МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЛУЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ФАКУЛЬТЕТ АГРАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ЕКОЛОГІЇ

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Декан факультету аграрних технологій та екології

_________________ Кірчук Р.В.

«__» _________________ 2021 р.

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Голова НМР

 

______________ Ляшенко О.М.

«__» _________________ 2021 р.

 

 

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА

 

 

з дисципліни «Агрохімія»

ступінь вищої освіти − бакалавр

галузь знань – 20 «Аграрні науки та продовольство»

спеціальність – 201 «Агрономія»

освітня програма – «Агрономія»

 

                              

 

Кафедра екології та агрономії

 

 

Форма

навчання

Курс

Семестр

Лекції

(год.)

Практ.

(семін.)

(год.)

ІРС

(год.)

Тренінг

(год.)

Самост.

робота

студ.

(год.)

Разом

(год.)

Залік

(сем.)

Екз.

(сем.)

Денна

1

2

45

45

-

-

90

180

-

5

Заочна

1

2

10

8

-

-

162

180

-

5

 

 

        

 

 

 

Луцьк – 2021


 

 

Робоча програма складена на основі ОП підготовки бакалавра галузі знань – 20 «Аграрні науки та продовольство», спеціальність 201 «Агрономія», затвердженої Луцького НТУ (протокол № __ від _    __.2021 р.).

 

 

Робочу програму склав доцент кафедри екології та агрономії, кандидат сільськогосподарських наук, доцент Бондарчук Сергій Петрович

 

 

Робоча програма затверджена на засіданні кафедри екології та агрономії, протокол № ____ від ________2021 р.

 

 

Завідувач кафедри,

к.і.н. доцент,                    _____________________          Іванців В.В.

 

 

Розглянуто та схвалено групою забезпечення ОП «Агрономія», протокол  № ____ від ________2021 р.

 

 

 

Гарант ОП,

к.с.-г.н, доцент __________________           Мерленко І.М.

                                                                                                                                   

 

 


СТРУКТУРА РОБОЧОЇ ПРОГРАМИ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

«Агрохімія»

1.Опис дисципліни «Агрохімія»

Дисципліна

«Агрохімія»

 

Галузь знань, спеціальність, СВО

Характеристика навчальної дисципліни

Кількість кредитів

Денна – 6

Заочна - 6

 

галузь знань (шифр, найменування) – 20 «Аграрні науки та продовольство»

Статус дисципліни: ОК обов’язкової складової ОП, дисципліна професійної підготовки

Мова навчання

українська

Кількість залікових

модулів – 4

Спеціальність

(шифр, найменування) –

201 «Агрономія»

Рік підготовки:

Денна – 1-й

Заочна - 1-й

Семестр:

Денна – 2-й

Заочна - 2-й

Кількість змістових модулів – 2

Ступінь вищої освіти – бакалавр

 

Лекції:

Денна – 45 год.

Заочна - 10 год.

Практичні заняття:

Денна – 45 год.

Заочна - 8 год.

 

Загальна кількість

годин

Денна – 180 год.

Заочна -180 год.

 

Самостійна робота:

Денна – 90 год.

Заочна - 162 год.

Тижневих годин для денної форми навчання –  10,

з них аудиторних – 5

 

Вид підсумкового контролю – екзамен

 

2. Мета і завдання дисципліни «Агрохімія».

2.1. Мета вивчення дисципліни.

Мета дисципліни – ознайомити майбутніх фахівців з особливостями біохімічних процесів і взаємозв’язків в ланці «грунт-рослина-добриво», з метою підвищення продуктивності сільськогосподарських культур,  збільшення врожайності та підтримання високої технологічної якості продукції.

 

2.2. Завдання вивчення дисципліни - навчити студентів знанням щодо взаємодії рослин, ґрунту та добрив у процесі ви рощування сільськогосподарських культур, про кругообіг речовин у землеробстві і використання добрив з метою підвищення врожайності, поліпшення якості врожаю і підвищення родючості ґрунту.

2.3. Найменування та опис компетентностей, формування котрих забезпечує вивчення дисципліни.

Інтегральна компетентність

Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми з агрономії, що передбачає застосування теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

Загальні компетентності

ЗК12. Здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології.

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності

ФК1. Здатність використовувати базові знання основних підрозділів аграрної науки (рослинництво, землеробство, селекція та насінництво, агрохімія, плодівництво, овочівництво, ґрунтознавство, кормовиробництво, механізація в рослинництві, захист рослин).

ФК7. Здатність науково обґрунтовано використовувати добрива та засоби захисту рослин з урахуванням їх хімічних і фізичних властивостей та впливу на навколишнє

середовище.

ФК10. Здатність охороняти та підвищувати родючість ґрунтів.

ФК11. Знання та розуміння органічної системи ведення сільськогосподарського виробництва.

2.4. Передумови для вивчення дисципліни.

Пререквізити дисципліни:

·        Неорганічна та органічна хімія з основами біохімії.

·        Ґрунтознавство з основами геології.

·        Ботаніка.

·        Основи наукових досліджень.

·        ІКТ в професійній діяльності.

2.5. Результати навчання.

Після завершення вивчення дисципліни студент повинен отримати наступні програмні результати навчання:

ПРН04. Порівнювати та оцінювати сучасні науково-технічні досягнення у галузі агрономії.

ПРН06. Демонструвати знання й розуміння фундаментальних дисциплін в обсязі, необхідному для володіння відповідними навичками в галузі агрономії.

ПРН10. Аналізувати та інтегрувати знання із загальної та спеціальної професійної підготовки в обсязі, необхідному для спеціалізованої професійної роботи у галузі агрономії.

ПРН11. Ініціювати оперативне та доцільне вирішення виробничих проблем відповідно до зональних умов.

ПРН13. Проектувати та організовувати заходи вирощування високоякісної сільськогосподарської продукції та відповідно до чинних вимог.

ПРН14. Інтегрувати й удосконалювати виробничі процеси вирощування сільськогосподарської продукції відповідно до чинних вимог.

ПРН15. Планувати економічно вигідне виробництво сільськогосподарської продукції.

ПРН16. Організовувати результативні і безпечні умови роботи.

ПРН18. Організовувати органічну систему ведення сільськогосподарського виробництва.

ПРН21. Володіти навиками роботи з прикладним програмним забезпеченням.

3. Програма навчальної дисципліни:

Змістовий модуль 1. Теоретичні основи формування врожаю

Тема 1. Агрохімія як наука. Значення добрив у підвищенні врожаїв, поліпшенні якості сільськогосподарської продукції та підвищенні родючості ґрунту.

Агрохімія  як наукова основа хімізації землеробства. Предмет і методи агрохімії. Історія зародження науки агрохімії. Зв'язок агрохімії з іншими науками. Задачі агрохімії. Сучасний стан агрохімії у світі та в Україні.

Тема 2. Загальна агрохімічна характеристика ґрунтів України та її вплив на живлення  рослин.

Теорія поглинання елементів живлення. Вплив зовнішнього середовища на надходження і засвоєння поживних речовин в рослині. Загальна агрохімічна характеристика ґрунтів України. Відношення рослин до умов живлення в різні періоди вегетації, періодичність живлення рослин. Рослинна діагностика живлення рослин.

Тема 3. Теоретичні основи формування врожаю та основні закони агрохімії.

Хімічний склад сільськогосподарських рослин. Значення окремих хімічних елементів у живленні рослин. Вміст і співвідношення поживних речовин у рослинах. Винос елементів живлення сільськогосподарськими культурами. Повітряне або вуглецеве харчування рослин і його значення. Мінеральне живлення сільськогосподарських рослин і його значення. Надходження поживних речовин у рослини і їх засвоєння.

Тема 4. Фізіологічні основи застосування добрив.

Поняття про добрива Класифікація добрив. Властивості мінеральних добрив.

Тема 5. Азотні добрива.

Роль азоту та його кругообіг Втрати азоту добрив з ґрунту, шляхи їх зниження. Баланс азоту в агроландшафтах. Біологічна азотфіксація та її значення в збагаченні ґрунту азотом. Класифікація азотних добрив.

 

Змістовий модуль 2. Наукові основи застосування агрохімії

Тема 6. Фосфорні добрива.

Джерела фосфору для  рослин. Роль фосфору в процесі росту та розвитку сільськогосподарських рослин. Фосфор у ґрунтах. Основні види сировини, яку використовують для виробництва фосфорних добрив. Фосфорні добрива. Однозаміщені фосфати. Двозаміщені фосфати Трьохзаміщені фосфати. Особливості застосування фосфорних добрив.

Тема 7. Калійні добрива.

Роль калію в житті рослин. Калій в ґрунті. Калійні руди. Виробництво калійних добрив. Види калійних добрив.  Особливості застосування калійних добрив.

Тема 8. Комплексні добрива. Мікродобрива.

Види комплексних добрив. Складні комплексні добрива. Амофос і діамофос як добриво. Нітроамофос і нітроамофоска як добриво. Рідкі комплексні  добрива. Фізіологічні основи застосування мікродобрив. Мікроелементи у живленні рослин. Види мікродобрив. Борні і мідні добрива. Марганцеві та молібденові добрива. Цинкові, кобальтові і нікелеві добрива.

Тема 8. Органічні добрива.

Органічні добрива та ефективність їх використання. Пташиний послід. Торф і торфокомпости. Місцеві добрива  органічного походження. Сидерати як важливий фактор поповнення поживних речовин у ґрунті. Значення та основні напрямки використання зелених добрив в сучасній агрономічній науці. Роль сидератів в підвищенні родючості ґрунтів.

Тема 9. Поняття про систему удобрення. Наукові основи одержання запланованого врожаю.

Система удобрення в господарстві. Система удобрення в сівозміні. Система удобрення в окремих культур. Основні положення наукової системи застосування добрив. Фізіологічні основи визначення потреби сільськогосподарських культур у добривах. Винос поживних речовин урожаєм сільськогосподарських культур. Використання поживних речовин рослинами із ґрунту. Вплив пожнивних і кореневих залишків сільськогосподарських культур на поживний режим ґрунтів. Встановлення норм органічних і мінеральних добрив різними методиками. Визначення доз добрив на запланований врожай. Застосування програмних продуктів для визначення оптимальних доз добрив.

Тема 10. Добрива, навколишнє середовище та способи захисту ґрунту від надлишкових кількостей добрив.

Гранично допустимі кількості (ГДК) токсичних сполук у рослинах, ґрунті, воді. Екологічні аспекти організації хімізації землеробства . Біологічні добрива (препарати). Азотні препарати. Препарати фосфору та калію. Комбіновані бактеріальні препарати.

 


 

4. Структура залікового кредиту з дисципліни «Агрохімія».

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб

інд

с.р.

л

п

лаб

інд

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Змістовий модуль 1.

Тема 1. Агрохімія як наука Значення добрив у підвищенні врожаїв, поліпшенні якості сільськогосподарської продукції та підвищенні родючості ґрунту.

11

2

-

 

 

9

17

1

-

 

 

16

Тема 2. Загальна агрохімічна характеристика ґрунтів України та її вплив на живлення  рослин

17

4

4

 

 

9

17

1

-

 

 

16

Тема 3. Теоретичні основи формування врожаю та основні закони агрохімії

21

6

6

 

 

9

20

1

2

 

 

17

Тема 4. Фізіологічні основи застосування добрив

20

5

6

 

 

9

19

1

2

 

 

16

Тема 5. Азотні добрива

21

6

6

 

 

9

17

1

-

 

 

16

Разом за змістовим модулем 1

90

23

22

-

-

45

90

5

4

-

-

81

Змістовий модуль 2.

Тема 6. Фосфорні добрива.

21

6

6

 

 

9

17

1

-

 

 

16

Тема 7. Калійні добрива.

21

6

6

 

 

9

17

1

-

 

 

16

Тема 8. Комплексні добрива. Мікродобрива.

16

4

3

 

 

9

18

1

-

 

 

17

Тема 9. Поняття про систему удобрення. Наукові основи одержання запланованого врожаю.

19

4

6

 

 

9

21

1

4

 

 

16

Тема 10. Добрива, навколишнє середовище та способи захисту ґрунту від надлишкових кількостей добрив.

13

2

2

 

 

9

17

1

-

 

 

16

Разом за змістовим модулем 2

90

22

23

-

-

45

90

5

4

-

-

81

Всього годин

180

45

45

-

-

90

180

10

8

-

-

162

 

 

5. Тематика практичних занять.

 

Практичне заняття № 1 (2 год.)

Тема. Хімічна меліорація ґрунтів господарства та ґрунтів полів сівозміни.

Мета: визначити потребу у вапнуванні та розрахувати необхідну кількість вапнякових матеріалів.

Питання для обговорення:

1.   Поширення кислих ґрунтів в Україні, у вашій області і господарстві.

2.   Вплив реакції ґрунту на доступність рослинам поживних елементів.

3.   Відношення сільськогосподарських культур та ґрунтових мікроорганізмів до реакції ґрунту.

4.   Взаємодія вапна з кислим ґрунтом. Які зміни відбуваються в ґрунті під дією вапна?

5.   Роль кальцію і магнію в живленні рослин.

6.   Визначення потреби ґрунту у вапнуванні і методи визначення норми вапна та вапнякових матеріалів.

7.   Основні вапнякові добрива: їх характеристика, строки і способи внесення.

8.   Ефективність вапнування.

 

Практичне заняття № 2 (6 год.)

Тема. Виробництво, нагромадження, розподіл та використання органічних добрив в господарстві.

Мета: ознайомитися з видами органічних добрив, визначати їх утворення та накопичення у господарствах, навчитися визначати можливі шляхи отримання та використання різних видів органічних добрив.

Питання для обговорення:

1. Роль органічних добрив у підвищенні родючості ґрунту й урожайності сільськогосподарських культур.

2. Види, удобрювальна цінність, особливості застосування та ефективність підстилкового гною в різних грунтово-кліматичних умовах.

3. Удобрювальна цінність та особливості застосування безпідстилкового гною.

4. Способи зберігання підстилкового гною та їх оцінка.

5. Шляхи зменшення втрат поживних елементів із гною при його зберіганні і застосуванні.

6. Удобрювальна цінність та особливості застосування гноївки і пташиного посліду.

7. Торф, його типи, вміст поживних елементів і можливість використання як добрива.

8. Приготування і використання торфо-гноєвих, торфо-гноївкових і торфо-мінеральних компостів.

9. Удобрювальна цінність і особливості використання соломи як добрива.

10. Сидеральна культура, способи вирощування, використання й ефективність сидератів.

Практичне заняття № 3 (4 год.)

Тема. Забезпечення господарства мінеральними добривами та визначення норм добрив.

Мета: вивчити роль мінеральних добрив у підвищенні та збереженні родючості ґрунту, зростанні урожайності і поліпшенні якості врожаю сільськогосподарських культур.

Питання для обговорення:

1. Значення, роль та вплив основних елементів живлення (NРК) на врожайність і якість врожаю сільськогосподарських культур.

2. Класифікація добрив.

3.    Азотні добрива: класифікація, склад, властивості і використання.

4.    Фосфорні добрива: класифікація, склад, властивості і використання.

5.    Калійні добрива: класифікація, склад, властивості і використання.

6.    Комплексні добрива: класифікація, склад, властивості і використання.

7.    Значення, роль і вміст мікроелементів у ґрунтах та використання мікродобрив.

8.    Зберігання, змішування і підготовка мінеральних добрив до внесення.

Практичне заняття № 4 (5 год.)

Тема. Визначення норм добрив балансово−розрахунковим методом на заплановану урожайність

Мета: вивчити особливості визначення норм мінеральних добрив під сільськогосподарські культури балансово−розрахунковим методом.

Питання для обговорення:

1. Фізіологічні основи визначення потреби сільськогосподарських культур в добривах.

2. Методи визначення норм мінеральних добрив під сільськогосподарські культури.

3.   Коефіцієнти використання поживних речовин сільськогосподарськими культурами з ґрунту, органічних та мінеральних добрив.

4.   Вплив умов вирощування на коефіцієнти використання рослинами поживних речовин із ґрунту та добрив.

Практичне заняття № 5 (5 год.)

Тема. Розрахунок норм добрив за рівнем природньої родючості (бальної оцінки) ґрунту.

Мета: вивчити особливості визначення норм мінеральних добрив під сільськогосподарські культури за рівнем природньої родючості (бальної оцінки) ґрунту.

Питання для обговорення:

1.      Балансово-розрахунковий метод визначення норм добрив.

2.      Метод визначення норм добрив за рівнем природньої родючості (бальної оцінки) ґрунту.

3.      Способи забезпечення бездефіцитного балансу гумусу у господарствах при вирощуванні сільськогосподарських культур.

Практичне заняття № 6 (5 год.)

Тема. Збереження та підвищення родючості ґрунтів в полях сівозміни.

Мета: вивчити особливості сучасного планування заходів із забезпечення оптимального поживного режиму ґрунтів.

Питання для обговорення:

1. Вміст поживних речовин у ґрунтах та їх доступність рослинам.

2. Вміст гумусу в ґрунті, його роль і значення для родючості ґрунтів.

3. Агрохімічне обстеження ґрунтів, його роль та значення в збереженні родючості ґрунтів.

Практичне заняття № 7 (5 год.)

Тема. Визначення балансу поживних речовин в ґрунтах сівозміни.

Мета: вивчити особливості складання балансів поживних речовин та гумусу у ґрунтах, оцінки прихідних і витратних частин балансів, навчитись планувати забезпечення бездефіцитних балансів  поживних речовин та гумусу.

Питання для обговорення:

1. Баланс поживних речовин у ґрунтах господарства, району, області, країни в умовах сучасного землеробства та заходи по його поліпшенню.

2. Баланс гумусу в ґрунтах господарства, району, області, країни в умовах сучасного землеробства та заходи по його поліпшенню.

3. Комплексне агрохімічне окультурювання полів, заходи по його проведенню.

Практичне заняття № 8 (5 год.)

Тема. План використання добрив у сівозміні.

Мета: вивчити особливості складання планів використання добрив під урожай наступного року за рахунок різних видів добрив.

Питання для обговорення:

1.   Вплив умов зовнішнього середовища та ґрунтових мікроорганізмів на засвоєння поживних речовин рослинами.

2.   Відношення рослин до умов живлення в різні періоди їх росту і розвитку.

3.   Строки, способи, норми і дози внесення азотних, фосфорних і калійних добрив під сільськогосподарські культури.

5.   Особливості живлення та удобрення озимої пшениці й озимого жита.

6.   Особливості живлення і удобрення ярої пшениці, ячменю, вівса.

7.   Особливості живлення і удобрення кукурудзи і соняшнику.

8.   Особливості живлення і удобрення цукрових і кормових буряків.

9.   Особливості живлення і удобрення картоплі і овочевих культур.

10.Особливості живлення і удобрення багаторічних злакових і бобових трав.

11.Діагностика живлення рослин.

Практичне заняття № 9 (4 год.)

Тема. Оцінка системи удобрення.

Мета: вивчити особливості визначення господарської та енергетичної ефективності використання добрив.

Питання для обговорення:

1.   Доцільність рекомендованих норм, форм, способів і строків застосування добрив.

2.   Господарська ефективність використання родючості ґрунту і застосування добрив.

3.   Економічна ефективність застосування добрив.

Практичне заняття № 10 (4 год.)

Тема. Охорона навколишнього середовища при використанні добрив.

Мета: вивчити особливості впливу застосування добрив на довкілля, наслідки такого впливу та шляхи запобігання.

Питання для обговорення:

1.    Екологічні проблеми, пов'язані з інтенсифікацією землеробства.

2.    Негативна дія агрохімічних засобів на природне середовище.

3.    Контроль за нагромадженням важких металів у ґрунті і рослинницькій продукції.

4.    Контроль за вмістом нітратів у рослинницькій продукції.

5.    Грунтово-агрохімічний моніторинг.

 

 

6. Самостійна робота

 

з/п

Назва теми

Кількість годин,

денна форма

заочна форма

 

Змістовний модуль 1

45

81

1

Тема 1. Агрохімія як наука Значення добрив у підвищенні врожаїв, поліпшенні якості сільськогосподарської продукції та підвищенні родючості ґрунту.

9

16

2

Тема 2. Загальна агрохімічна характеристика ґрунтів України та її вплив на живлення  рослин

9

16

3

Тема 3. Теоретичні основи формування врожаю та основні закони агрохімії

9

17

4

Тема 4. Фізіологічні основи застосування добрив

9

16

5

Тема 5. Азотні добрива

9

16

 

Змістовний модуль 2

45

81

6

Тема 6. Фосфорні добрива.

9

16

7

Тема 7. Калійні добрива.

9

16

8

Тема 8. Комплексні добрива. Мікродобрива.

9

17

9

Тема 9. Поняття про систему удобрення. Наукові основи одержання запланованого врожаю.

9

16

10

Тема 10. Добрива, навколишнє середовище та способи захисту ґрунту від надлишкових кількостей добрив.

9

16

 

Усього годин

90

162

 

7. Індивідуальні завдання

(не передбачене).

.

 

8. Засоби оцінювання та методи демонстрування результатів навчання

        

         Основні методи організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності: аудиторні - лекції, практичні роботи, позааудиторні - самостійна робота студентів. За характером пізнавальної діяльності студентів використовуються пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, частково-пошуковий, дослідницький методи та проблемне викладання. У процесі вивчення дисципліни «Агрохімія» використовуються наступні методи оцінювання:

-       поточне опитування;

-       захист практичних робіт;

-       модульна контрольна робота;

-       презентації результатів виконаних завдань та досліджень;

-       студентські презентації та виступи на наукових заходах; екзамен.

Модульний контроль здійснюється у вигляді виконання контрольних завдань або відповіді на тестові запитання. У тестах для кожного запитання подані декілька відповідей, із яких лише одна вірна.

Семестровий контроль здійснюється  у вигляді екзамену в кінці семестру (при умові проходження студентом всіх етапів поточного і модульного контролю) шляхом письмової відповіді на теоретичні запитання та розв’язку практичних задач. Під час екзамену оцінюються теоретичні знання та вміння володіти набутими навиками при  розв’язанні практичних завдань. На оцінку впливає наявність помилок у вирішенні практичних завдань і повнота відповіді на теоретичні запитання.

 

9. Критерії, форми поточного та підсумкового контролю

 

Види робіт.

Критерії оцінювання знань студентів

Бали

рейтингу

Максимально

за модуль

1. Бали поточної успішності за виконання практичної роботи

До 6

балів

45

    підготовка до практичної роботи (записано хід роботи, зазначено необхідне обладнання, прилади і реактиви)

2

    виконання практичної роботи, проведення необхідних розрахунків, запис отриманих результатів, висновок

2

    захист практичної роботи: усна відповідь за темою, узагальнення отриманих результатів, розв’язання задач

2

    студент не готовий до заняття

0

2. Тести (бал за кожну правильну відповідь)

До 10 балів

10 балів

3. Презентації

До 5 балів

5 балів

4.Модульний контроль/екзамен

 

 

Модульна контрольна робота містить завдання із вибором відповіді (тестові завдання), розв’язання задач і вправ (рівняння реакцій, схеми, перетворення), виконується студентом письмово у аудиторії

до 40 балів

Екзамен містить завдання 3 рівнів складності, які передбачають завдання із вибором відповіді (тестові завдання), розв’язання задач і вправ (рівняння реакцій, схеми, перетворення), 1 теоретичне питання. Завдання з вибором відповіді вважається виконаним правильно, якщо в картці тестування записана правильна відповідь.

До задачі має бути наведений повний розв’язок та вказана числова відповідь; у рівняннях реакцій вказано вихідні речовини і продукти реакції, наведено умови проведення та коефіцієнти. Відповідь на теоретичне питання передбачає усну співбесіду з викладачем для оцінювання компетентності студента із даного питання

 

 

40

 

 

40

 

 

20

100 балів

 

 


 

Шкала оцінювання:

За шкалою Луцького НТУ

За національною шкалою

За шкалою ECTS

90–100

відмінно

А (відмінно)

85–89

добре

В (дуже добре)

75-84

С (добре)

65-74

задовільно

D (задовільно)

60-64

E (достатньо)

35-59

незадовільно

FX (незадовільно з можливістю повторного складання)

1-34

F (незадовільно з обов’язковим

повторним курсом)

 

 

 

 

10. Інструменти, обладнання та програмне забезпечення, використання яких передбачає навчальна дисципліна

 

Найменування

Номер теми

1.     

Мультимедійний проектор, комп’ютер, програмне забезпечення Microsoft PowerPoint, Internet

1-10

2.     

Наочні посібники, лабораторне обладнання

1-10

3.     

Колекція добрив

5-10

4.     

Ґрунтові моноліти

2

 

 

 

 

11. Методичне забезпечення дисципліни

Назва бібліографічного джерела

К-сть примірників у бібліотеці

Назва бібліотеки

1.               1.

Агрохімія : конспект лекцій для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 20 Аграрні науки та продовольство, спеціальності 201 Агрономія  денної та заочної форм навчання/уклад. Бондарчук С.П., Валецька О.В., Мерленко І.М..  Луцьк: Луцький НТУ, 2021. 64 с.

30

Бібліотека каф.

Бібліотека університету,

сайт університету

2.              

Агрохімія : методичні вказівки до практичних занять для здобувачів першого (бакалавр-ського) рівня вищої освіти галузі знань 20 Аграрні науки та продовольство, спеціальності 201 Агрономія  денної та заочної форм навчання/уклад. Бондарчук С.П., Валецька О.В., Мерленко І.М..  Луцьк: Луцький НТУ, 2021. 36 с.

30

Бібліотека каф.

Бібліотека університету,

сайт університету

 


 

12. Рекомендована література

 

Основна література

 

1.   Агрохімічний аналіз ґрунтів, рослин і добрив на лабораторно-практичних заняттях з агрохімії: Навч. Посібн. / І.М. Карасюк, О.М. Геркіял, М.В. Недвига та ін., за ред. І.М. Карасюка. – К.: ЗАТ «Нічлава», 2001. – 192с.

2.   Господаренко Г. М. Агрохімія : підручник. Київ: ТОВ «СІК ГРУП УКРАЇНА», 2019. 560 с.

3.   Господаренко Г.М. Агрохімія: підручник / Г.М. Господаренко. – К.: ТОВ «СІК ГРУП УКРАЇНА», 2015. – 476с.

4.    Господаренко Г. М. Агрохімія мінеральних добрив. Київ: Науковий світ, 2003.

5.   Господаренко Г.М. Удобрення сільськогосподарських культур. – К.: Вища освіта, 2010. – 191с.

6.   Городній М.М., Бикін А.В., Нагаєвська Л.М. Агрохімія – К.: ТОВ "Алефа", 2003. – 786с.

7.   Добрива та їх використання: Навч. посібник / І. У. Марчук, В. М. Макаренко, В. Є. Розстальний та ін. Київ: Арістей, 2013.

8.   Добрива: довідник / За ред. М. М. Мірошниченка. Харків: Вид-во ХНАУ, 2011.

9.   Журавель С. В., Кравчук М. М., Кропивницький Р. Б., Клименко Т. В., Трембіцька О. І., Радько В. Г., Нігородова С.А., Дяченко М. О., Журавель С. С, Поліщук В. О. Органічні добрива: навч. посіб. / За ред. С. В. Журавля. Житомир : Вид-во Поліського ун-ту, 2020. 200 с.

10. Карасюк І.М., Геркіял О.М., Господаренко Г.М. та ін. Агрохімія. К.: “Вища школа”, 2000. – 478 с.

11.               Лісовий А.П. Системи використання добрив / А.П. Лісовий, В.М. Макаренко, С.М. Кравченко / К.: Вид-во АПК, 2002. – 316 с.

12. Методи аналізу в агрономії та агроекології: навчальний посібник /Овчарук О.В., Овчарук В.І., Овчарук О.В., Хоміна В.Я., Мустіпан М.І., Кулик Г.А. / за ред. професора В.І. Овчарука. –Кам'янець-Подільський, Х.: Мачулин, 2019 – 364

13. Сучасні системи удобрення с.-г. культур у сівозмінах з різною ротацією за основними ґрунтово-кліматичними зонами України/ За ред. А.С. Заришняка, М.В. Лісового. – К.: Аграрна наука, 2008. – 120с.

14. Слободян С.М., Слободян Т.О. Оптимізація мінерального живлення сільськогосподарських культур. Збірник задач для самостійної роботи студентів. – Кіровоград, 2002. – 40 с.

15. Якість ґрунтів та сучасні стратегії удобрення / За ред. Д. Мельничука, Дж. Хофмана, М. Городнього. - K.: Арістей, 2004. - 488 с

 

Допоміжна література

 

1.   Агрохімія // І.М. Карасюк, О.М. Геркіял, Г.М. Господаренко та ін.; За ред. І.М. Карасюка. – К.: Вища школа, 1995. – 471с.

2.   Агрохімічний аналіз. Практикум: Навч. Посібник/ М. М. Городній, В. А. Копілевич, А. Г. Сердюк, В. П. Каленський; За ред.. М. М. Городнього. – К.: Вища шк., 1995. – 319 с

3.   Агроекологічний моніторинг та паспортизація сільськогосподарських земель /За заг. ред. В. П. Патики, О. Г. Тараріки. Київ: Фітосоціоцентр, 2002.

4.   Бондарчук С.П., Мольчак Я.О., Бондарчук Л.Ф., Використання методики агроекологічної індексації для оцінки гідроморфних ґрунтів//Освіта і наука : філософські, історичні та соціальні засади: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції присвяченої 95-річчю кафедр філософії та історичних, соціальних і правових дисциплін  ХНАУ імені В.В. Докучаєва. Харків, 2017. – С. 96-99.

5.   Бондарчук С.П., Мерленко І.М., Бондарчук Л.Ф., Картавий А.Г., Мерленко Н.О. Можливості утилізації органічних відходів на рівні територіальних громад методом біоферментації Управління та раціональне використання земельних ресурсів в новостворених територіальних громадах: проблеми та шляхи їх вирішення: Матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції (Херсон, 04-05 березня 2021 року). – Херсон: ХДАЕУ, 2021. с.304-308.

6.   Бондарчук С.П. , Мольчак Я.О., Бондарчук Л.Ф. Характеристика динаміки родючості ґрунтів України за довготривалий період спостережень (на прикладі Волинської області)// Сталий розвиток – стан та перспективи: Матеріали Міжнародного наукового симпозіуму SDEV‘2018 (28 лютого–3 березня 2018 року, Львів-Славське, Україна). – Львів, 2018. – С. 23-27

7.   Господаренко Г. М. та ін. Симбіотична азотфіксація та врожай /Г. М. Господаренко, В. І. Невлад, І. В. Прокопчук, С. В. Прокопчук (за заг. ред. Г. М. Господаренка). Умань: Видавець «Сочінський М. М.», 2017.

8.   Довідник нормативних показників якості продукції сільськогосподарських культур у різних ґрунтово-кліматичних зонах України (довідковонормативна інформація) С. А. Балюк, М. В. Лісовий, … [Г. М. Господаренко] /За ред. С. А. Балюка, М. В. Лісового. Харків: Смугаста типографія, 2016.

9.   Кононова М.М. Органическое вещество почвы. – М.: Изд-во АН СССР, 1963.

10. Крикунов В.Г., Полупан Н.И. Почвы УССР и их плодородие. – К: Вища шк., 1987.

11. Коць С. Я., Петерсон Н. В. Мінеральні елементи і добрива в живленні рослин. Київ: Логос, 2005.

12. Лопушняк В. І., Шевчук М. Й., Полюхович М. М., Пархуць Б. І., Прахуць І. М. 555 запитань і відповідей з агрохімії та агрохімсервісу: Навчально-довідковий посібник. Львів: Простір-М, 2018. 488 с.

13. Марчук І. У., Макаренко В. М., Розстальний В. Є. Агрохімія: добрива та їх використання. Київ: ЦП «Компринт», 2016.

14. Микроэлементы в сельском хозяйстве / под ред. С.Ю. Булыгина. Днепропетровск: Січ, 2010.

15. Основи органічного виробництва / П. О. Стецишин, В. В. Рекуненко, В. В. Пиндус та ін. Вінниця: ПП «Нова книга», 2008.

16. Пономарёва В.В., Плотникова Т.А. Гумус и почвообразование. – Л.: Наука, 1978.

17. Шевчук М.Й., Зіньчук П.Й., Колошко Л.К. і інші. Ґрунти Волинської області. – Луцьк: Надстир’я, 1999.