмово у аудиторії чи за комп’ютером

до 100 балів,

ваговий коефіцієнт за один модуль – 20 %

Екзамен містить завдання 3 рівнів складності, які передбачають завдання із вибором відповіді (тестові завдання), розв’язання задач і вправ, відповіді на теоретичні питання. Завдання з вибором відповіді вважається виконаним правильно, якщо в картці тестування записана правильна відповідь.

До задачі має бути наведений повний розв’язок та вказана числова відповідь. Відповідь на теоретичне питання передбачає самостійні аналітичні висновки, порівняння, узагальнення для оцінювання компетентності студента із даного питання

 

 

До 100 балів,

ваговий коефіцієнт – 20 %

 

Підсумковий бал (за 100-бальною шкалою) з дисципліни визначається як середньозважена величина, залежно від питомої ваги кожної складової залікового кредиту:

Заліковий модуль 1

(захист робіт, модульна контрольна робота)

Заліковий модуль 2

(захист робіт, модульна контрольна робота)

Заліковий модуль 3

(екзамен)

20 + 20 = 40%

20 + 20 = 40%

20%

8-й тиждень

15-й тиждень

екзамен

 

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

За шкалою

ЛНТУ

За національною шкалою

За шкалою ECTS

90–100

відмінно

А (відмінно)

85–89

добре

В (дуже добре)

75-84

С (добре)

65-74

задовільно

D (задовільно)

60-64

E (достатньо)

35-59

незадовільно

FX (незадовільно з можливістю повторного складання)

1-34

F (незадовільно з обов’язковим

повторним курсом)

 

 

10. Рекомендовані джерела інформації

Методичне забезпечення дисципліни

   

Назва бібліографічного джерела

К-сть примірників у бібліотеці

Назва бібліотеки

1

2

3

4

1.              

Навчальні матеріали (лекції) з курсу «Ботаніка з основами фізіології рослин»

-

Платформа Moodle

2.              

Навчальні матеріали (практичні роботи) з курсу «Ботаніка з основами фізіології рослин»

-

Платформа Moodle

 


 

Основна навчальна література:

1. Баданіна В.А., Футорна О.А., Вашека О.В., Лобань Л.О. Еволюційна морфологія Magnoliophyta. Конспект лекцій : навч. посібник для студ. вищих навч. закладів / Баданіна В.А., Футорна О.А., Вашека О.В., Лобань Л.О. Київ: Паливода А.В., 2018.  102 с. [Електронний ресурс].  URL:  https://biomed.knu.ua/images/stories/Kafedry/Biologii_roslyn/ Library/Evoliuciina_ morfologiia_Magnoliophyta_2018.pdf

2. Вашека О.В., Гайдаржи М.М., Коломієць Т.В., Тищенко О.В. Методичні рекомендації до самостійної роботи зі спецкурсу "Однодольні" на базі Ботанічного саду ім. акад. О.В. Фоміна (LILIIDAE) / Методичні рекомендації. Київ, 2015. 96 с. [Електронний ресурс].  URL:  с.https://drive.google.com/file/d/1tHA7Z1RhikJUXbU639CcCGSPIq5JYqB3/view

3. Визначати гвоздичні – легко! : методичні рекомендації / Мартинюк В. О., Шевчик В. Л., Вашека О. В. Київ: ПАЛИВОДА А. В., 2019. 29 с. [Електронний ресурс].  URL: https://drive.google.com/file/d/1GkLbNM1wi_ZrpS8lMtJAzYAqJfwYLlAS/view

4. Визначати злаки – легко! : методичні рекомендації / Вашека О. В., Шевчик В. Л. Київ: ПАЛИВОДА А. В., 2017. 44 с. [Електронний ресурс].  URL: https://drive.google.com/ file/d/1tHA7Z1RhikJUXbU639CcCGSPIq5JYqB3/view

5. Визначати папороті – легко! : методичні рекомендації / Вашека О. В., Шевчик В. Л.  Київ: ПАЛИВОДА А. В., 2021. 48 с. [Електронний ресурс].  URL:  https://drive.google.com/file/ d/1LhmlbRR5K2N4B8X8EImpTw6XxldrMWIy/view

6. Войцехівська О.В., Белава В.Н., Смірнов О.Є. Фізіологія вторинного метаболізму рослин (Навчально-методичні рекомендації). Київ: АВЕГА, 2020. 47 с. [Електронний ресурс].  URL:  https://biomed.knu.ua/images/stories/Kafedry/Biologii_roslyn/Library/ fisiologiya_vtorynnogo_metabolismu_roslyn_compressed.pdf

7. Волгін С.О., Коцун Л.О., КузьмішинаІ.І., Єрмейчук Т.М. Анатомія та морфологія рослин: Методичні рекомендації до лабораторних занять з для студентів 1 курсу спеціальностей 091 "Біологія", 014 "Середня освіта (Біологія)" біологічного факультету. Луцьк: Вежа-Друк, 2019. 20 с.

8. Методичні рекомендації до лабораторних робіт з фізіології рослин: відеопрактикум. Смірнов О.Є., Коваленко М.С., Таран Н.Ю. [Електронний ресурс].  URL:  https://www.youtube.com/playlist?list=PL0iZ14XpfleOtPFYwyRD-Uc5DGEhiOxjf

9. Написання і оформлення курсових робіт освітньо-кваліфікаційного ступеня «бакалавр»: Методичні рекомендації для студентів факультету біології та лісового господарства денної та заочної форм навчання / Укл. С.О.Волгін, І. І. Кузьмішина, О.Р. Дмитроца, М.О.Зінченко, О.Я.Іванців, Л.О. Коцун, О.С.Фіщук, С.В. Дяків. Луцьк: Вежа-Друк, 2021. 39 с.

10. Ольхович О.П., Панюта О.О., Белава В.Н. Фітоекологія ландшафтів: Навчальний посібник. Київ: 2023. 144 с. [Електронний ресурс].  URL: https://biomed.knu.ua/images/ stories/Kafedry/Biologii_roslyn/Library/Fitoekologiia_landshaftiv_posibnyk_compressed.pdf

11. Панюта О.О. Анатомія рослин: практикум: навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. О.О. Панюта, О.П.Ольхович. Київ: АВЕГА, 2019. 280 с.

12. Сухомлин М.М., Джаган В.В. Гриби України: Атлас-довідник, 2-е видання (Навчальний посібник). Kиїв: Видавнича група КМ-БУКС, 2017. 240 с.

13. Тищенко О.В. Флора України: навч. посіб. / О.В. Тищенко; ННЦ «Інститут біології та медицини» Київ: 2021. 284 с. [Електронний ресурс].  URL: https://drive.google.com/ file/d/1QPuHV7jqwVY-yCVFWauIoImx3DTo3RpH/view

14. Фізіологія рослин з основами мікробіології: Методичні рекомендації для практичної підготовки здобувачів вищої освіти освітнього ступеня «Молодший бакалавр» початкового рівня (короткий цикл) спеціальності 201 «Агрономія» денної форми навчання / М.І. Федорук, О.Ф.Рожок. Миколаїв: видавничий відділ Миколаївського національного аграрного університету, 2021. 92 с.

 

 

Додаткова навчальна література:

1. Фіторізноманіття веломаршруту «Лісами Ківерцівщини» КНПП «Цуманська пуща» Кузьмішина І.І., Мерленко Н.О., Рудік М.В., Деркач В.В., Безсмертна О.О., Савонюк А.М., Бобрик С.Р., Дяків С.В. Шацький національний природний парк – дослідження та охорона природно-заповідного фонду у 1983-2023 роках: збірник наукових праць з нагоди 40-річчя Шацького національного природного парку. Львів: Камула, 2024. С. 86-90.

2. Доведено ефективну дію триходерми в ґрунтах, інфікованих фузаріозними інфекціями. Бойко П., Зінчук М., Дяків С., Комович Л., Матрунчик В. The Ukrainian Farmer, 2024, Вип. 3. URL: https://agrotimes.ua/article/gryby-proty-grybiv/

3. Кузьмішина І., Войтюк В., Волгін С., Дяків С., Кормош Н. Список лікарських рослин ботанічного заказника «Воротнів». Нотатки сучасної біології. Notes in Current Biology. Вип.1(1), 2021. С. 25–31. DOI https://doi.org/ 10.29038/NCBio.21.1.25-31

4. Кузьмішина І., Сухомлін К., Зінченко М., Волгін С., Зінченко О., Дяків С. Сучасний стан біорізноманіття заплави та русла ріки Дністер у селах Липиці та Колодруби, ОТГ: Миколаївська міська громада, Львівська область (Україна). Нотатки сучасної біології. Notes in Current Biology. Вип. 2(2), 2021. С. 15–22. DOI https://doi.org/10.29038/NCBio.21.2.15-22

5. Komplikevych S., Maslovska O., Peretyatko T., Moroz O., Diakiv S., Zaritska Ye., Parnikoza I., Hnatush S. Culturable microorganisms of substrates of terrestrial plant communities of the maritime Antarctic (Galindez Island, Booth Island). Polar Biology, 46, 1–19 (2023). https://doi.org/10.1007/s00300-022-03103-7

6. 1). Сухомлін К., Кузьмішина І., Труш Т., Зінченко М., Дяків С., Зінченко О. Збереженість біорізноманіття чорновільшняка у Цуманському лісництві (Ківерцівський національний природний парк «Цуманська пуща», Україна). Нотатки сучасної біології.  Notes in Current Biology. 2022, 2(4). С. 61–70. DOI: https://doi.org/10.29038/2617-4723-2022-2-8

7. Сухомлін К., Кузьмішина І., Труш Т., Зінченко М., Дяків С., Зінченко О. Біорізноманіття дібров у Цуманському лісництві (Ківерцівський національний природний парк «Цуманська пуща», Україна). Нотатки сучасної біології.  Notes in Current Biology. 2023, 1 (5). С. 15-23. DOI:  https://doi.org/10.29038/ncbio.23.1-3

8. Волгін С. О., Коцун Л. О., Кузьмішина І. І. Ботаніка. Методичні рекомендації до лабораторних занять з ботаніки для студентів 2 курсу біологічного факультету / С. О. Волгін, Л. О. Коцун, І. І. Кузьмішина. Луцьк: Друк ПП Іванюк В.П., 2016. 52 с.

9. Нечитайло В. А., Кучерява Л. Ф. Ботаніка. Вищі рослини. Київ: Фітосоціоцентр, 2013. 432 с.

10. Костіков І.Ю. Ботаніка. Водорості та гриби / І.Ю. Костіков, В.В. Джаган, Е.М. Демченко, О.А. Бойко, В.Р. Бойко, П.О. Романенко. Київ: Арістей, 2017. 476 с.

11. Мусієнко М.Н. Екологія рослин. Київ: Либідь, 2016. 432 с.

12. Фіторізноманіття заповідників і національних природних парків України. Ч.2. Національні природні парки / Колектив авторів під ред. В.А. Онищенка і Т.Л. Андрієнко. Київ: Фітосоціоцентр, 2012. 580 с.

13. Ботаніка. Методичні рекомендації до лабораторних занять з ботаніки для студентів 1 курсу спеціальностей "Лісове господарство" та "Садово-паркове господарство" біологічного факультету / С. О. Волгін, Л. О. Коцун, І. І. Кузьмішина, О. С. Фіщук, Т. М. Єрмейчук. Луцьк: Вежа-Друк, 2018. 81 с.

14. КоулT.К.Г, ХільгерX.Г., МосякінC.Л., ОдінцоваA.B. Філогенія Покритонасінних – Систематика квіткових рослин // Ukrainianversionof: ColeT.C.H., HilgerH.H. 2016. AngiospermPhylogenyPoster – FloweringPlantSystematics. 2016. – DOI: 10.13140/RG.2.1.5169.5768. – DOI: 10.13140/RG.2.1.4713.9445

15. КоулT.К.Г, ХільгерX.Г., ОдінцоваA.B., МосякінC.Л. Філогенія судинних рослин – Систематика та Ознаки // Ukrainianversionof: ColeT.C.H., HilgerH.H. 2016. TracheophytePhylogenyPoster – VascularPlants: SystematicsandCharacteristics. 2016. – DOI: 10.13140/RG.2.1.1095.5764.

16. Фізіологія та біохімія рослин: Матеріали для опрацювання теми «Водний режим рослин» з курсу «Фізіологія та біохімія рослин» для студентів ІІ та ІІІ курсів денної та заочної форми навчання спеціальності «Біологія» біологічного факультету / А.С. Машевська,Т.М. Єрмейчук. – Луцьк : Вежа-Друк, 2015. 40 с.

17. Якубенко Б.Є. Ботаніка. Методичний посібник щодо користування лісотипологічним гербарієм / Б.Є. Якубенко, А.М.Чурілов. Київ: Фітосоціоцентр, 2015.  174 с.

18. Якубенко Б.Є. Ботаніка. Методичні вказівки щодо виконання лабораторних робіт і самостійної роботи студентів агробіологічного профілю/ Б.Є. Якубенко, , І.М. Алейніков, Л.О. Меженська, А.П. Тертишний, А.М. Чурілов. Київ: Фітосоціоцентр, 2015.  177 с.

19. Якубенко Б.Є. Геоботаніка: тлумачний словник. Навчальний посібник / Б.Є. Якубенко, С.Ю. Попович, І.П. Григорюк, М.Д. Мельничук. Київ: Фітосоціоцентр, 2013. 420 с.

 

Корисні інтернет-ресурси:

1.  Український ботанічний журнал. Режим доступу: https://ukrbotj.co.ua/

2.  «Трав’янисті рослини України. Атлас-визначник» Віра Протопопова, Світлана Морозюк. Режим доступу: https://chitaka.com.ua/knigi/trav-yanysti-roslyny-ukrayiny-atlas-vyznachnyk/

3. Визначник plantnet. Режим доступу. https://identify.plantnet.org/uk

 

 

 


 

11. Інструменти, обладнання та програмне забезпечення, використання яких передбачає навчальна дисципліна

Навчальна лабораторія біотехнології та мікробіології розташована у корпусі Б в ауд.163 і 163а.

Мультимедійне обладнання знаходиться на кафедрі агрономії в ауд. 354.

п/п

Назва

    Наявність

Місце

знаходження

Навча-ння

Конт-роль

 

Навчальні програми

1.

Навчальні програми і доступ до електронних ресурсів

є

В ауд. 354

 

ПРИЛАДИ, АПАРАТУРА, ОБЛАДНАННЯ

1

Мультимедійний проектор, комп’ютер, програмне забезпечення Microsoft PowerPoint, доступ до мережі Internet

Лабораторія біотехнології та мікробіології (фабричні фіксовані мікропрепарати, предметні та покривні скельця, скальпелі, мікроскоп, плакати, таблиці, зразки насіння, гербарій рослин різних відділів, класів та родин, лабораторний посуд)

є

В ауд. 354,

ауд. 163, 163а