Тема 2. Методи пошуку роботи

 

1.   Поняття джерела вакансій. Пошук вакансій.

2.   Техніка використання джерел вакансій

3.   Пошук джерел вакансій

4.   Пошук роботи за допомогою преси.

5.   Пошук роботи за допомогою всесвітньої мережі інтернет.

6.   Пошук роботи шляхом безпосереднього звернення до компаній.

7.   Пошук роботи за допомогою спеціалізованих організацій.

7.1. Порядок взаємодії з державною службою зайнятості. Послуги держслужби зайнятості.

7.2. Порядок надання послуг в районних центрах зайнятості.

7.3. Робота з кадровими агентствами.

7.4. Хто такі хедхантери і що їм від Вас потрібно?

 

1. Поняття джерела вакансій. Пошук вакансій. Джерелом вакансій є будь-яка особа чи організація, яка може запропонувати пошукану роботу. На теперішній час існує відносно велика кількість вказаних джерел, використовуючи які людина може шукати потрібну вакансію. Проаналізуємо деякі з них.

1.    Центри зайнятості. Вони, як правило, забезпечені відомостями про вакансії і в інших місцевостях (окрім тієї, де проживає пошукач), також надають додаткові послуги, що сприяють працевлаштуванню.

2.    Публікації у засобах масової інформації. Аналіз даних публікацій дає можливість людині зробити пробні телефонні дзвінки, надіслати листи або   резюме   до роботодавців.   Особливу   увагу   доцільно   приділяти публікаціям про:

-         нові   підприємства,   які відкриваються  у   місцевості, де   проживає пошукач;

-         підприємства, які підписали  нові   контракти і мають   потребу   у додатковому штаті робітників;

-         підприємства,   які   мають   розширюватися   та   відкривати   дочірні підприємства тощо.

Доцільно звертати увагу не тільки на рекламу великих підприємств, але і на малі та приватні. Вони потребують робочий персонал так само, як і великі.

3. Кадрові агенства. Щоб досягти найкращих результатів, використовуючи  дане джерело,  пошукачу доцільно  зареєструватися  в декількох агенствах. Умовно агенства поділяються на групи, які:

-         надають безкоштовні послуги пошукачам; вони працюють за заявками фірм   і   організацій,   як   державних,   так   і   приватних,   підбирають спеціалістів, отримуючи винагороду від роботодавців, тому, зокрема, заповнення анкети для пошукача буде безкоштовним; працюють в цих агенствах,   насамперед,   з   висококваліфікованими   спеціалістами   та робітниками;

-         надають платні послуги пошукачам; дані агенства працюють зі всіма бажаючими, незалежно від віку та освіти, вони не тільки безпосередньо працюють з роботодавцями, але й здійснюють пошук робочого місця, яке задовольняє вимоги людини, що звертається;

- надають  комплекс  психологічних,   аналітичних  та  консультаційних
послуг.

Недоліком використання агентств є те, що вони можуть взагалі не надавати гарантій щодо термінів пошуку роботи та працевлаштування.

4.   Особисті контакти. Використовуюче це джерело можна:

-          отримати   корисну   інформацію   про   розширення   виробництва   на окремих підприємствах,

-          дізнатися про наявні вакансії на даних підприємствах,

-          передати повідомлення директору чи менеджеру про пошукача,

-          домовитися про зустріч з директором або менеджером.

При цьому необхідно систематизувати перелік власних особистих контактів з друзями, родичами, колишніми співробітниками, знайомими, сусідами. Також доцільно спілкуватися з тими людьми, хто колись був безробітним.

5.     Оголошення   по   радіо,   телебаченню,    на   зупинках   чи   у громадському  траспорті,  дошки  оголошень.   У  випадку  використання оголошень на зупинках, у громадському траспорті, дошок оголошень існує невелика імовірність знайти   підходящу  роботу.   Але   можливо працевлаштуватися на тимчасову  і низькооплачувану.    У   випадку використання оголошень по радіо, телебаченню також існує не досить висока  імовірність  працевлаштування  у  зв'язку,  зокрема,  з  тим,  що інформація   про   роботу   може   бути   недостатньою   для   прийняття правильного рішення (наприклад, завдяки вартості розміщення).

6.   Телефонування до підприємств і організацій. При цьому по шукачу бажано   залишати   деякі   свої   дані,   контактний   телефон   тощо   тим роботодавцям, які його зацікавили.

7.        Спеціалізовані сайти у інтернеті.  Комп'ютерна мережа надає додаткову можливість знайти потрібні вакансії пошукачу. Важливим є також і те, що маючи навички роботи у мережі, людина деякою мірою може підвищити свої шанси при влаштуванні на роботу.

8.        Довідники місцевих компаній, щорічний телефонний довідник «Золоті   сторінки   України». Дане   джерело   також   надає   додаткову можливість знайти потрібну роботу.

9.     Масові   інформаційні   заходи    (ярмарки   вакансій,    аукціони спеціалістів, дні відкритих дверей тощо). Відвідування даних заходів може розширити уявлення пошукана про стан ринку праці.

Успіх у процесі пошуку роботи значною мірою залежить від ІНФОРМАЦІЇ та від того, як ця інформація використовується. По-перше, необхідно отримати досконалу "інформацію про себе". Якщо Ви здатні однозначно відповісти на питання "Яку посаду в якій компанії з якою оплатою праці" я хочу одержати, то етап - "самооцінка та планування кар’єри" можна вважати здоланим. Наступний крок - довести максимально точно цю інформацію до одержувача.

Ви як претендент на роботу з одного боку та компанія-роботодавець з іншого перебуваєте в інформаційному середовищі на ринку праці. Інтереси компанії представляє внутрішній рекрутер (спеціаліст з пошуку та підбору персоналу) або зовнішній рекрутер - працівник кадрового (рекрутингового) агентства. Функції внутрішнього рекрутера може виконувати менеджер з персоналу або менеджер підрозділу чи керівник компанії. У разі виникнення вакантної посади у компанії ця інформація стає доступною для зацікавлених осіб. Також Ви можете не чекати доки з’явиться потрібна вакансія, а розмістити своє резюме у журналі чи на сторінках "робочих" веб-сайтів.

Основні канали розповсюдження інформації:

1. Періодичні друковані видання: спеціалізовані газети та журнали ("Пропоную роботу", "Работа сегодня" - для робочих та спеціалістів), бізнес-видання, що мають розділ "Вакансії" ("Бизнес", "Корреспондент", "Инвестгазета", "Kyiv Post"). Періодичність - 1 раз на тиждень. Деякі з них мають розділи "міні-резюме".

2. "Робочі" веб-сайти. Повний список можна знайти на www.bigmir.net. На практиці достатньо одного або декількох найбільш популярних сайтів. Наприклад, можна обмежитися www.rabota.com.ua - зручний інтерфейс, вдалий розділ - "вакансії провідних компаній", можливість підписки на вакансії, каталог кадрових агентств, поради тощо. Майже всі сайти мають можливість розміщення власного резюме.

Окрім інформації про вакансію потрібно приділяти увагу відомостям про компанію. Іноді ця інформація відсутня або подана у завуальованій формі (наприклад, "великий системний банк"). У такому випадку зверніть увагу на електронну адресу, а саме - на домен. Наприклад, info@iib.com.ua - якщо перейти за адресою www.iib.com.ua, то Ви зможете отримати інформацію про Міжнародний інститут бізнесу. Також, якщо вказані телефони, то перед тим, як відправляти своє резюме, краще зателефонувати й дізнатися більше про вакансію та компанію. До того ж таким чином Ви можете дізнатися ім’я людини, яка буде переглядати Вашого листа з резюме - звернувшись по-імені, Ви підвищуєте шанси отримати запрошення на співбесіду.

3. Кадрові агентства (не плутати з агентствами з працевлаштування). Частина з КА публікують інформацію про вакансії в журналах, розміщують в Інтернеті на "робочих" або на власних веб-сайтах. У файлі Ви знайдете координати провідних агентств м.Києва. Взаємодію з агентством можна організувати наступним чином: 1. Переглянути веб-сайт агентства (якщо є), або зателефонувати і дізнатися про правила взаємодії з кандидатами та актуальні вакансії. 2. Відправити резюме (електронною поштою або факсом). Якщо на сайті компанії є он-лайн анкета, краще відразу її заповнити. 3. Наступного дня після відправлення резюме або анкети зателефонувати до агентства і з’ясувати майбутні дії. Краще, якщо Ви дізнаєтесь хто з рекрутерів відповідає за вакансії Вашої сфери з тим, щоб подальше одержувати необхідну інформацію та консультації спеціаліста.

4. Корпоративні веб-сайти. Цей ресурс є дуже зручним, якщо Ви знаєте в якій сфері чи компанії Ви намагаєтесь отримати роботу. Значна кількість компаній має власні веб-сайти, деякі з них - розділ "Кар’єра" чи "Вакансії". Це стосується телекомунікаційних компаній, транснаціональних корпорацій, фінансових установ. Звертаючись безпосередньо до компанії, Ви маєте додаткову перевагу за рахунок інформації про власне компанію, корпоративну культуру, кадрову політику. Ця інформація допоможе Вам при написанні супровідного листа та під час співбесіди.

5. Ярмарки вакансій, виставки, програми з набору випускників, безпосереднє звернення до роботодавця, рідні та знайомі - всі ці канали інформації є менш розповсюдженими та систематичними. Але, в цьому випадку може спрацювати "принцип Парето" - "20% зусиль призводять до 80% результатів".

І не слід забувати, що пошук роботи - це теж робота, і всі Ваші зусилля та дбайливе ставлення до процесу пошуку роботи будуть повною мірою віддячені здобуттям найкращої посади!

Продовжуємо вести бесіду про методи пошуку роботи і називати позитивні та негативні сторони кожного з них. Це має допомогти у виборі і скеровувати найефективніше пошук. Адже часу не в кожного є достатньо і треба спочатку вибрати, яким шляхом піти. Хоча ще раз повторюсь, краще усіма водночас, але... Продовжуємо розглядати наступні методи пошуку роботи, котрі рахуються найкращими і найпоширенішими. Сподіваюсь, що завдяки цим записам, кожен знайде для себе щось невідоме і цікаве і, звичайно, цей текст допоможе навчитися більш результативніше шукати роботу, що є основним завданням викладеного матеріалу.

Шукаємо роботу відвідуючи спеціалізовані заходи. До таких заходів можна віднести різні конкурси, „дні кар’єри”, „ярмарки вакансій”. Це є спеціалізовані заходи, мета яких знайти висококваліфікованих спеціалістів в потрібній сфері. Якщо ви людина, котра володіє великими знаннями, то відвідуючи такі заходи можна знайти дуже гарну роботу, головне тут показати себе, на що ви здатні, що можете.

До позитивів відносять те, що можна поспілкувати одразу ж з керівником, а процесу „пошук вакансії – відсилання резюме – співбесіда” уже немає, одразу так би мовити відбувається своєрідна співбесіда. Як бачимо, процес спрощується. А якщо не треба відсилати резюме, тоді це великий плюс для початківців. Адже студенти і молоді спеціалісти не можуть витримати конкуренції з досвідченими. На „ярмарках вакансій” це можливо, тому молодим спеціалістам потрібна особлива увага для цього способу пошуку роботи. Водночас кожен може знайти тут непогану роботу, але про це поговоримо далі.

До негативів треба віднести час. Адже на ярмарку вакансій не можна забігти на хвилину і одразу пройти співбесіду, тут треба сидіти, слухати. А щоб мати певний результат, то відвідування має бути постійне. Ніяким способом неможливо з першого разу знайти роботу, також і цим, тільки постійна віддача принесе результат, але плоди можуть бути великі, це навіть стажування, робота за кордоном в провідних світових компаніях. Але тут присутній ще один негатив, який вже згадувався в позитивах. На ярмарках вакансій більше уваги приділяється молодим спеціалістам, вони для того і організовуються, щоб допомогти молодим кадрам, а також набрати кадрів на нижчі посади. Тому досвідченим тут нічого робити. Але, в назві говорилося про різні заходи. Конкурси, наприклад, це позитиви для кожного, хто є висококваліфікованим спеціалістом, в них можуть брати участь і учні, і професіонали, кожен отримає нагороду для себе. Якщо це студент, тоді його можуть працевлаштувати на стажування в провідну фірму, якщо професіонал, виділити одразу кабінет, водночас кожен отримає нагороду.

Тут було розказано про усі найпоширеніші методи пошуку роботи. Вибирайте той, що вам більш підходить і до діла. Але якщо ви хочете досягти максимального результату, тоді потрібно водночас усіма наведеними способами шукати роботу. Це буде найефективніше і принесе результат в найближчі дні. А шукачу, для досягнення результату, потрібно прикласти лише сили і виділити по максимуму час. Головне усвідомити, що пошук роботи, це також робота і віднестися до цього треба зі всією відповідальністю. Позитиви, негативи сказані, тепер вирішуйте, вибирайте і вперед, до нової роботи. 6

Якщо людина шукає вакансію за кордоном, то основними джерелами інформації про роботу і працевлаштування можуть бути:

-          газети і журнали на іноземними мовами (іноді — спеціалізовані вітчизняні газети і журнали);

-          відповідні кадрові агентства, що займаються працевлаштуванням;

-          інтернет;

-          особисті зв'язки з іноземцями (або через родичів і знайомих).

При цьому особисті зв'язки і знайомства з іноземцями можуть бути не в кожного пошукача, а знання іноземної мови може бути на недостатньому рівні для вивчення оголошень про роботу в іноземних журналах і газетах, тому вирішити задачу пошуку роботи за кордоном і її одержання найбільш імовірно за допомогою спеціалізованих кадрових агентств. В даному випадку особливо треба пам'ятати про шахрайства роботодавців та рекрутерів.

Аналізуючи джерела вакансій, зокрема, за критеріями, описаними вище, доцільно більше довіряти державним службам, зокрема ДСЗ, повідомленням від державних організацій, ретельно аналізувати об'яви приватних підприємств та особливо обережно відноситися до працевлаштування за кордоном (а саме у тих випадках, коли певні види допоміжних послуг надаються агенством, фірмою безкоштовно - проїзд, проживання, оформлення документів тощо). Критерії оцінювання певних джерел вакансій за необхідності можуть бути доповнені особисто пошукачем. У випадку, якщо людина неодноразово проналізувала самостійно велику кількість джерел, і при цьому все ж таки не змогла знайти потрібну вакансію, їй потрібно можливо підвищити свою кваліфікацію, оволодіти новою спеціальністю, звернутися до ДСЗ.

 

2. Техніка використання джерел вакансій. Визначивши стратегію та склавши план пошуку роботи, пошукач може переходити безпосередньо до використання джерел вакансій. Для цього потрібно щоденно здійснювати аналіз певної кількості даних джерел (або аналізувати дані одного джерела) записаних, зокрема, у плані. Результати такого аналізу заносяться у щоденик пошуку роботи за пунктами, описаними у підрозділі 2.4. Одним із джерел пошуку роботи на сьогоднішній день, наприклад, можна вважати internet. У даній комп'ютерній мережі можуть бути і інші джерела: газети у електронному вигляді, різного роду довідники, окремі дані ДСЗ тощо. Розглянемо як можна використовувати це джерело.

Перший спосіб використання ґрунтується на здійсненні пошуку по всій мережі відповідно до одного або декількох ключових слів. Розширений варіант цього пошуку можна здійснювати при заповненні людиною відповідної деталізованої форми у програмі для перегляду даних у мережі. Другий - передбачає пошук відкритих вакансій за назвою компанії чи міста, в якому проживає або бажає працювати пошукач. Після використання цих двох способів доцільно відсортувати отримані вакансії відповідно до міст, рубрик, мінімальної зарплати, а також узгодити дані вільних вакансій з особистими даними. Результати занести у щоденник. Робота з іншими джерелами подібна до описаного вище; результати аналізу даних, отриманих у родичів, знайомих, по радіо, телебаченню тощо сортуються та заносяться у щоденник.

За допомогою інтернету можна також аналізувати дані довідників "Жовті сторінки України", рекламу у електронних версіях газет, а також, зокрема, опосередковано використовувати таке джерело, як ДСЗ. Техніка його використання зводиться до аналізу, сортування та занесення у щоденник пошуку роботи даних, розміщених на сервісних сторінках сайта. Аналіз потрібно здійснювати за вкладками на сайті або відповідними "сервісами":

-         «Публікації»   -   призначена   для   інформування   користувачів   про різноманітні   події,   новини,   роботу   служби   зайнятості,   ведення роз'яснювальної та консультаційної роботи тощо;

-         «Реєстрація» - для проведення реєстрації та авторизації користувачів сайта та надання їм персонального доступу до окремих сервісів сайта;

-         «Дошка оголошень» - для надання користувачам можливості обміну інформацією,  обговорення різноманітних тем,  висловлювання своїх думок, постановки питань та надання відповідей на них в рамках обговорення за певною темою;

-         «Електронний архів» - для надання користувачам можливості пошуку, вибору та перегляду різноманітних електронних документів;

-         «Опитування» - для проведення опитувань відвідувачів інтернет-сайта за   різноманітними   темами   для   збору   інформації   про   результати опитування з метою її подальшого аналізу;

-         «Передплата» - для надання користувачам можливості отримування на власну електронну поштову скриньку матеріалів розсилок, організованих адміністратором сайта, що дозволить пошукачу бути в курсі останніх надходжень;

-         «Пошук» - для надання користувачу можливості пошуку інформації, розміщеної в  інформаційних розділах Інтернет-порталу,  за певною ключовою фразою;

-          «Інформування  клієнтів  ДСЗ»  -  для  надання  користувачам  сайта інформації  про  центри  зайнятості,  підрозділи,  працівників  служби зайнятості України та регламент їхньої роботи, інформації про умови виплат матеріального забезпечення безробітним;

-          «Робота» - для надання користувачам послуг із реєстрації вакансій та інформації про можливість   проведення   сезонних   робіт   в   службі зайнятості, пошуку та підбору роботи та робочої сили, а також для надання користувачам можливості отримування на свою електронну поштову скриньку інформації про нові вакансії та нових працівників, що шукають роботу і зареєструвались в центрі зайнятості.

Підвищити ефективність техніки використання різних джерел вакансій з боку пошукача можна шляхом застосування методики активного пошуку роботи. Так, наприклад, використовуючи газету, довідник "Жовті сторінки України", інтернет пошукачу потрібно досить інтенсивно працювати з обраними джерелами. Для цього, зокрема, проаналізувавши наявну інформацію, необхідно відправити резюме роботодавцю, рекрутеру (або декілька резюме у різні організації). У листі, що супроводжує резюме, бажано написати кілька фраз подяки за його розгляд (конкретної особи) та спитати дозволу з'явитися на співбесіду. Наступного дня пошукачу обов'язково необхідно подзвонити до роботодавця та вияснити:

-          свої шанси щодо обраної вакансії;

-          всі нюанси вакансії;

-          можливість прийти на співбесіду.

Необхідно також зазначити, що на відміну від активного, пасивний пошук роботи передбачає, зокрема, просте очікування результатів на розміщені певні об'яви, запити, відправлені резюме. При цьому бажано регулярно розміщувати власні об'яви, займатися розсилкою резюме тощо.

 

3. Пошук джерел вакансій. Те, про що ми Вам розкажемо, може здатися несуттєвим, але це дасть певні знання про те, які є джерела інформації про роботу.

Щоб почати збирати інформацію про роботу, потрібно визначитись, який тип роботи Вам потрібен, її місцезнаходження і на що сподіваються роботодавці.

Для громадян, які втратили роботу і заробіток (трудовий доход), під­ходящою вважається робота, що відповідає освіті, професії (спеціальності), кваліфікації працівника і надається в тій самій місцевості, де він проживає. Заробітна плата повинна відповідати рівню, який особа мала на попередній роботі, з урахуванням її середнього рівня, що склався в галузі відповідної області за минулий місяць.

При пропонуванні підходящої роботи враховується трудовий стаж громадянина за професією (спеціальністю), його попередня діяльність, вік, досвід, становище на ринку праці, тривалість періоду безробіття.

Для громадян, які вперше шукають роботу і не мають професії (спе­ціальності), підходящою вважається робота, яка потребує попередньої професійної підготовки, або оплачувана робота (включаючи роботу тимча­сового характеру), яка не потребує професійної підготовки, а для грома­дян, які бажають відновити трудову діяльність після перерви тривалістю понад шість місяців, - робота за професією (спеціальністю), що потребує попередньої перепідготовки чи підвищення кваліфікації, а в разі неможли­вості її надання - інша оплачувана робота за спорідненою професією (спе­ціальністю).

Для громадян, які працювали не за професією (спеціальністю) понад шість місяців, підходящою вважається робота, яку вони виконували за останнім місцем роботи, а робота за основною професією (спеціальністю) може бути підходящою за умови попередньої перепідготовки чи підви­щення кваліфікації з урахуванням потреб ринку праці у цій професії (спе­ціальності).

У разі неможливості надання громадянинові роботи за професією (спеціальністю) протягом шести місяців безробіття підходящою вважа­ється робота, яка потребує зміни професії (спеціальності) з урахуванням здібностей, здоров'я громадянина і колишнього досвіду, доступних для нього видів навчання та потреб ринку праці у цій професії (спеціальності).

При зміні громадянами професії (спеціальності) за направленням державної служби зайнятості підходящою вважається робота як за новою, так і за попередньою професією (спеціальністю) за останнім місцем ро­боти.

Таким чином, першим кроком в успішному пошуку роботи є прийняття рішення про те, яка робота Вам потрібна і чи відповідає їй Ваша кваліфікація. Слід шукати відповіді на запитання: що я можу робити добре і що я насправді хочу робити? У список робіт, які Ви можете виконувати, включіть ту, якій Ви навчались, ту роботу, яку Ви вже виконували, і ту, яка Вам подобається.

Роздуми такого плану дадуть додаткову інформацію про різні типи роботи і про те, наскільки вона Вам може підійти.

Корисними можуть бути і консультації з цього приводу. Можливо, Вам доведеться зараз, враховуючи стан сучасного ринку праці, змінити вже набуту професію, бо Ви не зможете з нею влаштуватися на роботу. Отож: не зайвим буде перевірити, чи заново обрана професія підходить Вам і наскільки.

Консультація про роботу - це комплекс заходів, які включають тестування на професійні інтереси та нахили, а також видачу інформації та порад відносно конкретної роботи.  Таку консультацію Ви можете одержати безкоштовно в центрі зайнятості.

Після того, як Ви вибрали роботу, якою збираєтесь зайнятися, Ви починаєте робити перші кроки до здійснення цього. Одним з перших кроків є збір інформації про робочі місця, що становлять для Вас інтерес.

 

4. Пошук роботи за допомогою преси. Джерелом вакансії може бути будь-яка особа чи організація, яка може запропонувати Вам роботу. Це означення передбачає, що джерело вакансій - це не тільки вакансії, що рекламуються, але багато інших. У свою чергу це піднімає питання про здійснення пробних телефонних дзвінків, тобто тих дзвінків, які дають змогу з'ясувати, чи насправді є на підприємстві вакансії, чи ні. Необхідно пам'ятати, що більшість вакансій не рекламуються.

Джерелами пошуку інформації про вакантні робочі місця та ва­кантні посади можуть бути:

-   вакансії, які рекламуються в газетах: місцевих, щоденних, щоти­жневих, державних та інших;

-    центри зайнятості, які отримують певну кількість вакансій щоти­жня;

-       приватні агентства;

-       газети, які висвітлюють заснуванняй нових підприємств;

-       друзі;

-       колишні співробітники;

-       родичі;

-       довідник "Жовті сторінки ";

-       довідники місцевих компаній;

-       відкриті очі та  вуха, які помічають та прислуховуються до ін­формації про нові підприємства.

Можливо, це не зовсім повний перелік шляхів одержання інформації. Усі вони різні за своєю ефективністю. Так, за результатами опитувань в США встановлено процент людей, які знайшли роботу тим чи іншим шляхом. Найвищі показники мають такі джерела пошуку:

-     звернення до роботодавця - 34,9%;

-     звернення до друзів, знайомих - 26%;

оголошення в газетах - 13,5%. Розглянемо детальніше кожне з них.

Преса (газети, журнали, спеціалізовані видання (рекламні додатки до них тощо), радіо, телебачення доводять до споживачів багато інфор­мації про можливості працевлаштування. Із всіх цих багатющих пропо­зицій не всі заслуговують Вашої уваги.

Не звертайте уваги на ті, в яких:

-   без значних зусиль з вашого боку гарантують отримання високого заробітку; „прибуткова, не конкретизована робота"; надомна робота з високим заробітком тощо;

-   замість повної поштової адреси, інших контактних даних, зазначена
а/с (абонентська скринька у поштовому відділенні).

Варті уваги оголошення, де в пропозиціях працевлаштування кон­кретно обумовлюються зміст та характер роботи, розмір заробітної плати, назва фірми, телефон, адреса.

Рекомендуємо користуватись публікаціями про:

-      нові підприємства, які відкриваються чи переїжджають у Вашу місцевість;

-      розширення  підприємств,   відкриття  дочірніх   підприємств   або філіалів тощо.

Також у пресі Ви можете розмістити свої оголошення, резюме про пошук роботи. Зробіть це без надмірної скромності, але і без пе­ребільшення своїх можливостей. Формулюйте свою мету якомога конкретніше. Наприклад, „шукаю роботу юрисконсульта". Стисло повідомте про себе те, що підтверджує Ваші можливості виконувати дану роботу. Наприклад, „освіта вища, маю досвід подібної роботи 5 років, володію комп'ютерними програмами". Писати потрібно лише про те, що допоможе виконати роботу, на яку Ви претендуєте. Решту даних, таких, як вік, знання мов, наявність прав водія тощо потрібно перелічити у тому випадку, якщо вони можуть бути корисними у виконанні роботи, яку Ви хотіли б.

Пошук роботи за допомогою преси. Багато хто вважає, що найкраще щось купити, продати чи знайти роботу це за допомогою преси. Таке світобачення актуальне і правильне тому, що колись тільки силою преси можна було максимально ефективно цього досягти. Час звичайно минув і з’явилися інші, ще більш актуальні способи бути проінформованим, але газети були і лишились. Багато компаній користуються пресою і надалі і вважають цей спосіб не відгуком давнини, а реальною можливістю знайти спеціалістів. Тому, шукати роботу, читаючи газети, дуже гарний спосіб працевлаштуватися.

До позитивів пошуку роботи через газету належить те, що Інтернет ще не в кожного в квартирі є в країнах колишнього союзу, а газету дозволити може кожен. Через те, що кількість читачів величезна, тому можливо знайти непогані вакансії і підібрати потрібну для себе. А те що газету може купити кожен і говорить саме за себе. Крім того, якщо газета спеціалізується тільки по пошуку роботи, то усі читачі, яких зацікавило це видання, потребують роботу.

Негативи звісно теж є. Інформація, яку знаходимо на сторінках періодичних видань дуже швидко старіє. Тому купувати газету треба в перший день, пошук роботи по оголошеннях теж потрібно починати відразу. До середини тижня головні вакансії стають вже не актуальні, адже велике коло читачів, які теж в пошуку. Ще, газети містять не перевірену інформацію. Оголошення з газети, це не вакансії кадрових агентств, які перевірені, хоча не все так погано в газетах.

 

5. Пошук роботи за допомогою всесвітньої мережі інтернет. Пошук місця роботи за допомогою Інтернету останнім часом набуває популярності. Це досить перспективний, реальний шлях отримати цікаву високооплачувану роботу.

На відповідних сайтах Інтернету досить часто розміщується інформація про потребу в працівниках. Користуйтесь нею, пропонуйте свої послуги, направляйте резюме (бажано через Інтернет), телефонуйте, ведіть переговори відносно свого працевлаштування. Тут Ви можете розмістити і своє резюме (оголошення) про пошук роботи.

Інтернет дозволяє дуже швидко і зручно шукати нову роботу. Інформаційні технології все більше і більше набувають попиту, тому стали уже невід’ємною частиною життя. За допомогою спеціалізованих сайтів, можливо навіть за кілька хвилин знайти потрібні для себе вакансії, а далі потрібно лише розіслати свої резюме через той же самий Інтернет і чекати результатів. Навіть саме спілкування роботодавця та працешукача здійснюється через Інтернет, електронну пошту, що також зручно і швидко. В наш час переглядати поштові ящики можна навіть їдучи чи ідучи по вулиці, через мобільний телефон, тому ви завжди на зв’язку з „всесвітньою павутинкою”.

До позитивів можна віднести велике поширення інформаційних технологій. На сайті по пошуку роботи щодень міститься по декілька десятків і навіть сотень тисяч вакансій, тому вибір тут завжди є величезний. Зрозуміло, що вони в різних сферах і з різних міст, але знайти декілька, котрі підходять вам, можливо, а проглянувши кілька десятків вакансій, дуже легко знайти такі, які підходять вам (а на деякі професії і кілька тисяч, які повністю підійдуть). Сміливо можна сказати, що в Інтернеті на кілька порядків більше вакансій, ніж в паперових періодичних виданнях. Ще, до позитивів, можна залічити те, що за перегляд вакансій в Інтернеті, не треба платити гроші. Газети, папір, він коштує, а перегляд в Інтернет безкоштовний. Звісно треба платити за сам Інтернет, але хто їм користується, той і так платить за нього, крім того, на роботі уже скрізь є Інтернет і він безкоштовний для працівників. Тому, хто працює, може щодня переглядати ринок праці для кращої постійної орієнтації у ньому. Негативи існують і на цьому поприщі вакансій. Перше, щоб користуватися Інтернетом для пошуку роботи, потрібно постійний доступ до нього, інакше це не дасть потрібних результатів. Другим важливим негативом, є те, що не завжди усі вакансії перевіряються. І на багатьох сайтах пошук собі роботи, це є лише трата часу, ефект з пошуку роботи буде дуже низький. Треба вибирати кращі сайти для пошуку роботи, тільки вони дадуть найефективніший результат.

 

6. Пошук роботи шляхом безпосереднього звернення до компаній. Мета використання цього джерела полягає в систематизації списку своїх особистих контактів (друзів, родичів, колишніх співпрацівників тощо), які можуть забезпечити інформацією про вакансії.

Друзі, знайомі та люди, з якими Ви зустрічаєтесь, можуть:

-    знати про певні відкриті робочі місця;

-     погодитись повідомити Вас, якщо в них буде інформація про вакансії;

-    знати людину, яка залишає роботу;

-     знати певні підприємства чи організації, до яких буде слушним звернутись;

-     мати інформацію про підприємства, які переїжджають у місцеві райони, чи підприємства, які розширюють свою діяльність.

Люди,   що   працюють   в   організаціях,   в  яких   Ви   зацікавлені, можуть:

-     знати про вакансію на своєму підприємстві;

-     знати людей, які залишають своє підприємство;

-     домовитись про Вашу зустріч з директором чи менеджером;

-     в разі якщо підприємство планує підбирати нові кадри, повідо­мити директора чи менеджера про Вашу кандидатуру;

-    передати директору чи менеджеру Ваше резюме.

Той, хто тільки-но почав працювати на новому підприємстві, міг:

-    нещодавно стикатися з підприємством чи організацією, яка про­понувала вакансію для людини Вашої кваліфікації.

Близькі друзі чи родичі можуть:

-    запитати своїх знайомих, чи знають вони про будь-які відкриті вакансії.

Той, хто працює в тій самій області, в якій працюєте Ви, може:

-    взяти копії Вашого резюме та запропонувати їх особам, які мо­жуть бути в них зацікавлені.

Інші люди, які шукають роботу, могли:

-     знати або чути про вакансії, які їх не зацікавили;

-     стикатися з вакансіями, яких шукаєте Ви.

Необхідно пам'ятати, що місце працевлаштування часто можна

знайти за допомогою особистих контактів, тому їх слід використовувати

якомога повніше. У зв'язку з цим Вам потрібно мати на увазі два моменти:

1. Потребу підтримувати зв'язки з якомога більшою кількістю людей. Це можна здійснити за допомогою:

-     зустрічей з друзями та знайомими в клубах, магазинах тощо;

-     намагання допомогти один одному в робочому клубі у знаход­женні робочого місця;

-     постійних контактів (телефонні дзвінки, листи) з людьми, які мо­жуть допомогти, але з якими Ви рідко зустрічаєтесь. Це можуть бути колишні колеги чи знайомі, які мешкають в інших частинах країни тощо.

2. Особисті контакти самі по собі діяти не будуть, тому Вам потрібно докласти зусиль для отримання результатів. Досягти це можна таким чином:

а)    Ви повинні заздалегідь спланувати, про що і як Ви будете просити людей;

б)    Ви повинні бути конкретним, щоб Ваші знайомі мали чітке уявлення про:

-     ті види роботи, які Ви шукаєте;

-     Ваші вміння, досвід та навички;

-     те, яким чином Ваш знайомий може допомогти Вам;

в)   Ви повинні з'ясувати всі деталі про запропоновану Вам роботу:

-      назву та адресу підприємства;

-      як зв'язатись з відповідальною особою;

-      той тип роботи, яким вони займаються;

г)    Ви повинні бути приємним та дружелюбним у стосунках, але Вам не слід набридати своїми проханнями.

Пошук роботи методом безпосереднього звертання до компаній. Цей спосіб багато людей вважають поганим, але багато і найкращим. До позитивів можна віднести те, що ви самі робите вибір з ким вам спілкуватися. Якщо ви гарний спеціаліст, до ваша настирність справді дасть належні плоди і знайшовши роботу, вона буде саме та, яку ви хотіли. Інші способи такого стовідсоткового результату не дають. Звертаючись безпосередньо до керівників організацій в котрих ви хотіли б працювати це пошук тільки в тих місцях, котрі вам дуже подобаються, а значить що „на щось” ви не тратите свого часу, котрий такий цінний.

Негативи мабуть зрозумілі і так. Спочатку треба зробити аналіз організацій, вибрати найкращу для вас „кандидатуру”. А тоді спрямувати усі дії на знаходження в даній компанії місця. А це може дуже довго проходити. Цей спосіб це важка робота, тому кожному треба самому вирішувати чи потрібно це вам, така праця. Результат передбачити неможливо, тому може й статися, що ви пів року просто втратите на шукання міфічного місця роботи. Вирішувати кожному самостійно, але пам’ятайте, ”хто не ризикує, той не п’є шампанське”.

 

7. Пошук роботи за допомогою спеціалізованих організацій. Центри зайнятості. Спробуйте влаштуватися на роботу через своїх знайомих, друзів, членів сім'ї або родичів, колишніх колег по роботі та навчанню. Розкажіть їм про роботу, яку Ви шукаєте. Можливо, підприємству чи фірмі, де вони працюють, потрібні працівники, або серед них є той, у кого знайомий знайомого... Це досить перспективний, реальний шлях пошуку місця роботи. Чим більше людей будуть знати про Вашу проблему та запити, тим швидше вона знайде своє вирішення. Використовуйте також випадкові та ситуативні знайомства. Будьте відкриті, тактовні та дружелюбні у спілкуванні, але не набридайте своїми проблемами.

Звертайтесь до районних центрів зайнятості міського центру. В них Ви зможете отримати дані про потребу в працівниках на ринку праці; іншу інформацію про послуги та допомогу, яку вони надають громадянам у зв'язку з пошуком роботи та соціальним захистом від безробіття.

Систематично слідкуйте за інформацією про вакансії, яка розмі­щується на стендах у приміщеннях центрів, відвідуйте ярмарки вакансій та інші масові заходи, які організовують та проводять центри зайнятості. Користуйтесь інформаційним бюлетенем центру „Новини працевлашту­вання" та самостійним підбором місця роботи через комп'ютери, вста­новлені в секторі самостійного пошуку роботи.

 

7.1. Порядок взаємодії з державною службою зайнятості. Послуги державної служби зайнятості. Згідно з чинним законодавством Державна служба зайнятості надає громадянам:

-     консультативно-інформаційні послуги з питань законодавства про страхування на випадок безробіття та законодавства про зайнятість населення (в тому числі і через газету „Новини працевлаштування");

-   сприяє в підборі місця роботи шляхом:

а)    використання   єдиного   автоматизованого   банку   даних   про потребу підприємств, організацій та установ міста в працівниках;

б)    розміщення даних про потребу в газеті „Новини працевлашту­вання", на спеціалізованих стендах та в комп'ютерах,  для самостійного пошуку роботи, встановлених в приміщеннях центрів зайнятості;

в)  проведення „ярмарок вакансій", днів відкритих дверей,     кон­курсного підбору претендентів на роботу за замовленням роботодавців;

г) участі в бронюванні робочих місць особам, які потребують соціального захисту;

-   надання дотацій роботодавцям для створення додаткових робочих місць тощо;

-    надання   профорієнтаційних   послуг,   у  тому  числі   профдіагностичних;

-    підвищення   конкурентоспроможності   на   ринку   праці   через направлення на професійну підготовку або перепідготовку, підвищення кваліфікації; участі в організації та фінансуванні тимчасової зайнятості на оплачуваних громадських роботах;

-    одноразової виплати допомоги по безробіттю для організації безробітним власної справи;

-    реєстрування  осіб,  що  шукають  роботу,  надання  комплексу соціальних послуг, передбачених законодавством;

-    сприяння в наданні додаткових гарантій особам, які потребують соціального захисту;

-    встановлення статусу безробітного, реєстрування безробітних та надання їм:

а) допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової виплати для організації безробітним підприємницької діяльності;

б)     матеріальної   допомоги   (стипендії)   на   період   професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітного;

в)   матеріальної допомоги по безробіттю, одноразової матеріальної допомоги безробітному та непрацездатним особам, які перебувають на його утриманні;

г)   допомоги на поховання у разі смерті безробітного або особи, яка перебувала на його утриманні.

Для реєстрації Вам необхідно надати в службу зайнятості:

-      паспорт;

-      трудову книжку;

-      у разі потреби - військовий квиток, документ про освіту. (Окремі категорії громадян під час реєстрації повинні пред 'явити й інші документи).

Звертаючись до районного центру зайнятості за місцем проживання (прописки), Ви маєте можливість скористатися послугами сектора само­стійного пошуку роботи, у тому числі ознайомитися з даними про потребу в  працівниках  на ринку  праці  міста,  розміщених  на  спеціалізованих стендах та в комп'ютерах для самостійного пошуку роботи.

 

7.2. Порядок надання послуг в районних центрах зайнятості. Слід пам'ятати, що згідно з Єдиною технологією обслуговування незайнятого населення (ЄТОНН) в районних центрах зайнятості міста діють сектори:

-   довідково-консультативний - надає інформацію про послуги Служби зайнятості;

-   сектор самостійного пошуку роботи - самостійний підбір місця роботи;

-   проінформувальний сектор - з'ясування перспективи зайнятості та можливостей профнавчання, профорієнтаційні послуги, профдіагностика;

-    реєстраційно-приймальний сектор - реєстрація громадян, які шукають роботу, підбір місця роботи за допомогою спеціаліста служби зайнятості, визначення можливостей одержання соціальних гарантій;

- сектор активної підтримки безробітних - навчання стратегії та тактиці пошуку роботи, профконсультації, профнавчання, участь у громадських та сезонних роботах, сприяння щодо організації підпри­ємницької діяльності.

Зверніть увагу на особливості реєстрації та надання послуг і гарантій особам, звільненим з роботи на підставі ст. 40 п. 1 КЗпП України, „чорнобильцям", військовослужбовцям, які звільнені в запас, випускникам учбових закладів, неповнолітнім тощо.

Одноразова допомога для організації підприємницької діяльності. Безробітним, яким виповнилося 18 років та які не можуть бути працевлаштовані  у зв'язку з  відсутністю  на ринку праці  підходящої роботи, за бажанням, допомога у зв'язку з безробіттям може виплачу­ватися одноразово для організації ними підприємницької діяльності.

Умови та порядок одноразової виплати допомоги у зв'язку з безробіттям.

Розмір одноразової допомоги у зв'язку з безробіттям визначається, виходячи з установленого конкретному безробітному розміру цієї допомоги та періоду, за який вона виплачується.

Надається безробітному в установленому законодавством порядку за умови позитивного висновку про їх професійну здатність до підприєм­ницької діяльності та відповідну професійну підготовку.

Приватні кадрові агентства. Вони поділяються на основні групи:

-      агентства, які беруть плату з підприємств, для яких підбирають працівників (бажано надавати перевагу таким);

-      агентства, які надають платні послуги громадянам. Увага!!!

Звертаючись до агентств, будьте уважні:

-    проконсультуйтесь у знайомих, які вже користувались тим чи іншим агентством, їх враження про результативність звернення;

-   зверніть увагу на обладнання офісу, на тести та анкети, які Вам пропонують   оформити,   на   форму   одягу   працівників,   рівень   обслуговування тощо;

-    особливо уважними будьте при звертанні до агентств, які пропонують роботу за кордоном. Обов'язково перевірте наявність у них ліцензії Міністерства праці та соціальної політики на таку послугу;

-      при зверненні до агентств майте на увазі, що вони не дають гарантій  як  відносно  строків  пошуку  для  Вас   місця  роботи,   так  і працевлаштування взагалі.

У даний час у місті діє значна кількість агентств з працевлаштування.

До інших джерел вакансій молена віднести таки А. Оголошення в транспорті, вітринах та біля прохідних, у вікнах, на дошках оголошень тощо, на зупинках громадського транспорту, в інших людних місцях.

Позитивне - практично без зусиль з Вашого боку Ви отримаєте інформацію про можливе місце роботи.

Негативне - в такий спосіб рекламують, як правило, тимчасову та малооплачувану роботу; часто інформація, розміщена на них, застаріла або не відповідає дійсності.

Б. Спеціалізовані підрозділи з працевлаштування (біржі, агентства тощо) молоді, жінок, військовослужбовців, громадян з обмеженими можливостями.

В. Підрозділи з працевлаштування в учбових закладах.

Г. „Вільний пошук" - планомірне систематичне відвідування або телефонування до підприємств і організацій, робота в яких могла б бути для вас придатною. В організаціях, що вас зацікавили, завжди залишайте своє резюме, анкетні дані, адресу і телефон.

Будьте уважні, користуючись запрошенням на роботу на вулицях, переходах та станціях метро.

Систематизований запис джерел вакансій. Необхідно записувати всі джерела вакансій, з якими Ви кожного дня стикаєтеся. З цієї інформації потрібно розробити систематизоване джерело, яке допоможе організувати та передивитися підхід до пошуків роботи, включаючи заходи, які за цим слідують.

Пам'ятайте:

Ефективний пошук місця роботи потребує планування. Визначте та складіть:

 

7.3. Робота з кадровими агентствами. Чим гарний цей спосіб пошуку роботи, так це тим, що усіма сто­млюючими діями (тобто дзвінками потенційним роботодавцям, уточ­ненням дат співбесід тощо) замість Вас займаються добрі дядьки й тітки з агентств із працевлаштування. Зрозуміло - за Ваші гроші. Вони, звичайно, бувають надзвичайно ввічливими й тактовними людьми (як і всі платні дя­дьки й тітки), уважно розпитують Вас, записують всі Ваші дані, беруть Ваше резюме, після чого відправляють Вас на співбесіди до потенційних роботодавців.

Кадрові агентства бувають двох типів - тільки із вступним внеском або, крім цього, з відрахуванням якихось відсотків від Вашої першої зарплати. Від перших краще триматися подалі. Справа в тому, що більше половини з них не соромляться займатися банальним шахрайством. У цьому випадку після того, як Ви заплатите свої гроші, інтерес до Вас із боку працівників агентства миттєво зникає. У найкращому разі Вам організують яку-небудь співбесіду, свідомо знаючи, що дана вакансія Вам не підходить. У результаті гроші з Вашої кишені благополучно й на цілком законних підставах перекочують в агентство, а Ви, успішно проваливши співбесіду, залишитеся біля розбитого корита. І хоча, за умовою договору, агентство зобов'язане працювати з Вами до повного працевлаштування, найімовірніше, після описаного випадку його працівники назавжди зник­нуть із Вашого обрію. Ще Вам можуть підсунути координати фірм, узяті з оголошень у звичайних друкованих виданнях, так ще й дво-тримісячної давнини. Вам доведеться самому зв'язуватися за отриманими телефонами, половина з яких виявиться фіктивними. У гіршому ж випадку Вам просто будуть постійно морочити голову („у цей момент немає підходящих вакан­сій") - доти, доки Ви не плюнете на витрачені гроші й не забудете до них дорогу.

Із другим типом кадрових агентств ситуація набагато краща. Після того, як Ви підпишете договір, приготуйтеся до щоденних атак вакансіями. Співробітники таких агентств, як правило, проявляють більшу активність (воно й зрозуміло: адже комісійні - те з Вашої першої зарплати хочеться одержати). Ваше завдання - фільтрувати одержувані пропозиції. І ще: не піддавайтеся на провокації - у цих агентствах теж люблять умовляти кандидатів, навіть свідомо знаючи, що дана пропозиція Вам не підходить. Справа в тому, що, по-перше, менеджери в кадрових агентствах не завжди розбираються в тонкощах Вашої професії, а по-друге, їхня головна мета -швидше зняти з Вас відсоток за майбутню роботу.

Багато кадрових агентств, крім працевлаштування, пропонують додаткові послуги на платній основі. Наприклад, Вам можуть порадити пройти консультацію у психолога або запропонують „професійно скласти Ваше резюме". З першою порадою можна погодитися, а від другого краще відмовитися - навіщо платити гроші за те, що цілком можна зробити само­стійно? До того ж, зрозуміло, що краще чим Ви самі, Ваше резюме не на­пише ніхто. Плата за ряд послуг, наприклад, тиражування резюме або його масове розсилання, цілком виправдана, якщо, звичайно, не перевищує до­ступних для Вас меж. Але вкрай обережно варто ставитися до агентств, що вимагають значної плати за такі невизначені речі, як „консультації із профорієнтації" або різні курси навчання „з наступною гарантією праце­влаштування". Пам'ятайте - єдине, що можна гарантувати в працевлашту­ванні, так це повна відсутність яких-небудь гарантій.

Ще на ринку працевлаштування працюють так звані рекрутингові фірми. Від кадрових агентств вони відрізняються тим, що для здобувачів їхні послуги звичайно безкоштовні - підбір кадрів оплачують роботодавці. Однак не поспішайте радіти. Такі фірми дуже піклуються про свою репу­тацію, тому часто бувають надто розбірливими і примхливими стосовно кандидатів. Звичайно, це не означає, що в рекрутинговій фірмі з Вами просто не захочуть розмовляти. Ваше резюме вони, найімовірніше, візьмуть у будь-якому разі, от тільки численних запрошень на співбесіди після цього не чекайте. У рекрутингових агентствах, як правило, орієнту­ються на підбір керівних кадрів або фахівців високої професійної кваліфі­кації, „продавати" які дуже вигідно. А оскільки робота з пошуку потріб­ного фахівця гарантовано оплачується, то вивченням і перевіркою кан­дидатів вони займаються досконало, без суєти й поспіху.

Процедура складається з кількох етапів. Спочатку кандидатів відбирають за їхніми резюме. Потім з'ясовують за телефоном відповідність реальних знань і досвіду, зазначених в автобіографії. Для цього задають різні хитрі й несподівані питання (що-небудь на зразок „Як звали коня Олександра Македонського?" - якщо потрібно визначити рівень вашої загальної освіченості). Потім 20-30 кандидатів, чиї резюме відповідають вимогам роботодавця, заповнюють анкети агентства й проходять співбесіду з фахівцем - рекрутером. Із всієї групи цей фахівець підбирає трьох - п'ятьох - найбільш гідних, на його думку, яких рекомендує майбутнім роботодавцям.

Рекрутингові фірми відбирають тільки тих кандидатів, які найкраще відповідають всім вимогам замовника. У більшості випадків рекрутерів цікавлять претенденти, що домоглися більших професійних успіхів, зі стабільним послужним списком і відсутністю „білих плям" у трудовій біогра­фії. Якщо Ви щасливий власник усього перерахованого вище - Вам там бу­дуть дуже раді. Всі інші можуть розслабитися.

 

7.4. Хто такі хедхантери і що їм від Вас потрібно? Всі фірми, що займаються працевлаштуванням, у більшому або меншому ступені займаються й хедхантингом (букв, переклад з англ. -„полювання за головами"). Хедхантинг - це активний пошук у середовищі потенційних кандидатів, просто кажучи, переманювання висококласних працівників з однієї компанії в іншу. Він містить у собі збір даних про професіоналів зі сфери, що цікавить, бізнесу, сховане спостереження за їхньою кар'єрою, успішністю, психологічними особливостями поводження й, зрозуміло, сам процес „спокушення" - вплив на процес рішення перемінити компанію або роботу.

Про етичність таких дій говорити не хочу й не буду. Скажу тільки, що хедхантери, знову ж таки, полюють тільки за успішними й високо-професійними фахівцями (безробітні або вчорашні студенти їх не цікавлять). Вони воліють працювати тишком і залишатися в тіні, покладаючись при підборі кандидатів на власні зв'язки й можливості. Буває, що роботодавець сам показує пальчиком на людей або фірму, у чиїх співробітниках він зацікавлений. Але найчастіше хедхантери самі підшу-ковують кандидатів, що відповідають запиту. Так що, якщо один раз у Вашім офісі пролунає телефонний дзвінок і добре поставлений оксамитовий голос зі слухавки вкрадливо запитає Вас, чи не хотіли б Ви змінити місце роботи, знайте - Вас намагається „зачепити" хедхантер. Такий дзвінок обов'язково повинен потішити Ваше „Я" - він свідчить, що Ви дійсно класний професіонал.

Іноді хедхантери застосовують обхідний маневр. Телефонують, представляються й тактовно цікавляться: не могли б Ви, як досвідчений і висококласний фахівець, порекомендувати кандидатуру на таку-то посаду при такій-то зарплаті? Психологічно це виправдано. Адже якщо сказати прямо про причини дзвінка - людина може злякатися: дзвонять йому на роботу, а пропонують іншу... А раптом це шеф його перевіряє таким хит­рим способом? А коли просиш порекомендувати, - зовсім інша справа. Ре­комендації в нас дає із задоволенням кожний! Якщо вакансія зацікавила, людина сама потім вийде на контакт за залишеним телефоном.

Однак не поспішайте приймати отриману пропозицію, навіть якщо вона здасться Вам суперпривабливою. Не кваптеся погоджуватися -хедхантери люблять м'яко стелити... Уважно проаналізуйте пропозицію з позиції людини, що може собі дозволити вибирати. Виділіть сильні сторони пропонованої посади, спробуйте визначити й мінуси від можливої зміни місця роботи. Предметом аналізу може бути все, що завгодно -рівень посади в загальній ієрархії компанії,  функціональні обов'язки, особистість безпосереднього керівника, психологічний клімат у колективі, місце розташування офісу, компенсаційний пакет, кар'єрні перспективи й багато чого іншого - чим більше, тим краще. Прагнете виторгувати для себе найкращі умови, пам'ятайте: раз Вами активно цікавляться, значить Ви їм потрібні. Це вони зацікавлені у Вас, а не навпаки. Тому не бійтеся небагато повередувати і покачати права - це принесе Вам додаткові дивіденди.

Не забудьте письмово оформити всі домовленості з хедхантерами й зі своїми майбутніми роботодавцями. Всі професійні хедхантингові агентс­тва підписують гарантійні листи із замовниками. У них вписуються усі права, обов'язки, штрафні санкції на випадок невиконання зобов'язань. Обов'язково вимагайте складання подібного гарантійного листа й з Вами: зарплата - така-то, машина - така-то, плюс яхта й особняк на узбережжі французької Рів'єри...