Тема
9. Як втриматися на робочому місці
1. Передумови укладення трудового
договору.
2. Поради перед початком роботи.
3. Ваш перший день на роботі.
4. Як нас перевіряють роботодавці.
1
Передумови укладення трудового договору. Отже, Ви мужньо і вміло пройшли всі етапи пошуку
роботи, отримали пропозицію влаштуватися на роботу. Таку пропозицію рідко
роблять наприкінці співбесіди. Швидше Ви отримаєте її через один-два тижні
потому. Радощам Вашим немає меж, і це зрозуміло, проте не впадайте в ейфорію.
Привітайте себе з успіхом і „озирніться", тим більше, якщо Вам повідомили
про Ваш успіх при завершенні інтерв'ю і запропонували вийти на роботу вже
завтра. Ще раз зважте, чи влаштовують Вас умови роботи. Звісно, коли Ви вкрай
обмежені в коштах, Вашим родичам потрібні гроші на лікування, то капризувати не
доводиться. Але пам'ятайте, Ви завжди маєте право відмовитися від запрошення на
роботу, навіть якщо раніше наполегливо добивалися одержання даної посади. Вас
може влаштовувати зарплата, але витрачати щодня кілька годин на дорогу для Вас
може виявитися неприйнятним. Мова йде про те, як Ви проживете черговий відрізок
свого життя, і ніхто не вправі вказувати, та й радити Вам, як саме це зробити.
Лише Ви відповідальні за своє життя, і лише Вам приймати рішення.
Радимо Вам оцінити ситуацію за
такими складовими:
власне робота;
можливості кар'єри;
заробітна плата, переваги й пільги.
Власне робота:
1. Вас
дійсно приваблює виконання функціональних обов'язків на даній роботі?
2. Ви
впевнені, що через місяць або рік такої роботи не розчаруєтеся в ній і вона не
почне Вас пригнічувати?
Чи узгоджуються перелік Ваших
обов'язків, рівень службових повноважень і Ваші професійні навички з
поставленими перед Вами задачами?
Чи комфортні для Вас умови роботи та
наскільки вони сприяють виконанню Ваших службових обов'язків?
Чи вважаєте Ви, що зможете
співпрацювати з майбутнім начальником і колегами?
Чи вимагає Ваша робота істотних змін
у Ваших ритмах та звичках (багато часу на дорогу, ненормований робочий день,
пересадки в переповненому транспорті, значні транспортні витрати тощо).
Можливості кар'єри:
1. Наскільки дана робота відповідає
Вашим кар'єрним прагненням? Вона їм сприяє, заважає, взагалі не впливає на них?
Чи може, робота потрібна Вам як проміжний етап, трамплін для майбутньої
кар'єри?
Наскільки Ви зацікавлені у сфері
діяльності даної організації та її успіхах?
Які перспективи службового росту для
Вас в даній організації і сфері діяльності на найближчі роки?
Заробітна плата, переваги та пільги:
1. Чи
дозволяє сумарний дохід на даній посаді компенсувати Ваші місячні витрати?
2. Які
суми за аналогічну роботу виплачуються в інших аналогічних організаціях?
3. У
випадку бажання і необхідності чи
можлива робота за сумісництвом?
Як співвідноситься сумарний дохід на
цій посаді з доходам на попередніх місцях роботи?
Чи забезпечують умови роботи і
соціального забезпечення належне медичне обслуговування?
Чи існують додаткові пільги: дитячий
садок, санаторні путівки, оплата підвищення кваліфікації чи професійної перепідготовки,компенсація
транспортних витрат? Яка тривалість відпустки тощо.
Продумавши відповіді на перераховані
й аналогічні питання, Ви вирішуєте, чи звертатися Вам знов до керівництва
організації з метою зміни попередніх домовленостей щодо умов роботи. Чи можливо
взагалі так вчинити з етичних міркувань та через побоювання розгнівати
роботодавця? Так, можливо. Для людини, що поважає себе, домовлятися про більш
вигідні умови завжди доречно. На те й існує ринок праці. До того ж у Вас на
руках певні козирі для цього. Адже організація обрала саме Вас із загалу
конкурентів, вона у Вас заінтересована, і даним фактором можна делікатно
скористатися. Очевидно, що домовлятися про поліпшення умов роботи доречніше до
ухвалення наказу про прийом на роботу, а не після його підписання. Торкаючись
питання щодо початкового рівня зарплати, Ви маєте використати два основних
твердження:
ринкова вартість Вашої роботи
істотно перевищує суму, запропоновану організацією;
- пропонований Вам початковий рівень
значно нижчий за той, що Ви одержували на колишньому місці роботи.
Подібні аргументи особливо доречні
для приватних організацій. Для держбюджетних організацій часто існують вилки
нижнього і верхнього рівня оплати праці на конкретній посаді. Ваша задача -
обґрунтовувати свої вимоги щодо оплати за верхньою планкою.
Намагайтеся, якщо це можливо і
передбачено статутними документ-тами організації, отримати письмове
повідомлення про прийом на роботу, в якому зазначено всі деталі Вашого
трудового договору, контракту або домовленостей з питань обов'язків, оплати,
тривалості та типу робочого дня, соціальних пільг та інших важливих для Вас
питань. Аналогічні питання мають бути зазначені і в трудовому договорі з
будь-яким роботодавцем, що є юридичною чи фізичною особою.
2
Поради перед початком роботи. Будьте
оптимістично настроєними та
доброзичливими. Ваше сьогоднішнє становище
є результатом певного життєвого
шляху та Ваших життєвих переконань. Тому полюбіть і „благословіть"
усе на цій роботі: людей, які сидять поруч, кімнату, де Ви працюєте, меблі, що
її заповнюють. Спокійно сприймайте певну відстороненість Ваших колег у перші
дні роботи. Адже вони вже виробили стереотипи поведінки між собою, а чого
чекати від Вас - поки що не знають. Будьте доброзичливими, спокійними та
ненав'язливими, ввічливо дякуйте за кожну допомогу чи пораду, і ці люди
приймуть Вас до свого кола;
під час знайомства з
майбутніми колегами намагайтеся спочатку запам'ятати, а коли
випадає нагода, записати собі їхні імена.
Щоб запам'ятати нові імена, в момент
знайомства будьте уважними: повторіть вголос ім'я людини, з якою Вас
знайомлять, а також подумайте про знайому Вам людину, яку звуть так само.
Обов'язково вивчіть усі нові
імена і завжди
вживайте ім'я людини
під час звертання: кожному це
приємно;
інколи нову людину, яка приходить на
підприємство, дехто з працівників бере „під своє крило". І зазвичай
характеризує психологічну атмосферу в організації, оцінює особисті риси всіх
працівників тощо. Як би не було спокусливо від самого початку все з'ясувати,
завжди зупиняйте такі розмови: Ви ще матимете час до всього приглянутися
самостійно.
Не тільки спочатку, а й взагалі
ніколи не обговорюйте особистих рис своїх колег (а надто керівників) за їх
спинами і не нарікайте на них. А якщо це роблять у Вашій присутності, то
впевнено зупиняйте такі розмови;
у перші дні роботи Ви маєте чітко
з'ясувати, якими є Ваші функціональні обов'язки і хто є Вашими безпосередніми
керівниками та підлеглими, - щоб у майбутньому не виконувати чиїхось
обов'язків. Тому попросіть керівника
(якщо він цього
не зробить відразу) допомогти Вам у такій справі;
запитуйте Ваших колег про те, чого
не знаєте чи не вмієте. Людям приємно, коли до них інколи звертаються за
допомогою;
що одягти? Обов'язково зверніть
увагу на те, як одягнуті Ваші колеги. Якою б великою не була спокуса
виділитися, не одягайте набагато
дорожчих і добротніших речей, тому що це ускладнить Вам процес налагодження
стосунків;
приходьте вчасно, якісно виконуйте
свою роботу, будьте доброзичливими і коректними, і нове робоче місце стане
Вашим найулюбленішим місцем праці!
Запам'ятайте шість правил
привернення до себе людей.
І правило. Виказуйте щирий інтерес
до інших.
ІІ правило. Посміхайтесь!
ІІІ правило. Пам'ятайте, що для людини звук власного
імені найсолодший і найважливіший звук людської мови.
IV правило. Будьте гарним слухачем,
заохочуйте інших розповідати Вам про себе.
У правило. Ведіть розмову в колі
інтересів Вашого співрозмовника.
VI правило. Дайте людям відчути
особисту значимість і робіть це щиро.
3
Ваш перший день на роботі. Доцільно
дотримуватись таких рекомендацій:
- дізнайтесь
про час початку робочого дня та де/кому Ви будете підзвітні;
- вивчіть
транспортний маршрут, наприклад, розклад автобусів;
одягніться відповідно до характеру
роботи (візьміть з собою всі необхідні речі);
уважно слухайте інструкції;
- вивчіть,
де знаходяться інші приміщення, наприклад, туалети, їдальня;
виявляйте зацікавленість та
задавайте питання;
якщо Ви палите, поцікавтесь, де
можна палити;
візьміть з собою щось пообідати;
дотримуйтесь правил безпеки;
будьте дружелюбні та ввічливі.
Як утриматись на роботі?
Отримати роботу, засвоїти нові
обов'язки - це тільки півсправи. Набагато важче розібратися у стосунках людей і
зрозуміти, від кого чого чекати.
Потрібно буде засвоїти ті писані і
неписані правила, за якими живе колектив. В кожній організації і колективі є
свій корпоративний дух, своя культура, певні вимоги до поведінки, саме те, що
створює єдину команду.
Так, якщо Ви хочете влитися у новий
колектив і досягти певних успіхів, ключем до цього буде дотримання неписаного
кодексу взаємовідносин та пристосування до нього.
Процес адаптації може бути довгим -
все залежить від атмосфери. Але цей процес можна прискорити, якщо постійно
пам'ятати про деякі важливі психологічні моменти:
проявляйте привітність та
відкритість, але не панібратство;
не чекайте, що Вас помітять.
Представляйтеся самі і чим скоріше, тим краще. Щоб гармонійно вписатися у новий
колектив, необхідно дотримуватися золотого
правила - менше говорити, більше
слухати. Необхідно задавати більше запитань і вдумуватися у відповіді:
дізнайтесь про детальні обов'язки по
роботі;
справте гарне перше враження;
запитайте, якщо чогось не зрозуміли,
а не мовчки виконуйте завдання з помилками;
вмійте сприймати критику та вчіться
на власному досвіді;
проявіть зацікавленість у роботі та
будьте готові виконувати приємні та неприємні сторони роботи;
дбайте про обладнання та матеріали;
- намагайтесь
бути зайнятими весь час, навчіться розподіляти свій час на виконання роботи;
зосередьтеся на високих стандартах у
роботі;
не будьте відсутні без поважних
причин;
знайте основні правила безпеки та
слідкуйте за здоров'ям;
знайдіть спільну мову з колективом;
будьте чесні.
Найперше, поцікавтеся, як прийнято
проводити обідню перерву, зверніться до колег із запитанням, чи прийнято
приносити з собою бутерброди або ходити до їдальні.
Не варто давати волю честолюбству,
розповідаючи про свої минулі досягнення.
Не поспішайте зближуватися з
ким-небудь із колег, поки не виявите лідера, і самі не розберетеся, хто є хто.
Відносини з
керівництвом вимагають дотримання принципу ввічливої дистанції.
Вдалою можливістю познайомитися з
колективом і керівником можуть бути різноманітні громадські заходи. Це дає
можливість спілкуватися з людьми різних рівнів. Виявлення під час таких заходів
енергійності і організаторських здібностей допоможуть Вам у кар'єрному
зростанні.
Якщо Вам не дуже подобаються Ваші
обов'язки, не варто про це розповідати оточуючим. У будь-якій роботі існує
рутина, така, наприклад, як заповнення бланків, але без цього не обійтись.
Не радимо жінкам, як тільки прийшли
на роботу, відразу „ наводити марафет", тим більше якщо поряд
колеги-чоловіки. У бесідах з колегами не треба скаржитися на свої сімейні
проблеми. Не використовуйте робочий час та службовий телефон для вирішення
власних господарських і домашніх проблем.
5
Як нас перевіряють роботодавці.
Інформація для роздумів. Перевірка претендентів і осіб, прийнятих на роботу,
останнім часом проводиться все частіше і ретельніше. Справа в тому, що
професійні навички претендента на ту чи іншу посаду з'ясувати можна. Набагато
складніше оцінити рівень довіри, якого заслуговує людина, оскільки описується
він такими важковловимими критеріями як чесність, моральна стійкість, лояльність.
Часто при спробі оцінити дані характеристики використовуються різні
психодіагностичні методики. Але вони громіздкі і ненадійні. При їхньому
використанні може припуститися помилки і найкращий психолог. Надійність
детекторів брехні теж викликає масу питань, до того ж, їхнє застосування не
врегульовано законодавством. А колишні роботодавці тих чи інших кандидатів,
побоюючись залучення до відповідальності за наклеп, часто утримуються від
негативних відгуків. Тому керівництво багатьох фірм сьогодні прагне
максимально захистити себе, збираючи біографічні дані про кандидата. Служби
безпеки підсумовують дані, отримані з різних джерел, на основі яких складають
узагальнений висновок про фінансове становище людини, що влаштовується на
роботу, його кримінальне минуле, про ділові зв'язки тощо. Часто це робиться ще
до співбесіди з кандидатом, і, якщо отримана інформація говорить не на користь
претендента, його кандидатура безумовно відхиляється. Так що рішення
найчастіше приймаються на основі „лівих" відомостей про людину, а не
шляхом аналізу його особистих якостей.
Перевіркам на лояльність у тій або
іншій мірі сьогодні піддаються всі фахівці. Рекрутери, відділи персоналу і
служби безпеки фірми наводять довідки про попередні місця роботи нового
співробітника. Працівники деяких компаній, в основному фінансових і охоронних,
піддаються обстеженню на детекторі брехні, а їхнє минуле перевіряють у базах
даних правоохоронних органів. Існують і більш серйозні методи перевірки, про
законність застосування яких скромно промовчимо. Так, стеження і
прослу-ховування телефонних розмов застосовуються до кандидатів на серйозну і
відповідальну посаду, а також якщо роботодавці підозрюють когось у витоку
секретної інформації чи спробі вступити в змову з конкурентами. Чим вища посада
людини і з чим ціннішою інформацією вона має справу, тим більше в неї шансів
стати об'єктом „щільнішої*" перевірки.
Послуги з „комплексного збору
інформації"" пропонують дуже багато спеціалізованих фірм. У різних
країнах сьогодні цей бізнес буквально процвітає. Запит біографічних даних в
„крутих" охоронних агентствах може коштувати багато тисяч доларів, якщо
справа стосується прийому на роботу представника керівної ланки, тоді як
інформація про рядового співробітника обійдеться роботодавцям в 100-200
доларів.
У прайс-аркушах спеціалізованих
компаній ці речі ховаються за формулюваннями типу „перевірка надійності
кадрів", „одержання додаткових відомостей про фізичну особу", але в
дійсності мова нерідко іде про банальне стеження. За словами експертів, для
виявлення потенційно нелояльного співробітника часом буває досить
прослуховування його телефонних переговорів. Не маючи спеціальної підготовки
люди часто без вагань довіряють найтаємнішу інформацію звичайним або
стільниковим телефонам, навіть не підозрюючи, наскільки просто здійснити
перехоплення їхніх розмов навіть без установки хитромудрих „жучків" і
закладок. Якщо ж людина поводиться обережно - не довіряє телефону або
персональному комп'ютеру відомості, здатні його скомпрометувати, - то в дію
вступають більш складні механізми стеження: прихована відеозйомка, зовнішнє
спостереження - аж до лазерного сканування коливань вікон квартири, за
допомогою чого можна прослуховувати розмови в кімнаті.
За словами фахівців з безпеки, при
стеженні застосовується і старий метод - так звана „установка за місцем
проживання", коли детективи під пристойним приводом проводять опитування
сусідів про людину, що їх цікавить. Люди, серед яких ми досить довгий час
живемо, найчастіше не розуміють, що відбувається, але фіксують зміни
поводження людини, навіть нюанси, - говорить один експерт. Людина про це не
замислюється, а насправді сусіди у дворі фіксують навіть незначні зміни в її
поводженні, які можуть дати фахівцеві багато інформації для міркувань, - оцінки
типу: „він став частіше затримуватися після роботи", „став дорого
одягатися", „купив нову машину" тощо.
Слід зауважити, що таке стеження -
надто дороге і заморочливе, а тому далеко не масове явище: навіть великі
корпорації, що міцно стоять на ногах, ідуть на використання таких методів
далеко не завжди. За словами представників охоронних агентств, тільки
елементарна перевірка фізичної особи обійдеться не менш ніж в $1000 у день.
Перевірка з підключенням людей і техніки (прослуховування домашніх і
стільникових телефонів, перегляд повідомлень на пейджер, відеозйомка тощо)
коштує набагато дорожче - до $10000. Ціни коливаються залежно від рівня і
соціального статусу об'єкта, способів його пересування тощо. Тому, якщо Ви
претендуєте на посаду рядового комп'ютерщика в якій-небудь напівпідвальній
фірмі - не напружуйтеся.
За визнанням самих працівників служб
безпеки, заходи „розробки" суперечать законодавству: організовувати
стеження за людиною, прослуховувати її телефонні розмови можуть тільки
правоохоронні органи із санкції прокурора. І теоретично людина, яка помітила
за собою стеження, може звернутися із заявою до міліції. Хоча, за словами
фахівців, якщо робота професійна, то людина не помітить, що її „пасуть".
Якщо розраховувати „на підвищену
увагу" у вигляді стеження можуть тільки кандидати, які за посадою будуть
мати доступ до конфіденційної інформації, то таким видам контролю, як збір
біографічних даних, перевірка на детекторі брехні, психофізіологічне
зондування, може піддаватися практично весь персонал компанії - все залежить
від ступеня підозрілості керівництва.
А вже перевірка благонадійності
співробітника при найманні на роботу практикується практично всіма
рекрутинговими агентствами, а потім часто дублюється корпоративними службами
безпеки. В охоронних структурах і органах держуправління перевірка
співробітника по базах даних МВС і ФСБ проводиться обов'язково для всіх:
людина, що мала коли-небудь проблеми із законом, не має права працювати в цих
сферах. У фінансових компаніях служба безпеки також зазвичай перевіряє по своїх
каналами минуле співробітника і навіть його родичів: чи були в них
адміністративні порушення, чи перебували під слідством тощо.
Деякі компанії включають у контракт
зі співробітником пункт, за яким, на вимогу керівництва, співробітник повинен
пройти перевірку на детекторі брехні або/і психологічний тест. Нерідко
підозрілість досягає па-раноїдальних форм. Так, в одному банку з метою
профілактики проводили обстеження всіх співробітників на детекторі брехні кожні
півроку. До речі, використання компаніями детекторів брехні ніяк не регулюється
чинним законодавством, тому звільнений за результатами перевірки на поліграфі
співробітник може опротестувати це в суді і вимагати відшкодування моральної
шкоди. Однак той, хто відмовився від цієї процедури теж, найімовірніше, на
роботі довго не затримається.
Зрозуміло, перевіряти
благонадійність майбутнього співробітника можна і потрібно, - таке життя. Але,
на жаль, у багатьох босів прагнення захистити свій бізнес приймає вкрай
нездорові форми. Про пануючу в їхній організації параною можна довідатися вже
при прийманні на роботу -прийшовши на співбесіду в офіс. Безліч ґрат, що
перегороджують коридори, блокпостів внутрішньої охорони, важкі оцінювальні
погляди охоронців з „сек'юріті", пропускна система зі спеціальними
картками і де-сятизначними секретними кодами для кожного співробітника,
відеокамери спостереження навіть у туалетних кабінках. У такій фірмі
обов'язково є „крута" посада за назвою „начальник з внутрішнього
режиму". Не плутайте з „начальником відділу комерційної безпеки" -
це само собою. Загалом, різного роду шукачів, що постійно заглядають Вам через
плече, буде багато.
Слушна Вам порада: міцно подумайте
перед тим, як давати згоду на роботу в такій організації. Дуже складно
продуктивно працювати, коли тебе безупинно в чомусь підозрюють і необхідно
вічно доводити, що ти не верблюд. Влаштовуючись на роботу в таку компанію,
будьте готові до того, що під приводом забезпечення безпеки бізнесу, будь - хто
буде постійно сунути свій ніс у Ваші особисті справи.
Влаштовуючи „спеціальні
заходи", такі роботодавці не розуміють, що стопроцентово захистити своє
добро, в принципі, неможливо. А злодійство і несумлінність співробітників
виникають зовсім не там, де немає охорони і тотального стеження. Вони з'являються
там, де є непрозорі фінансові та матеріальні потоки усередині підрозділів,
утаювання, недомовки, непідконтрольні суми і, незрозуміло за що, виплачені
премії. Можна найняти персонал „на ставку" і виплачувати зарплату „у
конверті", тримаючи в невіданні щодо дійсної вартості виконуваних робіт і
оплати праці інших співробітників подібної кваліфікації і обов'язків. А можна
обговорити все відкрито і встановити відсоток оплати, виходячи з реально принесеного
фахівцем прибутку. Де більше шансів для нелояльності співробітників і в яку
фірму краще йти працювати, вирішуйте самі.
Запитання
для самоконтролю
1. Наведіть особливості укладення
трудового договору.
2. Охарактеризуйте зміст Ваших вимог до
функціональних обов'язків на новій роботі.
3. Поясніть суть вимог щодо заробітної
платні, умов роботи та соціального забезпечення.
4. Опишіть особливості порад щодо
початку роботи.
5. Наведіть рекомендації для першого
дня роботи.
6. Розкрийте суть
основних вимог до
поведінки для влиття
в колектив та досягнення успіхів у роботі.
7. Обґрунтуйте необхідність перевірки
роботодавцями претендентів на ту чи іншу посаду.
8. Охарактеризуйте особливості
перевірки на лояльність фахівців фірми.
9. Розкрийте суть перевірки
благонадійності співробітника при найманні на роботу рекрутинговими агенствами.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
1. Л. І. Северин, О. П.
Войтович, В. М. Дудатьєва, О. М. Тарасова. Азбука пошуку роботи. Навчальний
посібник. – Вінниця: ВНТУ, 2008. – 153 с.
2. Азаров О. Д., Снігур А. В.,
Тарасова О. М. Техніка пошуку роботи. Частина 1. Навчальний посібник. –
Вінниця: ВНТУ, 2009. – 95 с.
3. Технологія пошуку роботи.
Методичні вказівки до виконання самостійної роботи для студентів спеціальності
«Управління персоналом і економіка праці» та «Прикладна статистика» денної та
заочної форм навчання // Коленда Н.В. – Луцьк: ЛНТУ, 2012.
ІНФОРМАЦІЙНІ
РЕСУРСИ
1. http://www.kname.edu.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=221&Itemid=468&lang=uk
2. http://www.kname.edu.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=325:2011-09-08-07-56-33&catid=22:2009-08-05-08-20-55&Itemid=117&lang=uk