Тема 7. Правила оформлення супровідної документації при пошуку роботи

 

1.   Правила написання резюме.

2.   Правила складання мотиваційного листа.

3.   Зміст і структура мотиваційного листа.

4.   Основні помилки при написанні та розміщенні мотиваційного листа.

 

1. Правила написання резюме. Роботу в нас, як відомо, шукають переважно двома способами. Пер­ший спосіб - народний, він же горезвісний „ блат ". Роботу Ви знаходите, використовуючи свої родинні, сімейні, приятельські або інші особисті зв'язки. Тут немає необхідності давати які-небудь рекомендації, крім бана­льної поради підтримувати максимально широке коло спілкування взагалі, і знайомств у вашій професійній області - зокрема. Досвід свідчить, що найменше проблем під час пошуку роботи мають товариські люди, оскіль­ки чим більше знайомих має людина, тим вище ймовірність того, що серед них виявиться потенційний роботодавець. І ще: не слід очікувати, що бли­зькі люди будуть особливо завзято рекомендувати Вас своєму начальству. У наш час кожний побоюється за своє робоче місце - у випадку, якщо Ви провалите роботу, Вашим рекомендувачам також може не поздоровитися, аж до звільнення.

Другий спосіб пошуку - цивілізований. Ви звертаєтеся в кадрові агентства або служби персоналу тих організацій, які мають вакансії. У цьому випадку Ви явно або неявно вступаєте в конкуренцію з іншими претендентами на робоче місце. Перемогти в цій конкуренції - завдання не з легких. Крім професійних знань і досвіду, для цього треба знати стандартні технології, що використовуються роботодавцями для пошуку й підбору персоналу. І, звичайно ж, необхідно переконати роботодавця в тому, що Ви - саме той фахівець, про якого він мріяв все своє життя. Для цього Вам знадобляться базові психологічні знання. Вони допоможуть успішно перебороти всі співбесіди, тестування, перевірки, випробовування та інші жахи, якими чомусь так люблять мучити всіх бажаючих заробити собі на хліб насущний.

Почніть із написання резюме. Порада ця хороша з двох причин. По-перше, 99,9% роботодавців і кадрових агентств сьогодні жадають від здобувача наявності резюме, причому, складеного за певними правилами. По-друге, процес написання резюме - це хороший спосіб структурувати той мутний потік свідомості, що людина звичайно приймає за своє „бажання знайти хорошу й високооплачувану роботу".

Основні вимоги до гарного резюме. Про правила компонування даного документа написано чимало. Тому зосередимося спочатку на психологічних моментах.

Коли повідомляють вакансію на більш-менш серйозне робоче місце, роботодавцеві надходить велика кількість резюме. При цьому велика ймо­вірність того, що на Ваше резюме просто не звернуть увагу, навіть якщо Ви повністю відповідаєте даній посаді. Читають резюме живі люди. Якщо Вам не пощастить, то Ваша кандидатура виявиться десь наприкінці другої сотні розглянутих. На той час всі менеджери персоналу вже не стільки шу­кають потрібних кандидатів, скільки прагнуть побільше паперів відпра­вити в кошик — особливо, якщо список „ перспективних " уже досить вели­кий. Тому в першу чергу треба домогтися того, щоб Вашу кандидатуру виділили з маси аналогічних. Крім бездоганного змісту, Ваше резюме повинне мати зовнішній вигляд, „відмінний від інших". Психологи радять використовувати для цього папір різних кольорів. Ні, не поспішайте від­разу в магазин - шукати різнокольоровий папір. Серед білих стандартних аркушів найефективніше виділиться резюме кольору слонової кістки. Пі­дійде також ясно-сірий, ясно-жовтий або світло-салатовий відтінок (але в жодному разі рожевий або блакитний!).

Для викладення досвіду роботи та інформації про освіту вико­ристовуйте зворотний хронологічний порядок.

Стиль резюме відрізняється:

стислістю;

конкретністю;

вибірковістю (не вважайте, що зайва інформація   зробить його кращим. Вказуйте інформацію, яка досягне цілі професійного резюме);

чесність (не включайте у резюме неправдиву інформацію, проте правильно розставляйте акценти).

Текст і візуальне оформлення резюме повинні зробити озна­йомлення з ним максимально комфортним. Запобігайте незрозумілих скорочень та довгих фраз. Друкуйте резюме на папері найвищого гатунку та, за можливістю, крупним шрифтом. Зробіть чіткі рубрикації тексту, тобто виділіть необхідні заголовки.

Текст резюме розбивається на короткі, зручні для читання абзаци. Добре виглядають маркіровані списки й дуже погано - підкреслення та курсиви. Взагалі, велика кількість підкреслень зорово неймовірно засмічує сторінку й робить текст незручним для сприйняття. Читаючи його, людина буде відчувати приховане роздратування. Тому всі виділення краще робити жирним шрифтом, при цьому звівши їх кількість до мінімуму -текст не повинен „різати" очі.

Не захоплюйтеся кількістю тексту. (Іноді претендентам на керівні посади радять писати резюме на декількох сторінках, що не є добре.) Розмір резюме не повинен перевищувати одного аркушу А4. Це пов'язане з особливостями людського сприйняття. На розгляд одного резюме звичайно витрачається 15-20 секунд. За цей час у людини сформується перше враження про Вас, що у більшості випадків виявиться й останнім. Ви будете віднесені або до категорії „перспективних" або до „зовсім невідповідних". Тому у Вас ніколи не буде другого шансу виправити перше враження. За 15-20 секунд менеджер, що переглядає Ваше резюме, пови­нен одержати конкретну інформацію, що демонструє обґрунтованість Ваших претензій на робоче місце.

Структура резюме. Подбайте про те, щоб інформація, яку перш за все буде шукати робо­тодавець, була викладена на початку Вашого резюме. Чим швидше він знайде те, що шукає, тим вищі шанси, що Ваше резюме успішно переборе етап первинного відбору й Ви одержите запрошення на співбесіду. Тому рекомендується підготувати, за можливості, кілька варіантів резюме.

Для цього збережіть базовий варіант у вигляді комп'ютерного файлу й, за необхідності, вносьте до нього необхідні корективи. Наприклад, змі­нюйте порядок проходження окремих пунктів у списку Ваших умінь і на­вичок, зміщайте акценти й змінюйте ступінь деталізації, - залежно від того, що потрібно конкретному роботодавцеві. Так, якщо Ви технічний фахівець, але хочете одержати керівну посаду, акцентуйте увагу на управ­лінському досвіді у Вашій трудовій біографії. Якщо Ви шукаєте робоче мі­сце, що у цілому відповідає Вашій минулій професійній діяльності, підго­туйте резюме з акцентом на своїх професійних досягненнях і досвіді. Якщо ж Ви хочете влаштуватися на роботу, яка не дуже відповідає Вашій спеці­альності, - то змістіть акценти у бік особистих якостей і навичок, які ма­ють відношення до майбутніх службових обов'язків.

Але насамперед слід визначитися з базовою структурою Вашого ре­зюме. Виділяють три основні „типи" чи „стилі" резюме: хронологічне, функціональне та комбіноване. Вони відрізняються лише деякими дета­лями. Крім того, резюме можна скласти стисло (коротке резюме), а можна дати дуже повний варіант (розгорнуте резюме). Тип і форма резюме залежать від Вашої мети.

Спробуємо уявити собі резюме, що відповідає всім необхідним ви­могам - „ ефективне " резюме.

Заголовки резюме бувають різними. Можна поставити до заголовку своє прізвище, ім'я та по батькові, а можна просто написати: „Резюме". Іноді в заголовок виносять пункт „Мета звертання" (одержання якоїсь посади), але це не завжди правильно, тому що краще спочатку представи­тися. У будь-якому випадку заголовок повинен якось відрізнятися від іншого тексту (жирний шрифт або підкреслення).

Якщо Ви вибрали як заголовок слово „резюме", то в наступному рядкові повинні бути наведені Ваше прізвище, ім'я та по батькові, напи­сані повністю. Потім було б доречно розмістити підзаголовок „Дата та місце народження", причому після дати народження напишіть у дужках, скільки Вам років, щоб читаючому не довелося вираховувати ваш Вік. Потім вкажіть місце свого народження (останнє необхідно для повноти даних про Вас).

У наступному рядку резюме - „Мета звертання" - укажіть вакан­сію, на яку Ви претендуєте. Має сенс після її назви залишити проміжок. Цілком ймовірно, що Ви хотіли б спробувати себе не на одній посаді, і порожнє місце залишить Вам можливість для маневру.

Далі міститься підзаголовок „Освіта". Що тут слід повідомити? Спо­чатку свою освіту: середня (школа), початкова професійна (ПТУ), середня спеціальна (технікум), вища (вуз), вища спеціальна (аспірантура). Після цього поставте крапку і вкажіть повну назву навчального закладу, який Ви закінчили, спеціальність, спеціалізацію і рік закінчення, наприклад: „Ш-ський державний університет, інженер-механік з літакобудування, 1999 р.". Якщо закінчили тільки школу - напишіть її номер. Якщо після школи Ви продовжили освіту, то школу можна не вказувати. Якщо ж у вашому „багажі" кілька закінчених навчальних закладів, починаючи з ПТУ, то першим вкажіть навчальний заклад найвищого рівня, тобто спо­чатку вуз, потім технікум. Не вказуйте кілька навчальних закладів, якщо Ви закінчували їх з однієї спеціальності. Якщо в даний момент Ви є студентом, то укажіть, крім іншого, на якому Ви курсі. Часто виникають сумніви, чи варто писати про свою спеціальність „інженер", якщо резюме подається на вакансію „фахівець із продажу". Варто і ще раз варто! Освіта - це Ваш капітал, і його не варто „відкладати на чорний день". Багато хто вказує відділення, на якому навчався (денне, вечірнє, заочне), але це зовсім зайва інформація, тому що, якщо роботодавцеві цікаво, він сам про це запитає. Точно так само не варто вказувати номер диплома і спеціальності, для цього Вам при співбесіді дадуть спеціальну анкету.

Наступний підзаголовок - „Додаткова освіта". Тут повинні бути перераховані всі курси, семінари, тренінги тощо, які Ви відвідували або закінчили, із указанням, що можете підтвердити це виданими там дипло­мами, свідоцтвами й іншими документами. У короткому резюме не варто вказувати велику кількість пройдених курсів і семінарів, навіть якщо Вам цього дуже хочеться. Вибирайте для резюме тільки ті курси, які за своїм характером відповідають вакансії, на яку Ви претендуєте. При цьому не за­бувайте, що, наприклад, курси іноземних мов або з вивчення комп'ю­терних програм є універсально придатними для будь-якої посади, тому можете сміливо їх вказувати. Напишіть повну назву курсів і рік їхнього закінчення.

Нарешті, ми підійшли до найважливішої частини резюме - „Досвід роботи", яку також іноді називають посадовою історією. Загальні вимоги для цього підрозділу: місця Вашої роботи повинні бути перераховані в зворотному хронологічному порядку, тобто починаючи з останнього. Відомості про кожне місце роботи наводяться з нового рядка в такому порядку: час роботи (місяць, рік влаштування - місяць, рік звільнення), повна назва місця роботи, повна назва посади. Далі в дужках або після підзаголовка „Посадові обов'язки" перелічуються ті обов'язки, які Ви реально виконували. Якщо їх було досить багато, вибирайте найвагоміші, наприклад, для начальника відділу продажу це може бути: „Організація системи продажу". Бажано використання ємних, але конкретних виразів типу: „організація і контроль відвантажень", „інформаційно-аналітична робота" тощо. Ваша задача - дати загальну уяву про те, чим Ви займалися, а не перераховувати усі свої посадові обов'язки. Не вказуйте того, чого Ви не виконували, у всякому випадку це розкриється при особистій співбесіді з роботодавцем. Ви можете вказати різні сторони Ваших обов'язків, а при співбесіді розповісти про виконання Вами схожих обов'язків. Є сенс назвати організації, де Ви працювали за останні 5 років. Якщо ж Ваш досвід роботи відповідає обраній вакансії, то вкажіть місця попередньої роботи за останні 7-10 років. В ідеальному варіанті це може виглядати так:

Досвід роботи. 01.01.1999-01.01.2000 - ЗАТ„...", менеджер з продажу. Посадові обов'язки: пошук клієнтів та їх наступне...

Наступний пункт резюме - „Професійний досвід" - логічно узага­льнює те, що Ви описали в попередньому. Доцільніше всього зробити „витяг", залишивши лише те, що, на вашу думку, характеризує Вас як професіонала, який претендує на обрану вакансію. Наприклад, якщо Ви хо­чете працювати охоронцем, доречно написати про Ваше вміння ефективно охороняти будь-які об'єкти тощо. Якщо обрана Вами вакансія пов'язана з якими-небудь комерційними контактами, то даному пункту можна дати заголовок „Професійний досвід і комерційні зв'язки" і перерахувати в ньому Ваші ділові контакти.

У наступному пункті свого резюме, що називається „Додаткові на­вички", потрібно вказати, якими професійними навичками Ви володієте. Головне - не вказати зайвого. Наприклад, секретареві не потрібно писати, що він має розряд зі стрільби, але просто необхідно вказати рівень знання іноземної мови, комп'ютера, машинопису й іншого.

Завжди багато суперечок викликає пункт „Особисті якості". Здава­лося б, навіщо він потрібний, наприклад, претендентові на вакансію прибиральниці чи бухгалтера. Насправді зараз, коли на ринку праці вакансій набагато менше, ніж бажаючих зайняти їх, цей пункт може зіграти вирішальну роль. Укажіть ті якості, що Вам самим у собі подоба­ються. Якщо Вам важко визначитися - просто не вводьте цей пункт у своє резюме. Напишіть краще про своє хобі. Не забувайте, що роботодавець -жива людина і „ніщо людське йому не зайве".

Останній пункт резюме - „Рекомендації"" - став необхідним порів­няно недавно. Справа в тому, що зараз будь-яка організація хоче спочатку якнайбільше довідатися про людину і її досвід роботи з пропонованої посади і лише потім прийняти на роботу. Подбайте самі про те, щоб не було зайвих дзвоників з Ваших колишніх місць роботи: дайте можливість роботодавцеві подзвонити тому, кого Ви вкажете у своєму резюме. Це можуть бути: Ваш колишній безпосередній начальник, співробітник відділу кадрів, партнер, що знає Вас по роботі. Не забудьте при цьому вказати повні дані Ваших рекомендувачів (прізвище, ім'я та по батькові, місце роботи, посада, телефон для зв'язку). Якщо з якихось причин Ви не хочете вказувати конкретних осіб, напишіть після назви пункту, що рекомендації можуть бути надані.

В пункті „Додаткова інформація" необхідно дати інформацію про ступінь володіння іноземними мовами та про навички роботи на персональному комп'ютері (бажано з вказанням програмних за­собів), у разі необхідності, про наявність прав водія. У цю графу можна включати все, що підвищить Вашу цінність для роботодавця.

Отже, Ви склали резюме, залишилося лише вказати координати, за допомогою яких з Вами можна зв'язатися. Було б правильно написати свій домашній телефон (або адресу і телефон) і зручний час для зв'язку з Вами. Для кращого сприйняття Вашого резюме ці координати можна розташу­вати як на початку (після пункту „Дата і місце народження"), так і наприкінці резюме (після пункту „Рекомендації*").

А ще краще - заздалегідь підготуйте письмові відгуки з попередніх місць роботи. Правильно складений рекомендаційний лист зазвичай на порядок знижує ймовірність того, що потенційні роботодавці стануть утруднювати себе дзвінками у Вашу колишню фірму.

Рекомендаційний лист повинен бути надрукований на фірмовому бланку й завірений печаткою фірми. (Взагалі, відповідно до правил ділового етикету потрібне щось одне: або фірмовий бланк, або кругла печатка. Але в нашому випадку чим більше ознак „солідності", тим краще.) Не забудьте також про підпис посадової особи (не нижче начальника відділу).

Направляти резюме потенційному роботодавцеві можна разом із супровідним листом. Його головне завдання - пояснити деякі аспекти резюме й показати цінність кандидата для роботи, на яку той претендує.

Мода на супровідні листи прийшла до нас, як і багато чого, із Заходу. У друкованих і електронних виданнях, присвячених пошуку роботи, часто можна зустріти таке твердження: „Незалежні дослідження, проведені недавно в СІЛА, показали, що 75% керівників вважають супровідний лист не менш важливим, ніж; саме резюме". Бездумно тиражуючи цю цитату, журналісти забувають, що американська й наша трудові культури усе ще значно відрізняються.

На Заході супровідний лист - це витончений спосіб зацікавити потенційного роботодавця в своїй кандидатурі й показати свою цінність для роботи, на яку претендуєш. Мовляв, все життя мріяв працювати у Вашій прекрасній фірмі, у такого прекрасного начальника, буду одержувати щире задоволення від роботи у Вашій компанії й під Вашим чуйним керівництвом. Загалом - готовий служити вірою й правдою.

І ще. Якщо в столичних мегаполісах, де повно іноземних компаній і народ завжди в курсі останніх віянь бізнес-моди, звичний до такого роду практики, то в глибинці супровідний лист сприймається не інакше, як „ліві понти ". Тому займатися цією справою треба обережно.

Взагалі, щоб зацікавити потенційного роботодавця, в 90% випадків досить грамотно складеного резюме. Супровідний лист необхідний, якщо у Вашому резюме є аспекти, які, можливо, можуть говорити не на Вашу ко­ристь і які неможливо приховати. У такому випадку варто додатково пояс­нити „слизькі" моменти Вашої трудової біографії й повідомити, чому у Вас викликає інтерес дана посада. Супровідний лист повинен довести роботодавцеві, що, не дивлячись ні на що, Ви ідеально підходите на цю посаду.

 Стиль ділових листів. Ведення ділової кореспонденції - це справжнє мистецтво, опанувати всі таємниці якого вдається аж ніяк не кожному, і яке сьогодні, на преве­ликий жаль, на наших теренах майже втрачене. Відомий американський публіцист і маркетолог Рон Теппер гірко зауважує, що в „сучасному світі панують відео та усна мова, а добре написані ділові листи та записки рідкість ". І з ним можна погодитись. Адже зазвичай ми дбаємо лише про те, щоб чітко викласти інформацію, і забуваємо, що ця кореспонденція -не просто важлива частина бізнесу, але й Ваше обличчя. Із текста листа повинен вимальовуватись образ автора - надійного партнера, чесного конкурента, постійного клієнта тощо.

Рекомендаційний лист повинен бути надрукований на фірмовому бланку й завірений печаткою фірми. (Взагалі, відповідно до правил ділового етикету потрібно щось одне: або фірмовий бланк, або кругла печатка. Але в нашому випадку чим більше ознак „солідності", тим краще.) Не забудьте також про підпис посадової особи (не нижче начальника відділу).

Пам'ятайте, що рекомендаційний лист - це не комсомольська характеристика часів розвиненого соціалізму. Абсолютно недостатньо, якщо в ньому буде написано тільки те, яка Ви гарна й чарівна людина (душа компанії, улюбленець колективу, морально стійкий тощо). Відзначити вміння працювати в команді не зашкодить, але набагато важливіше описати конкретну роботу, яку Ви виконували. У рекомендаційному листі повинні бути зазначені Ваші завдання й обов'язки, перераховані проекти, до розробки яких Ви мали відношення, відзначена Ваша роль у них. Природно, повинна бути наявна і оцінка роботи Вашими колишніми керівниками (зрозуміло, позитивна).

Тільки не перестарайтеся із похвальними одами на свою честь! Психологи встановили, що рекомендаційні листи дають більш сприятливі результати, якщо серед позитивних характеристик містять і одне-два критичних зауваження щодо кандидата на будь-яку важливу посаду. У такий спосіб створюється подоба об'єктивності.

Рекомендаційний лист повинен містити таку інформацію:

повністю прізвище, ім'я та по батькові, посаду та назву фірми чи установи, де працює той, хто дає Вам рекомендацію, та його контактний телефон;

оцінку Вас порівняно з іншими працівниками;

орієнтований список категорій оцінок: інтелектуальні здібності, працелюбність, можливості серйозного внеску до розвитку нової фірми, винахідливість, ініціативність, адаптація до нової ситуації, здібності до даної роботи, дисциплінованість, знання у даній галузі, попередній досвід, комунікативність, емоційна стабільність, якості лідера.

Зміст рекомендаційного листа має відповідати посаді, яку Ви прагнете обійняти. Він повинен акцентувати увагу читача саме на тих загальнопрофесійних та індивідуальних якостях, що вигідно вирізняти­муть Вас на новій посаді.

Рекомендаційний лист - Ваш надійний помічник у праце­влаштуванні. Поставтесь до нього серйозно і Вам не доведеться жалкувати.

Мотиваційний лист це своєрідне введення (вступ) до резюме.

Завдання мотиваційного листа: сфокусувати увагу роботодавця на головних аспектах Вашої діяльності, що можуть позитивно вплинути на розглядання Вашої кандидатури.

 

3. Зміст і структура мотиваційного листа. Підказки щодо успішного заповнення:

1. Дотримуватися тієї форми, якій надає перевагу роботодавець

Подавайте свою заяву в online-формі, якщо фірма надає перевагу саме цій можливості. Це можна розпізнати за характерними висловами в оголошенні про роботу: „Заповніть анкету online“ або „ Перейти до online-заяви“. Якщо  підприємство подає свою поштову адресу, то виберіть краще  заяву поштою.

2. Тримайте всю інформацію напоготові

Зберіть текстові уривки для своєї заяви у Word-форматі: інформацію щодо конкретних подій життя, про добровільну соціальну та позауніверситетську діяльність. Ці уривки ви можете потім за допомогою функцій „Копіювати“  та „Вставити“ помістити у необхідне місце в вашій заяві. Тримайте також під рукою всі ваші документи, щоб у потрібний момент завантажити їх у формуляр (Upload). Робіть це у тому форматі, який вимагає підприємство (у більшості випадків це  PDF).

3. Заповнюйте старанно й точно

Не поспішайте. Online-анкета має переконувати роботодавця у вашій особистості за допомогою гарно сформульованих аргументів та правильно вибраної інформації. Заповнюйте формуляр точно (чітко) й не залишайте порожніх місць. Вільні місця можуть спричинити достроковий вихід вашої анкети з відбору. Коли ви заповнюєте навіть добровільні пункти, то це свідчить про вашу особисту зацікавленість.

4. Будьте готовим до відмови

Видрукуйте заповнений формуляр або зробіть т. зв. screenshot, щоб знати на випадок зворотнього дзвінка, про що було запитано й що ви написали.

Якщо за два тижні після підтвердження отримання вашої анкети ви не отримаєте відповіді, передзвоніть самі.

Анкета електронною поштою

E-Mail-заява про працевлаштування – найпростіша та найдешевша форма по інтернету. Якщо до оголошення про роботу додається електронна адреса, то це свідчить про те, що саме цій формі тут надають перевагу. Для анкети електронною поштою діють ті самі правила, що й для письмового варіанту такої заяви (див. випуск 04-2008 СУСН-News). Після відправлення документів електронною поштою вам не треба чекати на відповідь більше аніж один тиждень. За тиждень ви можете зателефонувати й поцікавитися, на якій стадії знаходиться процес відбору. Як правило, відповідь надходить швидше, ніж поштою.

 

4. Основні помилки при написанні та розміщенні мотиваційного листа. Маєте бажання подати анкету електро-нною поштою? Тоді вам слід звернути увагу на  наступні правила:

1. Відсилати ті ж самі документи, що й поштою

За змістом заявка електронною поштою нічим не відрізняється від заявки поштою. Вона складається з мотиваційного листа, біографії та свідоцтв.

2. Лише один PDF- документ у додатку

Прикріпіть ваші документи у додатку до електронного листа лише одним єдиним PDF-файлом (відповідну програму для цього PDF Split and Merge  можна завантажити безкоштовно з інтернету). Багато PDF-додатків будуть означати для людей, відповідальних за відбір персоналу, більшу кількість кліків, а отже й більше роботи. Уникайте копіювання мотиваційного листа безпосередньо у текстове поле електронного листа. PDF-формат має перевагу в тому, що всі ваші документи можна легко роздрукувати. А добре структурований лист – що є можливим в PDF-форматі – виглядає краще, аніж коли він буде відправлений у вигляді  електронного листа.

3. Текст в електронному листі має викликати інтерес

У тексті супровідного листа ви маєте нагадати, що отримувач має справу з дуже цікавим претендентом. Порожній електронний лист небажаний і навіть заборонений. В електронному супровідному листі краще надсилати скорочений варіант вашого мотиваційного листа. Також найпростіше речення, як наприклад  „Anbei sende ich Ihnen meine Bewerbungsunterlagen“,  є доречним у цьому випадку.

4. Якомога менше форматуйте

Відмовтесь від HTML-форматування вашого листа (кольори, шрифти, фотографії і т.д.). В будь-якому випадку лише отримувач вирішує за допомогою власних налаштувань E-Mail-програм, як саме буде виглядати ваш лист.

5. Дані відправника мають бути професійними

Електронний лист з адресою Nickname або Hans без прізвища впливає на отримувача занадто приватно або несерйозно. Створіть собі офіційну  електронну адресу. Наприклад, ім’я, знак підкреслення ( _ ) та прізвище:  andrea_mueller@gmx.de

6. Тема листа має велике значення (Betreff)

Все, що отримувачу невідомо, або те, що здається йому небезпечним, буде знищене, бо вважатиметься вірусом чи спамом. Тому буде безглуздим вписувати заголовки рекламного типу в тему листа. Напишіть те, що  знаходиться в електронному листі. Зазвичай це виглядає таким чином:  „Bewerbung als X – Ihre Stellenanzeige in XYZ “  або „Lebenslauf wie besprochen – unser Gespräch von heute Vormittag“.

7. Ваші документи повинні легко відкриватися

Деякі заявники відсилають свої документи у рідкісному форматі. Перевага надається безкоштовним  програмам Open Office, які також можуть відкривати документи, написані в Word. Відсилайте документи краще у PDF- форматі та лише  у DOC-форматі, якщо це вимагається. Запаковані у ZIP-формат документи також не рекомендуються, бо не кожен зможе їх розпакувати.

8. Ваші документи мають бути досить компактними

Щонайбільше 2 мегабайти – більшим ваш лист не повинен бути, бо у такому випадку ви будете перевантажувати систему отримувача. Перевірте розмір вашого листа перед тим, як його відправити.

9. Електронний лист повинен мати контактну адресу

В листі маєте обов’язково вказати всі можливості контактування з вами, навіть якщо ви вже вказали адресу в мотиваційному листі.

10. Не вимагайте підтвердження отримання листа

Це було б дуже практичним для вас, але це часто дратує отримувача.

 

Запитання для самоконтролю

1.       Охарактеризуйте основні способи пошуку роботи.

2.       Обґрунтуйте необхідність та важливість створення хорошого резюме.

3.       Опишіть основні вимоги до хорошого резюме.

4.       Наведіть базову структуру „ ефективного " резюме.

5.       Розкажіть про послідовність висвітлення Вашої освіти при напи­санні резюме.

6.       Охарактеризуйте основні вимоги до найважливішої  частини резюме „Досвід роботи".

7.       Перерахуйте традиційні помилки при складанні резюме.

8.       Проаналізуйте вплив граматичних та орфографічних помилок у резюме на рішення роботодавця.

9.       Поясніть суть та важливість точної хронології трудової біографії.

10.    Розкрийте особливості помилок при форматуванні та структуруванні резюме.

11.    Дайте оцінку резюме, написаному іноземною мовою.

12.    Опишіть суть додаткових порад для створення хорошого резюме.